Horloge met valdetectie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:45

Ik dacht, waar kan ik deze vraag beter plaatsen dan op een paardenforum :D . Hier zijn vast mensen die het kennen of er ervaring mee hebben.

Ik ben me aan het oriënteren op een horloge met valdetectie. Alleen voor een ander doel dan paardrijden :)) . Het is voor een ouder iemand dus het moet een eenvoudig apparaat zijn. Geen abonnement of iets wat met een smarphone gekoppeld moet worden want die is er niet.
Het enige wat we graag willen is dat er een bericht/melding oid gestuurd wordt zodat iemand gealarmeerd wordt in het geval de persoon zou vallen.

Op internet kom ik van alles tegen maar ik heb werkelijk geen idee hoe die dingen werken en wat er allemaal mogelijk is.

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:48

Mijn moeder met epilepsie heeft zo'n apparaatje gehad. Ze had hem wel om haar hals met een ketting.
Wij kregen dan een sms op onze telefoon met een gps bepaling van waar ze was. Er zat ook een noodknop op, als ze die indrukte werd ik gebeld en ze kon ook terug praten door de melder.
Ik ga even zoeken voor je naar welke dat precies was. Heb hem pas verkocht.

Edit: zo 1 als in de link was het
https://www.lifewatcher.nl/lifewatcher- ... EcQAvD_BwE

Werkt echt superfijn en geen abbo nodig.
Makkelijk op te laden met een laadstation (staat verderop op de site). Zie daar nu dat er ook een polsband voor verkrijgbaar is.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 21:06

Dankjewel! Dat is ook nog een goed idee ipv een horloge. Ik wist niet dat dit ook bestond :)

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:12

Mijn Apple Watch (series 9) heeft ook valdetectie. Maar weet niet hoe betrouwbaar dit is vergeleken met iets wat er specifiek voor gemaakt is zoals die lifewatcher

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:25

Ik heb zowel een cap met valdetectie als m’n applewatch. Nog niet hoeven gebruiken gelukkig, maar als ik een keer flink met mn arm zwaai om een steigerend paard naar beneden te trekken bijv dan gaat mn horloge wel af.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:34

Ik werk in de wijkverpleging en 2 kclienten hebben een alarm die detecteerd wanneer ze vallen. Op dat moment wordt de contactpersoon gebeld of kr8jgt een melding.
Ze hebben hem via deze organisatie : https://www.lifewatcher.nl/valdetectie-ouderen

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:09

Mijn moeder heeft een Apple Watch en ding herkent echt het verschil tussen een val en rare beweging met je arm of lijf maken.
Bij een val gaat ie eerst contactpersoon bellen, maar bij ernstige incidenten belt ie 112.
De 7 serie stopte ermee na bijna twee jaar. Net binnen de garantie.
Ze kreeg geld terug en heeft sinds vandaag een 9
Serie.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:15

tienus63 schreef:
Mijn moeder heeft een Apple Watch en ding herkent echt het verschil tussen een val en rare beweging met je arm of lijf maken.
Die van mij heeft toch al heel vaak gevraagd of ik gevallen ben terwijl dat niet zo was. Maar hij leert als het goed is wel. In het begin raakte hij ook van slag als ik in passage zat :')

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:18

Garmin heeft ook valdetectie en kan dan ook een bericht zenden naar gekoppelde connecties

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:30

Mijn ervaring met de valdetectie van de Apple Watch is ook erg goed. Ik kan echt heel achterlijke bewegingen maken maar hij zal niet afgaan, dat doet hij echt alleen als ik gevallen ben.
Hij heeft daar wel een koppeling met een iPhone voor nodig.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:28

Mijn vrouw heeft een Garmin Fenix en heeft bij een val tijdens een trailrun keurig een appje naar mijn telefoon gestuurd.
Ook kan ze hem zelf indrukken als er tijdens het hardlopen iets gebeurd mocht ze bijv. een aangerand worden.
Als je met dit horloge valt kun je het alarm nog binnen 10 seconden annuleren.

Zorry
Berichten: 1386
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:31

Wij hebben voor mijn opa deze 2.
Beide werken op een sim kaart.Afbeelding
Afbeelding

Let met de onderste op die heb je ook in 3g maar die kan je binnen kort misschien niet meer gebruiken.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:32

Albert schreef:
Mijn vrouw heeft een Garmin Fenix en heeft bij een val tijdens een trailrun keurig een appje naar mijn telefoon gestuurd.
Ook kan ze hem zelf indrukken als er tijdens het hardlopen iets gebeurd mocht ze bijv. een aangerand worden.
Als je met dit horloge valt kun je het alarm nog binnen 10 seconden annuleren.


Dat kun je met de Apple Watch inderdaad ook, doe je dat niet gaat hij rond bellen en appen.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 08:34

Ontzettend bedankt dat iedereen hun ervaring wil delen! Ik neig naar de button die je zowel om hals als pols kan dragen ipv een horloge. :)

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:00

Bij een button moet je wel in staat zijn deze in te drukken.
Mijn moeder wou zo’n horloge nadat neef van haar beroerte had gekregen en daardoor gevallen was en niet op de knop kon drukken.
Hij heeft tot de thuiszorg’s ochtends kwam op de grond gelegen.
Hij vond het heel angstig om mee te maken.

Zorry
Berichten: 1386
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:27

tienus63 schreef:
Bij een button moet je wel in staat zijn deze in te drukken.
Mijn moeder wou zo’n horloge nadat neef van haar beroerte had gekregen en daardoor gevallen was en niet op de knop kon drukken.
Hij heeft tot de thuiszorg’s ochtends kwam op de grond gelegen.
Hij vond het heel angstig om mee te maken.


Je hebt ook buttons met valdetectie en die werken prima, als je dan valt gaat hij automatisch bellen naar de ingevoerde nummers.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:34

Katja schreef:
tienus63 schreef:
Mijn moeder heeft een Apple Watch en ding herkent echt het verschil tussen een val en rare beweging met je arm of lijf maken.
Die van mij heeft toch al heel vaak gevraagd of ik gevallen ben terwijl dat niet zo was. Maar hij leert als het goed is wel. In het begin raakte hij ook van slag als ik in passage zat :')

mijn Apple Watch wil de hulpdiensten al bellen als ik ga stofzuigen....... of hij is erg gevoelig of hij kent me heel goed :')

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:00

Denk dat mijn Apple Watch ook schrikt als ik ga stofzuigen.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:21

Ik werk in de thuiszorg en 2 van mijn cliënten hebben zo'n alarm bij zich. De 1 heeft hem via een abonnement van een thuiszorg organisatie, de ander via het wooncomplex waar ze woont. Het nadeel van deze 2 dingen is dat ze alleen maar in huis werken. Als ze de straat op gaan voor boodschappen werkt het spul niet meer.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:56

En bij de Watch heb je of wifi of je telefoon ook nodig. Zo is er altijd wel weer wat.
Horloge moet best vaak opgeladen worden.
Dat doet mijn moeder dan op het nachtkastje en ze uitstapverlichting onder het bed.
(Wijzelf trouwens ook).
Ideaal. Zodra je je voeten naast het bed zet, gaat er een led strip verlichting branden.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:14

Hou er wel rekening mee dat als de familie zelf contactpersoon is en er dus geen abonnement met de zorg is.
Je altijd bereikbaar moet zijn en ook in de buurt moet wonen.
Helaas heb ik van dichtbij meegemaakt dat de contact persoon door het alarm heen is geslapen met als resultaat dat degene die alarm maakte omdat ze gevallen was de volgende dag is gevonden door de thuiszorg. Overleden op de vloer..

FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:48

annibel schreef:
Hou er wel rekening mee dat als de familie zelf contactpersoon is en er dus geen abonnement met de zorg is.
Je altijd bereikbaar moet zijn en ook in de buurt moet wonen.
Helaas heb ik van dichtbij meegemaakt dat de contact persoon door het alarm heen is geslapen met als resultaat dat degene die alarm maakte omdat ze gevallen was de volgende dag is gevonden door de thuiszorg. Overleden op de vloer..

Dat is wel heel triest en ik denk moeilijk te verwerken voor de contact persoon.


Ik heb zelf een Samsung watch 4

Het valdetectie alarm gaat bijna nooit per ongeluk af, één keer toen ik de smartwatch ca 10 cm boven en kastje liet vallen.
Pas geleden een ongeluk met mijn speed pedelec gehad, toen is deze niet afgegaan. Terwijl ik hard viel.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Horloge met valdetectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:47

Hier ook goede ervaringen met de Apple Watch. Onlangs op de fiets door een andere fietser aangereden en toen ging de valdetectie tot m’n verbazing af. Had niet verwacht dat het zo goed zou werken :)