Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 12:55

Ik ben benieuwd naar ervaringen van bokkers die korte of lange tijd geen contact hebben gehad met een, of beide ouders, en dat contact hersteld hebben of een poging daartoe hebben gedaan.
Wat heb je fysiek gedaan? Samen aan tafel, of een rondje wandelen? Wat zou je achteraf anders hebben gedaan? Hoe is het contact nu? Wat is er nu anders dan voor de breuk?
Via pb mag uiteraard ook, ik kan me voorstellen dat dit soort dingen niet zo nodig openbaar hoeven.
Alvast bedankt! :)

Swifter

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:56

Ik stuur jou straks een pb, maar het is geen happy ending. Maar zo te zien sta je ook open voor die ervaringen? :)

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:07

Ik heb hier niet zelf mee te maken maar heb wel vanuit mijn coachingsfunctie jongeren/mensen begeleid bij dergelijke processen. Niet live ter plaatse, maar wel in het bedenken van een goede voorbereiding etc.

Je mag met gerust PB sturen als je hier meer over wilt weten :)

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:15

Ik wil mijn ervaring wel met je delen in pb. Ook geen happy ending helaas.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:34

Ik heb je ook ff pb gedaan. Bij mij wel een happy ending, om even aan te geven dat dat ook kan :) .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:45

Diverse keren geprobeerd, maar het gaat 'm niet meer worden. Te giftige situatie helaas en ik verkies nu heel bewust de rust met mijn eigen fijne gezin. Héél veel sterkte!!

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:16

Ik heb eenmaal fysiek om tafel gezeten om aan te geven dat ik alleen opensta voor contact als er niet meer gelogen en gemanipuleerd werd. Dat werd begrepen. Later in het gesprek werd er gewoon weer een leugen verteld.

Nooit meer fysiek gezien, nog een tijdje af en toe op aapjes gereageerd en inmiddels ook overal geblokkeerd.

Je kan mensen niet veranderen die niet willen veranderen. Sommige mensen zijn vergif en zien het niet. Het enige wat je kan doen is jezelf (en indien van toepassing kinderen) beschermen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:22

Ik heb mijn vader 21 jaar niet gezien of gesproken. Mijn zusje had wel contact, dus af en toe hoorde ik iets via haar.
Op een gegeven moment begon het bij mij te kriebelen om het contact te herstellen. Daar heb ik ruim een jaar over nagedacht en met sommige vrienden besproken en uiteindelijk heb ik de telefoon gepakt en heb ik hem gebeld.
We hebben een paar keer gebeld en zijn toen een keer wat gaan lunchen. Daarna weer wat gebeld en een keer bij mij thuis afgesproken met de partners erbij. We hebben elkaar nog een keer op een verjaardag gezien en zijn samen naar een concert geweest. Nu bellen we nog eens in de maand ofzo. We informeren elkaar ook bij bijzondere gebeurtenissen, maar we lopen de deur niet plat.

Ik heb het vooral gedaan, omdat ik niet op mijn moeder en zusje lijk en me daardoor vaak geadopteerd voel. Zij zijn twee handen op één buik en ik sta daar altijd buiten. Ik hoopte met mijn vader meer op één lijn te zitten. Vooral qua diepgang in de gesprekken. Dat valt helaas tegen. Hij is ouder in doen en laten dan ik had verwacht en dat maakt dat de gesprekken zich beperken tot ‘wat heb je vandaag gedaan’ en ‘waar gaat de vakantie naartoe’. Dat vind ik jammer, maar verder vind ik het contact zoals het nu is ‘wel prima’.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:29

[***] schreef:
Je kan mensen niet veranderen die niet willen veranderen. Sommige mensen zijn vergif en zien het niet. Het enige wat je kan doen is jezelf (en indien van toepassing kinderen) beschermen.
Ik denk dat dit sowieso wel belangrijk levensadvies is, ook in veel andere situaties. In mijn geval was het happy ending omdat de reden tot breuk manipulatiein van iemand anders mijn kinderjaren was, met wie contact dan wel weer gebroken is. Denk dat zulke gevallen, buiten iemand die paar die echt willen veranderen om, een van de weinige momenten is dat het wel werkt.

Mijn enige punt hierop zou zijn, deel van dat vergif zijn niet per se mensen die het oprecht niet zien. In mijn ervaring geld voor de meesten dat die het diep van binnen wel weten, maar liever zo doorgaan dan er wat aan doen. Zeker als ze er lang mee weg zijn gekomen, en nogsteeds vaak doen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 18:24

Heb al een aantal PB's gehad, bedankt allemaal. Wat mij betreft zijn alle verhalen welkom, ook zonder happy ending. Lijsken, ik ga jou ook even PB'en!

Ik begrijp dat sommige mensen te beschadigend zijn en dat je die uit je leven mag laten. Helaas maakt zo iemand momenteel deel uit van mijn leven, zonder dat ik daar iets aan kan doen.
Het heeft wel de verbroken relatie met mijn eigen ouder in perspectief gezet. Ik weet dat je pijn niet met elkaar hoeft te vergelijken, maar mijn eigen ouder schiet slechts tekort, en deze andere persoon neemt al een leven lang alles en iedereen mee de vernieling in en dat is van een heel andere orde.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:33

Wat denk ik heel belangrijk is, is niet teveel (verandering) van de ander te verwachten. Ik denk dat contactherstel heel mooi kan zijn, mits je kunt en wilt accepteren dat de ander zo is zoals ie is en dat je daar vrede mee kunt hebben. Misschien omdat je zelf een stuk gegroeid bent en volwassener geworden. Heb niet te hoge verwachtingen, en gun jezelf de tijd om stil te staan hoe het voelt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:42

Diddykong schreef:
Wat denk ik heel belangrijk is, is niet teveel (verandering) van de ander te verwachten. Ik denk dat contactherstel heel mooi kan zijn, mits je kunt en wilt accepteren dat de ander zo is zoals ie is en dat je daar vrede mee kunt hebben. Misschien omdat je zelf een stuk gegroeid bent en volwassener geworden. Heb niet te hoge verwachtingen, en gun jezelf de tijd om stil te staan hoe het voelt.

Wat mooi gezegd Diddykong.
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Mijn toevoeging is nog dat je alleen maar invloed hebt op je eigen gedrag en niet op dat van een ander. Veel staat of valt dus ook met hoe je er zelf mee om gaat en op reageert. Dit vergt best veel van jezelf, het is veel makkelijker om alleen te wijzen naar wat de ander allemaal doet.

Focussen op de goede, fijne dingen en de andere dingen opzij te kunnen schuiven helpt ook mee. Dit moet je wel kunnen.

En wat ik nog een mooie vind is wat ik laatst ergens las over dader-slachtoffer.
Deze benamingen zijn misschien te heftig maar ik denk dat je het idee erachter wel zal begrijpen.

Als er geen dader meer is is er ook geen slachtoffer meer en andersom. Als je zelf de keuze gaat maken geen slachtoffer meer te zijn dan is de ander ook geen dader meer.

Ik noem dit omdat het heel vaak in dit soort situaties op die manier kan voelen en als je daar dus uit kunt stappen is er niets meer waarop je kwaad kunt zijn.

En ja, ik spreek ook uit eigen ervaringen.

Veel succes :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:12

Hier helaas ook geen succesverhaal.
Citaat:
Ik denk dat contactherstel heel mooi kan zijn, mits je kunt en wilt accepteren dat de ander zo is zoals ie is en dat je daar vrede mee kunt hebben.

Daar wrong bij mij de schoen.

Niet omdat ik niet gegroeid zou zijn. Eerder het tegenovergestelde.
Citaat:
Mijn toevoeging is nog dat je alleen maar invloed hebt op je eigen gedrag en niet op dat van een ander.

Als iemand die in onderwijs en gezondheidszorg heeft gewerkt (en uit een onderwijsfamilie komt) vind ik dit altijd erg bijzonder.
Citaat:
Focussen op de goede, fijne dingen en de andere dingen opzij te kunnen schuiven helpt ook mee. Dit moet je wel kunnen.

Misschien had ik het wel gekund.
Maar op gegeven moment koos ik toch voor verzet tegen het ontkennen van incest en mishandeling.
Citaat:
Als er geen dader meer is is er ook geen slachtoffer meer en andersom. Als je zelf de keuze gaat maken geen slachtoffer meer te zijn dan is de ander ook geen dader meer.

Ook heel bijzonder.
Op gegeven moment voelde ik me beslist geen slachtoffer, maar dat poetst net niet alles weg.
Ik had graag verder willen gaan met mijn familie, ik had geen behoefte aan priemende wijsvingers, maar ik wilde wel een elementaire hoeveel erkenning en respect.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:12

Melzazu schreef:
Diddykong schreef:

Wat mooi gezegd Diddykong.
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Mijn toevoeging is nog dat je alleen maar invloed hebt op je eigen gedrag en niet op dat van een ander. Veel staat of valt dus ook met hoe je er zelf mee om gaat en op reageert. Dit vergt best veel van jezelf, het is veel makkelijker om alleen te wijzen naar wat de ander allemaal doet.

En wat ik nog een mooie vind is wat ik laatst ergens las over dader-slachtoffer.
Deze benamingen zijn misschien te heftig maar ik denk dat je het idee erachter wel zal begrijpen.

Ik noem dit omdat het heel vaak in dit soort situaties op die manier kan voelen en als je daar dus uit kunt stappen is er niets meer waarop je kwaad kunt zijn.

En ja, ik spreek ook uit eigen ervaringen.

Veel succes :)

Ik snap wat jullie zeggen, maar vind dat in sommige situaties wel een lastig iets. Je kunt wel willen accepteren dat de ander is zoals die is, maar als jijzelf niet mag zijn zoals je bent en de ander blijft proberen jou te veranderen… dan is “de ander accepteren zoals ie is” wel erg lastig. Ook dat is iets wat imo wel wat van 2 kanten moet komen….soms is de enige manier om de ander te laten zijn zoals ie is, het contact verbreken en geen verwachtingen meer te koesteren dat de ander verandert.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:30

Oh maar @Janneke2 en @Pateeke ik bedoel hier ook niet te zeggen dat je dus contact moet hebben.

Ik denk eigenlijk dat wat ik bedoel met je hebt alleen invloed op je eigen gedrag, dat jullie dat dus heel duidelijk hebben gedaan door te kiezen voor jezelf en de ander lekker te laten en dus is er geen contact.

Ik geloof ook dat het echt veel beter is als er soms juist geen contact meer is omdat inderdaad sommige mensen het contact niet waar zijn.

Sorry als ik onbedoeld iemand heb gekwetst want dat is absoluut niet wat ik wil. Heb zelf veel meegemaakt en probeer voor mezelf te kiezen en de dingen uit mijn vorige post hebben mij in ieder geval geholpen met de mensen waar ik wel contact mee heb en ook met de keuzes om mensen uit mijn leven te weren.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:07

Maeve schreef:
Ik weet dat je pijn niet met elkaar hoeft te vergelijken, maar mijn eigen ouder schiet slechts tekort, en deze andere persoon neemt al een leven lang alles en iedereen mee de vernieling in en dat is van een heel andere orde.
Ik weet dat je al zei dat je weet dat je niet hoort te vergelijken, maar ik wil hier alsnog ff op zeggen: dat een ander het slechter heeft, maakt jouw situatie niet beter. Als je graag contact wil proberen moet je dat vooral doen, maar doe het niet uit een "wellicht valt het eigenlijk mee/overdrijf ik wel" gevoel. Doe het enkel als je er echt behoefte aan hebt het een kans te geven. En ja, dat kan natuurlijk wel uit perspectief of persoonlijke groei komen. Maar wees eerlijk tegen jezelf, anders komt er alleen maar meer slechts in je leven. Want zoals anderen zeggen, er zullen zeer waarschijnlijk geen grote veranderingen zijn bij de ander.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:09

Melzazu, je hebt niets verkeerds gezegd wat mij betreft hoor . Ik begrijp ook zeker wel wat je zegt.
Het is een lastig en complex onderwerp. De ene situatie is de andere ook niet en hoe je ermee om kunt gaan verschilt dus ook….

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:39

Please do not worry...! :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:40

pateeke schreef:
Melzazu, je hebt niets verkeerds gezegd wat mij betreft hoor . Ik begrijp ook zeker wel wat je zegt.
Het is een lastig en complex onderwerp. De ene situatie is de andere ook niet en hoe je ermee om kunt gaan verschilt dus ook….

Ah gelukkig.
Complex is het zeker.
Iets wat voor jou werkt werkt vast niet altijd voor een ander.
Toch is het denk ik mooi de verschillende invalshoeken en manieren van iedereen die het vertellen wil te lezen, misschien zit er iets bij waar iemand wat aan heeft.
Laatst bijgewerkt door Melzazu op 11-09-23 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:41

Janneke2 schreef:
Please do not worry...! :)

:o dankjewel

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 08:37

De verschillende invalshoeken en situaties zijn juist waar ik naar zocht, bedankt daarvoor allemaal.
Ik schrik van de heftigheid van sommige verhalen. Sommige dingen zijn gewoon niet op te lossen. In mijn geval denk ik alleen van wel. Je zit soms ook in een klankkast van je eigen gedachten en dan helpt het om andere verhalen te lezen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:22

Hier ook een erg complexe situatie gehad met een ouder, waar contact herstel vanuit de ouder ervoor zorgde dat ik juist de deur dicht moest gooien. Een aantal jaar later zat ik erover te denken om het contact te herstellen, ik had ook een plan met mijn vriend om samen ergens koffie te gaan drinken, maar ik bleef het vooruit schuiven. Uit angst voor de emoties, door alle andere dingen in het leven die mijn aandacht vroegen, door het geen contact hebben zat het ook niet in mijn systeem, ga zo maar door. En toen was het opeens te laat, ernstig ziek, weinig tot niet aanspreekbaar en dood.

Ik neem het mezelf niet kwalijk dat ik niet eerder contact heb gezocht, ik moest mezelf ook beschermen en het was gewoon heel complex. Toch zou ik er alles voor geven om nog een laatste gesprek te kunnen hebben. Niet dat ik daarin zou verwachten dat alles opeens mooi en oprecht zou zijn en ik niet teleurgesteld zou worden, maar geen laatste gesprek of ook maar iets van een moment van contact behalve het laatste waarin je de deur dichtgooide? Dat is heel erg pijnlijk en ontzettend moeilijk om achter je te laten. Het is nu drie jaar verder en ik heb er nog steeds veel moeite mee en ik vrees dat hoe het gelopen is altijd pijnlijk zal blijven, met de tijd misschien draaglijker, maar wel pijnlijk.

Ik wil je wel een uitgebreide Pb sturen met hoe het bij mij liep. Maar wilde dit ook even posten voor anderen in soortgelijke situaties. Als je het verlangen hebt naar contact, ook al levert dat waarschijnlijk weer teleurstellingen op en zal je misschien nooit krijgen wat je wilt, doe het toch als het in je hoofd zit. Voor je het weet is het opeens te laat.

Overigens, ik vind niet dat je mensen zelf vergif kunt noemen. Ja, bepaald gedrag is absoluut vergif en nooit goed te praten. Maar in de meeste gevallen kunnen mensen, als ze echt zo zijn, er niet heel veel aan doen. Door genen, door bedrading van het brein, door (generationeel) trauma. Dat praat het absoluut niet goed, maar het geeft wel een mededogen naar de ander. Ik erken alle emoties, pijn, machteloosheid en verlangens die ik heb gehad (als kind en later) jegens deze persoon en leg de schuld ook daar. Ondertussen erken ik ook het absolute onvermogen en eigen pijn van deze persoon. Iedereen doet het natuurlijk op een eigen manier, maar zelf probeer ik niet te denken in dader-slachtofferschap, maar zie ik dat eerder als gemengd. Ook mensen met giftig gedrag zijn slachtoffer van zichzelf of anderen. Mij geeft dat in ieder geval rust, al blijft het wel belangrijk om vanuit die acceptatie naar de ander wel je eigen pijn te blijven erkennen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:38

Mijn vader had vroeger een drankprobleem en toen ik eenmaal puber werd wilde ik dus ook niet meer naar hem toe na wat vervelende ervaringen.
Vanaf mijn 14de ofzo heb ik dus geen contact meer met hem gehad voor vele jaren.
Hierna moest hij ergens aan geopereerd worden en overleed bijna en zag toen het licht. Mijn moeder vroeg nog voor de operatie of ik hem wilde zien of het ook fout kon gaan, maar dat weigerde ik. Hij stopte met drinken, ging taarten bakken en probeerde een goede vader te zijn.
Na een tijd heb ik dus weer contact met hem gekregen en leerde hij mij ook zijn taarten bakken. Ik zag hem 1 keer per 2 maanden ofzo, af en toe meer af en toe minder.
Na een aantal jaar werd ik zwanger en hij was echt een trotse geweldige opa, eigenlijk de opa zoals hij vroeger een vader voor ons had moeten zijn. Hij kocht een smartphone en tablet zodat hij via whatsapp foto’s van de kleine kon ontvangen elke dag en printte zelfs de leuke foto’s uit. Na jaren ging hij kwakkelen met zijn gezondheid en hebben wij hem overal in bij gestaan, rijden naar het ziekenhuis, bezoeken in de revalidatie kliniek en toen hij thuis woonde en weigerde te eten kookte we alles voor hem zodat hij het alleen maar op hoefde te warmen.
Helaas is hij volgende maand 2 jaar geleden overleden en ik moet zeggen dat ik het er best zwaar mee heb. Onze band was niet perfect, maar toch mis ik hem en heb ik heel hard om zijn overlijden gehuild en vond ik het verschrikkelijk om hem te zien sterven.

Het contact met mijn broer heeft hij 4/5 jaar geleden verpest en die is dus niet aan zijn sterfbed geweest, terwijl hij altijd het meest close met hem was. Het zal ook komen doordat hun karakters vrijwel identiek zijn en ze dus net zo koppig zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:42

Mijn man heeft meerdere malen een breuk gehad met zijn ouders, meerdere malen proberen te herstellen. Zijn ouders zijn van de oude stempel, zwaar geloof, mijn man is daar van af gestapt, valt niet in goede aarde, een vrouwe welke niet gelovig is. Zo zijn er genoeg redenen op te noemen waardoor er volgens zijn ouders geen goed contact op te bouwen is. Ik merk elke keer weer dat het er tussen in blijft staan/hangen. Er wordt niet gepraat over dat wat er toe doet. Het contact wat er nu is stelt niet veel voor. Is erg broos en bij het minste of geringste al weer verstoort. Daardoor loopt mijn man erg op zijn tenen om dat te voorkomen, iets wat niet lang prettig en vol te houden is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:50

Mijn zusje (goed contact mee) heeft na meerdere gebeurtenissen het contact verbroken met mijn moeder en haar man.
Ik snap haar heel goed.

Zelf neig ik er ook naar om het contact te verbreken.
Maar door sporadisch contact te houden met moeder en haar man weet ik wat er speelt. En kan ik op die manier mijn gezin en zusje en haar gezin beschermen.
Wel ten koste van mezelf.

Naar psycholoog gaan durf ik niet. Bang dat deksel eraf gaat en emoties maar blijven komen.

Mijn moeder heeft borderline en is een moeilijke vrouw.