Het leed wat zonneallergie heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nardxash

Berichten: 4012
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 05:23

Goedemorgen lieve bokkers,

Al zolang ik mij kan heugen heb ik last in het voorjaar en najaar van zonneallergie, in zo vorm dat ik uitslag op mijn armen krijg rode bultjes en vooral jeukklachten.
Voor de uitslag heb ik een zalf van de arts uiteraard en dagelijks slik ik medicatie voor de jeukklachten wat het wel iets verminderd.

Ik weet dat het ooit misschien weg kan gaan maar ik ben nu op zo punt dat ik er alles aan wil doen om het te vermijden.
Zeker gezien mij aankomende huwelijksreis in mei richting Kroatië.

Mij vraag aan jullie is wat kan er nog baat hebben om te proberen?
Welke vitamines kunnen eventueel helpen ec

Wat ik tot op heden al heb geprobeerd:
Insmeren met factor 50 of 30
Aloë Vera aftersun
Laten testen op vitamine D te kort ( afspraak moet nog gemaakt worden)

Graag hoor ik het van jullie,

Tilmar

Berichten: 3317
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 06:49

Ik heb dit ook jaren gehad, ben er inmiddels een soort overheen gegroeid..
Bij mij was het enige wat hielp heel voorzichtig met zon in het voorjaar. Dus heel kort wennen elke keer. Na verloop van tijd kon ik dan steeds langer in de zon zonder uitslag.

Dieuwke_
Berichten: 4547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 07:40

Ik begin vaak in januari al met eens per week een paar minuutjes onder de zonnebank. Verder smeer ik in de zomer altijd goed in met zonnebrand van het merk P20. Ook had ik altijd Urtizon korrels, maar dat verschilde per jaar of dat hielp of niet en die gebruik ik al een paar jaar niet meer. Ik haal het meeste profijt uit de zonnebank.

Succes, zonneallergie is echt ruk

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:14

Ik heb het ook jaren gehad en indd zoals hierboven staat beginnen met een kleurtje opbouwen onder de zonnebank helpt voor mij het te voorkomen.

nardxash

Berichten: 4012
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 08:15

Hoelang maken jullie dan gebruik van de zonnebank ongeveer per keer?

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:34

Ik bouw de zonnebank heel rustig op qua minuten. Dat helpt bij mij in ieder geval al iets.
Daarnaast is het belangrijk om de juiste zonnebrandcrème te gebruiken.
Ooit op vakantie eens een advies gehad van een dermatoloog en die heeft me een uitgebreid advies gegeven over hoe sommige zonnebrandcrèmes de huid als het ware wat afsluiten waardoor zonneallergie sneller de kop op stak.
Ik kreeg zelfs het advies om als de zon niet fel schijnt of de uv index niet idioot hoog is niet te smeren (maar ook niet uitgebreid in de zon te gaan liggen natuurlijk). Dat durf ik nog niet aan.

nardxash

Berichten: 4012
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 08:49

Jokonootje schreef:
Ik bouw de zonnebank heel rustig op qua minuten. Dat helpt bij mij in ieder geval al iets.
Daarnaast is het belangrijk om de juiste zonnebrandcrème te gebruiken.
Ooit op vakantie eens een advies gehad van een dermatoloog en die heeft me een uitgebreid advies gegeven over hoe sommige zonnebrandcrèmes de huid als het ware wat afsluiten waardoor zonneallergie sneller de kop op stak.
Ik kreeg zelfs het advies om als de zon niet fel schijnt of de uv index niet idioot hoog is niet te smeren (maar ook niet uitgebreid in de zon te gaan liggen natuurlijk). Dat durf ik nog niet aan.

Mag ik vragen welke zonnebrand jij gebruikt?
Ik gebruik normaal de spuit variant van de Nivea.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:01

Bij mij helpt goed insmeren zeker, ik vind de Dr Leenarts zonnebrandcreme prettig werken, hoewel ik i.v.m. plastic verpakking vorig jaar overgestapt ben op Happy soaps. Daarmee ook op zich relatief weinig last van de zonneallergie maar vond het verder toch net niet helemaal fijn. Rustig opbouwen als het weer mooier wordt helpt ook wel, maar als je in het voorjaarszonnetje aan het werk bent en het is opeens zo lekker in een t-shirt is dat nog wel eens lastig :') Als het toch mis is gegaan neem ik cetirizine om van de jeuk af te komen.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:20

Zonnebank opbouwen ligt echt aan je huidtype.
Ik begin altijd met de minst zware bang en een paar minuten zeker in het begin 10-15 min en echt niet langer dan gaat het gelijk fout.
Moet zeggen dat ik het op deze manier al jaren doe en amper nog last he.
Als ik naar het buitenland ga zorg ik wel dat ik geleidelijk aan een goede basis op bouw en indd goed smeren.
Ik gebruik al jaren australian gold en dat gaat goed.

Dieuwke_
Berichten: 4547
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:37

Ik begin onder de zonnebank eerst met 5-6 minuten en daarna per keer 1 a 2 minuten erbij tot max 20 minuten uiteindelijk.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:56

Ik had het vroeger heel erg maar ben er overheen gegroeid. Of nouja ik vermijd zon en smeer mij anders goed in. Ik gebruikte vroeger urtizon homeopathische balletjes waren dat.

nardxash

Berichten: 4012
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 15:27

madeliefw schreef:
Ik had het vroeger heel erg maar ben er overheen gegroeid. Of nouja ik vermijd zon en smeer mij anders goed in. Ik gebruikte vroeger urtizon homeopathische balletjes waren dat.

Thanks ik zal hier zeker is naar kijken

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:31

nardxash schreef:
Jokonootje schreef:
Ik bouw de zonnebank heel rustig op qua minuten. Dat helpt bij mij in ieder geval al iets.
Daarnaast is het belangrijk om de juiste zonnebrandcrème te gebruiken.
Ooit op vakantie eens een advies gehad van een dermatoloog en die heeft me een uitgebreid advies gegeven over hoe sommige zonnebrandcrèmes de huid als het ware wat afsluiten waardoor zonneallergie sneller de kop op stak.
Ik kreeg zelfs het advies om als de zon niet fel schijnt of de uv index niet idioot hoog is niet te smeren (maar ook niet uitgebreid in de zon te gaan liggen natuurlijk). Dat durf ik nog niet aan.

Mag ik vragen welke zonnebrand jij gebruikt?
Ik gebruik normaal de spuit variant van de Nivea.


Ik gebruik Australian Gold.
Niveau krijg ik direct last van als ik er mee de zon in ga.

nardxash

Berichten: 4012
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 18:10

Jokonootje schreef:
Jokonootje schreef:
Ik bouw de zonnebank heel rustig op qua minuten. Dat helpt bij mij in ieder geval al iets.
Daarnaast is het belangrijk om de juiste zonnebrandcrème te gebruiken.
Ooit op vakantie eens een advies gehad van een dermatoloog en die heeft me een uitgebreid advies gegeven over hoe sommige zonnebrandcrèmes de huid als het ware wat afsluiten waardoor zonneallergie sneller de kop op stak.
Ik kreeg zelfs het advies om als de zon niet fel schijnt of de uv index niet idioot hoog is niet te smeren (maar ook niet uitgebreid in de zon te gaan liggen natuurlijk). Dat durf ik nog niet aan.

Mag ik vragen welke zonnebrand jij gebruikt?
Ik gebruik normaal de spuit variant van de Nivea.


Ik gebruik Australian Gold.
Niveau krijg ik direct last van als ik er mee de zon in ga.[/quote]
Super Dankjewel ik ga hier naar kijken

Malle_meid

Berichten: 197
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:13

Ik zou ook de zonnebank aanraden, om je huid langzaam te laten wennen. Beginnen met 12 minuten of zo en 1x per week is genoeg. Verder de blootstelling aan de zon proberen te beperken en rechtstreeks in de zon afwisselen met schaduw. Ook een hoge factor zonnebrand inderdaad.

Op die manier kan ik het aardig onder controle houden. Maar mijn zonneallergie begint altijd op mijn decolleté en gaat langzaam ook naar (boven)armen en zijkant gezicht. Maar ondanks alle voorzorgsmaatregelen krijg ik er wel last van als ik echt een dagen achter elkaar veel in de zon ben. Het enige dat echt helpt bij mij is de rechtstreekse blootstelling aan de zon vermijden, dus bedekken en schaduw.

Maar als het bij jou alleen armen is, is dat wel lastiger

Renee87

Berichten: 164
Geregistreerd: 10-06-07
Woonplaats: Voorburg

Re: Het leed wat zonneallergie heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:26

Ik heb het ook jaren gehad, tot het punt waar ik 1 dag op het strand kon zijn en dan was de vakantie voorbij… inmiddels gaat het redelijk goed, mits ik er goed op let!

Bij mij is het heel erg afhankelijk welke zonnebrandcrème ik gebruik. Nivea etc heeft spul er in zitten wat het bij mij extreem triggered. Kruidvat eigen merk gaat vaak het best van de betaalbare crèmes.
ik ben ook erg allergisch voor katten etc. Jaren geleden was ik eens bij de huisarts en die vroeg me waarom ik in hemelsnaam geen allergiepil nam in de vakantie?! Inmiddels heb ik dus ook allerfre oid mee en neem ik dat in wanneer ik naar het strand ga. Bij mij zit het altijd op mn voeten. De zandkorrels werken als vergrootglazen die de allergie verergeren.
Nu is dus mijn remedie; voornamelijk zwembad :), evt allerfre oid en clean zonnebrandcrème.

nardxash

Berichten: 4012
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 23:10

Thanks voor de berichten.

Qua allergiepil slik ik dagelijks 1 tablet desloratadine 5 mg.

Daarnaast zodra de schijn qua straling sterker word begin ik mijn armen al in te smeren met aloë vera.

Zonnebrand aangepast voor zonneallergie ga ik zeker naar kijken.

Aanstaande maandag word er bloed geprikt om te kijken hoe mijn vitamine D waarde is.

Welke merken adviseren jullie nog meer qua zonnebrand voor zonneallergie

Cambionn

Berichten: 784
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:18

Heb het ook. Ik verlaat het huis niet zonder SPF50 PA+++ en heb altijd extra bij me om opnieuw in te smeren. Koreaanse skincare is echt geweldig, trekt in de huid zonder te plakken of wat dan ook, beter dan de standaard Nederlandse merken. Heb een CC cream van Secret Key met zulke SPF voor m'n gezicht/nek (ook meteen mijn base layer voor make-up, dus geen foundation ofzo meer nodig daarna), en een zonnebrand van Innisfree voor de rest. Hoewel ik die ivm de prijs wel ook bij de drogist haal voor grote oppervlaktes, meestal dan wel versies voor kinder of gevoelige huid. Mijn huid wordt al geiriteerd rood als je er met een doekje over gaat.

Of ik draag gewoon lange mouwen (korte broeken doe ik sowieso niet aan), in de zomer iets duns en luchtigs dat meer afkoelt door de zon te blokkeren dan het warmte geeft. Heb daarvoor o.a. leuke vestjes uit Azië, hier is kleding met lange mouwen dat geschikt is voor echt warm weer zeldzaam helaas.

Gordijnen gaan dicht als ik te veel in de directe zon zit, maar meestal voldoet SPF (draag het dan ook binnen) of een vestje.

Ik slik extra vitamine D, maar dat is niet tegen de allergie maar meer ivm de gevolgen van het verstoppen voor de zon.

Dit alles werkt prima voor mij. Zolang ik niet vergeet te smeren (en optijd opnieuw aan te brengen) heb ik er niet zo'n last van. Maar laat ik het niet vergeten, dan zijn de rapen gaar.

Overigens wil ik echt niet mijn huid "laten wennen". Afgezien dat ik er niet goed uit zie met een tan: de straling van de zon/zonnebank is enorm verouderend en SPF de beste anti-aging. Daarnaast vergroot bloodstelling aan zonlicht en zonnebanken de kans op huidkanker. Ik ben bleek met veel moedervlekken en mijn grootvader heeft het al eens gehad (en gelukkig optijd gevonden) dus ik val in hoger risico en ben daar wel echt voorzichtig mee. Zowel voor mijn ijdelheid (wie wil er nou oud uit zien) als mijn gezondheid zou ik persoonlijk dus zonder zonneallergie net zo goed SPF smeren.

nardxash

Berichten: 4012
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 18:39

Nou gisteren bloed laten prikken en eigelijk wat ik zelf al vermoedde is dat ik te weinig vitamine D heb.
Dosering wat ze nu hebben aangeraden is 25 micro-gram.
Dit kan ik of bij de apotheek halen of de drogist als jullie hier nog tips over hebben graag.