Allereerst mijn verhaal: begin februari van mijn knollie gedonderd met een complexe enkelbreuk tot gevolg. Ik hoorde de boel breken zeg maar

Snel actie ondernomen, ik zat letterlijk binnen een uur in het gips. Nog steeds chapeau voor zowel mijn helpende stalgenoten als alle medewerkers in het ziekenhuis.

Conclusie: enkel zowel uit de kom als op 2 plekken gebroken (binnenzijde van de "vork" afgebroken en een breukje laag in het kuitbeen) en daardoor alle banden, spieren enzovoort behoorlijk uitgerekt. Week gips, daarna operatie voor het aanbrengen van schroeven en een plaat.
In totaal heb ik een week of 10 met gips gezeten, 1 van de schroeven is er begin april uitgehaald. De rest moet tenminste een jaar blijven zitten.
Snel onder behandeling bij zowel fysio als osteo en natuurlijk gaat het allemaal nooit snel genoeg, maar eigenlijk mag ik niet klagen: ik doe weer heel veel en natuurlijk af en toe pijntjes, maar ik geloof dat ik niet ontevreden mag zijn over waar ik op dit moment sta.
Wat ik wel lastig vind: ondanks dat botbreuken heel erg veel voorkomen, lijkt het voor artsen nou niet het meest sexy onderwerp ofzo. Ik streef naar maximaal resultaat en zoek adviezen, onderzoeken, ervaringsverhalen. Maar er is maar zo weinig te vinden! En als de chirurg dan ook nog eens geen steady verhaal heeft

Waar ik op dit moment het meest mee zit: in de periode dat de schroef verwijderd is zijn natuurlijk ook foto's gemaakt. Op dat moment werd er gezegd: ziet er heel mooi uit. Je hoeft uiteindelijk niet veel restschade te verwachten. Als je over 10 of 20 jaar eerder klachten aan je rechter- dan aan je linkerenkel krijgt, dan zal dat een gevolg zijn van dit trauma. Klonk redelijk zorgeloos. Afgelopen week eens een check-up gedaan met nieuwe foto's en nu zegt diezelfde chirurg: dit trauma was zo ernstig, over 10 jaar heb je sowieso artrose. Kies uitstekend schoeisel (bergschoenen) en ga fietsen en zwemmen. Vermijd piekbelasting, hardlopen is uit den boze (met de fysio was ik net met een hardloopschemaatje begonnen. Ik ben geen hardloper, maar we wilden juist de kracht en stabiliteit gaan uitbouwen hiermee) en verwacht sowieso niet dat het ooit nog wordt zoals het vroeger was.
Verder is aanvankelijk gezegd: schroeven en plaat mogen er weer uit als je dat wil. Nu zegt hij: niet doen, als je er niet enorm veel last van hebt. Risico op ernstige infecties is te groot

Ik ben dus heel benieuwd naar ervaringsverhalen van anderen. Ook te maken gehad met tegenstrijdige adviezen? Valt revalidatie mee of tegen? Hoe lang? Wat verwacht je zelf als eindresultaat en hoe haalbaar is dat? Iemand wel eens om een second opinion gevraagd en waar ben je dan geweest?
Brandt los