Allergische Reactie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Allergische Reactie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 12:39

Hoi,

Ik ben eind Juni een vreemd plekje tegen gekomen op mijn voet, dit was een blaasje met vocht (pus).
Ben er mee naar de huisarts gegaan, zij heeft dit plekje goed bekeken en natuurlijk vragen gesteld.
Kan mij niet herinneren van of ik ergens door ben gebeten (Insect) of iets gestoken als een strootje ofzoiet.

De huisarts heeft dit plekje open gesneden/geprikt en een pleister op gedaan,
en een Antibiotica zalf voorgeschreven die ik 3 x per dag moet/moest smeren.

Alleen een aantal uur later kwam ik er achter dat er nieuwe plekjes / blaasjes met pus er voor terug waren gekomen.
Het geluk had ik dat ik de volgende dag weer naar de Praktijk terug moest komen voor iets anders,
de Assistente het laten zien en die zei van stuur het maar op per mail dan
laat ik het Vrijdag weer zien aan de HA waar je onder behandeling bent er voor.

Donderdag met een nieuwe foto opgestuurd naar de Huisarts, en Vrijdag ben ik gebeld door de Huisarts.
Van haar mocht ik met een steriel naaldje het zelf door prikken en blijven smeren met de ABZalf.
Als er iets nieuws (Bultjes/Blaasjes met vocht/pus) bij kwam moest ik weer aan de bel trekken.

Helaas kwamen er het ene bultje naar het andere bultje bij, sommige barsten zelf open,
ben Vrijdag 7 Juli weer terug gegaan want er was een plekje bij gekomen (Dinsdag kon ik niet ivm andere afspraken).

Toen kreeg ik te horen dat het ontstoken & dik was en dat het veel dieper in de huid zat dan dat we dachten.
Dus heb er voor een week een Antibiotica Kuur gekregen, en dan 3 x per dag een pil slikken en 3 x per dag blijven smeren met de Antibiotica Zalf.

We zijn ondertussen eigenlijk weer een week verder + 2 dagen en gisteren kwam ik weer een plekje tegen met pus.

Word er zo moe van, en de huisarts zei ook van hoop dat ze weg zijn einde van de kuur, nou kan je vertellen deze krengen blijven terug komen...
Dus ik ben bang dat ik Dinsdag weer mag bellen.

Vraag mij af of iemand ook ooit zo'n extreme allergische reactie heeft gehad op een Insectenbeet?

Dag 1 - 27-06
Spoiler:
Afbeelding

Dag 3 - 29-06 Zit een pluisje aan, maar wel na het open maken van het plekje
Spoiler:
Afbeelding

Dag 18 - 15-07 (Gisteren)
Spoiler:
Afbeelding

Alle andere foto's zal ik jullie besparen, maar er zit zoals je ziet rechts van het plekje weer een plekje met pus, maar dan dit keer ook onder de huid..

Ik smeer nu nog steeds 2-3 x per dag met Antibiotica zalf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:46

Lang geleden heb ik eens bultjes van de processierups gehad op mijn onderbenen.
Dat begon als een vrij normaal jeukend bultje maar al snel werd dat ook een bultje dat ontstoken raakte. Als je zou zeggen dat het haartje binnen gedrongen was en er uit zweerde zou ik het geloven.
Geen idee of dat zo was maar leek het wel op.
Heeft wel 3 maanden geduurd voordat het echt stopte en helemaal dicht ging.

Zou het van jou ook daarvan kunnen zijn?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 12:50

DuoPenotti schreef:
Dat begon als een vrij normaal jeukend bultje maar al snel werd dat ook een bultje dat ontstoken raakte. Als je zou zeggen dat het haartje binnen gedrongen was en er uit zweerde zou ik het geloven.

We hebben hier in de buurt geen processierupsen, en op de Zorgboerderij waar ik kom ook niet.
En ik loop bij hun in dichte schoenen, en thuis vooral op blote voeten of met sokken aan.

Ibbel

Re: Allergische Reactie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:56

Is er iets op kweek gezet? Zo nee, waarom antibiotica? Pus betekent niet automatisch een bacterie. Het betekent wél een ontsteking, maar een ontsteking is niet per definitie een infectie met iets.
Dus daar zou ik eerst eens op hameren: eerst kweken, en als het dan een bacterie is, kijken waar het ding gevoelig voor is. Ander slik/smeer je alsnog voor jan met de korte achternaam.
Als het nl geen bacterie is maar een of andere overgevoeligheidsreactie of allergie, dan is een steroidzalf een veel logischere keus. Om maar eens wat te noemen.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:58

Zou het een heftige reactie op huid/voetschimmel kunnen zijn? De meerdere kleine plekjes er omheen doen me daar aan denken. Het vocht uit schimmel blaasjes is erg besmettelijk dus dat zou wel de nieuwe blaasjes verklaren.
Laatst bijgewerkt door Wistaire op 16-07-23 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:03

Ik heb ook weleens zoiets, geen idee waar het vamdaan komt, zeker de middelste foto lijkt erop, maar ik ga met zoiets ook niet naar een arts, dat vind ik wat overdreven.
Betadine of alcohol, en als het jeukt helpt deppen met azijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:03

jeukt het ook?

het ziet er voor mij uit als een soort blaasjes eczeem oid? misschien kun je voetschimmelcreme proberen? te lang doorgaan met AB lijkt me niet slim, om resistentie tegen te gaan.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 13:12

juval schreef:
jeukt het ook?

het ziet er voor mij uit als een soort blaasjes eczeem oid? misschien kun je voetschimmelcreme proberen? te lang doorgaan met AB lijkt me niet slim, om resistentie tegen te gaan.

Het jeukt soms lichtjes maar dat is niet dagelijks.

Wistaire schreef:
Zou het een heftige reactie op huid/voetschimmel kunnen zijn? De meerdere kleine plekjes er omheen doen me daar aan denken. Het vocht uit schimmel blaasjes is erg besmettelijk dus dat zou wel de nieuwe blaasjes verklaren.

Ik heb wel voetschimmel gehad maar dat zat vooral rond de tenen.

Ibbel schreef:
Is er iets op kweek gezet? Zo nee, waarom antibiotica? Pus betekent niet automatisch een bacterie. Het betekent wél een ontsteking, maar een ontsteking is niet per definitie een infectie met iets.
Dus daar zou ik eerst eens op hameren: eerst kweken, en als het dan een bacterie is, kijken waar het ding gevoelig voor is. Ander slik/smeer je alsnog voor jan met de korte achternaam.
Als het nl geen bacterie is maar een of andere overgevoeligheidsreactie of allergie, dan is een steroidzalf een veel logischere keus. Om maar eens wat te noemen.

Nee er is niets op kweek gezet. Het was wel dik en rood vorige week Vrijdag en de dagen er voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:54

Voetschimmel kan op de hele voet opduiken. Naar zwembad geweest ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:55

Dik en rood zegt ook alleen maar iets over ontsteking, niet dat het ook een infectie is.
Laat het op kweek zetten. Of vraag een doorverwijzing naar een dermatoloog.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 14:03

BigOne schreef:
Voetschimmel kan op de hele voet opduiken. Naar zwembad geweest ?

Nee, kom al jaren niet meer in een zwembad. Daar ooit al 2 x iets opgelopen in de liezen.
Sindsdien nooit meer geweest. Dit is ook zeker al meer dan 10 jaar geleden.

Ibbel schreef:
Dik en rood zegt ook alleen maar iets over ontsteking, niet dat het ook een infectie is.
Laat het op kweek zetten. Of vraag een doorverwijzing naar een dermatoloog.

Ik zal Dinsdag eens een afspraak maken bij de Huisarts.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:19

Ik heb zulke vochtblaasjes op mijn handen momenteel. Komt en gaat, ik doe er verder niks aan. Heb ze in het verleden ook wel op mijn voeten gehad, was toen vooral als ik vaak warme/zweetvoeten had. Heb er vaak creme tegen zwemmerseczeem op gesmeerd maar dat hielp nooit. Is uiteindelijk vanzelf weg gegaan en niet meer terug gekomen sinds ik betere/leren schoenen draag

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 16:35

Siersma schreef:
Ik heb zulke vochtblaasjes op mijn handen momenteel. Komt en gaat, ik doe er verder niks aan. Heb ze in het verleden ook wel op mijn voeten gehad, was toen vooral als ik vaak warme/zweetvoeten had. Heb er vaak creme tegen zwemmerseczeem op gesmeerd maar dat hielp nooit. Is uiteindelijk vanzelf weg gegaan en niet meer terug gekomen sinds ik betere/leren schoenen draag

Ik heb ze nog nooit gehad, en heb van de week ook gemerkt dat ik nieuwe opkomende plekjes heb/krijg op mijn andere voet.

Loop naast de werkschoenen (HAIX R3) of op blote voeten of op crocs,
echt op normale schoenen kan ik niet echt lopen als ik er al naar kijk heb ik blaren onder mijn voeten zitten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:41

Naast de brandnetel staat de hondsdraf. (plantje met blauwe bloemen)
Pluk deze eens, voeg er kokend water aan toe en even laten trekken.
Dan met je hand erin gaan zitten als het wat is afgekoeld.

Hondsdraf is ontstekingsremmend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:43

Dat ziet eruit als blaasjes eczeem.
Secundair zit er meestal een schimmel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:39

dit zit er uit als eczeem. nu kan dit absoluut van een allergie komen. Maar die AB zalf gaat er niets tegen doen.
Hier o.a. zulke plekken van allergieen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 20:01

kiwiwitje schreef:
dit zit er uit als eczeem. nu kan dit absoluut van een allergie komen. Maar die AB zalf gaat er niets tegen doen.

Ik ben volgens een bloedtest nergens allergisch voor zijn.
Maar heb wel klachten van Hooikoorts (Jeuk in het gezicht & handen/armen) en sinds dat ik dagelijks Cetirizine 10mg slik is het goed als weg. :)

Ik ben sinds gisteren ook gestopt met de AB zalf want merkte zelf ook wel dat het niet hielp/helpt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:16

Siggislief schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik ben volgens een bloedtest nergens allergisch voor zijn.
Maar heb wel klachten van Hooikoorts (Jeuk in het gezicht & handen/armen) en sinds dat ik dagelijks Cetirizine 10mg slik is het goed als weg. :)

Ik ben sinds gisteren ook gestopt met de AB zalf want merkte zelf ook wel dat het niet hielp/helpt.

Voor gedegen allergietest kun je t beste naar een allergoloog. Dan word er meer gedaan dan bloedtest. Bij mij kwam ook lang niet alles via t bloed eruit

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:49

ik heb ze ook gehad. Het begon zoals bij jou en uiteindelijk in een dergelijke mate dat ik niet meer kon funcioneren. Alles lag open. Ik had ze op handen en voeten. Mijn hele lijf. In Nederland konden ze me niet vertellen waar dit vandaan kwam. Het werd van kwaad tot erger. Enkel te onderdrukken met een serieuze dosis prednison.
Uiteindelijk ben ik via een Belgische dermatoloog bij het ziekenhuis in Leuven terecht gekomen. Van hun moest ik zo wat van alles in huis iets meenemen. Waaronder schoenen. DE boosdoener was dus het neopreen in de binnenzolen van schoenen. Een weekmaker die hierin gebruikt wordt om Neopreen te maken. Ik kan je zeggen, het was lastig maar ik weet nu wel waar het vandaan is gekomen.
Tegenwoordig willen sommige conserveeringsmiddelen van cosmetica en schoonmaakmiddelen het ook nog triggeren.
Lang verhaal, mijn excuses. Ik wil hier enkel mee duidelijk maken; laat het goed testen. Anders kan het een hele vervelende aandoening worden. Ik heb in het begin een half jaar ziek thuis in bed gelegen, omdat ik niet meer kon bewegen doordat ik zo extreem onder zat.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:43

Mijn man heeft een allergie voor lijm en met nieuwe schoenen (icm het warme weer van laatst) krijgt hij ook dit soort blaasjes. Momenteel liggen zijn voeten helemaal open. Bloed, pus, jeuk en algehele malaise. Hij krijgt het ook van bv scheenbeschermers, horlogebandjes en pleisters.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 12:01

De plekken zijn zo goed als weg, ik ben gestopt met antibiotica zalf smeren en heb eigelijk geen plekjes meer gezien en gevoeld.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:33

Siggislief schreef:
DuoPenotti schreef:

We hebben hier in de buurt geen processierupsen, en op de Zorgboerderij waar ik kom ook niet.
En ik loop bij hun in dichte schoenen, en thuis vooral op blote voeten of met sokken aan.

Ik heb exact hetzelfde gehad, ook door processierupsen. Ik kon het me niet voorstellen omdat er in de omgeving geen processierupsen waren. Dat spul blijkt best een eind te kunnen wegwaaien.
Het hoeft dus geen boom in je directe omgeving te zijn. Hij kan een heel eind verderop staan, of op een plek bij iemand in de tuin waar je geen zicht op hebt.
Ik ben er 2,5 maand mee zoet geweest, daarna heb ik geen last meer gehad. Helaas wel wat littekentjes eraan overgehouden.