Oren en duiken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Oren en duiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 18:39

Lang verhaal kort:

Bijna twee weken geleden ben ik in Jordanië gaan duiken, echter geen leuke ervaring, want de pijn aan mijn oren was ondragelijk en klaren hielp niks. Toen ook niet dieper gegaan dan 7 à 8 meter. Bij het terug omhoog gaan had ik ook weer pijn en een heel hoge toon/suizend gevoel in mijn oren. Daarna ben ik 3 dagen doof geweest en kon ik op geen enkele manier klaren, alles geprobeerd. Na 3 dagen wel terug normaal gehoor, maar elke keer als ik mijn hoofd snel beweeg of voorover buig, voel ik iets 'bewegen', alsof er water in mijn oor zit. Als ik op mijn oor duw, heb ik pijn. Gezien ik rondreis in het Midden-Oosten heb ik vandaag pas een dokter gezien, deze heeft me een neusspray met cortisone gegeven en allergie pillen (?), met zijn gebrekkig Engels kon ik begrijpen dat er wel degelijk vocht inzat maar hij verder niks kon zien. Ik reis volgende week terug naar België. Maar dus weet ik helemaal niet waar ik aan toe ben en of er hier iemand ervaring mee heeft?

Ibbel

Re: Oren en duiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:45

Reis je per vliegtuig? Zie dan dat je goede pijnstillers krijgt, anders zou dat wel eens een pijnlijke vlucht kunnen worden.

Mijn beste gok zou zijn dat je een trommelvliesperforatie hebt opgelopen en er vocht achter je trommelvlies zit. Thuis asap naar een KNO-arts.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:47

Ibbel schreef:
Reis je per vliegtuig? Zie dan dat je goede pijnstillers krijgt, anders zou dat wel eens een pijnlijke vlucht kunnen worden.

Mijn beste gok zou zijn dat je een trommelvliesperforatie hebt opgelopen en er vocht achter je trommelvlies zit. Thuis asap naar een KNO-arts.

Dat is mijn vermoeden idd ook een trommelvliesperforatie.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 18:50

Ibbel schreef:

Ja ik reis per vliegtuig, heb na de duik ook nog een vliegtuig genomen. Dat viel gelukkig mee. Nu rij ik met de auto veel door de bergen, en dan heb ik dus ook altijd last. Heb in het verleden door covid tinnitus gekregen en toen een cortisone behandeling gehad, gelukkig is dat daar grotendeels mee weggegaan. Heb dit ook op voorhand meegegeven aan het duikcentra.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:06

Peelie schreef:
Ibbel schreef:

Dat is mijn vermoeden idd ook een trommelvliesperforatie.

Dan zou TS eerder een loopoor hebben dan het gevoel dat er water in het oor zit. Bij een perforatie is er immers een open verbinding waardoor vocht er zowel in als uit zal kunnen. Vocht achter TV / otitis media met effusie past wel bij de genoemde klachten, gezien het niet kunnen klaren is de kans groot dat de buis van Eustachius verstopt is. Misschien vermoedt de arts dat je tgv allergie een verstopte buis v Eustachius hebt en heb je daarom, naast neusspray, ook anti-allergiemedicatie voorgeschreven gekregen.
Hopelijk slaat de medicatie goed aan, voor het vliegen goede spiegel pijnstilling opbouwen :).

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 07:43

Ik denk een middenoorontsteking door barotrauma, als duiker zelf ook wel eens gehad. Gaat over maar dat water-in-je-oor gevoel kan nog wel even duren, zelfs enkele weken. Als je er eenmaal thuis nog pijn aan hebt zou ik wel nog even een arts bezoeken.

Verder: als je niet/nauwelijks kan klaren is 7+ meter duiken VEEL te diep. Je had hier permanente schade van kunnen oplopen. Ik weet niet of dat je wel voldoende duidelijk is gemaakt maar dit zijn geen dingen waar je je doorheen moet forceren!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:41

Het kan vanalles zijn.
Ik heb zelf iets gelijkaardigs meegemaakt.
Ik raad je aan als je terug in België bent zo snel mogelijk naar je huisarts/een NKO-arts te gaan.

Edit: als je met het vliegtuig reist, zorg dan dat je tijdens het opstijgen bijvoorbeeld kauwt (op zoiets als een chocotoff)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 12:21

Memories schreef:
Ik denk een middenoorontsteking door barotrauma, als duiker zelf ook wel eens gehad. Gaat over maar dat water-in-je-oor gevoel kan nog wel even duren, zelfs enkele weken. Als je er eenmaal thuis nog pijn aan hebt zou ik wel nog even een arts bezoeken.

Verder: als je niet/nauwelijks kan klaren is 7+ meter duiken VEEL te diep. Je had hier permanente schade van kunnen oplopen. Ik weet niet of dat je wel voldoende duidelijk is gemaakt maar dit zijn geen dingen waar je je doorheen moet forceren!

Ja wij zijn na nog een incident redelijk teleurgesteld in het duikcentra, maar ze hadden 5 sterren op tripadvisor dus het is niet dat we geen onderzoek gedaan hebben. Ik had tijdens het duiken aangegeven te veel pijn te hebben aan mijn oren, ik was op een gegeven moment ook aan het paniekeren. Achteraf hebben we ook nog in contact gestaan met het duikcentrum over dit incident, maar hebben op ons laatste bericht nooit antwoord gehad.

pateeke schreef:
Het kan vanalles zijn.
Ik heb zelf iets gelijkaardigs meegemaakt.
Ik raad je aan als je terug in België bent zo snel mogelijk naar je huisarts/een NKO-arts te gaan.

Edit: als je met het vliegtuig reist, zorg dan dat je tijdens het opstijgen bijvoorbeeld kauwt (op zoiets als een chocotoff)

Ik heb vrijdag een afspraak staan met mijn huisarts in België voor de zekerheid!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:01

Bij twijfel (niets te merken bij onderzoek, maar wel nog pijn, minder horen, tinnitus, evenwichtsproblemen) vraag je best aan je huisarts een doorverwijzing naar NKO. Soms is verdere beeldvorming (bv MRI) nodig aangezien niet alles zichtbaar is van de buitenkant / met het blote oog. En zeker ook vermelden dat dit gekomen is met duiken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:17

Mijn verloofde was hobbyduiker en hield dit probleem waardoor hij ermee moest stoppen, ook operatie gehad maar heeft niet gewenste resultaat gehad. Ikzelf heb oorontsteking gekregen in turkije destijds en moest terug met vliegtuig. We kregen de tip in het vliegtuig te vragen om een bekertje wat warme, natte watten om die tijdens landen en stijgen over je oor te zetten zodat je geen extra last krijgt van de druk.
Ze wisten precies wat ik vroeg en nodig had en werkte perfect. Geen pijn gehad in vliegtuig.

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:46

Als de arts gelijk heeft en jij hebt vocht achter je trommelvlies is neusspray vaak wel het eerste wat ze proberen.
Ik weet natuurlijk niet hoe erg het is want ik ben geen dokter maar ik kreeg ook neusspray daarvoor.
Allergie pillen heb ik niet gekregen geen idee waarvoor je die dan moet slikken.
Voor de zekerheid even je huisarts bellen of je inderdaad die neusspray en pillen moet hebben, daar zijn ook veel verschillende van namelijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 14:45

Even kleine update: Vorige week bij de oorarts langs geweest en heb een bloeding gehad in beide oren. Maar verder kunnen ze hier niks aandoen, kan tot 2 maanden duren voor het helemaal over is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:24

Jeetje, dat is niet niks. Beterschap!