Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mirjam79 schreef:Ik heb wat een andere ervaring. Ik ben geopereerd aan staar. Nadien heb ik een computerbril met 2 "vlakken" 40/60 cm. Voor bureau- en beeldscherm afstand. Lezen doe ik zonder bril en dat voelt beter als met computerbril. Voor mij zit er echt verschil in.
Ik bedenk nu dat deze 40 cm misschien ook wel een juiste leesafstand is, dus dat het ook zou kunnen met de computerbril. Dan wordt de bureau afstand, de leesafstand.
Pien63 schreef:Ik heb om te lezen so wie so een leesbril maar voor werken met een beeldscherm op afstand werkt dat niet. Een computer bril werkt voor mij fantastisch. Ben nu aan de 2de bril bezig. Beide keren kon ik niet aan de nieuwe glazen wennen. Ipv een rechthoekig scherm zag ik nl een soort wybertje. Daar wordt je gek van. De nieuwe glazen zonder cilinder (opticien vond het maar niks) geen hoofdpijn meer na een dag werken. Ik vind het een aanrader. Je moet er wel even aan wennen, dat is waar. Maar hoe het zit met alleen een laptop, dan is misschien een leesbril net zo goed. Al moet je oppassen voor nekklachten omdat je dan toch vaak naar beneden kijkt ipv recht vooruit
Maris schreef:Pien63 schreef:Ik heb om te lezen so wie so een leesbril maar voor werken met een beeldscherm op afstand werkt dat niet. Een computer bril werkt voor mij fantastisch. Ben nu aan de 2de bril bezig. Beide keren kon ik niet aan de nieuwe glazen wennen. Ipv een rechthoekig scherm zag ik nl een soort wybertje. Daar wordt je gek van. De nieuwe glazen zonder cilinder (opticien vond het maar niks) geen hoofdpijn meer na een dag werken. Ik vind het een aanrader. Je moet er wel even aan wennen, dat is waar. Maar hoe het zit met alleen een laptop, dan is misschien een leesbril net zo goed. Al moet je oppassen voor nekklachten omdat je dan toch vaak naar beneden kijkt ipv recht vooruit
Kan jij dan met je computerbril ook lezen ? Of 2 aparte brillen ?
Lindsey_99 schreef:Ik vind een computerbril (met bluescreenfilter) veel (veel) prettiger dan menig gewone leesbril.
De Southland computerbrillen zijn misschien niet zo mooi/fancy maar hebben een erg prettig glas wat goed is geslepen in leessterkte. Ze hebben op dit moment nog van nul tot +1,5 variant.
Bol heeft ze wel. Ze zijn ook prima om een boek mee te lezen.
Ik gebruik de gewone leesbrilletjes alleen nog voor boodschappen doen, een menu te lezen etc. of ze slingeren overal in huis.
Rex_Rolfo schreef:TS, hoe zijn je ogen zonder bril? Ik ben bv al vanaf mijn jeugd bijziend. Lezen kan ik zonder bril, veraf is alles wazig. Ik heb dus al jaren een bril. De laatste jaren ook een 'computerbril'. Daar zitten enkelvoudige glazen in die 1 dioptrie minder sterk zijn dan mijn gewone glazen. Bevalt me heel erg goed.
Wat verder kan ik nog goed genoeg zien en dichtbij loer ik onder de bril door. In de praktijk loop ik op kantoor dus vaak hele dagen met de computerbril.
_Liiene schreef:Een computerbril is als het ware een multifocale leesbril. Er zitten meerdere sterktes in waarmee op verschillende korte afstanden gelezen kan worden.
Afhankelijk van welke uitvoering er gekozen wordt is dit vaak 1meter, 2 meter of 4 meter in de verte.
Daarnaast kan er ook gewoon gelezen worden (ongeveer 40 cm) met een computerbril.
De bril is er júíst voor gemaakt om alles dichtbij goed zichtbaar te maken
Maris schreef:Maar kan jij dan dus met de sterkte die je nodig hebt om op het scherm te kijken ook goed lezen ? Ik ga eens bij bol kijken, misschien goede tussenoplossing.
edit : he jammer geen +1,25 sterkte in deze brillen.
Lindsey_99 schreef:Maris schreef:Maar kan jij dan dus met de sterkte die je nodig hebt om op het scherm te kijken ook goed lezen ? Ik ga eens bij bol kijken, misschien goede tussenoplossing.
edit : he jammer geen +1,25 sterkte in deze brillen.
Ik heb ze van varierend tussen de +2 en + 2,5. (toen waren sommige sterktes al op) maar kan met beide prima uit de voeten.
Als je op +1.25 zit dan zou ik de +1,50 bestellen, of je besteld een +1 erbij en kijkt wat het fijnste is.
Ze zijn echt heel erg prettig.