Stress aan de basis van hoge ontstekingswaarden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Stress aan de basis van hoge ontstekingswaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 18:38

Ik heb er een zeer zwaar jaar op zitten met dit jaar in februari een zware griep en overspannen/ op de rand van burn out.

Na 2 maanden terug aan de slag om dan uit het niets mijn ontslag te krijgen omwille van reorganisatie. Ik had een contract onbepaalde dienst en vlekkeloze dienstjaren (7). Dit kwam heel hard binnen. De wereld verging en ik was mezelf helemaal kwijt. Paniekaanvallen, niet meer kunnen slapen. Heel ellendig. In die periode ook een vriendin kwijt geraakt omdat ik voor de eerste keer in mijn leven een grens durfde aan te geven en zij hier niet mee om kon. Zij was heel goed op de hoogte van de mentale staat waar ik mij in bevond. Dus ook dat was een klap.

Heel makkelijk nieuw werk gevonden + mij bijberoep draaide op volle toeren.

Het resultaat nieuw werk + bijberoep dat te groot werd + alle angsten en mentale hoogtes en laagtes dreven mij naar weken van 50u werken en meer.
Ook de jaren voordien lag hier mijn valkuil. De angst om geen geld en de angst om niet goed genoeg te zijn drijft mij naar meer en harder werken. Wat niet ok is. Hier ben ik mij nu pijnlijk bewust van.

Nu ben ik vrijdag ziek geworden. Uiteindelijk 5 dagen hoge koorts 39° en een crp van 200. Ik was een hoopje ellende.

Sinds woensdag is er terug een beetje leven in mij gekomen maar ik voel mij nog bleh. Volgens de dokter is dat normaal. Crp is gezakt maar nog hoog. Het zal nog een week in mijn kleren hangen.

10 jaar geleden heb iets soortgelijks meegemaakt en toen heeft de arbeidsgeneesheer mij op medisch ontslag gezet. Nu met een nieuwe job en het trauma van het verlies van de oude ben ik niet direct geneigd van naar de arbeidsgeneesheer te stappen.

Wat deed ik al om mezelf te helpen:
- Jobcoach (hier heb ik nog nauw contact mee. Goede coach met de nodige diploma's)
- personal trainer voor stressreductie

Wat ga ik nog doen:
- heb mij aangemeld bij psychologenpraktijk
- de beslissing genomen van mijn bijberoep te halveren.

De oorzaak voor de infectie en de koorts vindt de dokter niet. Ik vroeg mij nu af of de stress niet oorzaak nummer 1 is. Vanuit alle kennis die ik zelf heb ben ik de eerste om te schreeuwen JA! Echter als je het aan de dokter vraagt zegt die NEE je hebt een virus opgelopen. Wat wel kan is dat je weerstand laag is omdat je moe bent...

En dan komt mijn perfectionistische zelve boven dat zegt: stel je niet aan. Je bent gewoon even ziek. Nadien er weer volle gas invliegen!

En zo rij ik mezelf weer vast tussen mij milde zelf die aan zelfzorg wil doen en mijn harde zelf die zegt: blijven gaan! En die laatste heeft net de bevestiging nodig dat ik mezelf kapot maak.

Daarom mijn vraag naar lotgenoten. Ik hoop dat deze verhalen mij nog meer kunnen overtuigen om voor zelfzorg te kiezen en rust te vinden in mijn beslissing.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Stress aan de basis van hoge ontstekingswaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:51

Je CRP stijgt meestal niet zo hoog bij een virale infectie dus die conclusie snap ik niet helemaal..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:56

Je krijgt geen ontstekingen van stress.

Je weerstand kan wel lager worden door langdurig stress en slaap te kort, waardoor je een grotere kans loopt op een griepje of infectie.
Maar door puur alleen stress ga je geen ontsteking krijgen.

Maar het klinkt alsof je lijf al hard aan het werk is om de infectie eruit te krijgen (koorts) dus als je verder geen gekke klachten hebt die opnieuw een beoordeling van een arts vragen, lekker uitzieken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:58

Stress maakt mensen wel gevoeliger voor infecties en het helpt weldegelijk om goed voor jezelf te zorgen.
Toch is een hoge waarde een reden om verder te zoeken naar de fysieke oorzaak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:01

Enne: niet geloven hé: 'je bent gewoon even ziek'.

Je hebt een zwaar jaar achter de rug. Ten eerste: gun jezelf de tijd om uit te zieken...!
En 2e: gun jezelf ook de rust van 'nu eens niet meer zo hectisch'.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:05

Maar een oorzaak voor de infectie vinden? Je kan toch gewoon ziek zijn, een infectie hebben opgelopen? Wat bedoel je met een oorzaak?

Eens met nyaleti, je hebt gewoon een infectie opgelopen. Iedereen wordt wel eens ziek. Met stress en een lage weerstand wat eerder, maar iedereen kan ziek worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:08

Stress is nooit de oorzaak. Slechts een katalysator.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 20:08

Deze week al 3x bij de dokter geweest. Dus ik word goed opgevolgd. Ben sowieso iemand die niet snel naar de dokter gaat. Ik zat aan dag 4 van koorts toen ik gegaan ben.

Ik ben mij er ook van bewust dat ik gewoon een virus opgelopen heb. Ze hebben griep al uitgesloten en we zijn 2 bloedonderzoeken verder. Hier komt niets uit voort.

Dinsdag moet ik terug voor derde bloedonderzoek. Dit vooral om in het oog te houden dat de ontsteking inderdaad zakt.

Wat de dokter wel zei is dat door jaren stress (ik leef al op de hoge tempo voor de laatste 15 jaar met het laatste jaar als hoogtepunt) ik inderdaad meer vatbaar ben voor infecties en dat mijn lichaam moeilijker met de infectie om kan door de oververmoeidheid.

Naast de werkzaamheden heb ik ook de paarden aan huis en gezin waar ik voor in sta.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:46

Stress zorgt ervvoor dat je minder endogene opioiden aanmaakt. Deze worden aangemaakt onder geleide van oxytocine (het knuffelhormoon waardoor je je veilig en verbonden voelt) dat wordt gemaakt in je hypofyse. Nu kan het zo zijn dat je hersenvliezen teveel spanning hebben, maar ook dat de doorbloeding niet in orde is waardoor die endogene opioiden of oxytocine wel worden aangemaakt maar niet op bestemming komen.
Chronische stress is echt niet goed voor de balans in het lijf. Het zal niet zelf de oorzaak zijn van ziekte, maar je bent door stress inderdaad (door gebrek aan hormoonproductie die je weer blij laat voelen) meer vatbaar voor infecties omdat de balans verstoord is.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 01:26

Ik kan wel koorts krijgen van stress. Kan rustig 39.5 hebben. Nooit bloedonderzoek op dat moment gedaan, dus geen idee wat bloedwaardes dan zeggen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 08:34

Ik zou beide denken, stress en dat er onderliggend wat aan de hand is. Ik heb zelf extreem hoge ontstekingswaarden gehad in een tijd van enorme stress en druk bij een ziekte die aanvankelijk heel goed onder controle was, dus herken jouw verhaal zeker. En ook het verhaal hierboven over de aanmaak van stofjes. Te lang op adrenaline lopen is enorm slecht. Dus ik denk dat beide aan de hand is. Wees zuinig op jezelf.