Quarvain

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetgirl1

Quarvain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:24

Had ik een heel verhaaltje getypt issie weg.

Ik heb vorige maand ergens mijn pols gestoten op het werk. werd langzaam aan dikker en steeds blauwe. Kon er amper meer wat mee. Toen ben ik naar de huisarts gegaan. Die adviseerde mij om rust te nemen, Heb ik gedaan ging erna op vakantie.
Nu ruim 6 weken na de vakantie bleef ik er last van houden. Ben dus vandaag weer terug gegaan naar de huisarts en die vermoede nu de ziekte van Quarvain. Dat is een peesirritatie in de pols.

Zijn er lotgenoten die dit ook hebben gehad?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:28

Hutcherson

Re: Quarvain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:37

Wij zien t vrij veel in de praktijk eb enige wat echt langdurig werkt (ja je moet er even wat voor over hebben) is een rustspalk. Zoiezo voor in de nacht naar liefst ook een waar je iets actiever in kunt zijn en dan kwestie van spalken dragen. Je kunt ook tapen. Vaak iets comfortabeler totdat je het eraf moet halen. En verliest zn functie zodra hij er half af hangt.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:21

Hier twee keer gehad na een zwangerschap. 100% weg is het nog steeds niet (de jongste is van november). Maar hier inderdaad spalken van de handtherapeut, fysio en osteopaat voor de rest van het lijf ivm anders gebruiken. Maar wat bij mij uiteindelijke echt verschil maakt is acupunctuur. Waar ik de vorige keer geen pak beschuit meer vast kon pakken. Redelijk snel weer kunnen herstellen en opbouwen qua werk door de acupunctuur. Huisarts zag opereren als enige optie ivm hevige klachten, maar dit heeft echt zo fantastisch geholpen dat ik het iedereen zou aanraden om te proberen.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 14:21

Hutcherson schreef:
Wij zien t vrij veel in de praktijk eb enige wat echt langdurig werkt (ja je moet er even wat voor over hebben) is een rustspalk. Zoiezo voor in de nacht naar liefst ook een waar je iets actiever in kunt zijn en dan kwestie van spalken dragen. Je kunt ook tapen. Vaak iets comfortabeler totdat je het eraf moet halen. En verliest zn functie zodra hij er half af hangt.

Tape werkt met mijn huid niet samen. Krijg er enorm veel last van. Al eens mee gemaakt met mn schouder, had een luxatie aan de biceppees. Dus tape liever niet haha. Dan liever een spalk.

K ga er eventjes voor zitten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:38

Operatie of injectie klinkt vaak fantastisch (of niet) maar geeft in mijn ervaring vaak niet gewenste resultaat en zorgt dat de pols weer snel overbelast (of je andere hand)

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:42

Ja ik. Hele vervelende, zeurende pijn, zeker in de nacht. Cortisone injectie gehad en binnen 10 dagen pijnvrij. Nu 2 jaar geleden en nog steeds geen klachten.
Laatst bijgewerkt door Knikmops57 op 28-06-23 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:43

Ook last van gehad door zwangerschap. Eerste advies was rust, dat was bijna onmogelijk in combinatie met het houden van paarden/grote tuin. Daarna een brace/spalk gebruikt, had ook weinig/geen effect. Toen bij huisarts beide kanten injectie laten zetten en (afkloppen) daarmee is het probleem opgelost. Heb wel op beide polsen verkleurde huid waar de injectie geplaatst is.

Er is op bokt nog een topic over dit onderwerp, daar heb ik toen veel in gelezen:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1912083&hilit=quervain

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:44

Knikmops57 schreef:
Ja ik. Hele vervelende, zeurende pijn, zeker in de nacht. Cortisone injectie gehad en binnen 10 dagen pijnvrij. Nu 2 jaar geleden en nog steeds geen klachten.

Dit is dan weer een uitzondering. Gelukkig :).
Veel clienten bij ons kunnen blijven lopen naar de injecteur

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:52

ik heb het laten tapen en na een aantal weken was het over

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:05

Ik heb dit ook gehad. Naar de hand therapeut geweest die een plastic brace heeft gemaakt voor me. Die heb ik een aantal weken gedragen, in het begin dag en nacht, later afgebouwd en oefeningen gestart. Toen was het gelukkig over. Heb er nu helemaal geen last meer van dus ik kan de hand therapeut (fysio) echt aanraden! :-)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:34

Als handtherapeut raad ik je ook aan om langs te gaan bij een handtherapeut (kromme zin :'))
We kunnen er echt wat mee in de praktijk en hoe langer je rond blijft lopen, hoe lastiger het wordt.

Wij werken met hand-fysiotherapeuten en hand-ergotherapeuten je krijgt een combinatie aangeboden. Via de ergotherapeut krijg je een spalk die je in het begin dag en nacht gaat dragen. Ik zeg er wel bij, de spalk is wel beperkend. Je kan je pols niet bewegen en van de duim alleen je topje. Logisch want het zijn duimpezen die geïrriteerd zijn en die lopen over je pols. De ergotherapeut kijkt ook eventueel hoe je je dagelijkse activiteiten uitvoert en hoe je dit kan verbeteren (juiste pols en duim positie). De hand-fysiotherapeut geeft je peesversterkende oefeningen mee, niet direct natuurlijk, maar als de pijnklachten wat zijn afgenomen. :)

Kleine kanttekening: misschien heb je wel iets anders dan quervain. Huisartsen stellen niet altijd de juiste diagnoses. Wat je ze niet kwalijk kan nemen, omdat ze gewoon over heel veel dingen een klein beetje weten. :)

Mocht je willen weten waar ik werk, kan je altijd een berichtje sturen. Onze organisatie zit door heel het land en hebben ook allemaal een plastisch handchirurg in dienst, voor snelle doorstroom naar injectie en in het ergste geval operatie.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:18

Fysiotherapie heeft redelijk geholpen, klachten gingen niet helemaal weg. Ook injecties gehad, getapet, ibuprofen geprobeerd voorafgaand.
Uiteindelijk was een operatie bij mij doorslaggevend, moest in dezelfde hand ook voor carpaaltunnel, gecombineerd in één operatie. Zou niet meteen voor een operatie gaan, herstel duurde best wel even..

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 11:44

Ik krijg vandaag de brace binnen,Dus ben benieuwd of dat werken gaat
Vindt wel enorm fijn jullie berichten te lezen met tips en dingen die ik evt zou kunnen doen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:51

Ik heb het aan beide kanten (gehad)
Van alles geprobeerd, handtherapeut, dry needling, brace, spuiten en uiteindelijk operatie aan beide polsen. Het gaat nu wel een stuk beter maar het is nog nooit volledig weggeweest

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:39

Hier ook ervaring met Quervain. Waarschijnlijk overgehouden na een ongelukje met windsurfen. Brace/rust/fysio/ontstekingsremmers hielp hier helaas allemaal niet. Uiteindelijk eraan geopereerd. Het herstel is mij wel iets tegengevallen (men gaf aan, na een maand/2 maanden kun je weer alles, maar dit viel helaas tegen ivm enorm krachtverlies door al die maanden niks te hebben gedaan met die spieren, logisch ook eigenlijk).
Wel was ik in het begin erg bang om weer een terugval te krijgen. Het was niet 100% terug te leiden naar dat ongelukje dus ik was erg bang dat ik in de basis iets aan mijn houding niet goed zou doen waardoor ik zou overbelasten.
Gelukkig is dit niet het geval en ben ik weer helemaal pijnvrij :)

Mijn advies is om je tijdig door te laten sturen naar bijvoorbeeld een handkliniek. Achteraf heb ik er veel te lang mee doorgelopen en had alles veel sneller hersteld kunnen zijn.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 13:11

K moet 4 weken nu kijken of t weg trekt. Maar kreeg gister enorme scheut er door heen