[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:36

Mijn moeder en een vriendin van me hebben een spiraal en zweren erbij.

Mijn moeder had totaal geen probleem met het zetten, maar heeft wel 4 kinderen gekregen haha.

Vriendin was wel angstig voor de pijn maar viel heel erg mee zei ze.

Er zijn dus niet alleen maar horrorverhalen.

Ik heb na mijn implanon geen anticonceptie meer gehad. Was even helemaal klaar met hormonen. Maar als ik weer anticonceptie zou nemen zou het wel een spiraal zijn

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:37

En ook daar komen mannen uit die met blijvende klachten blijven lopen.

Als man bij voorbaat alle evt. consequenties en risico moeten dragen, omdat jij het oneerlijk vind dat er vrouwen die kiezen voor anticonceptie als een pil of alternatief vind ik ook kort door de bocht. Vind het een beetje overkomen als manblaming, linksom of rechtsom alles wat kan bij de man qua 'schuld' neerleggen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:52

Bienotje schreef:
Als man bij voorbaat alle evt. consequenties en risico moeten dragen, omdat jij het oneerlijk vind dat er vrouwen die kiezen voor anticonceptie als een pil of alternatief vind ik ook kort door de bocht. Vind het een beetje overkomen als manblaming, linksom of rechtsom alles wat kan bij de man qua 'schuld' neerleggen.

Grappig dit heb ik nooit gezegd

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:01

Wat een aparte wending. Voor mijn gevoel is het al een hele tijd vanzelfsprekend dat de vrouw de anticonceptie regelt in de vorm van vaan hormonen. Wat ook een bijzondere vanzelfsprekendheid is gezien zij maar kort vruchtbaar is in de maand.

Sterilisatie voor man en vrouw vind ik nogal een verschil.
De man kan soms enkel met plaatselijke verdoving.
Bij een vrouw wordt het gelijk een kijkoperatie, moet alsnog klemmetjes laten plaatsen, eileiders dichtbranden of helemaal verwijderen.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:32

Wat zijn de eventuele gezondheidsrisicos voor een man bij sterilisatie? Ik heb daar eigenlijk nooit echt over nagedacht eigenlijk.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:48

Schuur_ schreef:
Wat zijn de eventuele gezondheidsrisicos voor een man bij sterilisatie? Ik heb daar eigenlijk nooit echt over nagedacht eigenlijk.

Nee ik ook niet maar er wordt altijd verteld dat het een kleine ingreep is en het zelfs nog wel een redelijke kans van slagen heeft als je het weer ongedaan wilt maken

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:55

Schuur_ schreef:
Wat zijn de eventuele gezondheidsrisicos voor een man bij sterilisatie? Ik heb daar eigenlijk nooit echt over nagedacht eigenlijk.


Ben ik nu ook wel benieuwd naar, want ik ken er heel wat in mijn omgeving en allemaal kerngezond...

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:05

Sowieso ben je met een vaste partner met 2 in een relatie. Als de vrouw al jaren aan het proberen is met anticonceptie en alle problemen die er bij horen lijkt het me niet totaal buiten verwachting liggen dat een man uiteindelijk ook zijn duit in het zakje doet :+
Vind dat niet echt manblaming :?

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:25

Sommige mannen houden er blijvend pijnklachten in de buik aan.

In een relatie is het een kwestie van samen kijken en in overleg waar beide zich goed bij voelen. Dat is imo al andere insteek dan de reacties dat de man er maar iets aan moest doen, omdat het voor hem niks voorstelt. Maar daar staat ieder voor zich anders in blijkbaar.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:13

Bienotje schreef:
Sommige mannen houden er blijvend pijnklachten in de buik aan.

In een relatie is het een kwestie van samen kijken en in overleg waar beide zich goed bij voelen. Dat is imo al andere insteek dan de reacties dat de man er maar iets aan moest doen, omdat het voor hem niks voorstelt. Maar daar staat ieder voor zich anders in blijkbaar.


En in hoeveel % van de gevallen is dat?

Volgens mij is het trouwens vrij normaal dat bij een medische wereld die volledig ingesteld is op het mannelijk lichaam en pas sinds een jaar of 10 begint te ontdekken dat vrouwen wezenlijk anders in elkaar zitten, terwijl emancipatie al veel verder gevorderd is, dit de reactie wordt.

Geen excuus voor schouderophalen, wel een verklaring.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 00:50

Bienotje schreef:
Sommige mannen houden er blijvend pijnklachten in de buik aan.

In een relatie is het een kwestie van samen kijken en in overleg waar beide zich goed bij voelen. Dat is imo al andere insteek dan de reacties dat de man er maar iets aan moest doen, omdat het voor hem niks voorstelt. Maar daar staat ieder voor zich anders in blijkbaar.

Maar wie heeft dat gezegd dan? Ik kan dat namelijk nergens in het topic terugvinden

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 08:20

Ik denk dat hier niemand in dit topic denkt dat dit appeltje eitje is voor een man om te doen maar ik ben er wel van overtuigd dat het voor een man meer een mentaal dingetje is dan dat het echt een fysieke belasting is.

Je kan beide geslachten niet vergelijken op dat vlak of het mannen aanrekenen dat vrouwen gewoon sores hebben met hun hormonen, anticonceptie en toestanden. Uiteindelijk als er raak wordt geschoten is het toch een vrouw die er hoofdzakelijk mee zit als je het sec bekijkt. Wel vind ik dat mannen soms begripvoller of meer betrokken mogen zijn in wat het inhoudt.

Mijn vriend is een echte lieverd die zich meer zorgen om mij maakte met het spiraaltje dan dat ik zelf deed en 100x op een dag vroeg of het ging, zich volledig had ingelezen etc en dat waardeer ik enorm. Wel hoef ik bij hem echt niet af te komen met sterilisatie en dat is ook prima. Zijn lijf, zijn keuzes (maar dan wel niet zeuren over condooms als ik beslissingen neem over mijn lijf ;) )

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:09

Ik ga mezelf laten steriliseren. Twee kinderen vind ik genoeg en ook nog pakweg 20 jaar te gaan lopen stoeien met anticonceptie (waarvan ik er geen een heb gevonden die fijn bij mij past) heb ik geen zin in. Mijn vriend vindt het nog wel een dingetje en dat begrijp ik ook, die is sowieso niet zo van de medische ingrepen, laat staan in dat gebied.
Stel we gaan uit elkaar (hoop je niet, maar zeg nooit nooit), dan vind ik het een fijn idee dat ik voor mezelf gewoon helemaal safe ben als het gaat om conceptie.

Ingreep is wat zwaarder dan bij een man, maar ik doe dit bovenal voor mezelf. Plus het schijnt nog wat kans op kanker in die gebieden te verkleinen.


Overigens nooit pijn ervaren bij het plaatsen van een spiraal, maar met de kopere versie waren mijn menstruaties zo heftig dat het leidde tot bloedarmoede en van de Mirena kreeg ik een hoge bloeddruk.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:19

Als je de eileiders helemaal laat verwijderen is je kans op eierstokkanker inderdaad veel kleiner!

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:39

Zijn hier mensen die ervaring hebben met een spiraal (geen koper!) icm endometriose? Ik was heel gelukkig zonder pil, mijn vriend heeft zich laten steriliseren. Helaas nu weer aan de pil, klachten van de endometriose werden te heftig :\ Maar ik vind het niks.. moet hem doorslikken ivm heftige bloedingen, maar ga er dwars doorheen. Libido is nul, emoties overhoop.

Ben altijd heel bang geweest voor een spiraal, zeker omdat ik al heel snel kramp heb. Maar de pil is ook niet echt een feest. En hoewel zonder kan qua anticonceptie, is dat qua endometriose gewoon geen oplossing ;( Zo enorm zuur..

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:10

Berdien schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een spiraal (geen koper!) icm endometriose? Ik was heel gelukkig zonder pil, mijn vriend heeft zich laten steriliseren. Helaas nu weer aan de pil, klachten van de endometriose werden te heftig : Maar ik vind het niks.. moet hem doorslikken ivm heftige bloedingen, maar ga er dwars doorheen. Libido is nul, emoties overhoop.

Ben altijd heel bang geweest voor een spiraal, zeker omdat ik al heel snel kramp heb. Maar de pil is ook niet echt een feest. En hoewel zonder kan qua anticonceptie, is dat qua endometriose gewoon geen oplossing ;( Zo enorm zuur..


Koperspiraal werd bij mij afgeraden omdat het de menstruatie nog zwaarder maakt. Ook remt het de endometriose niet, daar zijn hormonen voor nodig.
Mirena spiraal een optie om te proberen?

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:15

Slmt9 schreef:
Als je de eileiders helemaal laat verwijderen is je kans op eierstokkanker inderdaad veel kleiner!

Kom je dan niet gelijk in de overgang als je je eileiders laat verwijderen?

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:21

Slmt9 schreef:
Koperspiraal werd bij mij afgeraden omdat het de menstruatie nog zwaarder maakt. Ook remt het de endometriose niet, daar zijn hormonen voor nodig.
Mirena spiraal een optie om te proberen?


Daarom zei ik al ‘geen koper!’, ik weet dat dat juist voor heftigere bloedingen kan zorgen. Die zijn, ondanks de pil, al heftig genoeg #) Tevens heb je de hormonen nodig om de endometriose zo rustig mogelijk te houden. Dus ben echt op zoek naar ervaringen met mirena of andere hormoon-spiralen.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:36

Ik vond de mirena ideaal, plaatsen en wat ongemakkelijk maar niet pijnlijk en ik was al vrij snel niet meer ongesteld, echt heerlijk. Alleen bleek het bij mij dus te zorgen voor een toren hoge bloeddruk (waar ik nooit eerder last van had gehad), dus we eruit laten halen.

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:07

Berdien schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een spiraal (geen koper!) icm endometriose? Ik was heel gelukkig zonder pil, mijn vriend heeft zich laten steriliseren. Helaas nu weer aan de pil, klachten van de endometriose werden te heftig : Maar ik vind het niks.. moet hem doorslikken ivm heftige bloedingen, maar ga er dwars doorheen. Libido is nul, emoties overhoop.

Ben altijd heel bang geweest voor een spiraal, zeker omdat ik al heel snel kramp heb. Maar de pil is ook niet echt een feest. En hoewel zonder kan qua anticonceptie, is dat qua endometriose gewoon geen oplossing ;( Zo enorm zuur..


Ik heb in mijn praktijk goede ervaringen met Mirena spiraal (liever dan Kyleena spiraal ivm hoeveelheid hormonen) en endometriose. Veelal weinig klachten daarvan of in ieder geval goed te doen. Qua krampen is de ervaring dat dit eerste week vaak wel aanwezig kan zijn, maar niet heel extreem. Sommigen hebben maar een paar uur krampen en een enkeling houdt langdurig krampen, waardoor soms ook besloten wordt de spiraal te verwijderen (ondanks dat deze goed zit).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:49

anjali schreef:
Slmt9 schreef:
Als je de eileiders helemaal laat verwijderen is je kans op eierstokkanker inderdaad veel kleiner!

Kom je dan niet gelijk in de overgang als je je eileiders laat verwijderen?


Nee, de eierstokken laten ze zitten. Daardoor kom je niet in de overgang.


Berdien schreef:
Slmt9 schreef:
Koperspiraal werd bij mij afgeraden omdat het de menstruatie nog zwaarder maakt. Ook remt het de endometriose niet, daar zijn hormonen voor nodig.
Mirena spiraal een optie om te proberen?


Daarom zei ik al ‘geen koper!’, ik weet dat dat juist voor heftigere bloedingen kan zorgen. Die zijn, ondanks de pil, al heftig genoeg #) Tevens heb je de hormonen nodig om de endometriose zo rustig mogelijk te houden. Dus ben echt op zoek naar ervaringen met mirena of andere hormoon-spiralen.


Ik had je ‘geen’ even gemist :D

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 07:09

Voor de vraag over spiraal en endometriose;
Ik heb de Mirena (volgens mij :') ) en ik slik daarbij ook nog de pil, de Qlaira. Ik heb geen doorbraakbloedingen meer. Dit heb ik nu zo’n driekwartjaar. Wel schieten de laatste tijd de krampen er nog doorheen. Vrijdag weer naar het ziekenhuis voor controle en dan maar even goed bespreken hoe nu verder, ik heb namelijk nu ook last van mijn blaas. Ik denk dat mijn endometriose gewoon te heftig is geworden voor deze combi. Maar in het begin was deze echt wel fijn. Het duurt trouwens wel zo’n drie maanden voordat je verschil kan merken, dit is bij elke anticonceptie zo hou daar ook rekening mee.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:52

Over 'geen hormonen': ik las laatst een LinkedIn post van een huisarts die schreef dat vrouwen vroeger bijna continu zwanger waren of borstvoeding gaven en dus ook niet steeds die maandelijkse schommelingen van hormonen hadden.

Hoewel hier ongetwijfeld van alles op af te dingen is, vond ik het wel een goed om eens een ander bericht te horen dan 'kunstmatige hormonen zijn slecht!'.

Ik heb mijn Mirena nu 4 weken en hoewel ik nog steeds dagelijks bloed verlies, ben ik er wel tevreden over. Ik voel me er mentaal en lichamelijk goed bij. En eerder schreef ik het al, maar het plaatsen viel me echt heel erg mee. Ik had paracetamol en ibuprofen op en voelde alleen twee hele korte heftige krampen. Mijn huisarts was volgens mij vrij ervaren met het plaatsen ervan (en als dat niet zo was, dan heeft ze gewoon talent ;) ).

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:15

Ik heb 2 weken geleden een Mirena laten plaatsen na 1,5 jaar de pil te hebben geslikt (microgynon 30, de standaard pil dus). Maar van de pil kreeg ik zulke moodswings dat ik er voor mijn stopweek vaak bijna depressief van werd dus besloten over te stappen en tot nu toe erg tevreden! :D

De plaatsing zag ik wat tegenop maar met 2 stuks aleve en 1000 mg pcm zeer goed te doen! Fijne huisarts die wist wat ze deed en met een paar minuten zat ie al op zn plek :D
Die middag/avond wel hevige menstruatiekrampen maar daarna was dat over. Nu nog dagelijks wat bloedverlies maar niet noemenswaardig veel dus hoop dat dat binnenkort ook verdwijnt.
Qua moodswings kan ik er nog niet veel over zeggen want hij zit er pas 2 weken in maar ik merk wel dat het iets afvlakt en ik me minder druk kan maken over sommige dingen wat erg prettig is :+

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:30

Bij mij stopte het bloedverlies na iets minder dan vier weken.