Ik verslik me vaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Ik verslik me vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 08:49

Goedemorgen,

Ik wil eigenlijk mijn ei kwijt, maar ik hoop ook dat er misschien iemand is die het herkent of een idee zou kunnen hebben wat het kan zijn. Sorry lang en misschien niet zo smakelijk verhaal :P :o

Naar mijn idee begon het zo'n 3/4 jaar terug dat ik vaak mijn keel schraapte omdat ik het globusgevoel(brok in keel) had, maar er daadwerkelijk ook vaak slijm zat wat ik dan voelde als ik ademde, dan kon je het soms ook horen, slikken hielp niet om het weg te krijgen.

Toen begon ik in de nacht regelmatig te verslikken, soms ging er een droom aan vooraf soms niet maar dan werd ik al hoestende en naar adem snakkend wakker. Mijn man schrikt zich dan ook rot omdat ik me dan ook erg lijkt te verslikken/stikken. Maar mijn idee verslik ik me dan in mijn eigen slijm. Daarna moet ik namelijk ook weer een tijd nog kuchen en keel schrapen. Ik merk dat ik extra last heb van veel slijm na bijvoorbeeld chocola maar dat is volgens mij normaal en dan zou je normaal ook denk ik niet je keel hoeven schrapen of niet verslikken. Ik probeer het schrapen ook niet te doen want ik vind het heel erg vervelend en weet dat het ook irritatie in je keel kan geven.

Ik was verwezen naar de kno om te kijken of ik apneu heb, dat was niet het geval, daarna heb ik even niks gedaan met de klachten het kwam en ging ook een beetje dus soms had ik een tijd geen last.

Vervolgens verslikte ik me ook overdag steeds vaker. Niet gewoon verslikken maar soms echt zo erg dat ik dan dacht dat ik het niet zou overleven, momenten waarbij ik alleen nog kon inademen met piepend geluid. Soms met eten terwijl ik altijd rustig aan tafel eet, soms met drinken.
Ik weer terug naar de huisarts, die zei dat mogelijk mijn luchtpijp dan afsluit maar dat ik me geen zorgen hoefde te maken want als ik dan out zou gaan ontspant je lichaam en kom je weer bij. Klonk mij niet heel geruststellend :P maar goed tot nu toe heb ik alle keren nog overleefd en ik kreeg weer een verwijzing deze keer voor neurologie omdat ik het niet normaal vond met mijn leeftijd en ik al bij kno was geweest.
De neuroloog vond niks en stuurde me naar maagdarmlever. Die snapte volgens mij niet zo goed wat ik kwam doen want het was meer wat voor kno, ik had ook geen last van brandend maagzuur. Dus terug naar kno en gelukkig werd er verder gekeken, er werd een slikvideo gemaakt en daar was op te zien dat het eten heel erg traag die mijn slokdarm ging het duurde zo'n 1.5 minuut. Maar het is niet zeker dat dit de klachten veroorzaakt. Dat was dan weer wat voor mdl en ondertussen kreeg ik logopedie. Ik kreeg een gastroscopie en daar werd niks in gevonden. Mensen in mijn omgeving waren erg opgelucht maar voor mij is dat dan een teleurstelling want het lost het probleem niet op.

Nu was er nog een optie voor een manometrie in een ander ziekenhuis waarbij er een drukmeting van de slokdarm wordt gedaan er staat weer eerst een telefoongesprek met de mdl gepland dus er zal nog wel weer een tijd overheen gaan. Soms denk ik laat maar straks komt er weer niks uit en dan voel ik me een aansteller en heb ik alles voor niks gedaan, vooral als ik even geen last heb.

Maar bijvoorbeeld gisteren zat ik met mijn man in de auto en had een zuurtje in mijn mond en ik verslikte me weer, mijn man dacht in het snoepje maar dat was niet zo. Ik reed dus ik moest de vluchtstrook op en mijn man schrok zich natuurlijk weer rot. Ik schrik tegenwoordig pas als ik dan dus weer echt even geen lucht krijg.

Maar ik merk wel, vooral de eerste tijd na het verslikken, dat ik bang wordt. Ik wou binnenkort weer naar een attractiepark maar wat als ik me daarin verslik? Wat als ik alleen in een bos loop(ik wandel heel vaak alleen), zal ik dan geen snoep, geen crackers geen vlees, geen erwten meer eten, geen water drinken etc. Op het werk gebeurd het ook af en toe dan schrikken ze ook erg. Ik heb niet het idee dat het van stress of haast komt want vaak na een tijdje sta ik er helemaal niet meer bij stil en is er niks aan de hand en dan gebeurd het weer uit het niets.

Ergens heb ik simpelweg het idee dat mijn klepje van m'n luchtpijp gewoon zijn werk niet goed doet, maar ik meen aan dat de artsen dat wel zouden hebben aangegeven als dat een optie zou zijn.

Herkent iemand dit toevallig? Sowieso respect voor wie het helemaal heeft gelezen :')

Suliko

Re: Ik verslik me vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:17

Dat is vervelend! Ik ben absoluut geen dokter, maar ik moet wel aan twee dingen denken:

Ik herken namelijk wat je zegt over het voelen van slijm in je keel. Bij mij word dit veroorzaakt als ik zuivel eet. Ik eet daarom zo min mogelijk zuivel, anders verander ik intern in een slijmbal (zo noem ik het altijd). Dit gaat ook niet zomaar weg, het blijft gerust een dag. Ik moest eraan denken doordat je chocola noemde. Als kind kwam er ook uit dat ik lactose gevoelig/intolerant ben (iets met snottebellen tot op de knieën). Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een tijd stopt met zuivel eten en drinken.

Verder klinkt het voor mij deels psychisch. Daarmee wil ik niet zeggen dat je gestoord bent, maar voor veel mensen is de keel schapen een onbewuste tic, irriteer je daar je keel mee en blijf je vervolgens iets voelen en schapen en kom je in een cirkeltje terecht.
Ik denk dat zo’n gewoonte echt kan doorslaan naar een gevoel van verslikken (slijm gaat niet weg —> spanning —> keel slaat dicht) naar daadwerkelijk verslikken, omdat je niet meer ontspannen en normaal je keel- en sliktechnieken toepast. Oftewel, je komt in een vicieuze cirkel van verslikken terecht.

Ik heb de afgelopen week wat meer zuivel gegeten dan normaal en ik heb constant een soort slijmhoop in mijn keel die ik niet weggeslikt krijg. Dus dat herken ik absoluut. Soms is het zo erg dat ik het wel eens weg probeer te hoesten of schapen, wat vaak niet lukt en het niet beter maakt. Tot nu toe blijf ik daar niet in hangen, maar ik kan me wel voorstellen hoe het door kan slaan naar het onbewust constant controleren van een normaal automatische handeling van slikken. Waardoor je dus in zo’n cirkeltje terecht komt van steeds extremere uitingen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:27

Krijg je op zulke momenten eerst helemaal geen lucht? Hebben de artsen het eventueel gehad over Laryngospasme (strottenhoofdkramp)? Wellicht is dat anders iets om mee te nemen in gesprek met de arts :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:30

Ik verslik mij ook vaak. Kan dan ook blauw aanlopen.
Onderweg snoepje of iets anders eten doe ik niet meer.
Heb over het algemeen een fles water bij mij.

Ergste vind ik dat het zo heftig is, piepstem daarna en de energie die het kost.

Ik blijf wel dingen doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 09:31

@suliko bedankt voor het lezen en je uitgebreide bericht. Ik heb inderdaad ook na melkproducten meer slijm. Ik eet in de ochtend een klein beetje yoghurt met Cruesli ik kan eens kijken of het anders is als ik dat niet eet. Ik zou alleen niet zonder chocola kunnen :')

Ik probeer het schrapen dus echt niet te doen maar dan hoopt het dus zo op dat ik het niet weg kan slikken, ik het voel met ademen en het ook in mijn stem komt dus dan weet ik niet hoe ik dat anders kan oplossen?

Ik wou eerst de uitwerking van logopedie proberen maar zij gaf het advies om wel verder te laten kijken omdat het niet normaal is dat mijn eten op de video zo langzaam ging en ze niet super veel spanning voelde.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 09:33

Maanon_ schreef:
Krijg je op zulke momenten eerst helemaal geen lucht? Hebben de artsen het eventueel gehad over Laryngospasme (strottenhoofdkramp)? Wellicht is dat anders iets om mee te nemen in gesprek met de arts :j

Daar dacht de huisarts dus aan maar ik wel het idee dat ik me in iets verslik zoals mijn eigen speeksel/slijm of water of eten :P in het ziekenhuis hebben ze daar niks meer over gezegd. Het is wel zo dat ik mij eerst als het ware verslik en daarna soms even geen lucht krijg. Ik denk dat er dan door het veel hoesten geen lucht meer in mijn longen zit waardoor ik even alleen nog kan inademen en even niet kan uitademen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:38

Wat ontzettend vervelend. Helpt meer door je neus ademen misschien ook?

Was je al bij de logopedist geweest? Die heeft mij destijds wel goed geholpen (met oefeningen die gelukkig niet gefilmd zijn, want ik ben al vreemd van mezelf, maar dit was wel heel wonderlijk :D ).

Sterkte met je zoektocht.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 09:40

Ik adem altijd door m'n neus :P

Ik heb een paar sessies bij de logopedist van het ziekenhuis gehad en kan nu ergens in de buurt naar een logopedist. Ik doe nog steeds de oefeningen maar ik merk geen verschil :o ze wou me eerst bij het ziekenhuis houden zolang het onderzoek daar liep maar ik wordt nu in principe doorverwezen omdat ze geen manometrie hier kunnen doen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:09

Ik weet niet of je er wat aan hebt, het zal vast gezien zijn bij een onderzoek. Mijn vader had dat ook heel vaak en hij bleek een uitstulping in zijn slokdarm te hebben, een soort zakje. Daarkwam ook voedsel in en dat moest opgehoest worden omdat het anders niet naar de maag kon. Hij is er aan geopereerd en dat heeft het opgelost.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 10:16

Ik denk dat je zoiets zou zien tijdens een gastroscopie. Wel fijn dat er voor je vader een oplossing was

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:48

Wat vervelend voor je dat je dit hebt. Je hebt zelf het idee dat je strottenklepje zijn werk niet goed doet. Was dat ook te zien in de slikvideo?

Heb je al eens geprobeerd om langzamer te eten? Gekke hersenkronkel van mij misschien, maar als je hap er lang over doet om door de slokdarm te gaan en je eet alweer verder, raakt de slokdarm misschien "vol"? Wie weet helpt het als je tussen happen door echt ruim de tijd laat om het eten te laten zakken.
Ik snap dat dit niet ideaal is om altijd toe te passen, maar ik zou het interessant vinden om te zien wat dat doet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:03

Ben je hypermobiel want dan verklaart het veel.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:34

Ik verslikte me 15 jaar terug ook heel veel. Tijdens eten bijvoorbeeld ondanks dat ik rustig at. Het was wel opvallend vaker aan de hand op mijn werk (zo erg dat mensen dachten dat ik slik problemen had).

Achteraf gezien was het bij mij 100% stress. Met z’n allen aan tafel lunchen en mensen die op mijn gehoest gingen letten hielp niet mee natuurlijk.

Andere werkplek en uiteindelijk burn-out hebben deze specifieke klacht gelukkig wel verholpen. Nu uit het zich vaak meer in een samengeknepen gevoel in mijn keel en het idee dat er een strakke band om mijn ribben zit waardoor ik niet diep kan ademhalen.

Uiteraard is het belangrijk dat er medisch wordt gekeken of er fysiek iets mis is. Maar kijk ook zelf eens hoeveel stress je onbewust ervaart in je leven, je hoofd kan hele gekke dingen uithalen met je lijf. Beterschap iig! Het lijkt me super rot -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:50

Mens kan geen 2/meerdere dingen tegelijk. Wel kunnen veel mensen heel snel schakelen tussen verschillende dingen waardoor het lijkt alsof ze dat wel kunnen. Inderdaad eten enkel als enkele activiteit doen, niet als tussendoor terwijl je afgeleid bent zoals met autorijden. Leren we kindjes ook, niet lopen en eten/drinken tegelijk. Eigenlijk niet vreemd om dat ook als volwassene te blijven toepassen, ook om bewust te eten ipv gedachteloos dooreten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 15:53

Ik heb het ook in mijn slaap of als ik rustig aan tafel zit te eten ik denk dat ik dan niet te snel of met afleiding eet. Maar alle tips en ideeën zijn uiteraard welkom

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:04

Laryngospasme oftewel strottenhoofdkramp
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laryngospasme

Mijn man heeft dat met ongeveer eenzelfde verhaal als jij. Vaak dachten we dat hij zich verslikte en stonden we klaar met de Heimlich methode, maar het is dus een plotselinge kramp van het strottenhoofd. Het is een angstige ervaring omdat je gewoon echt even geen lucht krijgt. Het wordt vaak in verband gebracht met maagreflux waardoor de slokdarm irriteert. Een andere oorzaak kan ALS zijn (maar dat heeft mijn man niet). Hij heeft het wel vaak met eten dus dachten we altijd dat hij zich verslikte tot hij het een keer had zonder dat er eten in de buurt was.
Hij is ook op apneu getest maar dat was het niet. Hij heeft het soms ook in zijn slaap. Daarom dachten we ook aan apneu.

Strottenhoofdkramp herstelt zich meestal na korte tijd vanzelf weer. Als je dat weet is de angst er ook wat af.
Als je kunt ontspannen is het sneller weg.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:15

Klinkt bekend, ik kan me gruwelijk verslikken in m’n eigen spuug. Toen ik nog werkte, was ik berucht bij de ehbo- ers die regelmatig gebeld werden dat ik weer es ergens in stikte.
Ik heb het nu nog wel eens, ik eet bv geen peren meer, dat was altijd raak en een appel alleen in kleine stukjes. Ik eet of drink nooit lopend. Ga altijd zitten. Dokters heb ik een hekel aan, ben ik er nooit voor geweest. Maar bij mij is het met de jaren minder geworden.
Sterkte!

O ja, ik krijg ook standaard de hik als ik rauwe groenten eet. Ook zo raar

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:40

Ik moest gelijk denken aan MS en Parkinson. Een van de eerste tekenen kan verslikken zijn. Maar wss is dat het niet :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 23:51

Al dat slijm in je keel is dat niet het gevolg van een postnasale drip door allergieën/hooikoorts? Al zou ik denken dat een kno dat ook wel bekijkt.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 00:37

De klachten zoals je ze ‘s nachts beschrijft lijken wel op de kinkhoest die mijn dochtertje had toen ze een jaar of drie was. Blijkbaar kunnen die atypisch zijn als je ervoor ingeënt bent. Maar zij had het niet overdag.