Naar welk stress supplement ben ik opzoek (voor mijzelf)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Naar welk stress supplement ben ik opzoek (voor mijzelf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 09:42

Hoi er is zoveel dat ik niet meer weet waar ik het moeten zoeken dus ik vraag jullie hulp in.

Ik ben 30 jaar, heb adhd en heb snel last van spanning stress en overdenken. Daarbuiten ben ik vaak ook een lichte slaper en wordt van elke scheet wakker. Ik sta altijd aan.

Ik heb vorig jaar magnesium citraat geprobeerd daar was ik erg positief over wat betreft de lossigheid van mijn lijf/spieren. Maar voor mijn koppetje merkte ik niet zoveel. Erna heb ik de magnesium met cbd geprobeerd van de kruidvat maar daar merkte ik ook niks mee.

Ik heb vroeger op ritalin en erna op concerta gestaan. Dat werkte wel :+ maar ik raakte wel een beetje teveel in mijn eigen wereld waardoor mijn spontaniteit en zelfverzekerheid wat verdween

Pippa13

Re: Naar welk stress supplement ben ik opzoek (voor mijzelf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:55

Ik gebruik metarelax (poeder), je hebt ook pillen. Voor mij werkt het super, zeker om snachts beter te slapen. Daarnaast neem ik vitamine b12 en omega 3, ook voor het slapengaan. Ik heb dan in de ochtend minder last van een gejaagd gevoel. Tuurlijk blijf ik een lichte slaper, maar de wakker schrik momenten zijn aanzienlijk minder. In de ochtend slik ik vitamine c en d3 om de dag goed te starten. In de winter gebruik ik in de ochtend een daglichtbril, zodat mijn ritme constant blijft en ik in de avond beter in slaap kan vallen.
Wat ook helpt is mediteren. Je hebt van de Hypnosewolk gratis meditatie sessies, die helpen mij ook om mijn hoofd uit te zetten en ook om beter in slaap te komen.
Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:57

Passiflora, werkt goed tbv slaap en geeft mentale rust, onderdrukt angstprikkel en geeft concentratie.
Je kunt het ook samen gebruiken in combi met een neurotransmitter als rhodiola of aswaganda

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 09:59

Pippa13 schreef:
Ik gebruik metarelax (poeder), je hebt ook pillen. Voor mij werkt het super, zeker om snachts beter te slapen. Daarnaast neem ik vitamine b12 en omega 3, ook voor het slapengaan. Ik heb dan in de ochtend minder last van een gejaagd gevoel. Tuurlijk blijf ik een lichte slaper, maar de wakker schrik momenten zijn aanzienlijk minder. In de ochtend slik ik vitamine c en d3 om de dag goed te starten. In de winter gebruik ik in de ochtend een daglichtbril, zodat mijn ritme constant blijft en ik in de avond beter in slaap kan vallen.
Wat ook helpt is mediteren. Je hebt van de Hypnosewolk gratis meditatie sessies, die helpen mij ook om mijn hoofd uit te zetten en ook om beter in slaap te komen.
Succes!

Bedankt voor je toelichting! Ik zal er naar kijken

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 10:00

Wildgirl schreef:
Passiflora, werkt goed tbv slaap en geeft mentale rust, onderdrukt angstprikkel en geeft concentratie.
Je kunt het ook samen gebruiken in combi met een neurotransmitter als rhodiola of aswaganda

Dankjewel! Het woord neurotransmitter ga ik even opzoeken :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:03

je kunt kijken naar een echt goede cbd olie.
in die van de kruidvat zit ook maar 1% denk dat dat ook niks doet eigenlijk.

ik gebruik zelf cbg olie overdag( niet dagelijks,alleen in drukke periodes)
https://www.wedihemp.nl/wat-is-cbg-olie/
merk dat ik daar kalmer van ben, helderder in gedachtes en beter overzicht.

en voor het slapen cbn olie
https://dutchvitals.com/cbn-olie/
slaap beter door,niet meer elke twee uur wakker,minder dromen.

op internet vind je best heel goede info.
maar kijk wel naar een goed merk :j

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 10:10

ellepel schreef:
je kunt kijken naar een echt goede cbd olie.
in die van de kruidvat zit ook maar 1% denk dat dat ook niks doet eigenlijk.

ik gebruik zelf cbg olie overdag( niet dagelijks,alleen in drukke periodes)
https://www.wedihemp.nl/wat-is-cbg-olie/
merk dat ik daar kalmer van ben, helderder in gedachtes en beter overzicht.

en voor het slapen cbn olie
https://dutchvitals.com/cbn-olie/
slaap beter door,niet meer elke twee uur wakker,minder dromen.

op internet vind je best heel goede info.
maar kijk wel naar een goed merk :j

Dankjewel! Mag je met deze ook gewoon autorijden?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:27

Misschien kan je eens kijken of er een goede drogist bij je in de buurt zit? Die kunnen je wellicht wel adviseren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:31

ja met cbg of cbn olie mag je autorijden want er zit geen thc in.
ga lezen op google,dan vind je wel goede info

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:38

Magnesium is altijd goed om aan te vullen als je stress ervaart.

En Theanine werkt goed om je hoofd wat rustiger te krijgen, minder te overdenken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:41

De natuurlijke vervanger van reguliere ADHD medicatie is LtO3.

Mijn neefje had daar meer baat bij dan bij de reguliere medicatie.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 10:41

ievie schreef:
Misschien kan je eens kijken of er een goede drogist bij je in de buurt zit? Die kunnen je wellicht wel adviseren.

Bedankt! Hier alleen de kruidvat en holland&barret. Geen ervaring met holland&barret

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 10:43

Elisa2 schreef:
De natuurlijke vervanger van reguliere ADHD medicatie is LtO3.

Mijn neefje had daar meer baat bij dan bij de reguliere medicatie.

Oh wat goed dankjewel! Ik ga ervoor kijken. Heb soms wel de neiging om weer naar de HA te gaan en concerta te vragen. De rust is mijn hoofd is dan zo’n verademing. Maar het in mezelf keren is dan echt een grote nadeel

Is dat deze https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... 3-60015138
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 24-12-23 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:44

- Voor korte-termijn, snel opkomende symptomen van angst/stress/nervositeit: goede kwaliteit CBD druppels (voor onder de tong)
- Valeriaan voor algemene rust en geweldig voor slaap — zorgt dat stress prikkels minder hard binnenkomen, maar kan ook zorgen voor een wat slomer nadenken en reactievermogen. Je kunt er wat gek van dromen
- Voor depressieve gevoelens: rhodiola rosea, geeft een wat actievere stabiliteit. Minder rustgevend maar wel stabiliserend
- Voor meer welbevinden: tulsi (heilige basilicum)
- Subtielere kruiden: kamille, lindebloesem (favoriet), Citroenmelisse, passiflora

Uiteraard ligt het er heel erg aan wat de trigger voor je nervositeit/overdenken is. Kijk ook eens naar je hormonen, je caffeine- en suikerinname (ja I know, niet leuk) en je algehele levensstijl. Uiteraard zijn mentale problemen niet 1-op-1 het gevolg van levensstijl, maar het kan wel veel verschil maken als je deze aanpast indien nodig. Laat bijvoorbeeld eens je bloed nakijken voor vitamine- en mineralenniveaus, maar hou in gedachten dat dit ook niet altijd een accuraat beeld geeft van eventuele tekorten (bijv magnesium, vit D). Je zou bijvoorbeeld ook je schildklier kunnen laten testen.

Hormonale supplementen die mij erg hielpen om de boel te stabiliseren zijn Agnus castus en Maca (Maca kan wat stimulerend zijn, dus niet handig als je al een nerveuze energie hebt van jezelf).

Succes met alles!

Edit: als je de rust in je hoofd zoekt die concerta je geeft, is valeriaan (bij de juiste dosering en een goede kwaliteit!!) in mijn ervaring het supplement die het dichtst bij dat effect komt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 10:50

Eapy schreef:
- Voor korte-termijn, snel opkomende symptomen van angst/stress/nervositeit: goede kwaliteit CBD druppels (voor onder de tong)
- Valeriaan voor algemene rust en geweldig voor slaap — zorgt dat stress prikkels minder hard binnenkomen, maar kan ook zorgen voor een wat slomer nadenken en reactievermogen. Je kunt er wat gek van dromen
- Voor depressieve gevoelens: rhodiola rosea, geeft een wat actievere stabiliteit. Minder rustgevend maar wel stabiliserend
- Voor meer welbevinden: tulsi (heilige basilicum)
- Subtielere kruiden: kamille, lindebloesem (favoriet), Citroenmelisse, passiflora

Uiteraard ligt het er heel erg aan wat de trigger voor je nervositeit/overdenken is. Kijk ook eens naar je hormonen, je caffeine- en suikerinname (ja I know, niet leuk) en je algehele levensstijl. Uiteraard zijn mentale problemen niet 1-op-1 het gevolg van levensstijl, maar het kan wel veel verschil maken als je deze aanpast indien nodig. Laat bijvoorbeeld eens je bloed nakijken voor vitamine- en mineralenniveaus, maar hou in gedachten dat dit ook niet altijd een accuraat beeld geeft van eventuele tekorten (bijv magnesium, vit D). Je zou bijvoorbeeld ook je schildklier kunnen laten testen.

Hormonale supplementen die mij erg hielpen om de boel te stabiliseren zijn Agnus castus en Maca (Maca kan wat stimulerend zijn, dus niet handig als je al een nerveuze energie hebt van jezelf).

Succes met alles!

Edit: als je de rust in je hoofd zoekt die concerta je geeft, is valeriaan (bij de juiste dosering en een goede kwaliteit!!) in mijn ervaring het supplement die het dichtst bij dat effect komt.

Bedankt voor je toelichting. De oorzaak is adhd die diagnose kreeg ik al als klein kind. Ik ben een echte huilbaby geweest en had Pavor nocturnus. Het was een hell voor mijn ouders die periode. Toen ik eenmaal een jaar of 6 was is dat ‘nachtteur’ gelukkig weg getrokken. Mijn moeder heeft heel veel therapieën gedaan met mij. Van suikerarm tot aan bepaalde dieeten. Ik was een zeer gestreste baby met een enorm hoge hersenactiviteit (in het ziekenhuis gemeten) en spierspanning. Eenmaal op de basisschool werd duidelijk dat ik erg weinif concentratie had en wat moeite had met leren. Vanaf mijn volwassen periode is daar ook overdenken/piekeren bij gekomen en een algehele gevoel van rusteloosheid. :+ Het is altijd een rommeltje in mijn hoofd

:+ *\o/* :') -O- :Y) :P :D
Dit is mijn hoofd :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:53

Je leven inrichten zodat je minder stress hebt en het beter aansluit bij je behoefte.
Cognitieve gedragstherapie om om te leren gaan met het piekeren.
Daar ga je veel meer aan hebben dan allerlei supplementen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 12:26

belle_boef schreef:
Je leven inrichten zodat je minder stress hebt en het beter aansluit bij je behoefte.
Cognitieve gedragstherapie om om te leren gaan met het piekeren.
Daar ga je veel meer aan hebben dan allerlei supplementen.

Ja dat snap ik idd!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:35

Voor de kenners: gaat Tryptofaan+ HTP-5 hierbij helpen?
In m'n hoofd haal ik nu dingen door elkaar dus twijfel nu.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:14

Nee, met ADHD is er een onbalans in neurotransmitters.

Het is aangeboren en zit in het DNA, soms is de oorzaak een gebrek aan remmende neurotransmitters (Gaba bijv.) Als je het echt wilt weten kan een DNA test uitkomst bieden. Er zijn verschillende subtypes.

https://wanderingminds.world/adhd-neuro ... ylcholine/

Alles gaat om balans tussen deze neurotransmitters.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 17:40

Elisa2 schreef:
Nee, met ADHD is er een onbalans in neurotransmitters.

Het is aangeboren en zit in het DNA, soms is de oorzaak een gebrek aan remmende neurotransmitters (Gaba bijv.) Als je het echt wilt weten kan een DNA test uitkomst bieden. Er zijn verschillende subtypes.

https://wanderingminds.world/adhd-neuro ... ylcholine/

Alles gaat om balans tussen deze neurotransmitters.

Intressant stuk wat ik zo even snel las! Ik zal er vanavond nog eens goed naar kijken

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:03

Rhodiola (van bijvoorbeeld Arkocaps) is ook het eerste wat in mij opkomt, die neem je een aantal weken/maanden, en niet continue.
Magnesiumcitraat of een andere goed opneembare magnesium doet het voor mij altijd goed.
https://www.orthokennis.nl/nutrienten/rhodiola