Ervaringen schouderoperatie kalk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Ervaringen schouderoperatie kalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 17:35

Hallo bokkers,

Ik heb al eerder een topic geopend over mijn klacht nl. een verkalkte schouderpees, hier 2x een barbotage voor gehad maar helaas zonder resultaat. Ze willen nu nog 1x een barbotage doen en als dat niet helpt een operatie.
Ik vind dit heel spannend en hoor dat er vaak complicaties zijn (frozen shoulder). Is hier iemand die deze operatie heeft ondergaan en die zijn/haar ervaring wil delen?
Alvast bedankt!

Olikea

Re: Ervaringen schouderoperatie kalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:45

Ik lees even mee.
Ik blijk een stuk van bijna 4 cm te hebben zitten en ben in afwachting van een barbotage.

Ik heb in het verleden een neerplastiek gehad, en dat viel op zich mee. Her revalideren was pittig, maar te doen. Ondanks dat het pijnlijk is moet je toch je oefeningen doen, dat vond ik lastig.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 19:19

Olikea, zo dat is een best stuk! Bij mij 1,6 cm inmiddels wel in fijne fragmenten door de barbotage, maar mijn lichaam ruimt het helaas niet op...
Ik ga even opzoeken wat een neerplastiek is.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:20

Ik heb, na 3 inspuitingen met cortisone omwille van pijnklachten/ontsteking, een operatie gehad.
De eerste maanden nadien dacht ik echt "wat heb ik laten doen??". Ik had nog steeds pijn.
Na een zestal maanden was de pijn plots verdwenen en hij is sindsdien nog niet terug geweest.
Ik heb in mijn linkerschouder ook een verkalking. Deze ga ik waarschijnlijk direct laten opereren ipv eerst de inspuitingen.
Ik kon kiezen tussen shockwave 50% kans op verbetering en een dure behandeling of operatie met 80% kans op verbetering.
Geen last gehad van frozen shoulder maar ook heel bewust en consequent de arm terug gaan gebruiken binnen de pijngrens na de operatie.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 19:41

Fijn dat jij een goede ervaring hebt en nu pijnvrij bent! Is er bij jou geen barbotage voorgesteld?
Moest jij na de operatie de arm ook in een sling?

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:01

Anna79 schreef:
Fijn dat jij een goede ervaring hebt en nu pijnvrij bent! Is er bij jou geen barbotage voorgesteld?
Moest jij na de operatie de arm ook in een sling?

Neen, daar heeft de arts niet over gesproken.
Ik heb de arm na de operatie in een sling gedragen maar niet heel de tijd. Dat werd afgeraden omdat compleet niet bewegen een frozen shoulder in de hand gaat werken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 14:15

Inmiddels weer bij Bergman geweest, besloten om de 3e barbotage niet te doen vanwege de minimale kans dat het wat gaat doen.
Toch de operatie, waarschijnlijk volgende maand al, ik vind het heel spannend maar ben ook blij dat er hopelijk een eind komt aan de pijn en beperkingen.
Als er nog meer mensen zijn met ervaring met deze operatie dan hoor ik het graag!
Ook tips en trics zijn welkom. Ik heb al wat kleding besteld die makkelijk aan te trekken is en een winterjas met drukknopen in een grotere maat zodat ik die aan kan met mitella.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:19

Ik zit nu in hetzelfde schuitje. Dr barbotage is mislukt. Ze kregen de kalk niet aangeprikt. Het is te veel.

Dus ook ik moet geopereerd worden. De datum is nog even afwachten.

Het lastigste vind ik nog 6 weken niet auto rijden.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 15:22

Olikea schreef:
Ik zit nu in hetzelfde schuitje. Dr barbotage is mislukt. Ze kregen de kalk niet aangeprikt. Het is te veel.

Dus ook ik moet geopereerd worden. De datum is nog even afwachten.

Het lastigste vind ik nog 6 weken niet auto rijden.

O balen Olikea, jij hebt ook echt veel kalk!
Ik heb inmiddels de datum, net 10 dagen voor de kerst, ik hoop dat ik me dan een beetje oké voel en niet teveel pijn heb.
Ik zie het meest op tegen het slapen na de operatie en eigenlijk ook de verveling...
Waar word jij geopereerd?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:57

Ik wordt in Terneuzen geopereerd.
Om te slapen heb ik nog zo'n enorme rookworst van toen ik zwanger was. Werkt heel fijn.
Zal het linkje even opzoeken.

Ik heb idd een grote plek. Barbotage was ook een probeersel.
Ik hoop dit jaar nog aan de beurt te komen. Want ik kan echt bar weinig. Met een jong gezin en een jong paard is dat echt heel onhandig

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 13:59

Olikea schreef:
Ik wordt in Terneuzen geopereerd.
Om te slapen heb ik nog zo'n enorme rookworst van toen ik zwanger was. Werkt heel fijn.
Zal het linkje even opzoeken.

Ik heb idd een grote plek. Barbotage was ook een probeersel.
Ik hoop dit jaar nog aan de beurt te komen. Want ik kan echt bar weinig. Met een jong gezin en een jong paard is dat echt heel onhandig

Oeh dat lijkt me met een jong gezin inderdaad pittig. Maar je revalidatie is ook lang straks natuurlijk. Heb je hulp?
Ik kan ook steeds minder, werk nog 50 procent maar met veel pijn, stofzuigen pijnlijk, was ophangen gaat niet tillen ook niet etc.

Ik ga even kijken voor zo'n rookworst :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:59

Overmorgen halen ze eindelijk dat ellendig brok kalk eruit.
Ik stond eigeop voor 9 januari. Maar er is een uitvaller.

Hulp.. niet echt.. de eerste dagen gaat mijn dochter bij oma logeren. Verder is mijn man er natuurlijk. Buiten zijn werk om.

We zullen wel zien hoe het loopt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:18

@Olikea wauw dat is snel! Ik ben woensdag aan de beurt! Heel veel sterkte gewenst! Volgens een vriendin van mij kan je thuiszorg krijgen voor aankleden en evt wassen na een operatie, daar ga ik morgen even achteraan, misschien ook wat voor jou?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:33

Mijn man kan me daar prima mee helpen. Ben zelf verpleegkundige, dus kan hem prima aanwijzingen geven.

Ik ben vanmorgen aan het bellen geweest voor gezinshulp voor de jongste. Maar daar kom ik niet voor in aanmerking.

We zullen het wel redden..

Super dat jij woensdag al kan. Weg met die kalk..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 14:43

Ah fijn, mijn man gaat me ook helpen maar die zit in ploegen dus komt qua tijdstip niet altijd handig uit. Voor die dagen krijg ik hulp.
Jammer dat je geen hulp krijgt voor je jongste.
Nogmaals veel sterkte!

Laat je weten hoe het is gegaan? Mag ook per pb uiteraard!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:43

@anna succes vandaag.. ik duim voor je

Hier is het heel erg meegevallen tot nu toe.
Operatie goed verlopen. Was ook redelijk op tijd terug gisteren.

Wat ik super irritant vond was dat de plexus nog doorwerkte gisteren avond.
Mijn hand was nog niet de mijne. En als ik hem niet in het zicht had werd ik kei misselijk.

Nu met de sling aan is het heel goed te doen. Heb minder pijn als voor de operatie momenteel

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 13:05

Yes wat fijn voor je Olikea!!!
Ik ben bijna aan de beurt, zit te wachten :=
Dankjewel!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:34

Hoe is het bij jou @anna

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 14:22

Ja wel goed. Ik vond het blok ook heel naar, mijn vingers zwollen erg op maar vannacht om 1 uur deden ze het weer een beetje. Nu wel pijn maar het is opzich te doen. Doe er af en toe even een ijspack op en zit nu op de massagestoelmat om de rug wat los te houden.

Hoe gaat het met jou?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:25

Ik deed vandaag voor het eerst mijn oefeningen.. en dat viel me toch bar tegen.
Zolang ik in de sling blijf is het nagenoeg pijnloos gelukkig.
In ieder geval stukken beter dan voor de operatie.
Morgen voor het eerst naar de fysio. Dat zal ook wel minder leuk worden vermoed ik.

Ben gewoon heel blij naar herstel te kunnen werken. Heb 2 maanden amper iets kunnen doen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 15:18

O dat is vlot, ik hoef pas volgende week. Wat voor oefeningen moet jij doen? Ik heb juist meer last met de sling aan, maar dan in mijn onderarm en hand, misschien van het blok nog. Verder wel het gevoel dat ze nog in mijn schouder zitten te poeren, maar dat kan ik wel handelen.
Wat voor pijnstilling slik jij?

Ik heb al ruim 2 jaar klachten, meerdere spuiten, barbotages en fysio gehad was soms een tijdje een beetje beter, maar kwam uiteindelijk in alle hevigheid weer terug daarom besloten tot operatie.

Ik vind het echt bizar dat jij zoveel kalk had (lekker om had te zeggen hè). Dat hoor je volgens mij niet vaak. Is het aan je dominante arm? Bij mij wel.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:01

Anna79 schreef:
O dat is vlot, ik hoef pas volgende week. Wat voor oefeningen moet jij doen? Ik heb juist meer last met de sling aan, maar dan in mijn onderarm en hand, misschien van het blok nog. Verder wel het gevoel dat ze nog in mijn schouder zitten te poeren, maar dat kan ik wel handelen.
Wat voor pijnstilling slik jij?

Ik heb al ruim 2 jaar klachten, meerdere spuiten, barbotages en fysio gehad was soms een tijdje een beetje beter, maar kwam uiteindelijk in alle hevigheid weer terug daarom besloten tot operatie.

Ik vind het echt bizar dat jij zoveel kalk had (lekker om had te zeggen hè). Dat hoor je volgens mij niet vaak. Is het aan je dominante arm? Bij mij wel.

Ik moet deze oefeningen volgen
https://www.tergooi.nl/patienteninforma ... roperatie/

Ik gebruik nu overdag paracetamol en in de nacht tramadol.

Ik had al 10 jaar af en aan klachten. Het begon toen mijn oudste een baby was. Tig spuiten gehad, en weer door.
Tot dat dus niet meer werkte ;(
Dat het zo veel was is echt mijn eigen schuld. Ik had veel eerder aan de bel moeten trekken. Ik bleef maar doorgaan tot ik dus geen beweging meer had in die arm. Gewoon dom

Hier was het links.. terwijl ik rechts ben.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 17:29

Och jee ook al zo lang klachten. Wel apart dat het links is dan..
Ik hoef nog niet veel oefeningen, alleen elk uur schouders optrekken en regelmatig een vuist maken en vingers strekken. Verder arm naar beneden buigen. Ik ben bij Bergman geopereerd, daar hebben ze een wat afwijkende mening over de oefeningen heb ik wel gemerkt, heb een brief voor de fysiotherapeut mee maar daar kan ik geen chocola van maken...
Is er bij jou nog meer gedaan dan de kalk? Bij mij is ook bot en deel slijmbeurs verwijderd, de pees was ook al ingescheurd stond in het operatie verslag.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:14

Ik ben in 2006 geopereerd aan mijn linker schouder, daar was de cuff ook gescheurd en de slijmbeurs weggehaald. Helaas blijkt die weer aan te groeien en ik heb nog zeker 10 jaar last gehad van een peesontsteking vanuit de schouder naar mijn bovenarm.
Sowieso heb ik nog heel veel last gehouden. Ik kon mijn arm vrij snel weer goed gebruiken en bewegen, maar kreeg toch verklevingen. Die zijn “ opgeblazen “ met een spuit zoutoplossing die in de schouder met kracht ingespoten werd en zo de verklevingen lostrokken.
Ook heb ik nog shockwave therapie op de geopereerde schouder gehad .
Uiteindelijk heeft een andere orthopeed in een ander ziekenhuis er nog een spuit corticosterioide ingezet en sinds die tijd eindelijk pijnvrij ( na ong 15 jaar )
Mijn rechterschouder is ook erg verkalkt, maar heb ik veel minder last van en laat ik zeker niet opereren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 18:39

Heftig Proudmama, ik ben me inderdaad bewust van de complicaties echter had ik zo erge impingementklachten dat werken voordurend slijmbeurs ontstekingen gaf en ik erg beperkt was. Fijn dat het bij jou nu goed is en dat je van de kalk geen last hebt.