Disclaimer: lang verhaal incoming

Ik heb op 16 november mijn verstandskies rechtsonder moeten laten trekken. Hoewel, of het echt noodzaak was weet ik niet want echt last had ik niet, maar op aanraden van mijn tandarts. De kies lag namelijk horizontaal in de kaak, volledig geïmpacteerd dus. De kaakchirurg moest dus de kies uit het bot vandaan halen, dus daar keek ik wel even tegenop. Het was tevens ook mijn eerste keer naar de kaakchirurg dus een mooie vuurdoop

De ingreep verliep niet slecht, maar de beste man moest ontzéttend veel moeite doen om de kies eruit te krijgen, de kies kwam er dan ook in 3 delen uit. Hij heeft best moeten wrikken en duwen en trekken, niet erg prettig. De zwelling was dan ook uiteraard direct na afloop ruimschoots aanwezig. In eerste instantie ging het die avond niet slecht maar ik had het gevoel dat de hechting los was gegaan en meende dat ook te zien maar heel goed was het niet te zien. In de avond heeft het ook nog nagebloed nadat het een hele tijd rustig was. Vrijdagochtend heb ik meteen gebeld met de vraag of het kloppende gevoel normaal was en de hechting los kon zijn, ze gaven aan dat het zou kunnen maar zou wel erg vroeg zijn (in het geval van oplossen, waren oplosbare hechtingen). Hoe dan ook zouden ze niks voor mij kunnen doen op dat moment dus ik moest maar wachten tot maandag, als de pijn dan nog in die hoedanigheid aanwezig zou zijn.
Het weekend heb ik veel last gehad, het was eigenlijk gewoon niet te onderdrukken met paracetamol en ibuprofen en ik heb me erg beroerd gevoeld. Veel meer paracetamol gehad dan dat mocht maar het was echt niet uit te houden, zodoende hing ik op maandag om 8.00 weer aan de telefoon en vonden ze dat ik maar even langs moest komen. Zo gezegd zo gedaan, maandag heen gegaan en een assistente concludeerde dat de hechtingen inderdaad los waren maar dat het er prima uit zag. Hechtingen eruit en wond uitgespoeld, kwam verder geen rotzooi uit oid, de rest van de dag nog vrij veel last gehad. Zelf een spoelspuitje mee gekregen en moest zelf blijven spoelen met lauw water.
Dinsdag moest ik met mijn paard naar de kliniek, dat moest hoe dan ook doorgaan dus onder een te hoge dosis pijnstillers (maar met alsnog met echt veel pijn) naar de kliniek en op tijd terug, dus ik heb wederom gebeld omdat ik het niet vertrouwde, een vieze smaak had en sterkere pijnstillers wilde. Daarop kon ik weer langskomen, dit keer bij de kaakchirurg die op dat moment dienst had (een andere dan die de ingreep heeft gedaan). Hij vond het er in eerste instantie ook niet raar uitzien maar heeft het ook weer uitgespoeld waarbij er echt ontzettend veel rotzooi uit kwam. Dit was ook echt enorm pijnlijk. Daarop heb ik antibiotica voorgeschreven gekregen, daar ben ik diezelfde avond nog mee begonnen. Qua pijnstillers kon hij alleen nog tramadol voorschrijven maar hij verwachtte dat het uitspoelen en ab ook al veel verlichting zou geven dus daar heb ik bewust niet voor gekozen. Wel mocht ik geen ibuprofen gebruiken bij deze ab dus dat was een flinke uitdaging. Omdat ik anders niet kon slapen mocht ik voor de nacht 1 ibuprofen nemen.
Woensdag en donderdag waren echt niet fijn, maar vrijdag ging alweer een stuk beter en kon de dosis paracetamol alweer wat naar beneden. Sindsdien blijft het een beetje gelijk, echt pijn heb ik niet meer maar het is een onaangenaam gevoel en mijn mond kan nog steeds niet volledig open. Het kauwen met de rechterkant is ook gevoelig, om de wond kan het wel maar het voelt in de kaak gewoon niet prettig. Maar waar ik het meest last van heb is dat het voelt alsof mijn beet heel erg veranderd is? Mijn kiezen voelen alsof ze niet meer op elkaar passen (op moment dat de kiezen links wel passen, passen ze rechts niet op elkaar). Het voelt alsof het 's ochtends beter past dan 's avonds, dus kan het met zwelling te maken hebben die gedurende de dag toch nog optreedt? Het is natuurlijk een behoorlijk duwen en trekken geweest, de wang is aan de buitenkant ook een beetje blauw geweest, dus ik vraag me af of de hele kaak of het gewricht niet gewoon zwaar gekneusd is? Er is in de wang zelf geen zwelling meer maar in het kaakbot, vlak na de hoek van de onderkaak en dan iets hoger (echt thv het gat zegmaar) zit nog wel een bult.
Sorry voor het ontzettend lange verhaal, de vraag is eigenlijk of er iemand is die hier ervaring mee heeft (of kennis over) en mij gerust kan stellen over de gang van zaken?