Last van stijfheid door spanning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Last van stijfheid door spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 07:47

Goedemorgen allen!

Ik ben opzoek naar iets van een supplement wat mij kan ondersteunen. Ik heb vooral erg stijve benen waardoor er veel spanning ontstaat ook tijdens het paardrijden heb ik moeite om mijn benen te ontspannen en te laten afhangen. Tevens ben ik ook een persoon die snel onrust heeft in t hoofd (adhd). Ben een echte overdenker en zou graag wat meer rust willen. Ik heb in het verleden concerta en ritalin geslikt maar daar werd ik echt TE mat en wereld vreemd van. Ik ben dus opzoek naar iets wat mijn spanning in lijf en onrust in me hoofd doet ondersteunen. Even ter vergelijking.. ik zou graag eens een zak aardappelen willen zijn ipv een altijd verspannen graspriet. Ben bekend met magnesium maar merk daar vooral psychisch niet zo heel veel van. Wellicht iemand ervaring met cbd of thc of iets anders natuurlijk :o

Ps wil na me vakantie straks ook gaan kijken voor yoga en of meditatie

belle_boef

Re: Last van stijfheid door spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:50

Goed ademhalen. En ik denk dat die yoga en meditatie je best eens goed kunnen gaan helpen. Daar zou ik het eerder gaan zoeken dan in de supplementen daar heb je op meer gebieden goed effect van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:55

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:01

Magnesium kan wel helpen voor je benen, maar als het gaat over onrust in je hoofd, zou ik het inderdaad over een andere boeg gooien. Dat los je niet op met externe middeltjes, of toch niet op lange termijn.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 09:42

ellepel schreef:
mindfullnes filmpjes kunnen ook best goed helpen.
die kun je zo thuis doen.

zoiets:
https://m.youtube.com/watch?v=oAWijbE32ec

je kunt er ook wel speciale apps voor downloaden, headspace is er eentje van :j

Oh fijn thnkx! Dit lijkt mij ook wel wat

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 09:42

Tieneke schreef:
Magnesium kan wel helpen voor je benen, maar als het gaat over onrust in je hoofd, zou ik het inderdaad over een andere boeg gooien. Dat los je niet op met externe middeltjes, of toch niet op lange termijn.

En ben je ook bekend met valeriaan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:58

Nee (van horen wel), maar dat is ook mijn punt. Stress en spanning wegnemen door middeltjes lost het onderliggend probleem niet op.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:17

Yoga kan inderdaad een wereld van verschil maken. Ademhalingsoefeningen kunnen ook effectief zijn op moment. Daarnaast kan een goed bed hebben, geen koffie drinken oid en sporten ook goed helpen :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:28

Inderdaad een begin maken met mindfulness. Of een paar keer per dag even bewust, zo laag mogelijk in je buik, ademhalen. Neus in, mond uit. En met dat je uit ademt, even alle spanning los.
Zeker voordat je op je paard stapt, in de auto gaat, wat het ook is wat je verder stress geeft.

Magnesium werkt volgens mij ook op het mentale. Het is geen wondermiddel natuurlijk maar alle beetje kunnen helpen.
Valeriaan kan ook zeker.
L-thryptofaan en/of HTP-5 zullen ook werken, alleen die zitten vaak in combi met melatonine, wat je dan weer pakt voor het slapen gaan.

Kijk anders eens bij de Kruidvat, daar hebben ze een heel schap met allemaal ontspannings supplementen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 11:16

Nyaleti schreef:
Inderdaad een begin maken met mindfulness. Of een paar keer per dag even bewust, zo laag mogelijk in je buik, ademhalen. Neus in, mond uit. En met dat je uit ademt, even alle spanning los.
Zeker voordat je op je paard stapt, in de auto gaat, wat het ook is wat je verder stress geeft.

Magnesium werkt volgens mij ook op het mentale. Het is geen wondermiddel natuurlijk maar alle beetje kunnen helpen.
Valeriaan kan ook zeker.
L-thryptofaan en/of HTP-5 zullen ook werken, alleen die zitten vaak in combi met melatonine, wat je dan weer pakt voor het slapen gaan.

Kijk anders eens bij de Kruidvat, daar hebben ze een heel schap met allemaal ontspannings supplementen.

Dankjewel ik zal er eens naar kijken!!
Slapen zelf heb ik gelukkig geen problemen mee en het in slaap vallen ook niet. Ben een kampioen in slapen :+ wordt wel geregeld wakker snachts dat dan weer wel

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:15

voor de stijve benen zou je ook eens contact op kunnen nemen met The Bonesetters in Emmeloord

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:03

Bij de drogist is ook nog GABA te koop.
Qua werkingsprincipe iets anders dan L-tryptofaan, maar qua uitwerking ongeveer hetzelfde.
(L-tryptofaan op lege maag slikken en een half uur wachten met eten, bij Gaba hoeft dat niet.)

Als je voldoende vitamine B in je lichaam hebt, maak je zelf van L-tryptofaan 5HTP.

Binnen bepaalde grenzen is het symptomen bestrijden, maar zolang dit helder is en het middel weinig kwaad kan is dat geen afrader.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:08

voor het paardrijden zou ik Centered Riding aanraden, de instructeurs/instructrices leren zelfs je benen losmaken als je teveel spanning hebt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:13

Tieneke schreef:
Nee (van horen wel), maar dat is ook mijn punt. Stress en spanning wegnemen door middeltjes lost het onderliggend probleem niet op.

Het onderliggende probleem is zeer waarschijnlijk verbonden aan je adhd. Als dat zo is, is dat niet situationeel maar permanent. En dat is niet "even weg te mediteren".

Heb je je adhd al volledig geaccepteerd?

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:14

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 06:46

Dees schreef:
Tieneke schreef:

Het onderliggende probleem is zeer waarschijnlijk verbonden aan je adhd. Als dat zo is, is dat niet situationeel maar permanent. En dat is niet "even weg te mediteren".

Heb je je adhd al volledig geaccepteerd?

Niks is ‘even’ weg te mediteren, maar ook bij adhd is mindfulness bewezen werkzaam.
Het helpt om stil te staan bij wat er gebeurt in je lichaam, die bij adhd altijd aan staat. Juist heel geschikt voor adhd.

TS ik weet niet waar je woont maar bij het radboudumc hebben ze een mindfulness cursus voor adhd. Biedt goede resultaten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:22

Zucht.

Van mediteren gaat adhd niet over. Mindfulness is trouwens ook niet hetzelfde als mediteren.
Het zijn hulptechnieken die even werken in het moment zelf maar structureel weinig bijdragen.

Helaas is de adhd-mens daarvoor toch echt op medicatie aangewezen.
Al schijnt blowen ook aardig goed te helpen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:26

ADHD gaat niet over maar de klachten zijn beter te handelen. Blijkt uit onderzoeken die het effect van mindfulness op adhd hebben onderzocht.
Ook langdurig effect, maar dan moet je het wel langdurig uitvoeren natuurlijk.

Hoef je niet om te zuchten trouwens hoor. Bij het Radboud zijn ze niet gek, ze onderzoeken het niet voor niks en de resultaten zijn goed :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:42

ja Dees…waarom nou weer zucht?

en volgens mij hoeft het ook niet over te gaan maar word er gevraagd om een supplement of iets om te ondersteunen.

cognitieve gedragstherapie kan ook goed ondersteunen weet ik :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:55

De zucht was omdat de strekking van mijn bericht niet werd begrepen en geheel 'des Bokts' weer iemand zo'n verkeerde interpretatie ging weerleggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:00

Meditatie kan zeker wel helpen omdat het de hersengolven veranderd. Ik heb zelf veel baat bij Tai chi Tao, ademhaling in beweging en dat zorgt ook dat de denkspier rustiger wordt en het lichaam in diepe ontspanning komt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 17:27

Elisa2 schreef:
Meditatie kan zeker wel helpen omdat het de hersengolven veranderd. Ik heb zelf veel baat bij Tai chi Tao, ademhaling in beweging en dat zorgt ook dat de denkspier rustiger wordt en het lichaam in diepe ontspanning komt.

Ohhh thnkx! Dat klinkt goed zeg ik kan niet wachten om te beginnen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:30

Beste is het om het in een les te doen, dan werkt het sterker door. Succes! :-)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:13

[code][/code]
Dees schreef:
Zucht.

Van mediteren gaat adhd niet over. Mindfulness is trouwens ook niet hetzelfde als mediteren.
Het zijn hulptechnieken die even werken in het moment zelf maar structureel weinig bijdragen.

Helaas is de adhd-mens daarvoor toch echt op medicatie aangewezen.
Al schijnt blowen ook aardig goed te helpen.

Blowen geeft op lange termijn geen positief effect op de rest van je leven en cognitieve nodigheden.

Maar cgt, sporten (fysiek moe worden) mindfullness, goeie balans in je leven wel. En leren je spieren ontspannen maar dat begint met bewustwording en daarna heel veel oefenen.

En accepteren dat ontspannen als adhd soms gewoon verdomd lastig is. En dat is **** maar soms lukt het gewoon even niet. Dat accepteren brengt dan vaak weer wat rust gevolgd door net een beetje minder spanning