Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:28

Ik las een topic over zorg en laatst een over mantelzorg. Nu vroeg ik me af, is mantelzorg iets wat je gewoon hoort te doen, iets wat onderdeel is van je leven? Wat zou jij eventueel voor zorg op je willen nemen? Denk je er weleens over na?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:35

Mijn vader wil absoluut niet door zijn kinderen verzorgd worden als het zo ver is (iets met schuldgevoel denk ik) en van mijn moeder zou ik zelf horendol worden. Ik denk dat ik liever een paar uur extra ga werken en dan betaalde zorg zoek.
Nog ervan afgezien dat we niet in hetzelfde land wonen.

In Zwitserland laten ze je eerst je huis opeten als je dat hebt. Als je dat wilt voorkomen moet je echt al heel vroeg je kinderen laten erven (minimaal 15 jaar ervoor geloof ik). Als je het verkeerd aanpakt dan worden die kinderen gedwongen tot betalen.
Hier blijft men dus ook heel lang zelfstandig wonen. Maar ik heb wel het idee dat de thuiszorg nog wat beter op pijl is.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:38

Ligt er voor mij aan wie het is. Voor bepaalde familieleden zou ik best wel mee willen helpen in het huishouden, met boodschappen of extra maaltijden koken. Er zijn er ook die van mij geen hulp hoeven te verwachten, daar ga ik geen tijd, geld of zelfs geregel in steken. Daarvoor is er teveel gebeurd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:38

Toen mijn moeder 3 jaar geleden ziek werd (en vlak daarna kwam te overlijden) hebben we het daar uitgebreid over gehad in de familie. Mijn broer en ik zijn heel duidelijk geweest: we beginnen niet aan onze ouders te wassen/douchen/billen afvegen enz.

Zowel mijn broer als ik wonen dicht bij (nu alleen nog) onze vader. In theorie zouden wij mantelzorg kunnen leveren. In de praktijk valt dat tegen.

Mijn broer is gescheiden en zijn 2 kinderen wonen bij hem. Hij is na een intense vechtscheiding nooit meer helemaal hersteld van zijn burnout en voor 49% afgekeurd. Als hij zijn werk, huishouden en kinderen heeft gedaan dan is hij al ver over zijn energieniveau heen.

Ik ben alleen en werk fulltime. Ik huur zelf al huishoudelijke hulp en een tuinman in en laat een glazenwasser komen.

Onze mantelzorg bestaat uit regelmatig langskomen, even samen met de hond wandelen, appen of bellen of er boodschappen nodig zijn enz. Maar we doen geen huishoudelijke klussen of andere zorg. Daarvoor ontbreekt het ons aan tijd/energie/kunde.

Mungbean

Re: Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:42

Het moet ook in verhouding blijven.
Mijn ouders hebben een enorm groot huis. Het zou onzinnig zijn om dat te gaan laten schoonmaken terwijl je de ruimte toch niet gebruikt als je eenmaal de trap niet meer op komt. Mijn hulp zou dan zitten in het zoeken van een alternatieve woning.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:43

Moeilijk. In mijn geval vind ik dat het erbij hoort. De band met mijn moeder is erg goed en ik zal haar dan ook verzorgen als het zover mocht komen. Ze wil het zelf niet maar ik ben er voor haar als ze me nodig heeft.
Maar niet iedereen heeft een goede band met zijn ouders en om nou te stellen dat het er standaard bijhoort of moet vind ik te kort door de bocht.

Brainless

Mijn (schoon)ouders willen het niet, die hebben voor hun (groot)ouders moeten zorgen en willen het ons niet aan doen.
Tegenwoordig woont iedereen veel meer uit elkaar dan vroeger, dan verzorgde degene die de boerderij/ouderlijk huis overnamen de ouders tot hun dood.

Mijn (schoon)ouders zijn rond de 80 en ik heb zelf mijn kinderen nog thuis wonen, dus ook geen plek voor ze.
Ze wonen te ver weg (van ruim een uur tot 1:45 uur enkele reis) om elke dag even aan te gaan.

Zelf zou ik wel mijn vriendin helpen die hier vlakbij woont als zij wat (ernstig) zou krijgen en extra hulp nodig heeft.
Maar echt zoals vroeger? Dat zou niet gaan. Denk dat ik ook snel van mijn man af ben :+

daffodil

Niet iedereen is geschikt om te mantelzorgen en als alle partijen er doodongelukkig van worden, lijkt het me geen goed plan. Ik heb mijn zusje bijna 3 jaar met liefde verzorgd en nagelopen maar als morgen mijn moeder aangeeft hulp nodig te hebben, huur ik toch echt iemand in (van haar geld). Geen haar op mijn hoofd dat ik dat ga doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:48

Sizzle schreef:
Het moet ook in verhouding blijven.
Mijn ouders hebben een enorm groot huis. Het zou onzinnig zijn om dat te gaan laten schoonmaken terwijl je de ruimte toch niet gebruikt als je eenmaal de trap niet meer op komt. Mijn hulp zou dan zitten in het zoeken van een alternatieve woning.

Ik heb meegekeken met mijn ouders, die wonen in een grote 2 onder 1 kap (5 slaapkamers) en wilde graag een kleinere levensbestendige woning met 2 slaapkamers (wel graag een hoek en mogelijkheid tot een garage). Maar dat kwam duurder uit dan hun huidige woning.
Ze wilde graag weg, maar dan gaan ze in vaste lasten een stuk omhoog.

Mijn moeder woont alleen in een grote 3-slaapkamer flat (sociale huur) maar naar een ouderen flat wordt voor haar ook een stuk duurder qua huur, dus ze blijft maar zitten. Ze zit 1 hoog en er is een lift aanwezig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:52

Mijn moeder is op dit moment mijn mantelzorger. Ik hoop dat als ze dat straks niet meer kan ik hetzelfde voor haar kan betekenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:53

Mijn moeder woont niet in Nederland dus gelukkig is het voor mij niet aan de orde om voor haar te gaan zorgen. De verstandhouding is niet zo goed en ik ben ook niet zorgzaam aangelegd. Daarnaast woon ik in een deel van het land waar mijn moeder niet zomaar zou gaan wonen, als ze in Nederland zou wonen.

Eigenlijk vind ik ook dat ze zelf de logistiek en de financiën van haar repatriëring zou moeten regelen :o Er is een plek voor haar in een familiegraf in Arnhem. Ze is bezig om te verhuizen naar een eilandje wat tussen Sicilië en Tunesië ligt.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:01

Mantelzorg is veel meer dan fysiek verzorgen en soms ben je het zonder dat je het van plan was. Mijn man heeft voor mij gezorgd toen ik niets meer kon en doet nog steeds veel in het huis.
Langzaam nemen we ook steeds meer regel dingen uithanden voor mijn schoonouders, dus zijn we al een soort mantelzorgers.

De mantelzorg voor mijn ouders zou bestaan uit dingen regelen, boodschappen doen, mee naar afspraken etc. Maar uit bed helpen, wassen een aankleden zullen we toch uitbesteden. Gelukkig hebben mijn ouders zelf ook al nagedacht hoe ze het zouden willen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:20

Ik zou met liefde dingen regelen, boodschappen doen, de praktische zaken ondersteunen etc.
Ik zou alleen geen zorg (fysieke zorg) willen bieden en ook mijn ouders niet in huis willen nemen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:25

Goof schreef:
Ik zou met liefde dingen regelen, boodschappen doen, de praktische zaken ondersteunen etc.
Ik zou alleen geen zorg (fysieke zorg) willen bieden en ook mijn ouders niet in huis willen nemen.

Dit geld voor mij ook. Gelukkig heb ik een grote zus die in de thuiszorg werkt en daar wel voor open staat. Kunnen we de taken mooi verdelen :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:29

Ik vind dit altijd wel lastig. Ik ben enig kind en woon niet bepaald om de hoek. Dus echt dagelijks mantelzorgen zou voor mij geen optie zijn. Ik heb wel een goede band met mijn ouders.

Er zijn dus geen broers of zussen of überhaupt andere familie leden in die omgeving. Mijn ouders zijn nog niet zo heel oud en redden zich samen nog, maar ja dat zal niet altijd zo blijven natuurlijk.

Ik heb geen idee wat er dan zou moeten gebeuren. Ik vind mantelzorg zeker niet vanzelfsprekend. We moeten al zoveel tegenwoordig. Je kan dat niet verplichten.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:34

Het ligt aan wat, en wie.

Een vorm van mantelzorg die ik doe is het helpen van mijn tante met alle financiële zaken. Rekeningen betalen, aanpassingen aan de hypotheek, abonnementen aangaan/checken/opzeggen. Dat vraagt even wat gedoe (machtiging regelen) maar scheelt haar nu heel erg veel zorgen want ze overzag de financiële zaken echt niet meer.

Maar, zij woont dichtbij en ik ben er eens per twee weken om thee te drinken, rekeningen te halen en bijkomende zaken te regelen. Dat is heel wat anders dan iemand dagelijks helpen bij de persoonlijke verzorging of in de huishouding.
Voor dat laatste zou ik de tijd niet kunnen vinden. Althans…..als het mijn man was die ziek werd en hulp nodig had zou ik dat gewoon gaan doen. Maar dan woon je samen en is de situatie ook heel anders dan bij een ander familielid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:41

Mantelzorg heb je in veel verschillende vormen, huis/tuin verzorgen , financiële gedeelte regelen, enzenz.
Met de huidige plannen van Conny Helder mag je ergens hopen dat je dood neervalt voor je echt veel zorg nodig hebt. Want die is er gewoon niet meer.
En je kont laten afvegen door je kind, dat kind heeft vaak een gezin/baan en daar hoort geen intensieve zorg voor ouders bij want het is er vaak niet 1 maar soms wel 4.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:42

Oh ja, ik ging even uit van ouderen.
Voor mijn man zou ik alles uit de kast proberen te halen denk ik (met behoud van mijn eigen grenzen).
Overige familie (tantes, ooms etc) heb ik al jaren niet gezien, daar zou ik geen ondersteuning voor verlenen. Ik deed wel veel voor mijn oma tot aan haar dood.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:42

Ik mantelzorg mijn oma eens per week een halve dag. Dit is lichte mantelzorg, huis schoonmaken, in de tuin dingen doen, soms een boodschapje halen, een enkele keer koken. Verder ook een luisterend oor zijn en dus 2x pauzeren om koffie te drinken.

Mijn tante komt op woensdag en doet ook een flink stuk van de boodschappen, mijn oom komt meestal ook 1 dag in de week en doet in ieder geval de financiën en verdere post. Mijn moeder belt 2x per week (1.5 uur per keer gemiddeld) en gaat ook wel eens, maar niet zo regelmatig. Zo trekken we allemaal een stukje van de kar. Maar dat moet maar wel kunnen en echt verzorgende taken als douchen en helpen naar het toilet gaan wil mijn oma ook echt niet door ons gedaan hebben, mocht dat niet meer gaan (nu gelukkig nog niet aan de orde).

Ze is 94 en het wordt nu wel echt dunnetjes, maar dat is eigenlijk pas sinds een jaar (en verslechtert helaas wel op het moment behoorlijk). Ze is nog niet dement, maar we zien op dit vlak sinds een paar maanden wel wat achteruitgang ook. Sinds ze gevallen is door oververmoeidheid (na een virusje bij de 2e keer zelf weer boodschappen doen 1.5 uur van winkel naar winkel naar winkel lopen bleek te veel. Juist dit soort onmatigheid is heel veel erger geworden het afgelopen jaar), is ze wel wat minder mobiel. Al gaat ze sinds een paar weken toch weer zelf boodschappen doen. Maar nu gelukkig nog maar één winkel per keer. Fietsen kan ze niet meer door haar slechte zicht. Ze woont nog in een rijtjeswoning met tuin.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:45

We gaan niet aan mantelzorg ontkomen..

De cijfers zijn echt schrikbarend. Er zijn teveel ouderen en te weinig mensen in de zorg.

Ik heb de afgelopen jaren ook de mantelzorg van mijn vader op me genomen. Mijn moeder deed het meeste, maar ik heb ook een aantal dagen in de week mijn vader gewassen, aangekleed, tanden gepoetst, nagels geknipt, geschoren en zijn decubitus wonden ingesmeerd. Ik heb het met alle liefde gedaan maar het was heel heel zwaar.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 04-07-23 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:46

Brainless, als het niet uitkan dan uiteraard niet.
Het ligt ook aan de regio uiteraard en ik zou (als het nog lang duurt) ook gewoon overwegen zelf een investering te doen als een zinvolle belegging zeg maar. Wie dan leeft wie dan zorgt denk ik ook vaak.

Daarnaast maakt het nog uit wat je leeftijdsverschil is. Mijn schoonouders zijn nu al midden 80 en wij hebben nog een basisschoolkind thuis.
Als mijn ouders zo oud mogen worden dan ben ik zelf al met pensioen _O-

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:47

Nee, dat hoort er zeker niet 'gewoon' bij.

Mijn ouders zou ik met alle liefde helpen met bv het huishouden, boodschappen en vervoeren. Maar echt wassen en billen vegen zou ik uit besteden. Liever werk ik extra om dat daarvan te betalen.

Mijn schoonmoeder, die kan het heen en weer krijgen.
Mocht mijn man haar in huis willen tegen die tijd zodat hij haar kan verzorgen( ze woon ver) dan weet ik ook niet zo goed wat dat voor effect zal hebben op ons huwelijk.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:48

Mijn vader is dood.
Met mijn moeder heb ik momenteel al diverse maanden geen contact meer. Ze is een zeer moeilijke, manipulatieve, neurotische vrouw. Voor haar zou ik niet willen mantelzorgen; ze woont in een andere stad en ik vind het al zeer moeilijk om voor mezelf te zorgen/mezelf op de been te houden. Als ze een leuker mens was geweest, had ik het misschien wel een kans willen geven dmv boodschappen doen, en praktische zaken regelen, ook al had ik dat zelf heel slecht getrokken en zou het me veel tijd & energie hebben gekost.

Gelukkig kan ik niet worden verplicht tot mantelzorg.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 04-07-23 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:49

Voor mij hoort het erbij :j

Zit er momenteel midden in met een bejaarde moeder in een revalidatiecentrum, bejaarde vader alleen thuis en bewindvoerder voor een demente tante.
Ik doe van alles maar niet echt fysieke zorg, meer dingen regelen, op visite gaan, wassen en soms extra koken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:50

Nee.
Mijn moeder heeft mij niet verzorgd als kind. Kon alles zelf uitzoeken en ons zelfs uit een idiote situatie gehaald.
Ze denkt alleen maar aan zichzelf.

Ja het erge is dat ik al heel wat gedaan heb ook nu ze ouder is.
En met al een laag energie level is het echt niet fijn om te doen.
Maar wat is er voor keuze?
Door ons falende beleid. Haar laten stikken?
Zo zit ik niet in elkaar.

Maar ben ik te eerlijk, te lomp, als ik zeg dat het een geruststellend idee zou zijn als ze ineens weg is met een hartaanval?