Laag fosfaat, welke klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Laag fosfaat, welke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 17:37

Uit mijn bloeduitslagen kwam dat ik een te laag fosfaat heb. Op internet lees ik dat dit niet zo vaak voorkomt.

Zijn er andere blokkers die ooit een laag fosfaat gehad hebben? Welke klachten hadden jullie en hoe is het opgelost?

gomir

Re: Laag fosfaat, welke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:18

Meestal geeft een laag fosfaat geen klachten, dat merk je pas als het ernstig verlaagd is.
Een laag fosfaat heeft bijna altijd een oorzaak, de oplossing is daar wat aan te doen.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:24

Ik heb het gehad, nooit een oorzaak voor gevonden. Het werd bij toeval ontdekt in een uitgebreid bloedonderzoek. Ik heb toen een tijd lang fosfaatdrank moeten nemen tot het gehalte weer op peil was. Mijn klachten werden daar niet door veroorzaakt, het was echt bijvangst.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 18:25

gomir schreef:
Meestal geeft een laag fosfaat geen klachten, dat merk je pas als het ernstig verlaagd is.
Een laag fosfaat heeft bijna altijd een oorzaak, de oplossing is daar wat aan te doen.

Mogelijk komt het door mijn darmen, vrees alleen dat daar op korte termijn weinig aan te doen valt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:29

Dat kan idd heel goed de oorzaak zijn. Is je vitamine D wel op peil? Want dat is nog weleens een gecombineerde oorzaak bij darmproblemen. In dat geval kun je soms door (meer) vitamine D suppletie het fosfaat ook weer omhoog krijgen. Fosfaatdrank wil nog weleens diarree geven dus dat zou ik bij darmen als oorzaak pas starten als het echt in de gevarenzone dreigt te zakken (ongeveer vanaf 0,4 mmol/L of lager).

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 18:33

gomir schreef:
Dat kan idd heel goed de oorzaak zijn. Is je vitamine D wel op peil? Want dat is nog weleens een gecombineerde oorzaak bij darmproblemen. In dat geval kun je soms door (meer) vitamine D suppletie het fosfaat ook weer omhoog krijgen. Fosfaatdrank wil nog weleens diarree geven dus dat zou ik bij darmen als oorzaak pas starten als het echt in de gevarenzone dreigt te zakken (ongeveer vanaf 0,4 mmol/L of lager).

Mijn vitamine d, calcium en magnesium zij tegelijk geprikt en allemaal normaal. Heb in het verleden wel problemen met vitamine d gehad, maar pak daarom al supplementen daarvoor. Nu ivm de zon tijdje gestopt maar ga daar binnenkort weer mee beginnen om te zorgen dat het in de winter niet te laag wordt.