Zorgverzekering met app in plaats van huisarts bezoek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Zorgverzekering met app in plaats van huisarts bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 14:08

Je hoort steeds meer dat zorgverzekeringen werken met een app of iets waar je je vraag kan stellen over niet al te heftige zaken, zodat je niet direct naar de huisarts hoeft. An sich klinkt dat wel interessant.

Maar er zullen best verschillen in zitten hoe verschillende verzekeraars dit geregeld hebben?
Wat zijn jullie ervaringen? Aanraders / afraders...? :)

[edit] oh whoops ik heb hem verkeerd geplaats denk ik, is het te doen om deze te verplaatsen in dat geval...? Of mag hij hier wel blijven...? Excuses!

Corelli

Re: Zorgverzekering met app in plaats van huisarts bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:14

Het is niet totaal in plaats van toch neem ik aan? Alleen een aanvullende service?

Hebben wij hier al langer en bevalt me uitstekend, vooral met de kinderen. Vragen die ik zoal voorleg zijn bijvoorbeeld een verzoek om een nieuw recept voor anticonceptie (jaren geleden gebruikt, wil ik graag weer) en beoordeling van vlekjes bij de kinderen (dit lijkt me een ontstoken waterpok, niks aan doen of een zalfje?) of gekke ontlasting oid.
Krijg vaak dezelfde dag nog een berichtje terug, super efficiënt

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:17

Onze huisarts heeft het idd ook. En voor sommige kleine dingen is het idd makkelijk. Heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt. Maar mijn vader en zusje waren er wel heel tevreden over.

En volgens mij is het idd gewoon een aanvullende services, die sommige huisartsen hebben. Zodat je niet met iets kleins of banketstaaf langs hoeft te komen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:24

Een zorgverzekering die medisch advies geeft? Ik ken het wel van mijn huisarts. Bij vlekken oid kun je een foto appen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:40

Hier werkt de huisarts met een app
Ideaal, afspraak inplannen, simpele vragen stellen enz..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:42

Corelli schreef:
Het is niet totaal in plaats van toch neem ik aan? Alleen een aanvullende service?

Hebben wij hier al langer en bevalt me uitstekend, vooral met de kinderen. Vragen die ik zoal voorleg zijn bijvoorbeeld een verzoek om een nieuw recept voor anticonceptie (jaren geleden gebruikt, wil ik graag weer) en beoordeling van vlekjes bij de kinderen (dit lijkt me een ontstoken waterpok, niks aan doen of een zalfje?) of gekke ontlasting oid.
Krijg vaak dezelfde dag nog een berichtje terug, super efficiënt

Je vraagt dit aan je zorgverzekering? :?

Onze HA werkt ook met een app, maar dit topic gaat over de zorgverzekeraar die advies geeft dmv een app.

Ik vraag me af wie die adviezen geeft, ik heb weinig fiducie in zorgverzekeraars die zich met medische zaken gaan bemoeien :=

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:09

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:43

Jaa maar een zorgverzekering doet dit niet toch. Alleen sommige huisartsen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:27

Ik maak ook geregld gebruik van deze service van mijn huisarst.
Vragen stellen, advies vragen een foto _/-\o_ sturen. Ideaal, scheelt weer tijd en een bezoekje.
Wanneer er twijfel is, krijg je het advies alsnog langs te komen.
Top service!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:33

App-contact met je huisarts (die jouw dossier kan raadplegen) is iets heel anders dan app-contact met een onbekende 'expert' (op welke gebied precies?) die door je zorgverzekeraar aangeleverd wordt. Die zorgverzekeraar kan op basis van jouw vragen mooi een dossier over je opbouwen en op basis daarvan aanvullende verzekeringen gaan weigeren. Lijkt me geen gezonde ontwikkeling...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:04

Ik verplaats je topic naar MWS

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:31

Ik mail vrijwel altijd mijn vragen naar mijn huisarts en als zij vind dat ik een afspraak moet maken dan plan ik die in.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:38

Nooit gehoord dat je medische vragen aan een zorgverzekering kan stellen via een app. Zou ik persoonlijk ook niet Willen. Die vragen stel ik aan een arts die mijn dossier heeft en kent en winstoogmerk heeft. Zo'n zorgverzekering kan op den duur een dossier van je problemen opbouwen en je zo meteen uitsluiten voor dingen.

Onze huisarts heeft een app waar je dit soort dingen kan bespreken. Daar heb ik meer vertrouwen in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:43

Zilveren kruis heeft het over 'een medisch team', bestaande uit verpleegkundigen en artsen.

(Wat een gebruikelijk combinatie is, de verpleegkundige doet de triage en de arts doet de eindbeoordeling.)

Bij sommige huisartsen posten 'hangen' mensen drie kwartier in de wacht - brrr. Dan is een aanvulling geen slecht idee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:43

Onze huisartsenpraktijk gebruikt ook mijngezondheid.net. Ik vind het op zich een prima systeem, je kunt je medicijnenoverzicht zien, meds nabestellen, je dossier inzien.

Ik had laatst een ontstoken wond en daar heb ik een vraag voor ingeschoten via de site. Voorheen ging dat per email maar via de site is het beter beveiligd. Helemaal prima! Kreeg antwoord dat er een antibioticazalfje klaar lag bij de apotheek.

Het is natuurlijk ook een beetje eigen inzicht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:48

Tieme schreef:
Nooit gehoord dat je medische vragen aan een zorgverzekering kan stellen via een app. Zou ik persoonlijk ook niet Willen. Die vragen stel ik aan een arts die mijn dossier heeft en kent en winstoogmerk heeft. Zo'n zorgverzekering kan op den duur een dossier van je problemen opbouwen en je zo meteen uitsluiten voor dingen.

Onze huisarts heeft een app waar je dit soort dingen kan bespreken. Daar heb ik meer vertrouwen in.

Aan de ene kant is het inderdaad een vraag: is dit geen branche-vervaging?

Aan de andere kant: op zo ongeveer iedere ingediende nota (rechtstreeks of door jouzelf) staat een diagnosecode.
Dus wat een verzekerde allemaal mankeert, weet de verzekeraar allang.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:22

Janneke2 schreef:
Tieme schreef:

Aan de andere kant: op zo ongeveer iedere ingediende nota (rechtstreeks of door jouzelf) staat een diagnosecode.

De zorgverzekeraar weet alleen dat jij ergens een foto van nodig hebt. Niet dat jij een foto nodig hebt van je kleine teen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:57

Ik heb geen idee hoe mijn verzekeraar het regelt, maar ik kan al tijden een via een e-consult vragen stellen aan mijn huisarts.
Daar heb ik geen speciale verzekering voor nodig, is gewoon een service die mijn huisartsenpraktijk aanbiedt en die de zorgverzekering gewoon 100% vergoed.

En wanneer de vraag te complex is, krijg ik als antwoord vanzelf dat ik toch een afspraak in de praktijk moet maken.
Maar vorige keer bv eerst via e-consult alvast een verwijzing voor bloedprikken gekregen en pas toen de uitslag er was een gewoon consult op de praktijk.
Scheelde toch veel tijd en 1 bezoek.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:14

Bij de Friesland heb je Dokter Appke.
Ik heb er 1x gebruik van gemaakt toen we op vakantie waren. Vond het allemaal maar lang duren, maar wel fijn contact met een arts gehad die me tips en adviezen heeft gegeven.
Ik bleek een allergische reactie te hebben in/op mn elleboog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:24

purny schreef:
Janneke2 schreef:

De zorgverzekeraar weet alleen dat jij ergens een foto van nodig hebt. Niet dat jij een foto nodig hebt van je kleine teen

Maar als de teen gebroken is, blijkt dat uit de volgende nota.
Niet gebroken (hiephoi!) maar wel pijnlijk, ga je naar de fysio, staat er een diagnosecode op de rekening.