Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird
MarliesV schreef:Allereerst gecondoleerd.
Heb je een fijne partner waarmee je hier over kan praten? Ik lees heel veel verdriet en negatieve gevoelens om hoe je moeder er mee om is gegaan en ook omtrend het verleden/ karakter van je moeder.
Praten/therapie helpt misschien om het een plekje te geven. Want veranderen kan je het helaas niet meer en op je waarom vragen krijg je geen antwoord.
Sterkte en een dikke knuff!
Evelyne79 schreef:Heel veel sterkte met jullie verlies.
Ik snap dat de situatie ontzettend moeilijk is maar het is wel haar keuze.
Dikke knuffel
pmarena schreef:Ja jeetje.... wat rot dat je er zo'n naar gevoel aan over hebt gehouden
En gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Maar al met al is het natuurlijk wel haar eigen keuze hoe ze het aan wil pakken.
Mensen die er zelf (zonder hulp) een eind aan maken doen dat ook vaak zonder dat iemand om hen heen het aan zag komen. Misschien hoorde het stukje "op eigen houtje" er gevoelsmatig een beetje bij voor je moeder...?
Als ik het zo hoor (lees) was het geen gemakkelijk tiepje. En ze stapte er natuurlijk niet voor niets uit. Als je er helemaal klaar mee bent, met alles en iedereen, kan ik me ook wel voorstellen dat je ook geen zin hebt in allerlei gedoe. Het klinkt eigenlijk of deze aanpak wel "passend" is geweest zeg maar in haar verhaal.
Had zij het zelf geregeld dat de crematie zo snel zou zijn? Ik snap niet zo goed dat je zegt dat jij de kist uitzocht en blijkbaar nog iets wilde na haar overlijden, gezien je laatste zin? Wat heb je "gemist" in dat opzicht...?
waar ik dan in lees dat je het graag anders had gewild na haar dood. Want "zij is tenslotte al overleden". Maar wàt had je dan anders gewild...?Citaat:"Alleen waarom ontneem je anderen een keuze om op welke manier dan ook afscheid van je te nemen? Zij is tenslotte al overleden en dan heb je daar geen last meer van heel cru gezegd."
pmarena schreef:De laatste zin, je geeft aanwaar ik dan in lees dat je het graag anders had gewild na haar dood. Want "zij is tenslotte al overleden". Maar wàt had je dan anders gewild...?Citaat:"Alleen waarom ontneem je anderen een keuze om op welke manier dan ook afscheid van je te nemen? Zij is tenslotte al overleden en dan heb je daar geen last meer van heel cru gezegd."
pmarena schreef:Dat is wel bot zeg, dat jij dan toch maar snel die kist moest regelen.... Wanneer had ze het je willen vertellen eigenlijk...? Wanneer had zij gedacht dat jij er achter zou komen dat er een kist geregeld zou moeten worden...?
De laatste zin, je geeft aanwaar ik dan in lees dat je het graag anders had gewild na haar dood. Want "zij is tenslotte al overleden". Maar wàt had je dan anders gewild...?Citaat:"Alleen waarom ontneem je anderen een keuze om op welke manier dan ook afscheid van je te nemen? Zij is tenslotte al overleden en dan heb je daar geen last meer van heel cru gezegd."
Ibbel schreef:Hier even op inhakend en ook weer relativerend: kennelijk had je, Meggiemeg, bewust of onbewust, toch wel respect voor haar wens. Want niets had je in de weg gestaan om wél een begrafenis of crematie met alle toeters en bellen te doen, 'want zij was tenslotte al overleden'.
Dat heb je niet gedaan (en dat is heel netjes) maar je hád het naar je eigen zin kunnen doen. Omdat het om jouw verwerking gaat.
Heb je daar nu spijt van? Dat je toch niet op z'n minst een soort tussenweg hebt genomen?
Je zou voor een stuk verwerking misschien alsnog een soort condoleancemiddag of -avond 'after the fact' kunnen organiseren met familie en vrienden. Om herinneringen op te halen, of gezamenlijk te vloeken op je moeders eigenwijsheid, of een borrel te drinken, of whatever. Als dat je helpt, zou ik het doen.
Gebruikers op dit forum: Bytespider, Dee_Es, DideH, lizard, Myka, Trendiction, Xayah en 28 bezoekers