Ongeluk in een klein hoekje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 12:19

Getwijfeld of ik het verhaal echt op bokt ging zetten. Maar het is misschien gelijk om ieder alert te laten blijven.
Ik kreeg al een virtueel bloemetje van bokt. Bedankt. Heel lief.

Maar goed hier mijn verhaal:
Ik dacht ik ga mijn paard even longeren. Ik doe dat eigenlijk altijd met dubbele longe. Dit doet ze ook altijd heel fijn en braaf. En kan zo heerlijk met haar werken.
Heb al wel eerder gehad wat er nu gebeurde alleen niet met hetgeen me nekte dit keer.

Ik was paard aan het longeren. Ze liep fijn en ontzettend lekker haar rondje. Het was nu alleen einde dag en dan komen er enge spoken in de bak (lees schaduw van jezelf.....) Ze raakte hier wat gespannen van toen ik haar vroeg om te galopperen. Besloot daarom haar op kleinere volte te zetten en zo los te krijgen. Na 2 voltes wilde ik haar weer rechtuit laten op grotere lijn en dan controleer ik altijd achter mij de lijnen. (ik sta er tussen en tja weet dat je eigenlijk aan een kant moet hebben maar dit pakt voor mij niet altijd lekker door beperking in pols en soms ook handen) Zijn lijnen in elkaar corrigeer ik dit gelijk. Maar vaak met enkele passen naar voor hersteld dit vanzelf.

Jullie raden het al. Dit keer dus niet want voor ik haar iets rechtuit had schrok ze ineens gigantisch en springt in volle galop naar voren waardoor ik haar niet kon houden.
Hierbij ben ik met mijn linker hiel getackeld door de lijnen. Alleen mijn rechterbeen bleef staan ;( :7
Tja het volgende was toen het resultaat


Afbeelding


Later dacht ik dat ik nog geluk heb gehad dat touw erna gelijk los schoot en ik niet verder mee ben gesleurd.
Tja daar lag ik dan. Geprobeerd of ik kon bewegen maar met kleine beweging die ik maakte voelde ik gelijk pijn komen. Toen keek ik even naar beneden en zag ik al hoe mijn been stond.
Ik heb gelukkig mijn broer en schoonzus kunnen waarschuwen. (lees door hard te gillen :o ) welke toen vervolgens 112 hebben gebeld. Ik had het kunnen doen maar was bang om tijdens het gesprek flauw te gaan vallen van de pijn.
Mijn broer die niets heeft met paarden is uiteindelijk naar mijn paard gegaan om op stal te zetten en weer te ontdoen van longeersingels. In ooghoek zag ik dat hij dit keurig deed. Was erg trots op hem. Zo rustig en beheerst. Hij merkte daar al op dat paard ook echt wel aangedaan was ook. Paard is best een gevoelig / sensibel paard.

Maar goed ambulance was er uiteindelijk en hebben ter plekke mijn been weer gereponeerd. Gelukkig kreeg ik ketamine en heb ik hier geen trauma aan overgehouden. Geprobeerd mijzelf zoveel mogelijk te ontspannen wat kon ook (is nog maar derde keer met hevige breuken voor mij....)
In ambulance nog meer pijnstilling gekregen en zelfs met gillende sirene richting het ziekenhuis (sirene omdat het nogal druk was op de weg begreep ik...)
Op SEH aangekomen werd daar natuurlijk een foto gemaakt en dit was het resultaat:

Afbeelding

Femur mid schacht fractuur met een opening er tussen welke groter is dan het femur zelf is. Auch. Ze stonden ook niet heel netjes op elkaar maar goed. Been was natuurlijk ook lekker dik.
Diezelfde avond ben ik nog geopereerd. En is er een plaat en 8 schroeven in gegaan.

Afbeelding

UIteindelijk heb ik bijna een week vertoefd in het ziekenhuis. Moest eerst zelf in en uit bed kunnen komen maar dat ging best moeizaam. Deed veel pijn en was ook erg moe. Ben ook best wel wat bloed veloren. Maar na een week kon ik nog niet echt in bed maar moest toch naar huis. KOn gelukkig weer bij mijn ouders terecht waar een hoog laag bed klaar stond in de kamer. En wat bleek hier kon ik wel in komen dus oef oef. Nu op naar herstel.

Tja wat wil ik met dit topic. Eigenlijk gewoon even van mij afschrijven. Maar ook gelijk voor mensen die longeren met dubbele long blijf alert.
Ik ga harder mijn best doen om toch lijnen aan zijkant van mij te houden (kost mij moeite en moet hierbij ook letten dat ik niet erin blijf hangen...)

Mochten mensen mij (her) kennen, graag wil ik zo anoniem mogelijk blijven. :o

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:28

Nee joh :wow: Dat ziet er echt heel pijnlijk uit. Heel veel sterkte en succes met het herstel!

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:46

Auw, dat was echt een flinke klap. Ik wens je een (voor)spoedig herstel toe.

Ik wil mijn verhaal ook wel delen. Ik longeerde met de dubbele longe en stond in de lus. Mijn paard schrok en galoppeerde naar voren. De lus schoot van achteren in mijn knieholten en ik klapte achterover. De lus schoot los onder mijn benen door en dankzij mijn buikspieren (dat realiseerde ik me pas later toen ze na een paar dagen nog steeds pijnlijk waren) klapte ik niet vol op mijn rug en hoofd. Dit is dus best goed afgelopen maar ik heb er wel van geleerd: een ongeluk zit zeker in een klein hoekje.

Wat ik er ook van geleerd heb: NOOIT in de lus gaan staan. Ik houd de hele longeerlijn in lussen in mijn handen, ook al heb ik kleine handen. Zo heb ik de volledige lijnen voor me en als ponybeest gaat rennen en ik kan haar niet meer houden dan laat ik letterlijk alles uit mijn handen vallen zodat ik veilig en heel blijf.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:58

Och jemig, dat zag er niet gezond uit. Moet zeggen dat ze het netjes gerepareerd hebben. Hoe lang zijn ze bezig geweest?

Heel veel sterkte, hopelijk ben je snel weer wat mobieler.

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 13:03

Heb ik ook gedaan ik longeer overigens met 2 losse longeer lijnen die dus achter mij in elkaar zijn gedraaid en niet een lijn die standaard aan elkaar zit

Ik ga een manier zoeken die voor mij werkt en veilig is maar goed het is deels ook echt stomme pech…. :(

@rocamor: denk dat ze een uur nodig hebben gehad viel gelukkig mee in die zin…. Maar binnen in is er waarschijnlijk wel best wat schade in weefsel rondom

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:08

Ikzelf doe de lus van de beide lijnen in / om / langs mijn duimen. Zodanig dat ze mijn duim nooit eraf kan trekken, maar ik net iets extra heb om "vast" te houden.

En daarna grote slagen in mijn hand. Met van hand wisselen, kan ik binnen-naar-buitenhand rustig laten vieren en met diezelfde hand pak ik de buiten-naar-binnenlijn een stuk richting het paard op en geef dat stuk dan aan de hand waar de rest al in zat.
Als je begrijpt wat ik bedoel :+

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 13:13

Ja snap wat je bedoelt , nu ik terug denk deed ik dit ook. Paard had vaker wel eens een periode dat ze spanning had en deed ik het ook zo.
Nu was het echt al heel lang geleden. Hierna toch maar weer zoals jij omschrijft.

Bedankt

Kookaburra

Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:15

Pfoeh, heel veel beterschap!

Sherivey
Berichten: 8696
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:17

Auwww, wat een nare situatie zeg! Sterkte en een goed herstel gewenst.

Zelf laatst ook vast gezeten in de dubbele lijnen. Paard ging ineens aan de rodeo. Ik stapte in een lus. Gelukkig stond mijn instructrice ernaast die de lijnen over kon nemen. Ik heb mezelf direct laten vallen, zodat ik de lijn snel om mijn been vandaan kreeg.

Jouw verhaal krijg ik ook echt de rillingen van. :=

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:21

Oeh bah wat een naar verhaal. Heel toevallig zag ik net op TikTok een filmpje van een vrouw zonder hand. Ze was haar hand verloren doordat ze de lijn om haar pols had gewikkeld.
Ik heb het zelf ook ooit gehad, ik had de lijn er niet echt omheen gewikkeld maar de lus schoot toch op een of andere manier om mijn pols en toen schoot paard er vandoor en zat ik vast. Gelukkig duurde het niet lang en meer dan wat nare striemen om mijn pols had ik niet. Maar het zet je wel even aan het denken.
Sterkte met je been. Dit is je bovenbeen toch? Leintje hier op Bokt heeft ook haar bovenbeen gebroken, dat is een hele toestand geweest. Hopelijk ben je er snel weer bovenop.

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:24

Ohh Jeetje zeg dat ziet er heftig uit, sterkte!!

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 13:27

Het is inderdaad mijn bovenbeen.

Pff arm kwijt Ai moet ik ook niet aan denken. Ook bij in arm of pols of waar ook je moet altijd alert blijven en dan kan het nog mis gaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101885
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:34

Jakkie, je been ligt er niet natuurlijk bij op die foto. Dat zal idd vreselijk pijn gedaan hebben. :(:)
Beterschap!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:48

Heel veel beterschap.
Leuk hè paarden :D
Ik was vorig jaar de pineut. Heup gebroken en pin met schroeven erin.

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:04

Zijn die femurbreuken besmettelijk? Ik ben zelf in week 13 post op.

Gaat het ondertussen wat met de pijn?
Succes alvast met de revalidatie! Heb je een schatting gehad hoe lang je ervoor kan uittrekken?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:15

Heel goed dat je hiervoor waarschuwt. Want inderdaad zelfs het makkelijkste paard kan schrikken.
Hoe gaat het verder met je? Veel pijn? Wat is de revalidatie tijd?

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:23

oef, dat was echt een heftig ongeluk. veel sterkte met het herstel! en goed dat je het hier deelt ook, je kan maar beter gewaarschuwd zijn.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:30

Zo zeg, dat is een nare klap geweest. Heel veel beterschap!!

(En misschien de foto, ook al is ie wazig, toch effe in spoilertje zetten. is nu voor mensen die erg beelddenkend zijn etc toch misschien wat heftig)

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:35

Jeej jij hebt ook niet echt geluk? Zoveel jaar geleden zaten we als ik het me goed herinner in het schroeven en platen topic? En nu dit.. pff beterschap!

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 18:37

Alvast bedankt voor de fijne reactie hield mijn het beetje vast

@narcissa: met pijn tja ik ben zeker niet pijnvrij met vlagen la ik als een tj wat stil zit oké maar einde van de dag is stil zitten al niet fijn. Leef nog op de oxycontin 2xdgs en zn oxynorm laatste gebruik ik tot gisteren 2 keer vandaag weer over geslagen net als paar dagen terug maar was toen niet echt slim
Echter raakt mijn voorraad al op na 6 dagen dus bouw de langwerkende ook af naar een keer in ochtend zorg ik tijdens belasten meest effect heb maar werkt het niet bel ik maandag maar naar huisarts
En dan paracetamol en Naproxen.

Revalidatie is weinig nog van gezegd alleen d’r ik eerste 2 weken aantippend dus eigenlijk onbelast mg mobiliseren en vanaf woensdag op bouwen met belast. Maandag komt fysio al voor intake en misschien er door bewegen

Ik ga uit van 3 tot 4 maaanden maar geen idee hoor ook al dat dit moeilijk geneesbaar iets is

Wat was jou traject? Of verhaal?

@chamion: antwoord staat hier boven

@harmanyL:klopt 2010 zelfde been het scheen en kuitbeen gebroken gecompliceerd en in 2012 gecompliceerde polsbreuk

@zilfstarr hoe zet ik hem in spoiler?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:42

Jeetje, jij hebt nogal een abonnement op ziekenhuisbezoeken zo te lezen :oo Is het daar soms gezellig? :P
Maar wat een vervelend ongeluk! Zo zie je maar dat het inderdaad in een klein hoekje zit!
Ze hebben het wel keurig aan elkaar gezet zeg!
Beterschap!!

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 18:46

Mm nee niet zo gezellig erge is dat ik normaal zelf aan het bed sta voor tja ook trauma patiënten o.a

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:15

In mijn topic "angst voor herhaling beenbreuk" kun je mijn verhaal lezen. Bij mij is het wel iets ingewikkelder omdat ik een redelijk stuk bot kwijt ben en ik een onderliggende ziekte heb die het herstel tegenwerkt. Laat je dus niet ontmoedigen door mijn verhaal, jouw revalidatie zou vlotter moeten gaan als er geen complicaties optreden ;)

Als zitten niet gaat, lekker gaan liggen. Ik kon de eerste maand nog geen 5 minuten zitten zonder te reperen. Liggend was de pijn goed doenbaar als ik me stil hield. Lopen (hinkelen, mocht tot 6 weken helemaal niks belasten) was ook minder pijnlijk dan zitten.

Hopelijk blijft de pijn leefbaar als je naar de naproxen gaat.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:27

Citaat:
@zilfstarr hoe zet ik hem in spoiler?


Bovenin waar je ook voor ‘quote’ kunt kiezen staat ook knop ‘spoiler’
Vlg mij foto selecteren en dan die knop gebruiken

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Ongeluk in een klein hoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:38

Mijn hemel :( sterkte met herstel