Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ange1a

Berichten: 285
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 10:50

Tranende, opgezwollen en jeukende ogen. Niesbuien en een loopneus. Kortademigheid en astma aanvallen. Vervelende bultjes, jeuk en uitslag.

Of je nu een dieren-allergie, pollen-allergie, voedsel-allergie of wat voor allergie dan ook hebt, dit je vast en zeker bekend voor.
Ik zelf ben enorm allergisch voor paarden en heb last van bijna alle bovenstaande klachten.

Welke klachten heb jij en hoe ga jij hier mee om?
Deel hier je frustraties, prestaties, vragen, tips en tricks.

----------------------------------------------
Afbeelding

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:45

Ik ben allergisch voor schimmels in gedroogd gras (hooi, voordroogkuil , granen en graanstengels (stro, koolzaadstro etc.). Dit leidt tot longfibrose: een ontsteking Van de longblaasjes en sterven ze uiteindelijk af). Heb uiteindelijk de paarden verkocht en blijf uit de buurt van stallen.

Ange1a

Berichten: 285
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 21:28

Wat vervelend om nou net daar allergisch voor te zijn.
Lijkt mij een enorm moeilijke keuze om je paarden te morgen verkopen voor je eigen gezondheid.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:34

Heb je even? :')
Ik ben allergisch voor pollen, en in het extreme voor gras. Word benauwd zodra ik dat ruik. Praktisch betekent dat dat ik geen hooi voer maar dat anderen dat doen, en dat ramen en tochtluikjes dicht moeten als iemand gaat grasmaaien.

Daarnaast qua voeding ben ik al zo lang vegetariër dat mijn lichaam geen vlees, vis of gelatine meer verdraagt.
En ik heb sinds corona een ei-allergie ontwikkeld. Die is toch wel echt het lastigst, want dat betekent alle verpakkingen lezen en honderd keer vragen als je uit eten gaat. Ook betekent dat dat ik vaak bij anderen eten niet mag hebben.

En momenteel ben ik bezig een intolerantie/allergie voor amandelen (en daarmee meteen ook hazelnoten en walnoten) te ontwikkelen. Dus ook die moet ik steeds meer mijden.

Gaat lekker dus :+

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:36

Ik ben allergisch voor UVa & UVb straling, dus als in het voorjaar bij iedereen de jas uitgaat trek ik hem nog maar eens extra aan :+

Het is een stuk fijner te managen sinds ik de UV shirts van ariat heb ontdekt, daardoor minder warm en toch beschermd. Gelukkig ook goede zonnebrand en door de langere blootstelling tijdens het voorjaar kan ik eind augustus/begin september gewoon in de zon lopen... maar in de auto en achter ramen is het altijd uitkijken

daarnaast ben ik ook nog allergisch voor een oranje kleurstof die in de meest random voedselsoorten wordt toegevoegt dus het is altijd uitkijken met dingen die gepaneerd zijn of dingen waar BBQ saus in zitten

Coco4life
Berichten: 1218
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:42

Ik ben alleregisch voor katten, sommige hondenkwijl, pollen, huisstofmijt en de verwarming van de auto. De laatste klinkt miss raar, maar mn ogen worden dan dik en ik krijg een loopneus.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37269
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:46

Lumi jij bent ook fijn bezig met niks mogen eten zowat.

Allergie is gewoon prut. Ik ben ook voor zoveel dingen allergisch en moet er inmiddels zoveel voor laten ook. -O- zo n beetje alles dat haren of veren heeft gaat niet meer (ook paarden moet ik uit de buurt blijven inmiddels. Niet meer knuffelen of aaien ;( )

kwa planten best veel pollen van bloeiende bomen en struiken (berk,liguster, dering jasmijn, hyacint meidoorn en nog veel meer) diverse medicatie (oa peniciline en meer)

Wespen en bijen en andere steek beesten geven enorme bulten en vaak een allergische reactie ook. Parfums, verf, rook, alles dat sterk ruikt reageren mijn longen op

en kwa voedsel veel dat inmiddels verboden gebied is lactose, koemelkeiwit, soja en alle peulvruchten (behalve erwtjes en sperciebonen, die kan ik beperkt hebben) alle oranje groentes en fruit (ik lees hierboven dat er nog iemand is die dat heeft het zit echt in heel veel dingen) ook anders gekleurde wortels gaan niet -O- , geen rode biet (zit kwa kleurstof in veel producten) schaal en schelpdieren, varken, kiwi passievrucht ananas, kerrie, paprika (zit in heel veel eten) , zoetstoffen en stevia, knoflook, kool zeer beperkt mogelijk, paddestoelen kan mits beperkt maar geen kastanjechampignons, niet teveel kippenei, het gaat maar niet dagelijks. Uitkijken met chocolade af en toe kan dagelijks niet en brood rijst enz alleen de witte vezelarme varianten.

Kortom ik moet blijven lezen en iedere dag is eten gepuzzel om de juiste stoffen binnen te krijgen en steeds meer producten vallen af. En mijn hooikoorts periode loopt van pakweg januari tot november.

Het went het is leefbaar maar ik moet heel erg uitkijken en allergie medicatie bij de hand houden. Ik word alleen best neurotisch van het continue moeten controleren van alles en nogwat

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:54

Ik ben allergisch aan huisstofmijt, honden en katten en pollen.
Huisstofmijt, tja weinig aan te doen. Ik heb geen tapijten liggen, stofzuig zeer regelmatig (elke 2 dagen), verlucht alles elke dag goed en zo is het wel te doen.
Honden en katten, ik heb zelf een hond en 2 katten lopen. Werkte hiervoor als DA assistente, daarmee ben ik wel gestopt (met dit als 1 van de redenen), verder ook regelmatig stofzuigen en uit de buurt blijven van kort harige honden. Daar reageer ik het hardste op, en niet gekrabt worden door een kat haha.
In het pollenseizoen neem ik anti-histamine pillen omdat ik anders echt te veel last heb.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:59

ik ben allergisch voor huisstofmijt, katten en graspollen.

Thuis zorg ik dat ik dagelijks even lucht, dagelijks stofzuigen en wekelijke proberen te dweilen, geen tapijt, geen overmatige gordijnen en synthetisch beddengoed wat minimaal 1x per maand op 60 graden op het allergieprogramma in de wasmachine gaat (ja ik was zeker vaker maar niet elke keer op dat ellenlange programma), dekbed zelf gaat 2x per jaar op het allergieprogramma, slapen altijd met de balkondeur op een kier.
Qua graspollen heb ik mijn paarden verkocht, was geen doen, hooi voeren was een drama, opstrooien ook.
Een kat hebben we wel maar door dagelijks stofzuigen en niet teveel knuffelen gaat dat redelijk.
En de troef: elke dag een antihistamine en als het dan 's avonds heel erg word (bv omdat de kat van mening is dat ze op schoot moet) desnoods een tweede (heel af en toe). Verder in de zomer ook anti-allergie neusspray en oogdruppels.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:09

Ik heb ooit een geweldige behandelaar gevonden vanuit het alternatieve circuit. Van flink opzwellen en uitslag naar overal weer tegen kunnen.. een genot. Ik hoef er dus niet meer mee te leven gelukkig, maar weet hoe vervelend het is!

Siggislief

Berichten: 14014
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:20

Ik ben jaren allergisch geweest voor huisstofmijt, en daar ben ik volgens de bloedtest niet meer allergisch voor.

En sinds dit jaar is het een raadsel waar ik allergisch voor ben.
De allergische reactie uit alleen maar in het gezicht en hoesten.

Halverwege dit jaar ongeveer kreeg ik een vreemde jeukerige plek op de voorhoofd,
geen idee waar het vandaan kwam. Heb eerst steeds gesmeerd met een hormonenzalf
om de jeuk te verminderen maar deze werkte pas na een paar/aantal weken.

Kort daarna kroop de jeuk door naar mijn ogen en zelfs mijn neus(vleugels) en dat was het.
En er zat ook steeds een rot kuchje bij, zo'n kuchje dat het leek/lijkt op een kriebel hoest
alleen met een slokje drinken kreeg ik het een soort van weg, maar als dat er niet was moe(s)t ik
er soms zo hard van hoesten tot kokhalzen aan toe om het weg te krijgen.

Heb bij deze wel medicijnen bij gekregen (Cetirizine 10mg), oogdruppels en een hormoonzalf.
Merkte al snel dat het kuchje weg ging bij de pillen, oogdruppels had ik al snel niet meer nodig,
en de hormoonzalf gebruikte minder dan nodig was (werkte niet goed, en de jeuk was ook snel weer weg)

Er is toen al geroepen je hebt Hooikoorts, en toen ik later merkte dat de jeuk en het kuchje
er niet meer waren ben ik gestopt met de medicijnen en het is ook zeker 3-4 maanden weg gebleven.

Tot dat ik er weer reactie kreeg, heb ik weer een tijdje pillen geslikt iedere dag,
gesmeerd wanneer nodig was en geldt hetzelfde voor de oogdruppels.

Uiteindelijk toch maar eens weer een bloedtest laten doen in November want ik werd gek van de jeuk.
En daar kwam weer uit dat ik nergens allergisch voor ben,
heb ergens een intolerantie voor, maar wat geen idee.

De huisarts heeft mij weer een flink pakketje aan allergiepillen gegeven (cetirizine)
en een andere zalf tegen de jeuk.
Ze heeft eigenlijk eerst gezegd als je reactie krijgt ga je iedere dag slikken
en smeren tot dat het over is en dan stop je en eigenlijk moet wachten tot de volgende allergie reactie.

Maar ergens wil ik dat gewoon niet, ik wil weten waar ik allergisch voor ben, en dat weet ik nu gewoon NIET.

Naar het ziekenhuis voor een plak/prik test kan niet want je moet weten waar je allergisch voor bent.
Dus ik hou nu heel braaf bij wat ik denk waar ik allergisch voor ben.

Sinds kort heb ik ook allemaal bultjes net op de haargrens en net iets verder onder het haar,
deze jeuken extreem.
En afgelopen weekend had ik ook uit het niets allemaal bultjes op de wang zitten en deze zijn ook weer weg na 2-3 dagen smeren.

Ik heb sinds vandaag wel een 2e object op de lijst waar ik denk allergisch voor te zijn,
vermoeden is allergisch zijn voor stro, had flink wat jeuk in de ogen vandaag
en sinds een uurtje ongeveer is de jeuk weg door oogdruppels die ik toegediend heb.

De jeuk op de hoofd/voorhoofd heb ik ook weer een paar dagen, en echt geen flauw idee van wat.

En merk met de pillen slikken dat het hoesten volledig weg is,
alleen als ik met stro heb gewerkt of met de Konijnen gevoerd/water gegeven dat ik een flinke hoest bui krijg waar je U tegen zegt.

Enige wat ik nu gebruik is Cetirizine 10mg en Elidel crème.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:43

Ik ben allergisch voor diverse boom en graspollen en heb een voedselintolerantie voor geraffineerde suiker, dus riet/bietsuiker, dextrose, glucosestroop. Ook honing gaat niet goed. Met de pollenallergie kan ik prima leven, ik gebruik medicatie daarvoor. De intolerantie heb ik ruim 25 jaar dus inmiddels kan ik daar ook goed mee leven.

Lees trouwens dat diverse mensen met pollenallergie niet kunnen opstrooien. Dat gaat bij mij prima. Ik word wel heel naar als ze het hooi op het land gaan keren. Van het zomer zat ik op mijn paard, ben van ellende eerder afgestapt omdat ik echt benauwd werd.

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:49

Siggislief schreef:
Ik ben jaren allergisch geweest voor huisstofmijt, en daar ben ik volgens de bloedtest niet meer allergisch voor.

En sinds dit jaar is het een raadsel waar ik allergisch voor ben.
De allergische reactie uit alleen maar in het gezicht en hoesten.

Halverwege dit jaar ongeveer kreeg ik een vreemde jeukerige plek op de voorhoofd,
geen idee waar het vandaan kwam. Heb eerst steeds gesmeerd met een hormonenzalf
om de jeuk te verminderen maar deze werkte pas na een paar/aantal weken.

Kort daarna kroop de jeuk door naar mijn ogen en zelfs mijn neus(vleugels) en dat was het.
En er zat ook steeds een rot kuchje bij, zo'n kuchje dat het leek/lijkt op een kriebel hoest
alleen met een slokje drinken kreeg ik het een soort van weg, maar als dat er niet was moe(s)t ik
er soms zo hard van hoesten tot kokhalzen aan toe om het weg te krijgen.

Heb bij deze wel medicijnen bij gekregen (Cetirizine 10mg), oogdruppels en een hormoonzalf.
Merkte al snel dat het kuchje weg ging bij de pillen, oogdruppels had ik al snel niet meer nodig,
en de hormoonzalf gebruikte minder dan nodig was (werkte niet goed, en de jeuk was ook snel weer weg)

Er is toen al geroepen je hebt Hooikoorts, en toen ik later merkte dat de jeuk en het kuchje
er niet meer waren ben ik gestopt met de medicijnen en het is ook zeker 3-4 maanden weg gebleven.

Tot dat ik er weer reactie kreeg, heb ik weer een tijdje pillen geslikt iedere dag,
gesmeerd wanneer nodig was en geldt hetzelfde voor de oogdruppels.

Uiteindelijk toch maar eens weer een bloedtest laten doen in November want ik werd gek van de jeuk.
En daar kwam weer uit dat ik nergens allergisch voor ben,
heb ergens een intolerantie voor, maar wat geen idee.

De huisarts heeft mij weer een flink pakketje aan allergiepillen gegeven (cetirizine)
en een andere zalf tegen de jeuk.
Ze heeft eigenlijk eerst gezegd als je reactie krijgt ga je iedere dag slikken
en smeren tot dat het over is en dan stop je en eigenlijk moet wachten tot de volgende allergie reactie.

Maar ergens wil ik dat gewoon niet, ik wil weten waar ik allergisch voor ben, en dat weet ik nu gewoon NIET.

Naar het ziekenhuis voor een plak/prik test kan niet want je moet weten waar je allergisch voor bent.
Dus ik hou nu heel braaf bij wat ik denk waar ik allergisch voor ben.

Sinds kort heb ik ook allemaal bultjes net op de haargrens en net iets verder onder het haar,
deze jeuken extreem.
En afgelopen weekend had ik ook uit het niets allemaal bultjes op de wang zitten en deze zijn ook weer weg na 2-3 dagen smeren.

Ik heb sinds vandaag wel een 2e object op de lijst waar ik denk allergisch voor te zijn,
vermoeden is allergisch zijn voor stro, had flink wat jeuk in de ogen vandaag
en sinds een uurtje ongeveer is de jeuk weg door oogdruppels die ik toegediend heb.

De jeuk op de hoofd/voorhoofd heb ik ook weer een paar dagen, en echt geen flauw idee van wat.

En merk met de pillen slikken dat het hoesten volledig weg is,
alleen als ik met stro heb gewerkt of met de Konijnen gevoerd/water gegeven dat ik een flinke hoest bui krijg waar je U tegen zegt.

Enige wat ik nu gebruik is Cetirizine 10mg en Elidel crème.


Cetirizine zijn anti-histamine en zorgen ervoor dat de histamine die de klachten veroorzaken niet vrij komen. Daardoor werken ze ook in heel je lichaam tegelijk en heb je minder verschillende medicatie nodig, wat vaak wel fijn is.

Ik probeer even met je mee te denken.
Zoals jij je symptomen omschrijft denk ik ook dat je allergie waarschijnlijk door het stro veroorzaakt wordt.(vooral oogklachten komen meestal van buitenaf) 1 mogelijkheid is een allergie voor of een bepaalde soort stro. Bijvoorbeeld de ene keer haver en de andere keer gerst of tarwe, waardoor je bij de ene partij wel en de andere partij misschien niet reageert. En andere mogelijkheid is een allergie voor een bepaalde stof in het stro, zoals sporen van andere pollen of schimmels of iets dergelijks. Heb je de mogelijkheid om de konijnen even tijdelijk op iets anders dan stro te zetten om te zien of je klachten dan verminderen of weggaan? Dan zou ik dat zeker even proberen. :)

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 01:13

karuna schreef:
Lumi jij bent ook fijn bezig met niks mogen eten zowat.

Allergie is gewoon prut. Ik ben ook voor zoveel dingen allergisch en moet er inmiddels zoveel voor laten ook. -O- zo n beetje alles dat haren of veren heeft gaat niet meer (ook paarden moet ik uit de buurt blijven inmiddels. Niet meer knuffelen of aaien ;( )

kwa planten best veel pollen van bloeiende bomen en struiken (berk,liguster, dering jasmijn, hyacint meidoorn en nog veel meer) diverse medicatie (oa peniciline en meer)

Wespen en bijen en andere steek beesten geven enorme bulten en vaak een allergische reactie ook. Parfums, verf, rook, alles dat sterk ruikt reageren mijn longen op

en kwa voedsel veel dat inmiddels verboden gebied is lactose, koemelkeiwit, soja en alle peulvruchten (behalve erwtjes en sperciebonen, die kan ik beperkt hebben) alle oranje groentes en fruit (ik lees hierboven dat er nog iemand is die dat heeft het zit echt in heel veel dingen) ook anders gekleurde wortels gaan niet -O- , geen rode biet (zit kwa kleurstof in veel producten) schaal en schelpdieren, varken, kiwi passievrucht ananas, kerrie, paprika (zit in heel veel eten) , zoetstoffen en stevia, knoflook, kool zeer beperkt mogelijk, paddestoelen kan mits beperkt maar geen kastanjechampignons, niet teveel kippenei, het gaat maar niet dagelijks. Uitkijken met chocolade af en toe kan dagelijks niet en brood rijst enz alleen de witte vezelarme varianten.

Kortom ik moet blijven lezen en iedere dag is eten gepuzzel om de juiste stoffen binnen te krijgen en steeds meer producten vallen af. En mijn hooikoorts periode loopt van pakweg januari tot november.

Het went het is leefbaar maar ik moet heel erg uitkijken en allergie medicatie bij de hand houden. Ik word alleen best neurotisch van het continue moeten controleren van alles en nogwat


Alle soorten allergie zijn naar, maar voedselallergien vind ik ook wel de vervelendste. Ook vervelend inderdaad zijn al die etiketten met verschillende omschrijvingen voor hetzelfde ingrediënt of alleen het woord kruiden of aroma. Daar moet je soms echt een hele studie op los laten.

Wat soms wel scheelt als je ergens op bezoek gaat: bij voorbaat antihistamine innemen om problemen en klachten te voorkomen. Ik weet natuurlijk niet of de antihistamine bij jou goed werken, maar anders kun je op een verjaardag dan soms een beetje smokkelen met je dieet zonder gelijk erge klachten te krijgen en hoeft je minder in de war te zitten dat je toch wat verkeerds binnen krijgt. En dat geeft vaak weer wat rust. (en hoef je niet telkens uit te leggen dat eiwit in de ingredienten lijst niet hetzelfde is als de eiwit die onder de koolhydraten staan.. :')

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 02:10

Even iets interessants wat ik tegenkwam in mijn onderzoek. Het blijkt dat als er sprake is van een parasitaire infectie, de mens minder last heeft van (respiratoire) allergien. :')
Even ter info... Misschien is er ergens nog een lint- of spoelworm te krijgen

DJZ

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 03:19

Naast een spastische darm en lactose intolerantie, mag ik niks klagen :D

Hoe ik ermee omga... tsja, rekening houden met bepaalde voeding. Maar ik heb het idee dat de lactose intolerantie een grotere rol speelt, dan mijn spastische darm.. Af en toe heb ik schijt aan de lactose en neem ik een heerlijk softijsje van het werk of een chocomel... En ja, daar kan ik goed van aan de schijt raken :=

Ange1a

Berichten: 285
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 06:52

Hutcherson schreef:
Even iets interessants wat ik tegenkwam in mijn onderzoek. Het blijkt dat als er sprake is van een parasitaire infectie, de mens minder last heeft van (respiratoire) allergieën. :')
Even ter info... Misschien is er ergens nog een lint- of spoelworm te krijgen


Ik zie hier kansen!
Minder last van mijn allergieën èn hulp bij mijn overtollige vetjes.
Win win!
Wie heeft er nog een te leen? <<)

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 07:00

Omg karuna eindelijk iemand anders die ook geen kerrie mag :oo
Ik voel me nu al thuis in dit topic :') Qua eten begon het met geen varken kunnen eten, inmiddels kan ik tegen niks meer qua vlees/vis en reageer ik zelfs op de gelatine in een paracetamol. Daarnaast dus kerrie, noten, zuurkool. Vroeger reageerde ik op rode bieten dus dat eet ik al jaren niet meer. En ik ben er vrij zeker van dat er nog iets in mijn dieet zit waar ik niet tegen kan, maar krijg nog niet uitgevogeld wat dan.
Qua hooikoorts kan ik ongeveer tegen niks. Ik heb wel eens een bloedtest laten doen en die sloeg ook aan op elke plant/pol/gras waarop ze getest hebben. Ik kan dus ook geen hooi voeren, mijn paard kan niet op stro staan want dan kan ik zelf niet meer uitmesten, überhaupt buiten zijn als ik mijn medicatie vergeten ben is niet zo'n slim plan.
Ik reageer daarnaast heel sterk op kat, reageer op hond, reageer waarschijnlijk op paard maar dat is niet getest dus dat negeer ik gewoon :+ ik draag bijvoorbeeld wel altijd truien/shirts naar stal met hoge kragen waardoor mijn nek en keel bedekt zijn, ook draag ik dan altijd polsbandjes om mijn polsen te bedekken. En dan is het met regelmatig hormoonzalf smeren een soort van te doen, maar het blijft vaak rood en geïrriteerd en pijnlijk. Is heel leuk als het ook in je gezicht zit en je op dat moment ook geen make-up kan smeren om het te verbergen omdat je huid dat dan niet wil accepteren.
Oh en ik kan niet tegen parfum en van die huidproducten. Ik heb echt een paar specifieke producten qua douchegel en vettende zalf die goed gaan, zodra ze daar besluiten een leuke verbeterde formule te maken kan ik meestal op zoek naar iets nieuws wat nog hypoallergener is dan zij beweren te zijn.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 07:17

Oef, voor je sociaal leven zal dat wel een drama zijn als er zoveel dingen niet mogen. Als ik zie bij die kleine van ons hoe zijn niet tegen koemelk kunnen al super vervelend is qua niet gewoon vrolijk en zorgeloos mee kunnen doen met dingen.... en dat is dan nog iets dat best vaak voorkomt. En aangezien er zo'n vegan golf is, dat geeft wel wat gemak hier en daar +:)+

Maar dit is al behoorlijk vervelend. Op school en feestjes allerlei dingen die hij niet mag of waarvan niemand weet of er melk in zit. Of ze zeggen tegen hem "ja dit mag jij hoor, hier zit geen melk in!" en dan blijkt het niet melkvrij maar alleen maar lactosevrij te zijn :x

Of op een kinderfeestje krijgt hij als enige kind geen stuk taart maar geven ze hem een plak supermarktcake.... want dat mag toch wel...? En dan staat er op de verpakking gewoon met koeienletters MELK.... heeft niemand even de moeite gedaan om naar de ingrediënten sticker te kijken |o

Is er een leuke kerstmarkt met kraampjes met allerlei eten: overal melk in of ze weten het niet.
Een ijskar aanwezig op een feestje? Melk natuurlijk. Kerstdiner? Allemaal melkdingen of ze weten het niet. Ergens een hapje eten? Ook bij eettentjes / restaurants weten ze het vaak niet of ze snappen het verschil niet tussen melkvrij of lactosevrij. Of dan denken ze "ja hoor dit kan want we gieten er geen melk bij" terwijl er dan wel 1 of ander mixje of poedertje bij gaat waar wèl melk bestanddelen in zitten.... Of ze weten niet of er melk in hun broodjes zit.

Je gaat gewoon met tegenzin ergens naartoe omdat het zo'n ontzettend gedoe is met veel onzekerheid of je je medemens wel kan vertrouwen als ze zeggen dat er geen melk in zit. We nemen voor de zekerheid dus eigenlijk altijd maar vanalles mee maarja echt leuk / gezlelig / spontaan is dat niet natuurlijk....

En dat is dan verdorie alleen maar MELK. Het moet echt een ramp zijn als het iets specialers is waar je niet tegen kan :(:)

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:53

pmarena schreef:
En dat is dan verdorie alleen maar MELK. Het moet echt een ramp zijn als het iets specialers is waar je niet tegen kan :(:)


Melk lijkt me juist een hele moeilijke omdat dat echt overal in zit. Wat dat betreft zijn bijzonderdere producten makkelijker denk ik.
En snap helemaal wat je zegt over anderen die dan gewoon niet goed kijken of lezen. Dan heb ik nog het geluk zo oud te zijn dat ik het zelf kan controleren, maar met een kind lijkt me dat helemaal stressvol.

Las ergens over cetirizine slikken om te kunnen smokkelen qua eten, maar die slik ik al dagelijks. :=
En gisteren had mijn manager een gebakken ei bij de lunch, kon niet aan dezelfde tafel blijven zitten.
Voordeel is wel dat ik tegenwoordig bij koekjes ed in één hap weet of er ei in zit en zo voorkomen dat ik veel binnen krijg. Maar smokkelen zit er echt niet in.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37269
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:54

Ik sleep ook overal eten mee of neem niets behalve een glas water of ga niet mee omdat ik geen zin heb in het gedoe of gezeik dat het opleverd. Koks of medegasten die het aanstellerij vinden (weer zo n dieetzeikerd die interessant wil doen -O- ) en dan toch er wat doorheen doen. Met als gevolg dat ik kotsziek naar huis moet vluchten %)

Of moeten vragen of ze een nieuwe schone lepel moeten pakken met opscheppen. Erg genant maar het is dat of niks eten. Groepsreis, een keer nooit meer. :x Dankzij de gids ging het prima met het eten. Dankzij de medereizigers was het niet zo leuk. ;( Ik werd uitgekotst omdat ze me een egoistische aansteller vonden omdat bij groeps eten ik eerst mijn bord meteen volschepte zodat ik daarna niets meer hoefde te pakken. Want iedereen ging met alle lepels overal opscheppen met als gevolg dat ik niks meer kon eten. Dat kun je 10 keer uitleggen maar het helpt niks.

Spontaan ergens eten kan bij een heel beperkt aantal restaurants of de mac d. :+ Maar feitelijk moet ik altijd koken, moe, ziek lange dag gehad jammer dan er moet gekookt worden of het wordt een boterham of muesli met haver of rijstmelk. Feestjes is water en niks eten of zelf meenemen of dus maar wegblijven om de makkelijke weg te nemen.

Maar het voordeel van de allergien ik sleep een medische verklaring mee en mag dan soms op verboden plekken mijn eigen eten meenemen. Fijn voor oa festivals :D dat is dan weer een stuk goedkoper. :+

Myrsky ik zou eens kleurstoffen checken gezien je kerrie. Hier gaan gele, rode en oranje natuurlijke kleurstof (feitelijk gekleurd eten behalve groen of wit) fout door caroteen dat er in zit. Alleen tomaten gaan gelukkig wel. :Y)

Journee ik kan niet smokkelen met mijn eten :n of het kan wel maar daar heb ik mezelf mee omdat de klachten dusdanig zijn dat ik er teveel en te lang last van heb. Ik heb kennelijk het weekend ergens iets misgegeten aan soja of caroteen ik heb er nu de gevolgen nog van -O- maar ik ben inmiddels gewend toe te kijken hoe anderen eten. Daar heb ik geen moeite mee gelukkig.

Nadeel van de apartere dingen, die worden niet gezien als standaard allergeen en niet als zodanig gemeld. Caroteen (kleurstof in oa halvarine, ranjas enz), paprika of zoetstof zit ook in steeds meer dingen maar valt niet onder de "normale" allergien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:33

pmarena schreef:
Oef, voor je sociaal leven zal dat wel een drama zijn als er zoveel dingen niet mogen. Als ik zie bij die kleine van ons hoe zijn niet tegen koemelk kunnen al super vervelend is qua niet gewoon vrolijk en zorgeloos mee kunnen doen met dingen.... en dat is dan nog iets dat best vaak voorkomt. En aangezien er zo'n vegan golf is, dat geeft wel wat gemak hier en daar +:)+

Maar dit is al behoorlijk vervelend. Op school en feestjes allerlei dingen die hij niet mag of waarvan niemand weet of er melk in zit. Of ze zeggen tegen hem "ja dit mag jij hoor, hier zit geen melk in!" en dan blijkt het niet melkvrij maar alleen maar lactosevrij te zijn :x

Of op een kinderfeestje krijgt hij als enige kind geen stuk taart maar geven ze hem een plak supermarktcake.... want dat mag toch wel...? En dan staat er op de verpakking gewoon met koeienletters MELK.... heeft niemand even de moeite gedaan om naar de ingrediënten sticker te kijken |o

Is er een leuke kerstmarkt met kraampjes met allerlei eten: overal melk in of ze weten het niet.
Een ijskar aanwezig op een feestje? Melk natuurlijk. Kerstdiner? Allemaal melkdingen of ze weten het niet. Ergens een hapje eten? Ook bij eettentjes / restaurants weten ze het vaak niet of ze snappen het verschil niet tussen melkvrij of lactosevrij. Of dan denken ze "ja hoor dit kan want we gieten er geen melk bij" terwijl er dan wel 1 of ander mixje of poedertje bij gaat waar wèl melk bestanddelen in zitten.... Of ze weten niet of er melk in hun broodjes zit.

Je gaat gewoon met tegenzin ergens naartoe omdat het zo'n ontzettend gedoe is met veel onzekerheid of je je medemens wel kan vertrouwen als ze zeggen dat er geen melk in zit. We nemen voor de zekerheid dus eigenlijk altijd maar vanalles mee maarja echt leuk / gezlelig / spontaan is dat niet natuurlijk....

En dat is dan verdorie alleen maar MELK. Het moet echt een ramp zijn als het iets specialers is waar je niet tegen kan :(:)


Zelf iets meegeven of de taart overslaan ( al is dat voor een kind niet leuk, dan is zelf een veilige optie meegeven beter). Als ik iets geleerd heb in ruim 25 jaar leven met voedselintolerantie is het dat mensen geen etiketten kunnen lezen. Ik neem alleen taart oid bij mensen die ik goed ken en waarvan ik erop kan vertrouwen dat ze weten wat ze doen. Anders zeg ik nee, of lees ik zelf het etiket. Of ik zorg dat ik zelf een alternatief mee heb. Heel veel mensen kopen idd dingen die toch niet suikervrij zijn. Of zeggen wat koop jij dan want overal zit suiker in?? Ja...als je bij de voedingswaarde ipv de ingrediënten leest wel ja...maar dat zijn suikers. En er zijn meer soorten suiker dan alleen de geraffineerde soort die aan eten en drinken worden toegevoegd.

Goede tip trouwens voor lekkere taart ik had pas bij AH vegan gebakjes uit de vriezer op de bak afdeling. Gluten lactose en suikervrij. Hebben verschillende smaken.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:47

Ja dat doe ik dus ook altijd. Ik geef meestal bitterkoekjes van de bakker mee, daar is hij gek op.
Of van Ritter Sport die rode marsepein met pure chocolade mini chocolaatjes, die liggen ook op school. Samen met kleine zakjes Croky paprika chips. Want vrijwel elk kind dat chips trakteert, trakteert Lays en daar zit melk in. In Croky niet :)

Dus als er dan dubieuze dingen getrakteerd worden, mag die kleine van ons wat uitkiezen uit de kast van de juf / meester. Soms natuurlijk wel balen dat anderen zitten te smikkelen van iets heel leuks / lekkers en hij dan weer de uitzondering is... je hebt dan toch sneller dat je je er niet echt bij voelt horen. Maar soms is hij wel blij want dan wordt er iets getrakteert waarvan hij denkt Haha ik heb zelf iets lekkerders, en de anderen zijn jaloers op mij :D

Maar zoals in deze tijd is het natuurlijk wel balen....dan komen ze op school spontaan met oliebollen en pannenkoeken langs en heeft hij weer pech....

Gelukkig is hij niet zo heel erg snoepgericht en gewend om veel groente en fruit enzo te eten.
En thuis is het amper moeite, op een gegeven moment weet je wel wat er kan en dat is hartstikke veel.

Je moet natuurlijk wel bvb. zelf pizza's bakken, kan niet even snel pizza halen of uit de diepvries pakken ofzo.
Patat gaat wel, dan neemt hij gewoon saté en warmen we zelf kleine bakjes pindasaus op. Die neem ik ook mee op vakantie ofzo, als we ergens gaan eten. Als het dan allemaal moeilijk en lastig is en er geen broodje kip of zalm ofzo zonder melk te regelen lijkt... Dan heb ik die nog als back-up.... dan maar een keer patat en vragen of ze die satésaus even op een minuutje in de magnetron willen zetten, die is meestal wel aanwezig. Dan eten we de volgende dag wel weer normaal :)

Maar het is inderdaad wel vervelend dat mensen het lastig / aanstellerij vinden. Bij ons hadden zelfs de oma's dat op verjaardagen en uitjes zo. Dan merkte je gewoon dat ze mij er een beetje op aankeken dat die kleine geen softijs of Magnum ofzo mocht. En gaven ze hem toch een likje. Stond dat kind een half uurtje later met de tranen in de ogen te jammeren van de buikpijn _-:(

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:55

Uit mijn bloedonderzoek kwam indertijd niets, maar ik zwol op, kreeg rode vlekken en werd extreem moe. Er was geen pijl op te trekken wanneer dit zou zijn. Het beïnvloedde m'n leven behoorlijk, was er goed ziek van.

Toen ben ik eens naar een alternatieve dame gegaan in het kader van baat het niet dan schaadt het niet. Ik bleek intolerant of allergisch te zijn voor veel zaken zoals rood fruit, bepaalde bomen en gras, varkensvlees etc. Ze heeft me toen een aantal keer behandeld en al was ik sceptisch in het begin, ik wilde dit toch een kans geven. Sindsdien ben ik niet een keer meer opgezwollen of heb vlekken gehad.

Af en toe merk ik dat ik last van m'n ogen begin te krijgen als er bijvoorbeeld hooikoortsseizoen is en dan denk ik "ik moet binnenkort weer een afspraak maken", maar tot nu toe is het nog niet voorgekomen dat ik die noodzaak echt voel.

Wie weet helpt het iemand:
https://praktijkvannature.nl/

Ik weet van iemand die ik ken dat het aardig verschilt per praktijk hoe men werkt, maar bovenstaande heeft het echt voor me gedaan. Voelde me in de reguliere gezondheidszorg niet serieus genomen want die gooiden het op stress. Op stress, ik zeg het je..

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:20

Het meeste is makkelijk te vermijden maar helaas niet alles. Waterdamp, veel kant-en-klaar producten, veel groenten en fruit uit de conventionele landbouw (zal wel allergisch zijn voor bestrijdingsmiddelen), varkensvlees uit conventionele landbouw, tanine, veel (huid)verzorgingsproducten, zonlicht en bijna alle katten.
Symtomen zijn verschillend, niezend onder de douche en miezerregen/mist, bij voeding ernstige maagklachten (meestal overgeven) en/of heftige migraineachtige hoofdpijn of huiduitslag.
Voor de problemen met zonlicht is de oplossing geweest in het buitengebied te gaan wonen en elke dag veel buiten te zijn.