Stoppen met roken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 19:44

Ik ben vast niet de enige die rookt en hier eigenlijk wel klaar mee is.

Hoe is het ex rokers gelukt om te stoppen en er ook voor altijd vanaf te blijven? Welke methode heb jij gebruikt? Heb je dagen als een gek kauwgom zitte kauwen of lolly achter over gewerkt?

Momenteel zit ik hele dagen thuis ivm ziekte, voldoende afleiding vinden wordt een pittige dus op puur wilskracht gaat het me niet lukken.

Kunnen we dit wel een fijn topic houden? Opmerkingen als "het is duur, het is ongezond en het stinkt dus stop gewoon ff" zijn niet nodig.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:52

Cold turkey, alles weggegooid. En kilo's zoethout gekauwd daarna tot ik ook daar zo flauw van was dat ik dat ook niet meer hoefde. Nooit meer begonnen.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:54

Ik was er op een gegeven moment echt helemaal klaar mee. Schoon uit de douche en dan die stinkende kleding aan. Ben zo gestopt zonder problemen. Heb het daarvoor vaker geprobeerd, maar toen was er blijkbaar nog niet klaar genoeg mee.

Heb een tijdje veel lollies gegeten voor de afleiding. Niet echt gezond, maar het was dat of zakken snoep leeg eten.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:14

Na 8 jaar vond ik het echt tijd

Ik ben op vakantie gegaan en heb me daar flink laten gaan, aldus een pakje per dag :’)
Voordat we op vakantie vertrokken ben ik naar de huisarts gegaan voor pleisters. Een uur voor vertrek alles van rookwaar weggegooid/opgeborgen (asbakken, aanstekers, pakjes, hulzen etc). Het pakje pleisters lag op de tafel klaar bij thuiskomst. Ik heb 3 dagen de hoogste dosering gebruikt.

En misschien werkt onderstaand als een kleine motivatie. Iedere keer als ik iets wil kopen kijk ik in deze app en vind ik wel dat ik het mag doen :D

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:19

Gestopt in 2004 en ik rookte zo’n drie builen shag per week >;) Cold Turkey gestopt en toen het boek van Allen Carr gelezen. Ik heb de eerste week tandhakkend door de kamer gelopen en nooit meer een opgestoken. Dat durf ik ook niet, want ben bang dat het dan weer totaal misgaat. Nog steeds heb ik regelmatig zin om te roken, maar dat is dan meer een constatering dan een uitdaging.
Heel veel succes en sterkte, want het is een hardnekkige verslaving.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:28

Wat goed van je!

Ik ben ook een verstokte ex-roker. Heb 25 jaar lang 2 pakjes per dag gerookt. Ruim 10 jaar geleden gestopt en nooit spijt gehad.

Iedereen doet denk ik wel (min of meer) een poging. Bij mij werkte het in elk geval niet om te minderen, dat gaf alleen maar extra stress. Ook die heimweesigaretten en kauwgom brengen niks. Ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die daar succes me heeft gehad. Wel een hoop geld kwijt, maar zonder resultaat. Bij werkte het alleen om cold turkey te stoppen. Geen tussenweg, geen gemaar.

Wat wel werkt: nu stoppen. Niet volgende week, niet morgen. Gewoon nu. Er zijn altijd omstandigheden waarom het niet uitkomt. So be it. Wat wel helpt is om je omgeving te vragen om je wat te steunen. Vertel gerust dat je het moeilijk hebt en waarom je zo chagrijnig bent (want ja, dat word je echt wel :D ), de mensen die van je houden zullen je vast steunen.

Veel succes. Gewoon doen. Nu.

Froukje_J

Berichten: 2198
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:32

Ik ben zelf geen roker, maar ken wel mensen die gestopt zijn.
Een vriend van ons liep hele dag met zo'n plastic roerstaafje in zn mond.
Voor hem hielp dit *D

Ik wil je heel veel succes wensen! Waar een wil is is een weg!

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:38

Ik was na 40 jaar op 20 mei jl gestopt.

Maar ik kwam zo vreselijk slecht in mijn vel te zitten, lees.. overgang, niet slapen al 3 maanden slecht en 3 weken 2 uur per nacht dat hou je niet vol dus heb ik vorige week zaterdag weer een peuk opgestoken en ik vond het vies maar blijkbaar had ik het nodig.
Spijt van.

Ik heb vorige week het boek van Allan carr weer gelezen en ik stop nu weer.
Nog 2 dagen dan vakantie dan is mijn pakje ook leeg en dan is het klaar.

Als je bent gestopt maak dan niet de fout om te denken even proberen want het nicotinemonster heeft je gelijk weer in de greep.
Ga ook vooral de trek in een sigaret niet verwarren met eten dan kom je kilo's aan.

Ik ga dat monster ook weer verslaan, ik ben sterker.
Het monster zit maar een paar dagen te huilen om nicotine en daarna sterft hij langzame dood.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:44

Wat goed dat je gaat stoppen TS! Zeker gaan doen! Ik ben nu ruim 10 jaar gestopt. Ik rookte een pakje per dag weg. Had daarvoor meerdere pogingen gedaan. Ik ben naar de huisarts gegaan en die heeft mij toen champix voorgeschreven samen met gesprekken met de praktijkondersteuner. Stoppen is gelukt, maar een pittige periode. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik ook echt nooit meer een sigaret heb aangeraakt. Zou niet nog een keer willen stoppen, maar ben zo onwijs blij dat ik t heb gedaan. Je krijgt tijd in je dag terug. Tip: ik heb in de periode dat ik stopte veel puzzels gemaakt. Dan had ik iets om handen, heb ook gepoogd te breien en te haken. Lekker bezig blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:53

De cursus van Allen Carr heeft mij ervan af geholpen *\o/*

Ervoor had ik zijn boek gelezen (goed boek maar helaas zonder succes), vervangsigaretten geprobeerd, nicotine-alternatieven, cold turkey, zelfs sigaren gerookt in de hoop dat die vieze smaak wat zou doen. Stoppen lukte nooit -O-

Ik heb de cursus gevolgd toen ik nog in mijn uitgaansperiode was, er werd nog volop gerookt op café, zowat al mijn vrienden waren rokers. Toch is het gelukt. Topcursus! :D

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 20:56

Wat knap dat er zoveel cold turkey gestopt zijn!
Medicatie of nicotine pleisters wil ik niet.
Ik weet dondersgoed dat het grootste issue voor mij de gewoonte is. Ik kan prima heel lang zonder nicotine en die peuk die ik dan daarna als eerste opsteek, is vies :+ denk aan lange vluchten of op het werk er in de pauze niet aan toe komen.

Mijn grootste 'valkuil' is dat ik uren in de veranda kan zitten (zo goed als enige plek waar ik rook). Binnen op de bank voelt niet hetzelfde ofzo. Niet eens om uren achter elkaar te roken maar gewoon daar zitten.
Maar daar moet ik dus voorlopig weg blijven want dat is een enorme trigger natuurlijk.

Ben ook het boek van Allen Carr aan het lezen maar vergeet telkens om het echt aan een stuk te lezen. Zo heel af en toe een stukje schiet niet op natuurlijk.

Ben even gestopt met sigaretten maar toen de vape gepakt, voor 2 / 3 maanden, door die online webinar / cursus ikstopwel.nl (volgens mij). Dat ging top (op 3% dus laagste nicotine level) maar telkens dat stomme ding kapot en een bak ellende in m'n leven ineens, toch weer sigaretten gehaald :=

Ik ben ook wel hypnose aan het overwegen.. maar moet ik nog verder in kijken.. zo'n Lio ding interesseert me ook wel. Lastig uit te leggen maar dat is in de vorm van een vape waar je aan kan lurken, met een mint smaakje. Maar geen rook of kick in keel zegmaar. Claimt geen enkel schadelijke producten te hebben maar is wel ideaal om toch die beweging te kunnen maken en iets in je mond te hebbben.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:25

Het lukte me gewoon niet om te stoppen. Totaal geen discipline. Ik ben opgegroeid in de jaren 70, iedereen rookte. Schaamde me er echt voor.

Want met een moeder met COPD hoefde niemand ervan mij te overtuigen dat roken heel slecht is voor je gezondheid. Voor jou!

Je moet erkennen hoe slecht het voor je is. Je kunt doodgaan door roken. Nare ziektes krijgen. Een nare ouderdom moeten doormaken. Of juist jong sterven.

Voor de geboorte van mijn kind had ik nooit klachten. Na de geboorte kwam plots astma aan het licht. De huisarts (h)erkende het niet. Ik hyperventileerde volgens hem. Wat een nare, zware tijd. Geen lucht, geen erkenning. Wel een baby.

Totdat zo'n nare periode eindigde in een bijna fatale longaanval/excarcebatie. Ik had een onwaarschijnlijk lage saturatie (zuurstofgehalte in het bloed). Ik had het bijna niet overleefd.
Afgevoerd met loeiende sirene's naar de intensive care.

Ik heb daarna nooit meer 1 sigaret aangeraakt. Zo bang. Benauwdheid is de hel. Dat wilde ik nooit meer meemaken. Niet voor mezelf, niet voor mijn gezin.

Wat ook meehielp, is dat men tijdens die ziekenhuisopname bij het nemen van longfoto's vlekjes op de longen ontdekte. Gelukkig geen longkanker, maar wel 2 dagen sneldiagnostiek moeten doormaken en daarna 5 jaar onder controle gestaan.

In november is die ellende 10 jaar geleden. En heb ik 10 jaar niet gerookt. Letterlijk en figuurlijk een opluchting. Niet langer een zotte slaaf.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:32

Mijn man had al diverse malen het hele riedeltje geprobeerd, van nicotine kauwgum/pleisters, champix noem het maar op.
Begin dit jaar hypnose, en het is nog nooit zo stressvrij en gemakkelijk gegaan als nu.

Zegt ie van dit had ik 10 jaar eerder moeten weten...

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:40

ik ben toen overgestapt op vapen/dampen
eerst maandenlang met 12 nicotine gedampt en echt langzaamaan de hoeveelheid nicotine in de vaper naar beneden gebracht totdat ik niet meer verslaafd was aan de nicotine maar alleen nog het dampen zelf.
heb nog een aantal maanden gewoon gedampt en toen ging dat ding kapot en dacht ik van goh….stop er nou helemaal maar mee.
heb ongeveer in een half jaar afgebouwd en gestopt.

was zeker in het begin doorzetten want het is niet hetzelfde dan roken .
en slecht slapen , had steeds een droge keel.
maar ik wist dat stoppen beter was ( heb ook copd en had steeds prednisonkuren) en me dit ging lukken.

ben er nu inmiddels 4 jaar af denk ik?
gaat prima,ga ook nooit meer roken.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:10

Hier ook verstokte roker, meerdere stoppogingen...Ook met zo'n magneetje in mijn oor...Hielp allemaal niks. Tot mijn toenmalige leidinggevende Tabex tipte. Lijkt op Champix maar is meer op natuurlijke basis. Niet goedgekeurd in Nederland, wel in diverse andere Europese landen. Heb t online aangeschaft voor 100 euro. Beginperiode gedacht dat het niet werkte, maar doorgegaan. Totdat ik merkte dat ik de sigaret steeds sneller uitdrukte omdat het me niet meer smaakte. Tot ik uiteindelijk alleen al het ruiken van een sigaret zó smerig vond dat ik er ver bij uit de buurt bleef. Voor mij echt een wondermiddel en inmiddels bijna 5 jaar gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:11

-zwanger willen zijn heeft mij geholpen
-denken aan Copd, geen lucht kunnen krijgen, rimpels
-trombose, aderziekten

En nog steeds blijft het trekken dat roken. Rothobby maar ik weet ga ik eraan dan ben ik weer om, dus mijn quilty pleasure is 2 rose en veel dansen de rest v mijn leven totdat ik rond de 80 ben. Misschien dan weer.

Maar heb je t besluit genomen dan moet je er gewoon niet aan denken, het achter je laten.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 23:01

Ik heb het nu net gedaan. Ben nu 4 dagen clean. Cold turkey maar wel vooraf gepland, en bewust ‘ritueel’ afscheid genomen van de tabak fase.

Het nicotinemonster heeft zich in allerlei bochten gewrongen (en nog), de tijd gaat super traag om. Ik weet niet precies wanneer de ontwenningsverschijnselen minder worden, tot nu toe is het onrust, zweten, soms koppijn en dichte keel, wazig zien, slechte coördinatie.

Ik ruik beter, heb meer eetlust, daardoor volgens mij ook meer energie en gelukkig kon ik s ochtends wel koffie blijven drinken zonder dat dat teveel triggerde. Was eerst van plan op thee over te gaan tijdelijk.
Eerste pakje shag al bespaard wel extra veel eten en snoep gekocht dus per saldo nog niets bespaard

Ik heb de mindset goed, blij dat die eerste dagen al om zijn!

Ik wens iedereen die ook toe is aan stoppen succes!

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 23:22

Mijn moeder rookte ook al haar hele leven, en flink ook. Meerdere keren geprobeerd te stoppen maar altijd snel teruggevallen. Nu 2 jaar geleden met behulp van de praktijk ondersteuner van de huisarts gestopt en dit heeft haar zo goed geholpen! Volgens mij kreeg ze wel ook iets voorgeschreven maar juist de gesprekken en de mijlpalen om naartoe te leven hebben haar onwijs geholpen. Ze is nog steeds gestopt en heeft er vertrouwen in dat het deze keer echt gelukt is want ze voelt zich zóveel beter.

Succes TS!

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 23:31

ellepel schreef:
ik ben toen overgestapt op vapen/dampen
eerst maandenlang met 12 nicotine gedampt en echt langzaamaan de hoeveelheid nicotine in de vaper naar beneden gebracht totdat ik niet meer verslaafd was aan de nicotine maar alleen nog het dampen zelf.
heb nog een aantal maanden gewoon gedampt en toen ging dat ding kapot en dacht ik van goh….stop er nou helemaal maar mee.
heb ongeveer in een half jaar afgebouwd en gestopt.

was zeker in het begin doorzetten want het is niet hetzelfde dan roken .
en slecht slapen , had steeds een droge keel.
maar ik wist dat stoppen beter was ( heb ook copd en had steeds prednisonkuren) en me dit ging lukken.

ben er nu inmiddels 4 jaar af denk ik?
gaat prima,ga ook nooit meer roken.


Ja dit was mijn plan ook.
Ik had ene fijne vape maar die ging om de haverklap stuk. Zo bespaar je ook niks natuurlijk :+ keertje savonds stuk gegaan, toch weer sigaretten kopen.. Toen gelukkig bij een pakje kunnen houden en toen weer enkel op de vape.

Nu heb ik een Vape en die is fijn en vervangt veel sigaretten. Alleen het is voor mij niet voldoende ofzo?
Kan aan dat ding lurken wat ik wil maar op een gegeven moment wil ik toch nog een sigaret pakken, ondanks dat ik bv 12% nicotine heb.

@marigold Goed bezig!! Super knap. Valt het je tegen of is de motivatie dat je al zo snel verschil merkt voldoende? Heb je nog tricks?


Ik zeg al weken tegen mezelf dat ik bewust moet gaan roken. Niet lekker zitten, geen telefoon erbij, niks lekker te drinken.. Gewoon staan en roken. Nouuu dan kom je er snel genoeg achter dat het gewoon vies is.
Misschien is dit topic aanmaken de juiste schop onder m'n kont om daar morgen mee te beginnen.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 02:25

Goed dat je wilt stoppen :)

Ik ben bijna 5 jaar terug gestopt ik weed het ineens zat maar echt ineens want paar dagen ervoor zei ik nog dat ik nooit zou stoppen maar ineens ging knop om en heb toen ook gezegd na dit pakje koop ik niks meer ..met laatste peuk deed ik paar dagen hahahs

Toen veel Mandarijnen en cappuccino gaan eten en drinken .

De cappuccino ben ik 3 jaar terug weer mee gestopt :)

Je kan echt pas stoppen als de knop omgaat lk geloofde dat ook nooit maar het is echt zo

K baal alleen wel dat ik niet echt voordelen merk ervan behalve dat ik beter ruik

Edit beter kan je geen vervangend iets nemen zoals vape etc gewoon echt stoppen en knop om en elke dag tegen jezelf zeggen dat je t kan en stopt

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 06:16

Ik ben inderdaad ook 12 jaar geleden gestopt met champix, waarvan bekend dat je er een herseninfarct van kon krijgen.
Je raad het al, ik kreeg een cva maar toch weer ook na 6 maanden stoppen weer gaan roken.

Neem geen vervangende middelen.

En zorg dat je geen sigaretten meer in huis heeft dat was mijn valkuil vorige week.
Ik had nog een pakje liggen.

Daarom nu... pakje leeg, stoppen.
Ik weet dat ik het kan en jij ook.

Het boek kan je echt niet in 1x uitlezen ik heb er ook 4 dagen over gedaan.
Maar stel je laatste hoofdstukken niet uit lees door, lees je laatste hoofdstuk in de avond en de volgende dag stoppen.

Ik rook mijn pakje leeg en stop zaterdag... doe je mee?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:50

Ik heb 25 jaar stevig gerookt, en 5 jaar geleden besloot ik gewoon te stoppen omdat ik het zat was om er zo afhankelijk van te zijn. Ik wist van mezelf dat ik wel een hulpmiddel nodig had dus ik heb de nicotinepleisters geplakt en echt hele stappenplan doorlopen en dat werkte bij mij echt heel goed.

Ivm van snoep, ik los op de speltwafels maar helaas voorkwam dat niet dat ik toch zeker totaal 20 kilo ben aangekomen.

Toen ik stopte met roken kwam ik ook net uit een lange periode van ziek zijn waardoor ik ruim 10 kilo was afgevallen, ik dacht heel naief dat als ik 10 zou aankomen ik op mijn ouwe gewicht wel zou blijven, maar mijn eetlust kwam dubbelen dwars terug na het ziek zijn, EN stoppen met roken. Ook moest ik stoppen met paardrijden, vanwege een haperend lijf, en ik ben ook thuis gaan werken, dat alles bij elkaar opgeteld was dus 20 kilo extra, Die er makkelijker aan ging dan af want ik loop er nog mee rond, godzijdank ben ik ook vrij lang :+

Maar als echte rookverslaafde, ging het stoppen mijn redelijk goed af, en ben ik blij dat die last niet meer heb, nu nog de kiloos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:21

Mando schreef:
Ik rook mijn pakje leeg en stop zaterdag... doe je mee?


Oprecht nieuwsgierige vraag: Waarom niet gewoon pakje meteen weggooien en nu direct stoppen?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:32

nyaleti, met het vapen was het voor mij zeker in het begin ook gewenning hoor.
moest mezelf ook echt wel vertellen dat het doorzetten was.
je hebt heel veel smaakjes enzo en ik haalde die dan met tabaksmaak :')
ik rookte sowieso al buiten,weet niet of je dat al doet,dat helpt ook wel.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:35

TS je vroeg nog om tips and tricks.

voor mij geldt dat ik kettingrookte en het steeds viezer vond en het me steeds meer tegenstond, maar vanwege benodigde concentratie op mijn werk 'kon' ik de hele tijd niet stoppen.
Dus heb ik heel bewust gepland te stoppen tijdens mijn vakantieweken, en ook geregeld dat er die weken niemand om me heen is en mijn naasten er ook van af weten.
Me dus met rust laten en niet uitdagen als ik een keertje kribbig ben.

Toen ben ik in aanloop naar het stoppen niet gaan minderen omdat een beetje stoppen alleen maar onnodige (associatie met) stress geeft m.i.
Ik heb zaterdag om 22u de laatste peuk uitgedrukt en ben gaan slapen.
En dan vervolgens, het is zo simpel eigenlijk, geen peuk meer opsteken.
Domweg de verschijnselen uitzitten.
Ikzelf heb bewust gekozen voor geen hulpmiddelen. Tabex heb ik in het verleden ook eens gebruikt, maar achteraf gezien kan het psychoses opwekken en idd ik ben toen een tijdje heeeeeel erg pissig geweest bij vlagen die me zomaar overvielen.. ik dacht dat dat door het stoppen met roken kwam maar schijnbaar was het de Tabex..
En nicotine aanvoer uit vervangers maakt alleen maar dat het proces langer duurt.

Ik dacht ik kan geen koffie drinken want trigger, en hetzelfde met een biertje.
Maar op 1 of andere manier ging dat toch goed, gister zelfs BBQ gehad op dag 4 van het stoppen, ik merk niet eens dat iemand dan rookt.
Zoals meerdere zeggen, de knop moet om zijn en dan ben je ineens zo sterk!

Denk niet 'nou mag ik nooit meer..' maar besef dat je nooit meer hoeft. Jezelf niet langer elke dag hoeft te vergiftigen.
Niet als een tokkie shag te kopen bij een tankstation. :+

En accepteer dat je even wat aankomt, dat is op wat langere termijn vaak wel weer te herstellen. Roken is sowieso niet een gezonde manier van op gewicht blijven.

Nou goed, zelf ben ik blij dat het gelukt is want als het mislukt was zou het veel moeilijker zijn erop te vertrouwen dat ik zou kunnen stoppen.
De grap is ook een beetje dat 2 doktoren los van elkaar afraadden nu te stoppen 'want ik had teveel stress'. Ja ik had stress omdat ik merkte dat ik slechter werd van het roken, daarom wou ik er vanaf.
En nu is het me gewoon ineens zomaar gelukt, zonder begeleiding of wat dan ook.

Oké ik weet, het is nu pas dag 5 maar vanochtend merkte ik dat de afkickverschijnselen al veel minder aanwezig zijn dan eerst. Ik heb ook geen behoefte aan roken en ben er zeker van dat ik er al van af ben.

De eerste dagen waren best heftig qua veel onrust, veel gelopen, bij vlagen zweten, dizzy in het hoofd en wazig zien, kans op hoofdpijn. De uren gaan tergend langzaam. Veel water drinken helpt.
Vandaag dag 5 voel ik me al een stuk rustiger.

:)

Op naar een verslavingsvrij leven!