Nachtbril\autobril?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Nachtbril\autobril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 01:07

Ik rijd sinds enkele maanden auto na eindelijk mn rijbewijs te hebben gehaald.
Maar met het in gaan van het najaar en het vroegere donker worden merk ik dat ik super veel last heb van tegenliggers.
Niet alleen degenen die de lampen verkeerd afgesteld hebben staan of van die absurd felle lichten hebben, en dat zijn er helaas veel.
Ik heb altijd goed nachtzicht gehad, heel fijn natuurlijk. Maar op deze manier ondervind ik daar echt hinder van. Met het kleinste zonnetje zet ik mn zonnebril op maar dat lijkt me in het donker geen goed plan
Dus zoeken naar een autobril of nachtbril. Zo'n 'mooie' gele.
Maarja, 30duizend opties natuurlijk.
En opticiens vinden dat die van hun natuurlijk beter is.
Maarja, dure bril van een opticien \brillenverkoper, of een 10tje bij bol.com?
Sidenote, ik heb goede ogen dus geen bril op sterkte nodig.

Nou ben ik vooral op zoek naar ervaringen.
Mijn voorkeur gaat zowiezo uit naar een gepolariseerde, dat is mn zonnebril ook en merk dan echt verschil.
Maar verder?? Zijn er dingen om rekening mee te houden?
Iemand goede ervaringen of juist slechte ervaringen om te delen?

Tazzey

Re: Nachtbril\autobril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 01:46

Ik heb een gele bril voor autorijden van de opticien. Hij was niet eens heel duur, ik meen dat ik destijds €250 betaalde maar het is wel al even geleden.
Ik merk echt verschil met die bril.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 07:32

Er zijn bv. Bij de Aldi wel eens sport brillen te koop.
Met verwisselbare lenzen.
Daar is Dan ook een gele lens bij.
Goedkoper kan bijna Niet.

Ik heb ook snel een zonnebril op.
Maar eerlijk gezegd gebruik ik de gele soms Alleen met Regen,of tegen de schemering .
Dan zie ik meer contrast tussen voor,en achtergrond.

In het donker vind ik het Niet eens prettig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 07:39

Ik heb er ook ooit een gekocht en ik denk 3 keer gebruikt ofzo. Vond het weinig verschil maken helaas. Had er een bij bol vandaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 07:40

Ik rij al jaren met een gepolariseerde gele bril via Bol van een paar tientjes, en het werkt voor mij echt heel fijn. Ik zou eens met zo'n bril beginnen om te proberen of het iets voor je doet, bij de opticien kan altijd nog. Ik heb het niet eens meer gedaan (rij nu meer dan 10 jaar met zo'n bril, heb nu mn 2e bril van een paar tientjes). Zonder zo'n bril is rijden in het donker echt een crime.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 07:52

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:15

Tazzey schreef:
Ik heb een gele bril voor autorijden van de opticien. Hij was niet eens heel duur, ik meen dat ik destijds €250 betaalde maar het is wel al even geleden.

Het is maar wat je niet heel duur vindt…. :') Mijn gewone bril op sterkte kost niet eens 250 euro.
Ik vind 7 euro bij de Bol beter klinken.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:41

Voor mijn opleiding (optometrie) heb ik moeten uitzoeken hoe en of zo’n gele bril werkt. Conclusie was dat het objectief geen verschil maakt voor het zicht (je gaat er niet meetbaar beter mee zien) maar dat sommige mensen aangeven er wel meer kijkcomfort mee te ervaren. Er is geen verschil in zicht tussen de goedkopere brillen of de brillen van een glasleverancier van de opticien. Om die reden verkochten wij bij de opticien waar ik gewerkt heb gewoon de standaard kant-en-klaar brillen vergelijkbaar aan die je ook op bol etc. ziet en niet die duurdere tenzij de klant echt een bril op sterkte wilde met een gele tint. Dus gewoon lekker die van de Bol oid uitproberen zou ik zeggen. ;)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:55

Suzanne F. schreef:
Tazzey schreef:

Het is maar wat je niet heel duur vindt…. :') Mijn gewone bril op sterkte kost niet eens 250 euro.
Ik vind 7 euro bij de Bol beter klinken.

Voor de gewone bril mocht ik ruim €800 afrekenen dus die €250 vind ik vrij goedkoop.
In tegenstelling tot wat hierboven staat merk ik wel degelijk een groot verschil met de prul van Bol. Die deed echt niets voor het comfort terwijl de bril van de opticien absoluut veel comfort brengt. Een opticien die Bol kwaliteit brillen verkoopt loop ik snel voorbij.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:00

Ik heb die van mij bij de Action gekocht, ze hebben ze alleen niet altijd. Maar misschien nu wel hoor, nu het weer zo vroeg donker is. Het maakt het autorijden in het donker voor mij in ieder geval wel comfortabeler.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 09:24

Omaro schreef:
Voor mijn opleiding (optometrie) heb ik moeten uitzoeken hoe en of zo’n gele bril werkt. Conclusie was dat het objectief geen verschil maakt voor het zicht (je gaat er niet meetbaar beter mee zien) maar dat sommige mensen aangeven er wel meer kijkcomfort mee te ervaren. Er is geen verschil in zicht tussen de goedkopere brillen of de brillen van een glasleverancier van de opticien. Om die reden verkochten wij bij de opticien waar ik gewerkt heb gewoon de standaard kant-en-klaar brillen vergelijkbaar aan die je ook op bol etc. ziet en niet die duurdere tenzij de klant echt een bril op sterkte wilde met een gele tint. Dus gewoon lekker die van de Bol oid uitproberen zou ik zeggen. ;)

Ah dankjewel!
Goed om te weten

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:08

Ik heb zo'n goedkope gele bril gekocht en die werkt op zich prima. Hij is niet verstelbaar en klemt daardoor wat, maar zeker in het donker, in de regen op een onverlichte drukke weg, kijkt dit wel een stuk rustiger.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:12

Bij elke zaak die veiligheidskleding verkoopt kun je een veiligheidsbril met gele glazen kopen voor weinig, kun je eerst uitproberen of het wat voor je is voordat je aan iets duurs begint :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:16

Omaro schreef:

Ik werk 's nachts en rijd dus altijd in het donker.
Paar jaar terug zo'n bril gehad voor mn verjaardag, sorry TS weet niet waar mn ouders hem gekocht hebben, en geloof mij.
Het werkt wel degelijk, geen pijnscheuten in mn ogen door de lampen, zeker bij miezerig weer wel degelijk beter zicht. Bij harde regen trouwens weer niet.

Ik rijd op buitenwegen, slecht tot weinig verlichting. Dus die enkele lantaarnpaal of tegenligger met felle lampen worden prima gedimd.

Als ik naar een grotere plaats moet met ja om de 20 meter een lantaarnpaal zet ik de bril af want dan doet hij idd niks.

Maar op N wegen of de snelwegen zonder lantaarnpalen dus wel ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:35

Ik heb één die ik over mijn gewone bril kan zetten. Waar hij gekocht is weet ik niet meer maar kostte een tientje ofzo. Ik heb hem op als het donker is en regent en het is veel rustiger aan de ogen. Ik ben er wel blij mee.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:59

Ik heb ook een gele bril voor in het donker, vooral als het regent. Ik ga er niet beter van zien, want ik heb prima zicht, maar het verzacht wel het licht van de tegenliggers.
Ik heb er gewoon één van de Action.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:51

Door mijn NAH kon ik niet meer in de auto in het donker zonder extreme hoofdpijn en misselijkheid te krijgen door te felle lichten, ook niet als bijrijder. Die goedkope bol.com bril is mijn redding. Charmant montuur, nee. Maar het is donker dus niemand die het ziet. Wellicht dat ik ooit nog eens investeer in een "mooie" maar voor nu prima tevreden met de goedkope variant.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:37

Ik heb er één gekocht bij het Kruidvat. Werkt voor mij perfect. Ik kan hem gewoon over mijn eigen bril zetten.