Diddykong schreef:Wat denk ik heel belangrijk is, is niet teveel (verandering) van de ander te verwachten. Ik denk dat contactherstel heel mooi kan zijn, mits je kunt en wilt accepteren dat de ander zo is zoals ie is en dat je daar vrede mee kunt hebben. Misschien omdat je zelf een stuk gegroeid bent en volwassener geworden. Heb niet te hoge verwachtingen, en gun jezelf de tijd om stil te staan hoe het voelt.
Wat mooi gezegd Diddykong.
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Mijn toevoeging is nog dat je alleen maar invloed hebt op je eigen gedrag en niet op dat van een ander. Veel staat of valt dus ook met hoe je er zelf mee om gaat en op reageert. Dit vergt best veel van jezelf, het is veel makkelijker om alleen te wijzen naar wat de ander allemaal doet.
Focussen op de goede, fijne dingen en de andere dingen opzij te kunnen schuiven helpt ook mee. Dit moet je wel kunnen.
En wat ik nog een mooie vind is wat ik laatst ergens las over dader-slachtoffer.
Deze benamingen zijn misschien te heftig maar ik denk dat je het idee erachter wel zal begrijpen.
Als er geen dader meer is is er ook geen slachtoffer meer en andersom. Als je zelf de keuze gaat maken geen slachtoffer meer te zijn dan is de ander ook geen dader meer.
Ik noem dit omdat het heel vaak in dit soort situaties op die manier kan voelen en als je daar dus uit kunt stappen is er niets meer waarop je kwaad kunt zijn.
En ja, ik spreek ook uit eigen ervaringen.
Veel succes