Goedeavond Ik zit al langere tijd tedenken om iets aan meditatie tegaan doen.
Reden? Iets met adhd hebben, een echte overdenker zijn, snel over dingen in zitten,snel gestrest en hersenen die overuren draaien. Ik zou graag weer wat meer in de rust in mijn hoofd willen
Zijn er hier mensen die dit gewoon thuis doen? En doen jullie dat online via een streaming, of doen jullie dit via youtube?
Ik gebruik met vlagen de app Headspace. Bevalt me heel goed, waarna het na een paar maand weer versloft tot ik het weer mis Fijne begeleide meditaties, voor beginners tot gevorderden en je ook voor jouw stemming of doel wat kan vinden.
Ik heb een tijd gemediteerd met (betaalde versie van) Headspace. Later ben ik naar een meditatiegroep gegaan, en dat beviel mij beter dan verwacht. Ik ben verhuisd en doe nu alleen nog mee aan hun extra ochtend eens in de vijf weken en niet meer in de doorlopende groep. Ondertussen is meditatie na die jaren voor mij iets zo 'gewoons' dat ik het gewoon vind en doe. Ik mediteer meestal in stilte, incidenteel doe ik een begeleide meditatie.
De app van Insight timer heeft ook heel veel meditaties, ook in de gratis versie. Ik kan mij voorstellen dat het fijn kan zijn wel samen in een groep te beginnen, daar zijn vaak veel opties voor. En die zijn vaak toegankelijker dan ze ogen, naar mijn mening.
Ik zou het zelf ook omschrijven dat je hoofd niet per se altijd rustiger wordt, maar dat je beter leert met die gedachten om kan gaan. Ze zijn er nog steeds, maar je kunt ze makkelijker 'parkeren'. (En daardoor ben ik ook meer gaan waarderen dat ik zo een druk hoofd kan hebben, maar dat heeft wel even geduurd. )
ellepel
Geplaatst: 18-05-23 21:03
ik doe het ook bij vlagen…ik heb periodes dat ik snachts een stel hersenen heb die overuren draaien en ik kom dan niet tot rust, met alle bijkomende paniek en onrust gevoelens overdag. dan luister ik weer een tijdje savonds voor het slapen gaan naar geleide meditaties en merk dat mijn hoofd dan niet meer vol is en er ruimte is voor stilte…ik slaap dan absoluut veel rustiger. ook headspace gehad,maar ik vind het toch fijner om via youtube wat uit te zoeken. heb niet elke keer zin in dezelfde meditatie namelijk. de meditaties van michael pilarczyk zijn ook erg fijn!