Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kikka

Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 20:31

Een borrel met collega's, een wijntje bij het eten, een avondje met vrienden in de kroeg, een speciaalbiertje bij een film: ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik drink regelmatig alcohol. Doordeweeks (meestal) niet, maar in het weekend drink ik graag een goed glas wijn of een lekker biertje. Of twee. Soms drie.

Maar dat gaat steeds meer knagen. Alcohol is slecht voor je (en zo halverwege de dertig ga je dat ook steeds meer voelen :+). En tegelijkertijd is het enorm verslavend: ik kan echt uitkijken naar een glas wijn aan het eind van een werkweek. Wat eigenlijk heel raar is, want waar kijk ik dan naar uit? Naar de smaak van wijn? Of naar de lichte verdoving die dat glas met zich meebrengt?

Hoe dan ook, ik las net het boek Sinds ik niet meer drink van Evi Hanssen uit en overweeg ook om gewoon helemaal te stoppen met drank. Geen dry january of 'alleen op feesten en partijen 1 wijntje', maar gewoon helemaal.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Dus vandaar mijn vraag: wie is er hier helemaal gestopt met alcohol drinken? En wie overweegt het?

(Ik zou het fijn vinden als we het hier vriendelijk en respectvol kunnen houden, zonder te veroordelen)

SplashIsLief

Re: Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:35

Ik drink niet. Eigenlijk al mijn hele leven niet (wel eens wat geproefd of een nipje champagne maar dat mag geen naam hebben). Ik ben dus niet gestopt, dus kan je daar niet over adviseren. Wat je goed is om te realiseren dat de omgeving het vaak heel gek vindt als je niet drinkt, want alcohol staat gelijk aan "gezellig". Iets wat ik nooit heb begrepen, maar ik heb me heel vaak moeten "verdedigen" waarom ik niet dronk.
Het bevalt mij prima, ik vind het niet lekker, ben niet nieuwsgierig, heb geen last na een feestje en kan me prima vermaken zonder (ook tijdens bv. carnaval).

Ik zou zeggen probeer het een tijdje, je ontdekt vanzelf of het lukt en hoe je je er bij voelt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:35

Ja ik ben gestopt met drinken.
Werd er geen leuker mens van.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 20:38

SplashIsLief schreef:
Ik drink niet. Eigenlijk al mijn hele leven niet (wel eens wat geproefd of een nipje champagne maar dat mag geen naam hebben). Ik ben dus niet gestopt, dus kan je daar niet over adviseren. Wat je goed is om te realiseren dat de omgeving het vaak heel gek vindt als je niet drinkt, want alcohol staat gelijk aan "gezellig". Iets wat ik nooit heb begrepen, maar ik heb me heel vaak moeten "verdedigen" waarom ik niet dronk.
Het bevalt mij prima, ik vind het niet lekker, ben niet nieuwsgierig, heb geen last na een feestje en kan me prima vermaken zonder (ook tijdens bv. carnaval).

Ik zou zeggen probeer het een tijdje, je ontdekt vanzelf of het lukt en hoe je je er bij voelt.

Gek eigenlijk he? Waarbij je als vrouw onder de 40 ook nog vaak de vraag krijgt of je soms zwanger bent.

Ik heb het wel vaker een poos gedaan (onder andere de keren dat ik dus daadwerkelijk zwanger was :+, maar ook wel eens een dry january) en dat is prima te doen. Maar de rest van mijn leven lijkt me dus heel ingewikkeld, door alle sociale constructen die er aan alcohol vast zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:39

SplashIsLief schreef:

Ik sluit me hierbij aan. Het smaakt me gewoon niet :n en heb het ook niet nodig om me te vermaken,

Wel ervaar ik het zo dat je als een van de weinige nuchtere mensen het minder gezellig krijgt naarmate er teveel drank in anderen gaat op bv feestjes of een festival. Drank maakt veel meer stuk dan menigeen denkt is mijn mening

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:42

Ik drink zelden, ik denk eens per maand en dat is dan ook maar 1 drankje, ik ben halverwege de 30 en merk ook dat ik er niet goed meer tegen kan en dat ik een dag later er last van heb.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:43

Nooit gedronken. Wel eens wat geproefd maar vind het gewoon echt niet lekker. Daarnaast door medicatie mag ik het ook gewoon niet. Wordt er altijd raar op aangekeken.

Heb ook de minder leuke kanten gezien en ben net uit een relatie met iemand waarvan de verslaving de overhand nam. 12 biertjes op een doordeweekse avond was normaal. Niet alleen alcohol, ook drugs. Mijn aversie is helaas alleen maar gegroeid :( Probeer er wel neutraal in te blijven maar is door meerdere situaties wel lastiger geworden.

Goed dat je er zo over na denkt! Ga zo door en houd vol :) Ik hoop dat het ooit niet meer als normaal wordt gezien en juist het niet tot weinig drinken normaal wordt.
Dat is overigens geen wijzend vingertje of iets!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:47

Ik drink ook niet, nooit gedaan ook. Niet uit principe, maar gewoon nooit behoefte aan gehad, drugs ook niet. Ik hoef geen roesje of andere stemming, ik vind mezelf zo al gezellig genoeg :D. Ik word er ook niet raar op aangekeken, misschien omdat ik me zelf er goed bij voel? Helaas wel alcoholisme ergens in de familie meegemaakt, een oma, dat was echt een drama, dan zie je pas wat een ellende alcohol ook kan veroorzaken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:49

Ik ben nooit een grote drinker geweest maar drink nu bijna helemaal niet meer. Alleen als ik uit eten ben wil ik soms nog weleens een speciaalbiertje bestellen. Maar thuis drink ik niks meer. Vroeger pakte ik ‘s avonds nog weleens een flesje bier maar nu helemaal niet meer. Mis het ook niet ofzo. Ik drink net zo graag Crystal Clear of Cola Light.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:50

Ik herken wat je zegt. Ik kan echt enorm uitkijken naar mijn vrijdagavond wijntje om daarna te concluderen dat ik veel slechter slaap dus op zaterdag moe en niet fit ben om vervolgens op zaterdag weer wijn te drinken (want regelmatig een feestje, visite, uit eten etc). En idd het is gewoon slecht voor je. Ik drink 3 glazen wijn op vrijdag en op zaterdag regelmatig een fles. Doordeweeks drink ik niet en heb ik er ook geen behoefte aan maar op vrijdag gaat er een knop om zeg maar.
Ik doe ieder jaar Dry januari en ik voel me dan echt beter.
Ik denk dus regelmatig aan helemaal stoppen met alcohol maar dat lukt nog niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:51

Ik drink zo weinig dat ik eigenlijk niet drink.

Ik vind het niet echt lekker.
High worden kan ik ook op het meditatiekussen.
En er zijn feestjes genoeg geweest waar 'men' dacht dat ik een beetje dronken was en reuze gezellig, maar dat ik echt alleen maar gekheid maakte.

En ja, ik ken mensen die aan het begin van een feest zich strategisch opstelden en vlot drie, vier borrels achterover sloegen. (Ze zullen wel problemen gehad hebben, maar ik ga /ging ze liever uit de buurt.)
(Er is ook een cultuur van dat het stoer ofzoiets is 'ik voel nog niets, ik kan best doordrinken'. - Brrr. Geef mij dan maar de cultuur rond ouderwetse hash: dan was je hip als je heel snel al iets voelde.)

De meeste mensen vinden het geen enkel punt als ik op de vraag 'Wat kan ik inschenken...?' antwoord dat sinasappelsap prima is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:56

Het stuit mij steeds meer tegen de borst dat alcohol zo genormaliseerd is in de samenleving.
Terwijl het ook zoveel schade aanricht.
Wijn in je kerstpakket of als cadeautje, bier voor mijn vriend die daar geeneens van houdt. Mensen vinden het zo vanzelfsprekend en staan raar te kijken als je geen bier of wijn lust.
Gratis een alcoholvrij biertje bij sommige georganiseerde trailruns vind ik ook raar. Je combineert bier met sporten?!

Ik drink nauwelijks en ben de laatste paar jaar nog minder gaan drinken. De drankjes die ik dit jaar op heb zijn bijna op één hand te tellen. Een echt goede cocktail op zijn tijd op een zomeravond op een terras kan ik nog wel waarderen, of een glaasje baileys na het uit eten gaan. Maar verder, nee, het doet me weinig.
En dat vind ik helemaal prima. Je maakt mij niet blij met bier of wijn. Ik mis het niet, heb het ook niet meer in huis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:00

Ik heb meerdere kanten gezien van alcohol.
Jaren niet gedronken. Na het overlijden van mijn man de andere kant op geschoten. Niet dronken, maar wel iedere avond 2-3 wijntjes. En nu drink ik minimaal. 1 glas per week of minder. Ik kijk er niet speciaal naar uit, heb er ook geen last van 's ochtends maar dub wel eens of ik niet gewoon wil stoppen met drinken.
Groot nadeel vind ik dat er in de horeca echt heel weinig "volwassen" drankjes zijn. Het is dan water of thee en dat ben ik soms ook wel moe...

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:00

Ik ben tegen het einde van lockdowns gestopt met drinken. Voorheen dronk ik wel, vooral sociaal. Echter zat ik al een tijdje niet zo lekker in m’n vel, dus ik dacht misschien helpt het :)

Nou maakte het eigenlijk amper verschil voor mijn mentale gezondheid :') maar voornamelijk fysiek. Sinds toen en nu is er wel een periode geweest dat ik sporadisch alcohol dronk. Echter sport ik ook veel, en zodoende drink ik ondertussen eigenlijk helemaal niet meer. Ik kies in sociale settings gewoon voor frisdrank of een mocktail- zeker met het laatste valt ook niet op dat je niet drinkt. Niet dat dat iets uitmaakt, maar soms is het wel lekker als het geen gesprek uitlokt. Vooral omdat ik niet echt pertinent anti alcohol ben, en ook niet kan zeggen dat ik nooit meer alcohol aan zal raken, maar op dit moment voel ik me hier beter bij.

Het is wel super ongemakkelijk dat de aanname altijd is dat iedereen drinkt, met werkdiners en dergelijke proberen te voorkomen dat je glas gevuld wordt :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:01

Tja, aan mij heb je ook niet zoveel want het beetje dat ik drink is niet de moeite waard.

Ik drink alleen wat ik lekker vind, waar ik op dat moment voor in de stemming ben. Soms is dat een speciaal biertje, een cognac of een whisky of gewoon een Irish coffee na een goed diner in een fijn restaurant.

Maar veel verder dan eens per maand kom ik niet. De jaarvoorraad past hier op een plank in de koelkast en een fles whisky in de kelder.
Voeger rookte ik daar nog weleens een goede sigaar bij maar op enig moment waren die op en heb ik nooit meer de moeite genomen nieuwe sigaren te halen....

Wellicht beginnen bij de sociale structuren los te koppelen van alcohol?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:03

Ik drink wel.
Vaak inderdaad net zoals jij in het weekend een paar glazen. (Nooit te gek) Doordeweeks alleen een keer als ik iets gekookt heb waar een glas bij past.

Soms ook wel eens een weekend ook helemaal niet.
Soms verlang ik wel naar dat goede glas als ik richting het weekend ga.
En het weekend erop weer totaal niet.

Ik overweeg niet om er mee te stoppen.

Ik werk veel en hard. Ik zorg voor gezonde voeding en beweging.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:03

Avelienvd schreef:
Ja ik ben gestopt met drinken.
Werd er geen leuker mens van.

Dit kan je op twee manieren opvatten. Ik denk dat je bedoelt dat je van drinken geen leuker mens werd. Of bedoel je dat je nu je niet meer drinkt geen leuker mens bent?

Ik drink eigenlijk alleen een wijntje of Hugo als ik uit eten ga. Verder nooit. Mis het ook niet.
Heb zo’n pesthekel aan mensen die ineens zo anders worden na een paar drankjes

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:05

Ik drink misschien 2 keer per jaar een mix drank.
Als we weg ben ik meestal bob en dat bevalt goed.
Mis er niks aan.

Mijn vriend drinkt met een verjaardag wel een pilsje. Maar ook geen zatte bedoeling.
Maar daar zou ik ook niet tegen kunnen.

_Karlijn

misschien heftige tekst?
Ik zeg niet dat niemand nooit moet drinken, maar voor mezelf sprekende: alcohol was meer dan gezelligheid of ontspanning voor mij. Ik ben er vrij open over en durf er nu wel voor uit te komen dat ik verslaafd ben (..geweest, verslaafd blijf je altijd, maar ik ben dus niet actief verslaafd). Ik heb detox opnames gehad en intensieve behandeling maar eigenlijk pas na dat mijn beste vriendin overleed door suicide mede door haar alcoholverslaving, opende het mijn ogen en was mijn motivatie om te stoppen omdat ik niet wilde eindigen zoals zij. Ik mis haar verschrikkelijk en had haar een leven gegund zonder die rotverslaving.

Ik kan met trots zeggen dat ik nu 3 jaar sober and counting (ook van andere middelen) ben. 26 juli 2020 is mijn sober date. Mijn verslaving was mijn coping (mijn manier van omgaan met mijn gevoel, verdoven) maar het nam serieuze en gevaarlijke vormen aan.

Mocht ik ooit nog kunnen werken (ik ben afgekeurd en heb een wajong, door andere psychische problematiek), zou ik heel graag als ervaringsdeskundige aan de slag willen in de verslavingszorg.

dierenfan

Het enige met alcohol er in waar ik mega veel liters van op heb in mijn leven is Shandy <3 *\o/* :+ voor de mensen die het niet kennen er zit wel 0,5% in :D
Als ik 10 drankjes per jaar drink met alcohol dan is het veel. Ik lust smirnoff ice wel of palm bier of liefmans maar dan moet het echt enorm warm zijn. Cola tik ook heerlijk maar zeldzaamheid dat ik er naar pak. Het trekt mij gelukkig totaal niet. Ik kan mezelf er echter niet aan storen als mensen in mijn omgeving drinken of teveel drinken. Ze zijn allemaal volwassen en weten de mogelijke gevolgen. Als ik op die gelegenheden cola, sinas of 7 up kan drinken vind ik het helemaal prima. Thuis is het water of aanmaaksap want de frisdrank ging wel heel vlot op een gegeven moment dus dat mezelf ook af geleerd. Waar velen genieten van alcohol daar geniet ik dan van frisdrank :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:06

Hier gestopt sinds 1 januari 2021. Vanuit dezelfde overweging die je noemt in je openingspost. Ik was net 41 en het ging me steeds meer tegenstaan en ik kon er ook niet meer zo goed tegen :+

We zijn beide gestopt en hebben het gek genoeg geen moment gemist.

Mensen vinden het gek en hebben er een mening over, maar verdedigen vooral dat ze zelf wel drinken.
Ik vind alles prima en we hebben ook altijd bier en wijn in huis voor visite.

Geen idee of we ooit weer gaan beginnen, maar ik ben best geschrokken wat niet drinken met je doet. Het bevalt dus prima zo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:08

Ik heb een tijdje vrij stevig gedronken, inmiddels al een aantal jaar weinig.
Krijg vaak te horen dat het ongezellig is maar ik vermaak me ook prima met een colaatje oid.
Komt daarbij ook nog dat ik een hond heb die karaktertechnisch niet heel stabiel is dus met bijvoorbeeld de jaarwisseling (wat voor de hond een hel is) hou ik het bij 1 glaasje tenzij ik het gevoel heb dat het niet goed gaat vallen oid.
In dat geval skip ik het drankje helemaal zodat ik volledig helder blijf en de hond kan ondersteunen wanneer nodig.

Ik vind af en toe een drankje heerlijk, ga dat ook niet skippen maar ik ben van meerdere flessen drank per week naar mss 2-3 flessen per jaar gegaan.
Helemaal zonder alcohol zou ook geen probleem zijn als ik dat zou willen.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:09

Ik drink sinds 2 jaar niet meer en daarvoor redelijk stevig... beste beslissing ooit.. meer energie, nooit meer hersteltijd, en als bonus een veel beter coping mechanisme om om te gaan met onzekerheden, stress en sombere gevoelens. Alcohol verdooft maar lost niets op.
Wat wel opvalt hoe alcohol wordt verheerlijkt en genormaliseerd in sociale contacten en de media... maar ik heb t nooit als vervelend ervaren om te zeggen dat ik niet drink. En tegenwoordig hoef je geen spaatje te drinken, maar zijn er zelfs al abdijbieren, gin en champagne op 0.0. Succes en geniet van alcoholvrij!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:11

Goed dat je er bewust van bent. Goed om af te vragen waarom het wijntje zo fijn is. Sommige mensen hebben meer behoefte aan ontspanning wat alcohol snel geeft. We zijn soms slecht in zelf die ontspanning opzoeken. Maar alcohol is ook gewoon een gewoonte en daardoor worden we als mens niet snel uitgedaagd om te leren om op een andere manier te ontspannen.
Dus kijk wat jouw wijntje kan vervangen. Is dat het lezen van een fijn boek? Filmpje kijken? Een wandeling maken? Het klinkt allemaal rigoureus, dus misschien mis je het wijntje niet eens als je stopt. Maar het is ook de moeite om dat te onderzoeken :)

Ik ben zelf al ruim 4 jaar min of meer gedwongen gestopt omdat mijn lichaam het niet trekt, maar zelfs ik mis nog af en toe de ontspanning en ontsnapping die alcohol kan geven hoor := Heeel soms heb ik dat, maar het nadenken over de superkater die ik ervan krijg is die gedachte al gauw vervlogen _O-

En ja in het begin vinden mensen het raar, ze zijn het niet gewend dat je enkel cola drinkt, maar ze wennen er vanzelf aan.

Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:12

_Karlijn schreef:
misschien heftige tekst?
Ik zeg niet dat niemand nooit moet drinken, maar voor mezelf sprekende: alcohol was meer dan gezelligheid of ontspanning voor mij. Ik ben er vrij open over en durf er nu wel voor uit te komen dat ik verslaafd ben (..geweest, verslaafd blijf je altijd, maar ik ben dus niet actief verslaafd). Ik heb detox opnames gehad en intensieve behandeling maar eigenlijk pas na dat mijn beste vriendin overleed door suicide mede door haar alcoholverslaving, opende het mijn ogen en was mijn motivatie om te stoppen omdat ik niet wilde eindigen zoals zij. Ik mis haar verschrikkelijk en had haar een leven gegund zonder die rotverslaving.

Ik kan met trots zeggen dat ik nu 3 jaar sober and counting (ook van andere middelen) ben. 26 juli 2020 is mijn sober date. Mijn verslaving was mijn coping (mijn manier van omgaan met mijn gevoel, verdoven) maar het nam serieuze en gevaarlijke vormen aan.

Mocht ik ooit nog kunnen werken (ik ben afgekeurd en heb een wajong, door andere psychische problematiek), zou ik heel graag als ervaringsdeskundige aan de slag willen in de verslavingszorg.

Wat goed van je Karlijn. Superknap.