Wat heb jij geleerd t.o.v. 10 jaar geleden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Wat heb jij geleerd t.o.v. 10 jaar geleden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 20:31

Ze zeggen dat elke levensfase weer anders is, leuker/minder leuk, meer/minder verstandig etc.

Wat heb jij geleerd, doe of denk je nu anders dan dat je 10 jaar jonger was?

Daar ben ik wel benieuwd naar :D
Zelf ben ik eind 20. Ik en vriendinnen van dezelfde levensfase zijn veel bezig met welke richting ga je op met je leven, welk werk ga je doen, waar wil je wonen, wil je nog meer vrijheid of al settelen etc..

Maar ik maak me nu denk ik ten opzichte van 10 jaar geleden veel minder zorgen over wat anderen van me vinden, ik kan meer mezelf zijn en heb ook veel meer zelfkennis.

Ik heb nu ook dat ik qua uitgaan rustiger aan wil doen, destijds was een feestje/uitgaan echt een groot ding, hele avond optutten, indrinken en tot 6 uur door. Nu doe ik liever rustig een drankje/spelletje thuis en niet te lang (of niet) de stad in. Maar ik waardeer mijn slaap nu meer, en een dag rustig in de natuur wandelen doet me veel beter dan een avond drinken :')

Misschien komt er later nog meer in me op.

Hoe is dat bij jullie? :D ben ook benieuwd hoe mensen van andere levensfasen dit ervaren.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:50

- Mijn studie leek me zó bepalend voor de rest van mijn leven/carrière. Maar in mijn werkveld komen al mijn collega’s van verschillende opleidingen en niveau’s. Het zegt eigenlijk zo weinig.

- Als je jong bent maken mensen je soms wel eens bang met ‘wacht maar tot je gaat werken!’. Maar echt, werken vind ik zoveel beter dan school/studeren. Vooral dat ik buiten werktijd geen verplichtingen meer heb in de vorm van huis-/studiewerk vind ik heerlijk. Mijn vrije tijd is nu ook écht mijn vrije tijd. Ik had soms echt wel veel stress van school en studie, dat heb ik met mijn werk totaal niet.

- Niet sparen voor je uitzet is echt geen probleem. Veel mensen om me heen deden dat wel en ik vroeg me soms wel eens af of ik iets “verkeerd” deed. Toen ik uit huis ging alles in 1x gekocht en dat was prima. Sterker nog: vond het juist fijn want daardoor kon ik alles matchend kopen. Zie echt niet in waarom ik alles van tevoren had moeten hoarden.

Dit zijn een aantal dingen die me zo te binnen schieten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 21:39

Westhof schreef:
- Mijn studie leek me zó bepalend voor de rest van mijn leven/carrière. Maar in mijn werkveld komen al mijn collega’s van verschillende opleidingen en niveau’s. Het zegt eigenlijk zo weinig.

- Als je jong bent maken mensen je soms wel eens bang met ‘wacht maar tot je gaat werken!’. Maar echt, werken vind ik zoveel beter dan school/studeren. Vooral dat ik buiten werktijd geen verplichtingen meer heb in de vorm van huis-/studiewerk vind ik heerlijk. Mijn vrije tijd is nu ook écht mijn vrije tijd. Ik had soms echt wel veel stress van school en studie, dat heb ik met mijn werk totaal niet.

- Niet sparen voor je uitzet is echt geen probleem. Veel mensen om me heen deden dat wel en ik vroeg me soms wel eens af of ik iets “verkeerd” deed. Toen ik uit huis ging alles in 1x gekocht en dat was prima. Sterker nog: vond het juist fijn want daardoor kon ik alles matchend kopen. Zie echt niet in waarom ik alles van tevoren had moeten hoarden.

Dit zijn een aantal dingen die me zo te binnen schieten.

Oh ja, ook allemaal heel herkenbaar. Ik was ook heel erg gestrest over mijn studiekeuze en of ik wel werk zou vinden in dat werkveld, maar achteraf blijkt het allemaal wel wat genuanceerder te liggen.

Ik vind werken ook chiller dan school :') hoewel ik nieuwe dingen leren wel heel erg leuk vind, was idd die stress van altijd thuis nog iets moeten doen niet leuk.

En ik heb ook nooit gespaard voor m'n uitzet en ook geen problemen mee gehad.

MerleSimone

Re: Wat heb jij geleerd t.o.v. 10 jaar geleden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:02

Geen dingen doen omdat anderen het van je verwachten, terwijl je het zelf eigenlijk écht niet zit zitten :j Ik heb voor mezelf een jaar of 10 geleden besloten dat ik dat niet meer ging doen, enkel dingen die mij blij maken en energie geven. Natuurlijk horen soms vervelende taken bij je werk of in je leven, maar terugkerende afspraken, hobby's of zelfs werkgerelateerde taken die een ánder van je verwacht, leuk maar als ik geen ja denk zeg ik ook geen ja. De dingen die ik voor de verwachting van anderen deed zogen zo ontzettend veel energie dat ik soms letterlijk geen energie meer had voor de dingen die ik zelf graag wilde doen. Zodra ik stopte met pleasen van anderen is mijn leven zo positief veranderd! Meer energie, geen moeite meer met opstaan uit bed (ook toen ik mijn tweede studie ging doen, waar ik zelf voor koos ipv de 1e die men van me verwachtte) en die druk van m'n schouders verdween, heerlijk!

Toevallig vroeg ik me afgelopen week nog ergens over af waarom ik toch zo bleef doorkwakkelen en of ik niet beter kon stoppen. Ik herinnerde mezelf toen weer aan de eerste zin van dit bericht, dat zegt eigenlijk al genoeg.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:07

Ik heb vooral heel erg veel over mezelf geleerd. 10 jaar geleden was ik 20 en had ik grootse dromen. Ik was elke dag van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat weg en het hele weekend volgepland. Drukke studie (kunstacademie), parttime werk en tig hobbies. En maar doorgaan. Na m’n afstuderen ben ik helemaal compleet ingestort, depressie, burn-out en bleek autisme te hebben waardoor ik ook constant overprikkeld was.

Nu weet ik dat die grootse dromen van beroemd illustrator worden gewoon niet voor mij is weggelegd. De kunstwereld is keihard en vergt veelsteveel van me.

Ik heb nu een kantoorbaan en koophuis (waar ik beide altijd van gruwelde haha) en een veel rustiger leven. Ik doe nog op kleine schaal illustreren. M’n karakter blijkt veel zachtaardiger te zijn dan ik altijd dacht omdat ik nu niet meer 100% van de tijd super erg overprikkeld ben haha. Als ik wel overprikkeld raak komt gelijk de chagrijnige mega kortaf zijnde geïrriteerde ik weer naar boven.

Ik ben nu gelukkiger dan ooit eigenlijk, met m’n saaie kantoorbaan en rustige leventje met m’n lieve vriend en 2 hondjes. <3

Wat ik dus voornamelijk over mezelf geleerd heb is dat ik niet een grootse wereldreiziger ben maar een saaie huismus _O-

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:41

Dat ik sterker ben als dat ik toen dacht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 07:06

- het is niet belangrijk wat andere mensen van je (uiterlijk) vinden

- doorstuderen had handig geweest, maar geen garantie voor een goede baan

- bewaak je eigen grenzen, niemand anders doet het voor je

- het perfecte leven bestaat niet, al laten mensen op social media je graag anders geloven

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 07:58

10 jaar geleden zat ik nog in een gestoorde relatie. Als ik terug in de tijd kon gaan, zou ik mezelf een schouderklopje en een knuffel geven: je bent er bijna, nog even volhouden, en dan, is je leven weer van jou!

Toen was ik 24 jaar. 2 jaar later heb ik eindelijk het heft in handen durven nemen en ben ik daar vertrokken. Ik heb zo goed als alles, incl. mijn auto, achter gelaten. Die relatie heeft 6 jaar geduurd, en op het einde stond (en sta, denk ik) heel sterk in mijn schoenen.

Ik heb er enerzijds een engelengeduld aan overgehouden, en anderzijds pik ik een aantal dingen gewoonweg absoluut niet meer. Ik zal nooit meer in een relatie blijven waar mentaal of fysiek geweld gebruikt wordt, en ik zal ook nooit meer toelaten dat ik sociaal geïsoleerd geraak.

Halfweg de 20 was ik ook absoluut niet bezig met mijn financiën. Ik had toen echt nog zoiets van "daar heb ik nog zeeën van tijd voor!".
Nu ben ik halfweg de 30 en kick ik op centjes sparen :') Ik heb ook veel meer ook voor mijn verzekeringen ed. Ik vind mezelf nogal burgerlijk nu, en dat had ik 10 jaar geleden nooit verwacht van mezelf.

Vaker "nee" leren zeggen probeer ik sinds 2 jaar. Het leven is kort, en hoewel het fijn is om mensen een plezier te willen doen, ben ik proberen stoppen met voor iedereen goed te willen doen en mezelf voorbij te lopen.

Uitgaan - nee, dat doe ik niet meer. Ik spreek liever thuis af (hier of bij vrienden) voor een drankje, babbeltje, gezelschap spel erbij oid.

Oh, en "de oorlog". 10 jaar geleden las ik al ontzettend veel en ik heb altijd een passie gehad voor het onderwerp - ondertussen heb ik er ook mijn 2de beroep van kunnen/mogen maken.

Mijn huidige levensfase is er denk ik eentje waarin ik tijd met familie en vrienden erg belangrijk vind. De mensen die er echt toe doen, zegmaar. En door vallen&opstaan heb ik een spaarpotje leren appreciëren, daar ben ik heel hard voor aan het werken. Het komt binnen en gaat ook weer buiten, maar nu aan nuttige dingen, zoals de verzekering van mijn scooter, de tandarts, sparen voor een reis, ... En rust, me-time. Dat vind ik ook een heel belangrijke.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:31

Dat ik boerin/huisvrouw zijn eigenlijk best leuk vind :')

Dat ik adhd heb en daardoor zijn veel dingen op hun plek gevallen waar ik al 10+ jaar tegenaan loop/tegen loop te vechten. O.a. het huishouden doen.

Dat je je financiële situatie echt kan omgooien, van elke maand € 1000 rood staan met een restschuld naar straks een nieuw huis bouwen zonder extra hypotheek. Potjes potjes potjes, zodat het leven ondertussen ook nog leuk blijft.

Dat met de juiste partner het leven echt veel leuker, beter, uitdagender is als alleen of met een niet-juiste partner.

Dat als je relatie uit gaat, je er niet vanuit moet gaan dat je ex partner ook jouw belangen nog belangrijk vindt. Regel je eigen financiële adviseur en taxateur voor de verkoop van het huis aan de ex.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 11:56

Prairy schreef:

Dat ik adhd heb en daardoor zijn veel dingen op hun plek gevallen waar ik al 10+ jaar tegenaan loop/tegen loop te vechten. O.a. het huishouden doen.

Dat je je financiële situatie echt kan omgooien, van elke maand € 1000 rood staan met een restschuld naar straks een nieuw huis bouwen zonder extra hypotheek. Potjes potjes potjes, zodat het leven ondertussen ook nog leuk blijft.

Dat met de juiste partner het leven echt veel leuker, beter, uitdagender is als alleen of met een niet-juiste partner.

Dat als je relatie uit gaat, je er niet vanuit moet gaan dat je ex partner ook jouw belangen nog belangrijk vindt. Regel je eigen financiële adviseur en taxateur voor de verkoop van het huis aan de ex.

Waar vind jij een dergelijke partner? :o

Dat is iets waar ik nog niet over uit ben :)) tot nu toe meestal beter alleen af geweest

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:43

Dat leven zwaarder is dan ik toen dacht.

Je krijgt te maken met serieuze dingen, serieuze problemen. Niet dat chickie over dushi dit en dit heeft gezegt. (Misschien wel maar dan intereseert het mij gewoon niet)

Nu ben je bezig met financiële zaken, met zaken voor je huis, met seriuze afspraken etc

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:43

Ik heb echt heel veel geleerd, maar om maar even een actueel voorbeeld te nemen: vaak gaat het leven absoluut niet hoe je had uitgestippeld, en dat is oké. Zo werk ik nu in een totaal andere sector dan waar ik voor ben gediplomeerd, en ook compleet anders van wat ik wilde studeren, maar uiteindelijk denk ik dat alles wel zo op zijn pootjes komt, of niet, en dat is ook wel oké.

Ook: professionele hulp is onmisbaar en hoeft ook helemaal niet te betekenen dat je "gek" bent oid. Het is enkel goed om serieus met jezelf aan de slag te willen gaan, ongeacht of je nu echt klachten hebt, of dat je gewoon professioneel geleerde inzichten wilt hebben in bepaalde keuzes.

En: het leven is inderdaad te kort om over te dwellen, dus ik probeer nu gewoon te doen waar ik zin in heb, wat ik leuk vind etc. Als het iets is waar ik uiteindelijk vanaf zie, prima. Ik heb het tenminste geprobeerd.

Financiën zijn belangrijk en zorgen ook voor meer kwaliteit van leven in deze maatschappij. Ik ben niet van het kapitalisme, maar ik ben nu eenmaal geboren in de wereld waar ik ben, en moet het beste ervan maken. Daarbij, als ik financieel goed voor mij zorg, kan ik ook meer teruggeven aan wat ik belangrijk vind.

O ja, en inderdaad: ADHD is vrij duidelijk en dat alleen al erkennen doet mij al beter begrijpen hoe ik in elkaar steek en daar het beste van kan maken. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:59

Fearn schreef:
Prairy schreef:

Waar vind jij een dergelijke partner? :o

Dat is iets waar ik nog niet over uit ben :)) tot nu toe meestal beter alleen af geweest

In de sauna :))