Eapy schreef:- Voor korte-termijn, snel opkomende symptomen van angst/stress/nervositeit: goede kwaliteit CBD druppels (voor onder de tong)
- Valeriaan voor algemene rust en geweldig voor slaap — zorgt dat stress prikkels minder hard binnenkomen, maar kan ook zorgen voor een wat slomer nadenken en reactievermogen. Je kunt er wat gek van dromen
- Voor depressieve gevoelens: rhodiola rosea, geeft een wat actievere stabiliteit. Minder rustgevend maar wel stabiliserend
- Voor meer welbevinden: tulsi (heilige basilicum)
- Subtielere kruiden: kamille, lindebloesem (favoriet), Citroenmelisse, passiflora
Uiteraard ligt het er heel erg aan wat de trigger voor je nervositeit/overdenken is. Kijk ook eens naar je hormonen, je caffeine- en suikerinname (ja I know, niet leuk) en je algehele levensstijl. Uiteraard zijn mentale problemen niet 1-op-1 het gevolg van levensstijl, maar het kan wel veel verschil maken als je deze aanpast indien nodig. Laat bijvoorbeeld eens je bloed nakijken voor vitamine- en mineralenniveaus, maar hou in gedachten dat dit ook niet altijd een accuraat beeld geeft van eventuele tekorten (bijv magnesium, vit D). Je zou bijvoorbeeld ook je schildklier kunnen laten testen.
Hormonale supplementen die mij erg hielpen om de boel te stabiliseren zijn Agnus castus en Maca (Maca kan wat stimulerend zijn, dus niet handig als je al een nerveuze energie hebt van jezelf).
Succes met alles!
Edit: als je de rust in je hoofd zoekt die concerta je geeft, is valeriaan (bij de juiste dosering en een goede kwaliteit!!) in mijn ervaring het supplement die het dichtst bij dat effect komt.
Bedankt voor je toelichting. De oorzaak is adhd die diagnose kreeg ik al als klein kind. Ik ben een echte huilbaby geweest en had Pavor nocturnus. Het was een hell voor mijn ouders die periode. Toen ik eenmaal een jaar of 6 was is dat ‘nachtteur’ gelukkig weg getrokken. Mijn moeder heeft heel veel therapieën gedaan met mij. Van suikerarm tot aan bepaalde dieeten. Ik was een zeer gestreste baby met een enorm hoge hersenactiviteit (in het ziekenhuis gemeten) en spierspanning. Eenmaal op de basisschool werd duidelijk dat ik erg weinif concentratie had en wat moeite had met leren. Vanaf mijn volwassen periode is daar ook overdenken/piekeren bij gekomen en een algehele gevoel van rusteloosheid.
Het is altijd een rommeltje in mijn hoofd
Dit is mijn hoofd