Amber_anne schreef:Wanneer pas je de ademhalings oefening toe? Ik kan het voelen als ik gestrest ben en eventueel een paniek aanval kan krijgen. Dan begin ik dus met ademhalings oefeningen, maakt niet uit waar het is ik ga het gewoon doen. Ze kunnen namelijk ook prima zittend met je ogen open.
Als je er last van hebt op school zou ik school inlichten over het probleem. Misschien is het mogelijk dat je helemaal in de hoek bij de deur zit bijvoorbeeld als dat je een beter gevoel geeft.
Tot nu toe probeer ik ze toe te passen in die stresssituaties, maar ik heb wel de tip gekregen dit ook daarbuiten meer te gaan doen. Dit omdat ik zelf het gevoel kreeg dat ik juist associaties met stress aan het ontwikkelen was voor de ademhalingsoefeningen.
School is na de eerste keer al ingelicht, maar zij geven aan niks voor me te kunnen doen helaas...
Loes1996 schreef:Je psycholoog heeft wel gelijk dat je het niet helemaal kan voorkomen. Nu is het natuurlijk zo dat je met helpende gedachten jezelf wel kan helpen. Want hoe erg is zo’n paniekaanval? Vaak als je denkt het mag niet, dan komt het juist. Ook als je bij elk signaal al denkt : HELP HIER GAAN WE WEER. Ja dan zal ze ook in alle hevigheid komen. Ik denk dat je psycholoog hier dan ook op doelt.
Welke tools kan je zelf wel inzetten om meer ontspannen dat tentamen in te gaan? Of op het moment van een paniekaanval om weer de grip op jezelf te krijgen?
In sommige situaties maakt het weinig uit, maar bij een tentamen kan het echt ervoor zorgen dat ik het niet haal omdat ik mij niet kan concentreren of echt het lokaal moet verlaten... Dan wordt het echt ontzettend moeilijk om voor jezelf te zeggen dat het oke is.
Op dit moment probeer ik meestal bewust diep adem te gaan halen, me te focussen op waar ik mee bezig ben of even rustig rond te kijken en dingen te 'herkennen' (noem 5 dingen die je ziet, 4 die je voelt etc).
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 28-06-23 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt