Spier gescheurd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19581
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Spier gescheurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 00:07

Ik heb ook weer eens iets. Ik ben op dit moment op mijn werk (slaapdienst in de zorg). Aan het begin van de avond zat ik met een collega op kantoor. Ik zat op een stoel met armleuningen. Toen ik wou opstaan uit de stoel, zette ik druk op mijn armen om omhoog te komen. Ik heb de laatste weken veel last van mn fibromyalgie en bijbehorende stijheid in mijn benen, dus ik zette eigenlijk mijn hele gewicht op mijn armen.

Terwijl ik omhoog kwam hoorde ik een knak-geluid en meteen daarna voelde mijn linker schouder en bovenarm ijskoud aan. Toen dat wegzakte volgde pijn op die plaats. Tja, vanaf dat moment doet mijn schouder/bovenarm (ik kan het niet precies plaatsen) flink veel pijn. Ik kan mijn arm niet meer omhoog doen en als ik iets met die hand vastpak doet het ook pijn. Ik ben er gewoon naar van. Oftewel, iets is er stuk en dit gaat denk ik een lange nacht worden.

Morgenochtend als ik vrij ben, ga ik de huisarts maar even bellen, maar ik vroeg me af of iemand deze klachten herkent?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Spier gescheurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:30

Is je schouder of sleutelbeen niet geluxeerd?
Je spieren hebben een Golgi peesorgaan die ervoor zorgt dat als de kracht te groot wordt op de spier, hij ontspant (zo zwik je dus bv je enkel of laat je een boek op gegeven moment los als je met gestrekte arm het boek omhoog houdt). Het is aannemelijker dat er een stukje bot is afgebroken of een gewricht is geluxeerd. Dan kan tijdelijk ook de bloedtoevoer afgesloten zijn waardoor het koud aanvoelt.

Muronia

Berichten: 19581
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Spier gescheurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 07:01

Ik weet het niet maar geluxeerd denk ik niet, of het moet een fractie van een seconde zijn geweest. Gewricht zit wel op z'n plek.

Mijn vermoeden zelf is iets met een spier. Ik heb door fibromyalgie heel veel spanning op mijn spieren staan en daardoor ook enorme stijfheid de afgelopen weken, mede door het weer. Ze willen niet ontspannen. Dat het eerst ijskoud voelde na de knak vond ik wel iets vreemds.

Ik ga straks om 8 uur even bellen. Zal wel niet veel aan te doen zijn vrees ik.

Riviera87
Berichten: 417
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:23

Geen idee wat je ervaren hebt, ik hoop dat het mee valt. Toen ik een stuk kuitspier scheurde voelde ik een soort tok en daarna gelijk intense pijn. Voor de fibro doe ik hier elke 3 weken een diepe weefsel massage, heel pijnlijk dat wel, maar daarna is het goed los. Weinig/geen suiker eten werkt bij mij ook heel positief op de klachten.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 01:02

Muronia schreef:
Ik weet het niet maar geluxeerd denk ik niet, of het moet een fractie van een seconde zijn geweest. Gewricht zit wel op z'n plek.

Mijn vermoeden zelf is iets met een spier. Ik heb door fibromyalgie heel veel spanning op mijn spieren staan en daardoor ook enorme stijfheid de afgelopen weken, mede door het weer. Ze willen niet ontspannen. Dat het eerst ijskoud voelde na de knak vond ik wel iets vreemds.

Ik ga straks om 8 uur even bellen. Zal wel niet veel aan te doen zijn vrees ik.


Ik begrijp dat je heel erg last hebt van je spieren, maar fibromyalgie is een diagnose die eigenlijk niet zoveel zegt. Het is een uitsluitingsdiagnose. Als het geen artrose, artritis, psoriasis etc is, maar er zijn wel klachten, dan is het fibromyalgie. Zet 100 mensen met deze diagnose op een rij en je hebt 100 verschillende verhalen en klachten. Neemt niet weg dat jouw klachten er zijn en je daar last van hebt, maar de diagnose zelf zegt niet zoveel.

Een subluxatie is een gewricht dat even uit de kom schiet en direct weer terug op zn plek komt. Zoiets is aannemelijker dan een scheur in een pees of spier, zonder trauma. Daar kun je echt nog lang last van houden vanwege de optater die de spieren toch krijgen.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Spier gescheurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 01:07

Sorry Hutcherson, waarom voel jij de drang om even de les lezen aan iemand die zelf deze aandoening? Heb je enig idee hoe kwetsend dit over kan komen?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 01:48

Omdat TS in de berichten hier steeds benoemd dat de klachten komen vanuit dat ziektebeeld. De eerste keer in de OP heb ik het gelaten, maar daarna reageert TS op mij met de diagnose en dan voel ik me geroepen dit toe te lichten. Ik kan er namelijkniet zoveel mee (de diagnose, wel met de klachten) dus als daarvanuit wordt geredeneerd in dit specifieke geval triggert bij mij deze reactie. Die volgens mij netjes is en ik ook mag geven. Wat TS daarmee doet is aan haar. Ik hoop dat haar pijn snel mindert en zelfs verdwijnt en dat er geen ernstige schade blijft.

Even voor jouw info. Fibromyalgie is namelijk heel vaak een misdiagnose. Ik werk dagelijks met mensen die in het verleden deze diagnose hebben gekregen

Muronia

Berichten: 19581
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Spier gescheurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 08:05

Ik weet heel goed wat fibromyalgie is, en dat het een verzamelnaam is voor we-weten-het-anders-ook-niet. Ik zit al 15 jaar in die molen, het beperkt me aan alle kanten, maar ik heb zoveel reumatomogen, orthopeden en neurologen gezien en dit is waar ik het mee moet doen. Het zal sowieso erfelijk zijn, want mijn moeder had het precies zo. Ook in combi met pds (heb ik ook), maar het is in dit topic makkelijker uit te leggen in 1 woord. Vooral omdat het daar verder ook niet over gaat.

Die subluxatie zou het toch wel kunnen zijn. De klachten zij er nog maar het is gelijk gebleven dus het zal wel weer over gaan.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Spier gescheurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:36

Als je problemen hebt met je bindweefsel kunnen daar al je klachten vandaan komen. Hopelijk kan de huisarts je vandaag helpen, het klinkt erg pijnlijk wat je voelt.