gezien het laatste topic dat ik vond uit 2019 dateerde, start ik hierbij maar opnieuw.
Wie heeft goede ervaringen met supplementen om pijn en stijfheid door arthrose te verminderen/ondersteunen. Mijn osteopaat vind het namelijk erg gek dat ik mijn paard supplementen geef om spieren en gewrichten te ondersteunen, maar zelf niets bij neem

Situatieschets:
Al enkele jaren voornamelijk in de winter stramme vingers en enkele pijnlijke gewrichtjes (deze wisselen elk jaar), maar volgens mijn HA is dit door veel in de koude (bij de paarden) te vertoeven en deels door mijn overprikkeld zenuwstelsel, wat ook vermoeide spieren geeft (non-stop micro-contracties, die ik zelf meestal niet voel uitzonderlijk 's avonds in bed restless legs syndroom. Echter sinds een dik jaar sta ik 's ochtends op met stramme voeten. Voelt alsof ik de dag tevoren +20km gewandeld heb op slechte schoenen of juist een hele dag recht gestaan op hoge hakken, wat dus niet het geval is. Het duurt echt enkele minuten alvorens ik normaal kan stappen. Ondertussen heb ik ook enkele verdikte gewrichten op mijn vingers.
Bloedonderzoek is negatief voor reuma, dus op aandringen RX-foto's laten nemen en er is idiopathische arthrose vastgesteld in vingers en pols, dus hoogstwaarschijnlijk is dit ook de reden voor de stramheid in mijn voeten, maar daar zijn nog geen foto's van genomen en die doorverwijzing durf ik niet goed meer af te dwingen bij mijn HA.
Dafalgan nemen helpt, maar door wordt mijn maag niet blij van en bovendien ben ik nog geen 40j oud, dus om nu al aan de pijnstilling te gaan vind ik vergaand. Het doet ook niet echt pijn (al heb ik wel een enorm hoge pijngrens) het is vooral onaangenaam en vervelend en soms onhandig. Uiteraard doen mijn handen en vingers wel pijn bij het openen van bokalen of flessen of tillen van zware zakken.
Dus wie oh wie heeft ervaringen met supplementen die toch verschil/verlichting geven en misschien ook verdere ontwikkeling wat afremmen. Ik zie door het bos de bomen niet meer en heb ook geen zin om een halve apotheek te kopen en uit te testen.