Extreem snel warm en overmatig zweten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tzatziki

Extreem snel warm en overmatig zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 21:08

Hoi bokkers,

Ik zit al een tijd met het volgende probleem. Ik heb ontzettend last van het heel snel warm hebben en overmatig zweten. En dan niet een beetje zweten op de bekende plekken aka oksels, maar echt enorm veel en overal. Tot ik sta te druipen alsof ik net onder de douche vandaan stap. En dan niet alleen bij zware inspanning, maar bij bijna alles wat ik doe. Als ik mijn lange haar bijvoorbeeld uit een knot haal en het valt in mijn nek, is dat al genoeg voor een zweetaanval. Dus steek ik het bijna altijd op. Of als ik in de winkel sta om even iets snel te halen. Eigenlijk triggert alles die reactie, behalve wanneer ik rustig zit. Ik krijg het dan zo ontzettend snel ineens heel warm, mijn hoofd begint te gloeien en dan begin ik enorm te zweten. Het begint bij mijn hoofd, hals en nek, maar al snel is mijn hele lichaam nat. Met paardrijden heb ik er het meeste last van. Ik kan amper een paar minuten poetsen of ik ben alweer zeiknat van het zweet. Ik heb ook standaard een doekje mee om mijn gezicht mee droog te vegen. Maar de eindstand is een knalrode kop en bijna al mn kleren zeiknat tegen de tijd dat ik thuis ben en het weer uit kan doen. Ook het huishouden doe ik met de gordijnen dicht en bijna al mijn kleren uit omdat het anders niet gaat. Dat lijkt me niet normaal toch? Het is zomer en dus warmer en dat helpt ook niet mee, maar ook met normale temperaturen van de 15 graden gebeurt het. Ik heb dit probleem al langer, maar ik ben er nu echt zat van.

Ik ben normaal trouwens niet zo'n persoon die dit soort vragen op een forum stelt. Ik heb gebeld naar de huisarts hij is t/m begin september op vakantie en de waarnemend arts vond dit niet belangrijk genoeg voor nu, dus moet ik wachten tot mijn eigen huisarts terug is. In de tussentijd vraag ik me toch af of er mensen zijn met tips of ervaringen, ik zou graag iets proberen om het wat beter te maken. Zit dit ook weer gutsend van het zweet te typen, alleen maar omdat ik thuiskwam en het hier warmer is dan buiten. En naast dat het heel vervelend en hinderlijk is, vind ik het eigenlijk ook enorm genant. Constant heb je mensen die er wat over zeggen, of opmerken hoe rood ik ben, ik schaam me gewoon. Ik begin bepaalde dingen echt te vermijden door dit probleem...

Alvast enorm bedankt voor het meedenken! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:16

hoe oud ben je?

je kunt vragen voor een algeheel bloedonderzoek om een aantal zaken uit te sluiten?
als je in de overgang zit heb je opvliegers,dat lijkt op wat jij beschrijft.
er zijn ook wat aandoeningen waardoor je overmatig zweet.
schildklier problematiek kan er ook voor zorgen.

maar zou dan toch wachten tot je een en ander kunt laten onderzoeken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:17

Hoe oud ben je? Zouden het opvliegers ivm overgang kunnen zijn?

(edit: wat Ellepel zegt :+ )
Laatst bijgewerkt door Apple op 19-08-23 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:17

Weet niet hoe oud je bent, maar dit klinkt als opvliegers :o

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 21:23

Ik ben 23 dus ik hoop het niet :D

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:24

Gebruik je medicijnen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:24

Tzatziki schreef:
Ik ben 23 dus ik hoop het niet :D

Het kan best hormonaal zijn, dus een bezoekje aan de HA is een goed idee.

Noblesse_

Re: Extreem snel warm en overmatig zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:29

Ik heb precies hetzelfde en kan je helaas niet helpen. Is een bekend iets aan vaderskant van m’n familie. Geen arts kan er iets aan doen.
Hij heeft alles geprobeerd maar niks heeft geholpen. Medicatie, inspuitingen, zelfs een operatie. Hopeloos.

Ik ben 26 en heb precies hetzelfde. Ik lijk altijd alsof ik met kleren en al van onder de douche vandaan kom. Nu is het helemaal vreselijk maar in de winter heb ik het net zo goed helaas.
Altijd verse kleren moeten aandoen, geen make-up kunnen dragen want het stroomt gewoon weg. Vragen en opmerkingen van mensen.

Ik begrijp je helemaal. :knuffel:

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:31

heb je je temperatuur opgenomen? Ik heb ook al vanaf januari van die aanvallen en dan heb ik ook verhoging. Ik ben al bij diverse artsen geweest maar er is nog niets uit gekomen.

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 21:36

Noblesse_ schreef:
Ik heb precies hetzelfde en kan je helaas niet helpen. Is een bekend iets aan vaderskant van m’n familie. Geen arts kan er iets aan doen.
Hij heeft alles geprobeerd maar niks heeft geholpen. Medicatie, inspuitingen, zelfs een operatie. Hopeloos.

Ik ben 26 en heb precies hetzelfde. Ik lijk altijd alsof ik met kleren en al van onder de douche vandaan kom. Nu is het helemaal vreselijk maar in de winter heb ik het net zo goed helaas.
Altijd verse kleren moeten aandoen, geen make-up kunnen dragen want het stroomt gewoon weg. Vragen en opmerkingen van mensen.

Oh jeetje dit klinkt allemaal heel bekend. Ook mijn vader heeft dit probleem dus misschien heeft het daar ook mee te maken. Ik hoop toch wel dat ze iets willen proberen voor me want het is zo'n naar probleem. Ook knuffels voor jou!

@Boheme, ik gebruik meerdere medicijnen ja, vooral voor mentale problematiek. Ik had me al wel afgevraagd of dat invloed kon hebben inderdaad, maar deze klachten begonnen later dan ik begon met de medicatie.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:38

Hoe lang heb je dit al?
Wanneer is het begonnen?
Hoe oud ben je?

Ik heb geen oplossing voor je, maar ik lees wel mee omdat ik me in je verhaal herken :) En om te laten weten dat je niet de enige bent! Want soms voelt het wel zo denk ik?

Ik heb er al mijn hele leven last van. Vroeger dacht ik dat het door de pubertijd kwam en dat het wel over zou gaan. Toen ging ik studeren en dacht ik dat het kwam door een slechte conditie, overtollige kilo's en het bier drinken. Inmiddels ben ik 30+, hartstikke fit en weeg ik geen kilo te zwaar. En ik heb het nog steeds. Ik vind het vreselijk :o

Dit topic is voor mij wel motivatie om toch eens de HA te bellen.

Edit: lees net je reactie. Het kan heel goed een bijwerking van medicijnen zijn ja! Dan is evt. overstappen op wat anders misschien wel een optie. Echt even overleggen met je arts hoor, misschien is het daarmee op te lossen.
Laatst bijgewerkt door leeslampje op 19-08-23 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:46

Bij mijn man begon het ook pas veel later, nu van de medicijnen af en alles is weer normaal.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:47

Tzatziki schreef:
@Boheme, ik gebruik meerdere medicijnen ja, vooral voor mentale problematiek. Ik had me al wel afgevraagd of dat invloed kon hebben inderdaad, maar deze klachten begonnen later dan ik begon met de medicatie.

dat zegt niets. Ik heb jarenlang medicatie gehad en de bijwerkingen kwamen pas later. Op een gegeven moment ben ik met al mijn medicatie gestopt en toen was het over. een voor een weer met medicatie begonnen en toen ik die ene weer nam waren de volgende dag alle klachten weer terug.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:49

Ik kamp mijn hele leven al met overmatig zweten, hyperhidrosis heet het. Al toen ik klein was kreeg ik van mijn leraar op de basisschool te horen omdat ik rook dat ik mij niet had gewassen.
Ik ben naar een dermatoloog geweest en ik krijg sindsdien botox injecties onder mijn oksels ingespoten. Geen pretje maar ik ruik niet meer.

Ik zou dus een verwijzing voor de dermatoloog vragen.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:53

Dit klinkt zo herkenbaar. En nu ik de vraag van medicatie zie, en ik ook medicatie voor mentale problemen slik. Is dit mischien wel de boosdoener. Ik slik ze al ruim 5 jaar. En afgelopen tijd is dit pas begonnen. Ook nat haar van t zweten etc. Gewoon vies. In mijn bijsluiter staat wel dat je overmatig kan gaan zweten. Maar had dit zeker niet verwacht na 5 jaar nog eens te krijgen....

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 21:59

Ik hoop om eerlijk te zijn niet dat het aan mijn medicatie ligt, ik heb eindelijk na jaren een medicijn waar ik stabiel op ga mentaal. Geen mentale crisis en angsten meer. Zou dat toch heel eng vinden om te veranderen. Maar het is het waard om het in elk geval mee te geven aan de huisarts. Bedankt :)

@Leeslampje, wat vervelend dat jij het ook herkent. Ik ben dus 23 en ik denk dat ik het nu driekwart jaar zo heb? Weet het niet meer precies. Wanneer het precies is begonnen weet ik niet meer. Er is rond die tijd niks bijzonders gebeurd of veranderd wat het verklaren kan... :(

@purny, jij had het alleen of vooral in je oksels begrijp ik? Helaas heb ik het over mijn hele lichaam, dus ik weet niet of het een optie is. Ik neem het zeker wel mee, dankjewel

Bedankt aan iedereen voor de reacties! De herkenning is in elk geval wel fijn, dat ik niet de enige ben. Ik neem alle suggesties mee naar de huisarts in elk geval. :)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 07:55

Ik ben ook een bovenmatige zweter dus ik voel je pijn. Idd m’n hele lichaam incl hoofd, oksels zijn dan weer niet zo specifiek een probleem. Hier in de familie dus mogelijk erfelijke componenten. Ik heb er al m’n hele volwassen leven last van en ben nu eind 20. Geen overgang en geen dingen in bloed te vinden die dit kunnen verklaren. Wegspuiten heb ik overwogen maar omdat het probleem niet lokaal genoeg is denk ik niet dat ik het waard vind voor mezelf.

Gewone medicatie heb ik ook overwogen maar dat geeft toch een heftig bijwerkingenpakket, wie weet dat ik me er ooit teveel aan erger maar voor nu hoef ik het niet. Ik weet niet wat je nu gebruikt maar ik weet ook vrij zeker dat een aantal van de middelen die ze voor kunnen schrijven niet te combineren zijn met antidepressiva.

Omdat ik het al zo lang heb kan ik er best prima mee leven. Ja, huishouden deze dagen doe ik in een bh en onderbroek met een handdoek om mijn nek, en dweilen als allerlaatste zodat ik het zweet weer van de vloer poets :') verder houd ik er rekening mee met bijv. Extra setje kleding, laagjes dragen, deo mee, washandje mee, depdoekje mee, goeie parfum/deo/bodysprays (evt meenemen) en kleding vaak wassen zodat iig niks gaat geuren. Klinkt als een hoop gedoe maar voor mij is het gewoon part of life, ik denk er niet eens meer over na. Ja, de mentale component blijf ik het vervelendst vinden en sommige dagen voel ik me er echt rot over en schaam ik me kapot. Maar het zij zo en uiteindelijk hebben we allemaal wel wat.

Ik heb maar relatief kort medicatie voor mentale problematiek gebruikt, daar werd het zweetprobleem nog veel erger van. Je bent dus niet met je medicatie begonnen of gestabiliseerd tegen de tijd dat dit probleem begon? Als ik relatief veel sport heb ik er ook over de hele linie meer last van, als ik dikker ben heb ik er ook meer last van, misschien zijn dat dingen die voor jou nog relevant kunnen zijn?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:36

Hier helaas ook herkenbaar de laatste tijd, hier ook in combinatie met medicatie.
Omdat ik ook dacht dat het niet door de medicatie kwam ben ik bij de huisarts geweest, bloedonderzoek en alles is gedaan maar daar kwam niets uit. Ik heb ook nog gedacht aan hormonaal, maar dat is lastig te testen.

Nu een week gestopt met mijn medicatie om te kijken of dat helpt. Ik werd snachts ook badend in het zweet wakker, wat echt niet goed is voor de nachtrust (en frustratie opwekt).

Het lijkt nu minder te worden, ben benieuwd of dit aanhoudt.
Misschien dus goed om de medicatie eens onder de loep te nemen. Het staat vaak ook in de bijwerkingen.
Het begon bij mij ook toen ik de medicatie al een tijd gebruikte, dus niet vanaf het begin.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:26

herkenbaar, ik kreeg het in de pubertijd, daarna jarenlang geen last gehad en sinds de overgang is het weer vreselijk. Huisarts zegt dat ik ermee moet leren leven en dat het vanzelf weer over gaat.
Ik heb m'n huis zoveel mogelijk aangepast: airco op beide verdiepingen, zon- en warmtewerend folie op de ramen en overal ventilatoren (die oplaadbare van de Hema zijn superhandig, zijn draadloos, kan je zo meenemen) en ik kom in de zomer eigenlijk alleen buiten als het echt moet.

Ik lees mee voor als iemand een geniale oplossing heeft voor dit probleem.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:25

Tzatziki schreef:
Noblesse_ schreef:

Oh jeetje dit klinkt allemaal heel bekend. Ook mijn vader heeft dit probleem dus misschien heeft het daar ook mee te maken. Ik hoop toch wel dat ze iets willen proberen voor me want het is zo'n naar probleem. Ook knuffels voor jou!

Venlafaxine toevallig?

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:34

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:35

Ik heb het sinds ik bepaalde medicatie slik.
(Oxycodon, prednison, en nog een heel slag mee)

Mn gewicht is er helaas ook mee omhoog geschoten en vanaf dat moment hoef ik alleen maar te denken aan inspanning en ik zweet al.... water in straaltjes van mn rug af, mn nek en mn hoofd

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:48

Ik heb dat ook bij mij komt het door dat ik veel tekorten heb in voedingstoffen vitamines etc en ik eigenijk op reserve loop. Tezamen met nog wat andere lichamelijke dingen k heb zelf ook altijd koorts zodra k even loop ofzo tot aan 38.7

Als je twijfelt zou ik bloedonderzoek aanraden. Check vitamineD , nierfunctie
En wellicht je hart laten beluisteren oh en je schildklier hormoon laten prikken
Slaap tekort kan trouwens ook een rol spelen

Veel succes