Verhoogde ontstekingswaarden darm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Verhoogde ontstekingswaarden darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 16:50

Ik kamp al langer met klachten aan mn darmen maar had vroeger zonder enig onderzoek de vermoedelijke diagnose PDS gekregen.

Nou merk ik dat ik gewoon echt snel moe ben, veel moe ben, vaak naar het toilet moet of voelt alsof ik naar het toilet moet, stekende buikpijn, opgeblazen gevoel, scheten, diaree/zacht.

Nou is uit het ontlastingsonderzoek naar voren gekomen dat ik verhoogde calprotectine waarden heb van 120 als ik het goed heb gelezen en heb een doorverwijzing gekregen naar MDL arts. Geen idee hoe lang dat gaat duren, hoor ik morgen. Ik heb nog nooit een darmonderzoek gehad, wel maag onderzoek. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb geen coelieakie/glutenallergie en mijn bloedwaardes waren verder netjes :+

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:59

Heel herkenbaar. Heb zelf eerst idd diagnose pds via huisarts gehad. Mij laten doorverwijzen naar mdl arts omdat ik bloed bij ontlasting bleef houden, naast vergelijkbare klachten die jij aangeeft. Mijn ontstekingswaarden waren iets hoger (1400). Meteen ook darmonderzoek gehad en medicatie. Darmonderzoek zelf merk je niet zo veel van ivm roesje. De voorbereiding was iets zwaarder. Je moet namelijk helemaal leeg zijn.
Ik kreeg diagnose colitis ulserosa. En heb een verschrikkelijk halfjaar achter de rug door deze ziekte. Maar goed, laten we het maar een spoedcursus luisteren naar je lijf noemen.

Ik hoop dat je snel aan de beurt bent. En een menselijke mdl arts treft. Ik heb zelf een hele fijne getroffen.
Ben daar net geweest vandaag. Mijn waardes zijn nu onder de normaal waardes. En dat is heel fijn na een jaar klooien.

Sterkte en bij meer vragen of gewoon ff een lotgenoot horen, mijn pb staat open.

Rennie89

Re: Verhoogde ontstekingswaarden darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 20:25

Jeetje… wat ontzettend heftig voor je zeg! Ben je nu onder controle met medicatie of een heb je ook een operatie gehad? En je eetpatroon aan moeten passen? Ik heb ook wel eens bloed bij ontlasting maar niet vaak, wel vaker slijm. Ik denk dat dit al jaren speelt bij mij, had die PDS diagnose 10 jaar geleden gekregen (en er was toen geen onderzoek dus gedaan) dus verweet mijn klachten gewoon daar aan. Alleen de vermoeidheid is gewoon niet te harden, heb minder energie dan ik had en dat is wel echt achteruit gegaan helaas.

Ik heb helaas al een voorgeschiedenis bij de mdl met betrekking tot maag, ik heb 5 jaar geleden een anti reflux operatie gekregen doordat mijn maagklep niet functioneerde en ik veel te veel zuur opbouwde en een middenrif breuk had, die operatie was mij zeer zwaar gevallen, zit tot op de dag van vandaag wel nog aan medicatie maar het is te doen. Maar om nu ook iets mogelijk aan m’n darmen te hebben is wel gewoon echt poedersuiker :+

hoop echt dat het niks is en gewoon iets tijdelijks is met medicatie te behandelen maar omdat ik eigenlijk al zo lang met de klachten loop vrees ik dat het mogelijk toch iets anders zou kunnen zijn.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:32

Energie is echt een ding idd. Dat herken ik zo. Mijn calprotectine waardes waren nu goed, onder de 70. Dus geen actieve ontsteking. Dus officieel opvlamming voorbij. Maar nog wel naweeën vd prednison die ik heb gebruikt.
Ik gebruik nog 2x daags mesalazine. Dat moet ws rest van mijn leven.
Voeding is bij colitis ulserosa geen ding. Je kan niet een ontsteking krijgen door verkeerde voeding. Je kan wel instellingen krijgen als je slecht voor jezelf zorgt, dus wel gezonde voeding blijven eten. Maar er is in principe niks wat ik door deze ziekte niet mag. Ik ben wel lactose intolerant, dus daar let ik wel op. En ik was altijd al vegetariër. Dat maakt het niet altijd makkelijker.

Maar jij hebt je portie ook wel gehad dan, zo met je maag.
Oh ja opereren doen ze echt alleen als bij je hele dikke darm ontstoken is. Of als er darm kanker is ontdekt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:38

Hoog calpro link ik aan IBD, al ben ik geen dokter (wel secretariaat MDL gewerkt).

OK bij hele darm ontstoken doen ze ook niet zomaar, en dikke darmkanker kan tegenwoordig (tot bepaalde soorten / formaten) ook via een endoscopische ingreep worden weggehaald. Dan is OK dus ook niet altijd nodig :)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:04

Klinkt herkenbaar dit. Ik ben begin dit jaar gediagnosticeerd met die ziekte van Crohn. Dit jaar is best ellendig voor me geweest en voordat ik de diagnose kreeg waren we een half jaar verder. Of eigenlijk heeel veel jaar, want ik heb al last van mijn darmen van kinds af aan

Ik vond de voorbereiden van het darmonderzoek echt een hel. Van de eziclen( laxeermiddel) moest ik overgeven en toen ik de eerste keer in het ziekenhuis kwam was er een grote storing waardoor mijn scopie niet door kon gaan en ik weer naar huis werd gestuurd. Toen moest ik alles dus nog een keer doen ;( het darmonderzoek daarin tegen heb ik niets van gemerkt door het roesje.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 21:09

jeetje77 schreef:
Energie is echt een ding idd. Dat herken ik zo. Mijn calprotectine waardes waren nu goed, onder de 70. Dus geen actieve ontsteking. Dus officieel opvlamming voorbij. Maar nog wel naweeën vd prednison die ik heb gebruikt.
Ik gebruik nog 2x daags mesalazine. Dat moet ws rest van mijn leven.
Voeding is bij colitis ulserosa geen ding. Je kan niet een ontsteking krijgen door verkeerde voeding. Je kan wel instellingen krijgen als je slecht voor jezelf zorgt, dus wel gezonde voeding blijven eten. Maar er is in principe niks wat ik door deze ziekte niet mag. Ik ben wel lactose intolerant, dus daar let ik wel op. En ik was altijd al vegetariër. Dat maakt het niet altijd makkelijker.

Maar jij hebt je portie ook wel gehad dan, zo met je maag.
Oh ja opereren doen ze echt alleen als bij je hele dikke darm ontstoken is. Of als er darm kanker is ontdekt.

Nou wel echt super dat die medicijnen zo goed hebben geholpen bij je! Ik heb geen idee of ik lactose intolerantie heb eigenlijk, drink elke dag mijn koppie koffie met een lading melk en verder een glas geitenmelk en kefir (geitenmelk voor maag waar ik nog steeds last van heb naast medicijnen en kefir schijnt goed voor de gezondheid te zijn :+ ), maar het is niet dat ik daar perse klachten door krijg.

Soms lijkt de buikpijn ook te vergelijken met menstruatiepijn, heb echt een drukkende aanhoudende pijn, rechts onder geloof ik en dit komt in aanvallen, soms gaat het weg als ik naar de wc ben gegaan maar vaak komt er niks of alleen lucht uit en komt en gaat het.

Als ik kijk naar symptomen komt crohn het meest in de buurt maar ik val niet af helaas, die symptoom had ik dan weer wel graag gekregen :Y) de rest kan ik eigenlijk wel afvinken al is bloed wel echt sporadisch.

Hilary schreef:
Hoog calpro link ik aan IBD, al ben ik geen dokter (wel secretariaat MDL gewerkt).

OK bij hele darm ontstoken doen ze ook niet zomaar, en dikke darmkanker kan tegenwoordig (tot bepaalde soorten / formaten) ook via een endoscopische ingreep worden weggehaald. Dan is OK dus ook niet altijd nodig :)

Ja ik denk persoonlijk omdat ik het idd al zo lang heb ik meer naar Crohn neig, al blijf ik hopen dat het iets simpels is.

love_mandy schreef:
Klinkt herkenbaar dit. Ik ben begin dit jaar gediagnosticeerd met die ziekte van Crohn. Dit jaar is best ellendig voor me geweest en voordat ik de diagnose kreeg waren we een half jaar verder. Of eigenlijk heeel veel jaar, want ik heb al last van mijn darmen van kinds af aan

Ik vond de voorbereiden van het darmonderzoek echt een hel. Van de eziclen( laxeermiddel) moest ik overgeven en toen ik de eerste keer in het ziekenhuis kwam was er een grote storing waardoor mijn scopie niet door kon gaan en ik weer naar huis werd gestuurd. Toen moest ik alles dus nog een keer doen ;( het darmonderzoek daarin tegen heb ik niets van gemerkt door het roesje.

Oef heftig! Wat waren jouw waardes toen bij het lab onderzoek? En nu is het dus wel onder controle voor jou?

Hebben jullie ook trouwens dat je het ene moment denkt dat je naar het toilet moet maar er niks komt en 10 min later buikpijn en meteen zachte ontlasting?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:20

Mijn laatste waardes (voor ik aan de biologicals begon) was 2200, dat is het hoogst wat je kan krijgen :') toen ik begon en dus doorverwezen werd naar de mdl zat mijn waarde ergens in de 1300. Het is nu een soort van onder controle met injecties die ik elke 2 weken moet prikken. Maar hoewel ik me in het begin beter voelde, voel ik me nu eigenlijk al weer een stukje minder, heb ik weer slijm bij mijn ontlasting etc. De vermoeidheid zal wel voor altijd blijven, daar moet ik maar mee leren omgaan.
Of het daadwerkelijk werkt komen we over een week of 3/4 achter. Als ik weer ontlasting mag inleveren voor onderzoek. Mocht dit niet goed zijn, is de enige optie dan nog een operatie.

Ik viel overigens ook niet af, maar zat wel 30/60x per dag op het toilet. Had veel bloed bij mijn ontlasting en heeeel veel slijm. Daarnaast mega veel buikpijn, vermoeidheid en ik had ook vaak aften in mijn mond.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 22:46

Oef dat klinkt wel echt als een hel… ik ga als ik thuis ben wel echt vaak naar het toilet maar niet 30 keer meer tussen de 3 en 10/15 x per dag (15 is niet vaak gelukkig) en uitzonderlijk dat ik eens in een half jaar een dag niet hoef . Maar 90% van de ontlasting is zacht en een brij en vaak ook slijm. Soms is het waterig en uitzonderlijk obstipatie. Als ik echt ziek ben dan zit ik er wel op geplakt maar dat is niet vaak gelukkig. Wat ontzettend klote zeg, lijkt mij dat het je leven ook echt drastisch beïnvloed :\ lijkt mij ook heel lastig met werk te combineren… hopelijk vinden ze voor jou een balans met medicatie want dit lijkt mij gewoon zwaar klote…

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:18

Ja, wat mij bij mijn colitis oplossen (waarden 1500) heel erg lijkt te hebben geholpen is het drinken van veel sterke zwarte thee en natuurlijk aanpassen van leefstijl; weinig vet, weinig lactose, weinig suiker, brood vnl geroosterd, geen frisdranken, geen kaas, geen witmeel producten, geen frituur, geen alcohol. Wel groenten, fruit, aardappelen, rijst, vlees, vis, eieren (met mate). Basic en gezond dus. Genoeg slapen, stress vermijden. Medicatie bij opvlamming maar al jaren klachtenvrij en dus ook wat meer aan het smokkelen met mate, met bovenstaand, maar ik drink nog steeds bijna alleen maar thee, bijna niks anders. Wel losse thee, geen zakjes. En flink lang laten trekken.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:23

10/15 keer is ook echt al veel. Ik hoop voor jou dat er snel wat uit je onderzoeken komt en je je beter gaat voelen.

Ja het heeft mijn leven heel erg beïnvloed en nog steeds. Ik heb een half jaar zonder inkomsten thuis gezeten omdat ik geen diagnose had en moest stoppen met werken in mijn proeftijd in de thuiszorg. Ik was echt te ziek om te werken en heb ik 2x op de eerste hulp gezeten.
Ik heb nu de overstap inmiddels gemaakt naar ander werk, de zorg is te veel stress voor mij wat echt niet helpt. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je je snel weer beter gaat voelen en je leven weer kan leven zoals je wilt.