Schouderbreuk en pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Schouderbreuk en pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 13:22

Morgen is het 3 weken geleden dat mijn moeder haar schouder heeft gebroken. Ze heeft een sling gekregen en moest een spiegel opbouwen van paracetamol en krijgt wanneer ze wilt of nodig acht oxycodon.
Ze heeft een soort aanleun woning, dus ze krijgt alle medicatie, krijgt haar eten nu en wordt met alles wel geholpen. Ze kan de arm dus goed ontlasten.

Vorige week was ze op woensdag bij de arts en nu mag ze haar arm af en toe laten hangen. Eind Sept worden er weer foto's gemaakt.
En begin Okt staat er een botscan gepland.

Ze heeft artrose, dus had al pijn eigenlijk voor de val, maar nu is het echt hevig. De arts zei vorige week dat het meestal na 14 dagen wel minder werd, maar daar was ze al voorbij en nog steeds doet het pijn.

Hier toevallig mensen met ervaring hoe lang het duurt voor de pijn gaat zakken of echt weg is? En hoe ging het herstel verder?
Het zal voor iedereen verschillend zijn, maar als er wat positieve berichten zijn zou dat wel fijn zijn. Ze houdt zich altijd heel sterk, maar zou fijn zijn als ik haar wat moed in kan praten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:27

Phoei… ik heb twee en een halve maand geleden mijn schouder gebroken bij een val van de fiets. Er is bij mij alleen gekeken naar een foto, de ct-scan van het ziekenhuis dat de eerste trauma opvang heeft gedaan hebben ze genegeerd. Pas 4 weken later werd duidelijk dat ik mijn schouder verbrijzeld had en pas toen ben ik geopereerd.

Ik heb dan ook geen normaal herstel. Ik heb nu een frozen shoulder die extreem pijnlijk is en niet te mobiliseren valt. Normaal zou je met een week of 4-6 weer een beetje kunnen bewegen maar de 90 graden. Het herstel is lang. Ik kijk tegen een revalidatietraject aan van 12 tot 18 maanden. Hou er rekening mee dat de pijn zeker een week of 6 kan aanhouden (bij mij inmiddels al veel langer).
Schakel een fysio in die is aangesloten bij het schoudernetwerk van jou regio, dat gaat veel helpen.

Ik hoop dat het ziekenhuis waar jouw moeder bij loopt, zich beter opstelt richting zijn patiënten als het ziekenhuis van mij.

Edit: wat bij mij heel erg hielp tegen de pijn was het intapen van de schouder. Bij mij is dit stiekem gedaan op de gipskamer. Chirurg was mordicus tegen. Ik ben die gipsverbandmeester nog altijd heel dankbaar.

Edit 2: zorg dat ze half zittend kan slapen. Op de zij of plat op de rug slapen is extreem pijnlijk.

Edit 3: naast paracetamol moet ze ook echt een spiegel opbouwen van een nsaid (bijvoorbeeld naproxen). Ik gebruik al 2,5 maand oxy en ben daar nu van aan het afkicken.

superpony

Re: Schouderbreuk en pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 13:37

Ow, wat heftig zeg.

Bij de huisartsenpost gaf de ha aan dat het gebroken kon zijn, maar hij dacht van niet. Bij de SEH werden foto's gemaakt, er werd gezegd dat het gebroken was, ze kreeg meteen de sling om en we zouden vervolg afspraken krijgen.

Vorige week dus op dag 15 naar de arts in zkh en die vroeg alleen maar hoe het ging en die zei dus dat de pijn na 14 dagen wel minder zou worden.
Eind Sept worden dus weer foto's gemaakt of het goed hersteld.

Mijn moeder mag hem nu uit de sling halen en laten hangen zodat haar arm niet stijf wordt. Ik vroeg of fysio fijn was, maar dat was niet nodig zeiden ze.

Ze staat op een wachtlijst voor een operatie die wel vrij binnenkort gaat gebeuren. Dan is die arm nog niet volledig hersteld denk ik.

Vooral waar ze gemeenschappelijk eet of spelletjes doet kan ze niet lekker op de stoel zitten. Ze is ook klein en komt dan niet lekker uit.

Dat het niet precies op 14 dagen minder of geen pijn meer doet snappen we wel, maar nog weken pijn is wel weer veel meer en langer dan wat werd gezegd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 13:39

Ze hebben haar bed iets rechtop gezet en ze krijgt bij alles hulp. Kan op een knop drukken.

Paracetamol heeft ze een spiegel van. De oxycodon werd afgeraden om te nemen of alleen in nood. Dat heeft ze voor de nacht genomen en na het douchen etc. Ze is al een aantal maanden ziek, dus ze zijn voorzichtig met dat soort dingen.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:58

Hier ook een stuk van de schouder gebroken niet gezien op de foto , naar aanhoudende pijn weer aan de bel getrokken bleek het stukje al vast gegroeid te zijn op een andere plek. Heb ruim 8 weken gewerkt met een gebroken schouder .
Echt helse pijnen gehad , ik kreeg diclofenac met maagbeschermers .
Toen een frozen shoulder erbij gekregen ik ben ruim 3 ,5 jaar verder en het is pas echt beter geworden na het laseren.
Weet niet of je iets hebt aan mijn verhaal maar wens je moeder van harte beterschap!!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:49

Gezien leeftijd en andere kwaal(en) denk ik dat 2 weken wel vrij optimistisch is.

Ik heb zelf mijn schouder ernstig verbrijzeld en daar ben ik uren aan geopereerd. Nadat de pijnblock is uitgewerk heb ik enkele dagen een pijnpomp gekregen. Toen ik naar huis wilde was dat klaar. In de tussenliggende tijd (10 dagen tot uitgewerkt plan operatie) en nadien heb ik wel enige tijd oxycodon geslikt en dan met name in de nacht.

Slapen is bagger natuurlijk. Ik had een traagschuimmatras waar ik het goed op kon volhouden. Daarnaast had ik de eerste 12 weken 24/7 een sling aan. Daarna heb ik een gevouwen handdoek onder mijn arm gelegd zodat de arm niet te ver zou afhangen.

Na een jaar was ik er op zich goed van gerevalideerd (jammer dat ik ook mijn pols brak aan de andere kant na 3 maanden revalideren ofzo, lekker praktisch :+)

Heel veel sterkte en beterschap voor je moeder.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:29

Afbeelding

Geld de bovenarm breuk ook qua herstel?
Het heeft behoorlijk lang geduurd.
Pas na 4 weken kon ik zelf mijn arm weer bewegen.
En t heeft echt lang geduurd voordat de pijn minder was.
Minimaal 3 maand echt veel pijn gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 12:11

Bedankt voor jullie reacties. Dat klinkt echt helemaal niet fijn. Had ergens gehoopt dat er wel wat positieve verhalen waren zodat ik haar wat moed kan inspreken.

De arts/chirurg in ziekenhuis is degene die zei dat het meestal na 14 dagen wel minder werd en dat is dus nog niet zo.

Ze hoeft zelf niks te doen of te forceren in principe, omdat ze in een soort aanleunwoning woont en alle hulp krijgt.

De arm hangt in een sling en moet afhangen. Nu mag ze hem er af en toe uit halen en moet hem dan laten hangen. De arm mag van de arts niet ergens op liggen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:22

maaikemuis schreef:
Phoei… ik heb twee en een halve maand geleden mijn schouder gebroken bij een val van de fiets. Er is bij mij alleen gekeken naar een foto, de ct-scan van het ziekenhuis dat de eerste trauma opvang heeft gedaan hebben ze genegeerd. Pas 4 weken later werd duidelijk dat ik mijn schouder verbrijzeld had en pas toen ben ik geopereerd.

Ik heb dan ook geen normaal herstel. Ik heb nu een frozen shoulder die extreem pijnlijk is en niet te mobiliseren valt. Normaal zou je met een week of 4-6 weer een beetje kunnen bewegen maar de 90 graden. Het herstel is lang. Ik kijk tegen een revalidatietraject aan van 12 tot 18 maanden. Hou er rekening mee dat de pijn zeker een week of 6 kan aanhouden (bij mij inmiddels al veel langer).
Schakel een fysio in die is aangesloten bij het schoudernetwerk van jou regio, dat gaat veel helpen.

Ik hoop dat het ziekenhuis waar jouw moeder bij loopt, zich beter opstelt richting zijn patiënten als het ziekenhuis van mij.

Edit: wat bij mij heel erg hielp tegen de pijn was het intapen van de schouder. Bij mij is dit stiekem gedaan op de gipskamer. Chirurg was mordicus tegen. Ik ben die gipsverbandmeester nog altijd heel dankbaar.

Edit 2: zorg dat ze half zittend kan slapen. Op de zij of plat op de rug slapen is extreem pijnlijk.

Edit 3: naast paracetamol moet ze ook echt een spiegel opbouwen van een nsaid (bijvoorbeeld naproxen). Ik gebruik al 2,5 maand oxy en ben daar nu van aan het afkicken.

Nsaid ga ik vanuit dat daar een reden voor is dat dit niet gestart is maar oxycodon. Zeker oudere gebruiken vaak medicatie of hebben contraindicaties waardoor ze geen nsaid mogen gebruiken .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 13:47

Mijn moeder zit inderdaad sinds Nov in een mallemolen en mag geen NSAID's.

De arts op de SEH zei wel echt alleen de oxycodon te nemen wanneer dat alleen nodig was, dus ze probeerde dat niet te doen, maar voor de nacht en wanneer ze geholpen wordt met douchen en een en of uitkleden is het wel fijn omdat alles pijn doet.

Uiteraard naast de paracetamol.

Maar als een arts zegt dat het rond de 14 dagen wel gaat afnemen, stelt iemand zich een beetje daarop in en ze wordt nu wel een beetje suf ervan dat ze niet lekker kan zitten. Ze doen daar spelletjes of eten wel samen als je dat wil, maar ze houdt het niet vol momenteel daar.

Ik ben blij dat haar arm nu soms uit de sling mag, want ik was bang dat de arm heel stijf zou worden en ze daarna veel problemen ging krijgen met buigen en strekken. Daar heb ik heel jong al ervaring mee gehad toen mijn knie verbrijzeld was.

+ dat ze op een wachtlijst staat voor een pittige operatie die wel voor zeer binnenkort gepland is in principe.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:23

Ik heb mijn bovenarm op mijn 11e gebroken, net onder de kop. Zelfs op die leeftijd deed het na 2 weken echt nog wel goed zeer dat ik braaf aan de paracetamol zat (en dat ging er echt niet zomaar in bij mij).

Dus ja, leuk wat de arts zegt, maar ik ben bang dat je nog wel even zoet bent hiermee. Het laten hangen kan soms wel fijn zijn en idd absoluut niet ergens opleggen kreeg ik ook mee.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:29

Het is echt een rotplek om te breken. Je kunt het namelijk niet immobiliseren. Je kunt het niet gipsen, alleen af laten hangen in een schlinge. En met iedere beweging schuift het over elkaar. En dan heb je ook nog te maken met weke delen letsel. Bij mij heeft het tapen van de schouder heel veel gedaan voor de pijn. Ik heb dat echt als een enorme verlichting ervaren. Misschien dat de fysio dat voor haar kan doen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:53

superpony schreef:
Ik vroeg of fysio fijn was, maar dat was niet nodig zeiden ze.

Is het niet nodig, of kan het schadelijk zijn?

Ik had enkel een barstje in mijn schouderblad, maar vermoedelijk door een geknelde zenuw had ik hier zo'n last van dat ik mijn 4 gebroken ribben en mijn gebroken sleutelbeen niet eens voelde. Gelukkig mocht ik wel NSAID's, want paracetamol vind ik rommel zonder effect (ik gebruik het enkel bij koorts).

Na 3 controlebezoeken in het ziekenhuis, waarbij ze ook geen voorschrift voor fysio wilden geven, mocht ik eindelijk wel naar de fysio. En wat een verschil maakte dit voor mij, niet alleen was ik direct veel geholpen qua pijn (denk dat we intussen 3 weken verder waren), maar ik wist welke oefeningen/bewegingen de pijn bij mij konden verminderen. Maar ik ben natuurlijk een pak jonger en het was geen volle breuk, dus toch best goed informeren mocht je op eigen houtje/kosten een fysio inschakelen.