jeetje77 schreef:Energie is echt een ding idd. Dat herken ik zo. Mijn calprotectine waardes waren nu goed, onder de 70. Dus geen actieve ontsteking. Dus officieel opvlamming voorbij. Maar nog wel naweeën vd prednison die ik heb gebruikt.
Ik gebruik nog 2x daags mesalazine. Dat moet ws rest van mijn leven.
Voeding is bij colitis ulserosa geen ding. Je kan niet een ontsteking krijgen door verkeerde voeding. Je kan wel instellingen krijgen als je slecht voor jezelf zorgt, dus wel gezonde voeding blijven eten. Maar er is in principe niks wat ik door deze ziekte niet mag. Ik ben wel lactose intolerant, dus daar let ik wel op. En ik was altijd al vegetariër. Dat maakt het niet altijd makkelijker.
Maar jij hebt je portie ook wel gehad dan, zo met je maag.
Oh ja opereren doen ze echt alleen als bij je hele dikke darm ontstoken is. Of als er darm kanker is ontdekt.
Nou wel echt super dat die medicijnen zo goed hebben geholpen bij je! Ik heb geen idee of ik lactose intolerantie heb eigenlijk, drink elke dag mijn koppie koffie met een lading melk en verder een glas geitenmelk en kefir (geitenmelk voor maag waar ik nog steeds last van heb naast medicijnen en kefir schijnt goed voor de gezondheid te zijn
), maar het is niet dat ik daar perse klachten door krijg.
Soms lijkt de buikpijn ook te vergelijken met menstruatiepijn, heb echt een drukkende aanhoudende pijn, rechts onder geloof ik en dit komt in aanvallen, soms gaat het weg als ik naar de wc ben gegaan maar vaak komt er niks of alleen lucht uit en komt en gaat het.
Als ik kijk naar symptomen komt crohn het meest in de buurt maar ik val niet af helaas, die symptoom had ik dan weer wel graag gekregen
de rest kan ik eigenlijk wel afvinken al is bloed wel echt sporadisch.
Hilary schreef:Hoog calpro link ik aan IBD, al ben ik geen dokter (wel secretariaat MDL gewerkt).
OK bij hele darm ontstoken doen ze ook niet zomaar, en dikke darmkanker kan tegenwoordig (tot bepaalde soorten / formaten) ook via een endoscopische ingreep worden weggehaald. Dan is OK dus ook niet altijd nodig

Ja ik denk persoonlijk omdat ik het idd al zo lang heb ik meer naar Crohn neig, al blijf ik hopen dat het iets simpels is.
love_mandy schreef:Klinkt herkenbaar dit. Ik ben begin dit jaar gediagnosticeerd met die ziekte van Crohn. Dit jaar is best ellendig voor me geweest en voordat ik de diagnose kreeg waren we een half jaar verder. Of eigenlijk heeel veel jaar, want ik heb al last van mijn darmen van kinds af aan
Ik vond de voorbereiden van het darmonderzoek echt een hel. Van de eziclen( laxeermiddel) moest ik overgeven en toen ik de eerste keer in het ziekenhuis kwam was er een grote storing waardoor mijn scopie niet door kon gaan en ik weer naar huis werd gestuurd. Toen moest ik alles dus nog een keer doen

het darmonderzoek daarin tegen heb ik niets van gemerkt door het roesje.
Oef heftig! Wat waren jouw waardes toen bij het lab onderzoek? En nu is het dus wel onder controle voor jou?
Hebben jullie ook trouwens dat je het ene moment denkt dat je naar het toilet moet maar er niks komt en 10 min later buikpijn en meteen zachte ontlasting?