Onwijs vermoeid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Onwijs vermoeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 19:07

Ik twijfel of ik hiermee naar de huisarts moet, dus vandaar eerst even hier.

De laatste tijd ben ik zo ongeloofelijk vermoeid. Ik sta vroeg op voor werk, zodra ik thuis kom, kan ik eigenlijk alleen maar op de bank zitten waar ik vervolgens na een half uurtje in slaap val.

Ik baal daar zo ontzettend van. Van het huishouden komt niets terecht en ik ben letterlijk elke dag aan het vechten tegen mijn slaap. Ik probeer echt mijn ogen open te houden, maar dat lukt gewoon niet.

Uiteindelijk bestaat mijn leven daarom op dit moment uit werken en slapen. En ook op werk heb ik soms moeite omdat ik zo moe ben.

Ik weet niet of de huisarts zin heeft. Ik denk dat het wellicht ook te maken heeft met werk zelf en de afgelopen periode. Het is druk en hectisch op werk vanwege een groot project. Daarnaast ben ik 3 maanden geleden verhuist wat natuurlijk ook veel energie heeft gekost. Maar verder voel ik me eigenlijk prima en heb ik niet het idee dat ik veel stress ervaar.

Dus, heeft er iemand tips tegen die vermoeidheid of iets dat ik eerst zelf nog kan proberen? Of moet ik het toch nog even afwachten en kijken of het vanzelf beter wordt?

Goof

Re: Onwijs vermoeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:09

Joh, bloedprikken is helemaal niet gek en zo gebeurd. Ik zou er wel degelijk even de huisarts voor bellen, ondanks dat je verklaring (drukte op werk en thuis) logisch klinkt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:18

Verhuizen kost energie, maar dit klinkt alsof er meer aan de hand is. Bijvoorbeeld Pfeiffer of vitaminetekort.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:20

Inderdaad gewoon even langs de huisarts en vragen om een bloedonderzoek. Sowieso nooit verkeerd om eens te checken

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:05

Even een bloedonderzoek laten doen.

Ik heb het ook gedaan doordat ik zo vermoeid ben en heb veelste lage vitamine D..

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:21

inderdaad een bloedonderzoek laten doen. Daarbij zou ik adviseren om zelf naar de waardes te kijken en niet alleen maar horen van de huisarts of het wel of niet goed is. Bij mij was bijvoorbeeld mijn feritine gehalte onder de 10, daar vond mijn huisarst niets geks aan maar (inmiddels via een andere arts) toch echt wel een ijzer supplement om dat omhoog te krijgen en voel me al een stuk beter. Ik wil niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is maar het is goed om te weten welke waarden je zelf hebt en of dat laag /gemiddeld/hoog is. Ook al zit je nog binnen de grenzen dat betekend niet per definitie dat jij je daar goed bij voelt!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:27

Ik zou ook denken aan ijzer- of vitamine (D) tekort. Best toch eens naar de huisarts, want soms verdwijnt zoiets niet vanzelf.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:13

Vitamine D tekort is ook echt wat voor deze periode met maar weinig zon en daardoor kan je je erg vermoeid voelen.
Maar naar de huisarts gaan en bloedonderzoek laten doen is best verstandig.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:16

Neem ook zeker vitamine B12 mee in bloedonderzoek, wat soms ook gecombineerd gaat met een vitamine D tekort. Veroorzaakt ook (heftige) vermoeidheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:40

... en sinds ik een jaar of vijftig ben: neem als je moe bent van tijd tot tijd je temperatuur op.

Ik meette op gegeven moment in zo'n periode een volle graad lager dan mijn staltemperatuur.
Als je (zoals dat heet in mijn familie) 'de koude koorts' hebt, test een beetje huisarts je bloed op schildklier.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:45

Ik bleef ook sukkelen met vermoeidheid. Huisarts had bloed getrokken en had vit b12 en foliumzuur tekort. Dus zeker toch eens laten nakijken. Met vitamine bij te nemen voel ik mij veel beter.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 06:25

Laat je schildklier ook even checken.
Maar ik ben in deze periode ook niets waard hoor.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:23

Naast bloed checken etc. is het misschien ook een goed idee naar je activiteiten op de dag / weekritme te kijken..

Hoe vroeg sta je op? Hoe druk is je werk en (werk)omgeving voor jou? Neem je genoeg pauzes over de dag? Heb je veel aan het hoofd en wat is de kwaliteit van je slaap? Slaap je te veel of weinig?

Van te weinig slaapuren kun je suf worden, maar te veel ook.. Dat bepaalt allemaal ook heel veel voor je energie op de dag. En wellicht nog een goeie: kun je je volledig ontspannen na je werk en je werk even helemaal loslaten?

Deze dagen vaker even naar buiten wil bij veel mensen ook wel eens helpen. :o Hopelijk helpt het je een beetje. Even checken met de huisarts is nooit verkeerd om te doen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:13

Weet je ook of je snurkt 's nachts? Want daar kun je ook heel moe van worden. Je hersenen krijgen dan niet genoeg zuurstof.
Als je alleen woont, kun je wellicht jezelf eens opnemen (met je telefoon).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:26

Het kan zowel iets lichamelijks als iets geestelijks zijn. Door een paar dingen te laten checken door je huisarts kun je een hoop uitsluiten. Zijn ook veel kleine dingen zoals inderdaad tekorten die je met een supplement of medicatie kunt verhelpen. Maar als het net als bij mij van de stress komt dan zit er maar 1 ding op en dat is heel goed naar je lichaam luisteren en een stapje terug doen.