Welke schoenen geschikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Welke schoenen geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 21:47

Hoi,

Ik heb een best groot probleem met schoenen ik loop namelijk extreem naar binnen. Daardoor sloop ik ook gewoon veel schoenen en door een slechte houding heb ik gewoon last van mijn gewrichten, gezien ik ook reuma heb is dat dus dubbel op.

Ik heb een hele rijd Joya schoenen gehad en daar ging het super goed op, maarja ongeveer 250 euro en na een half jaar compleet versleten. Dat gaat mij te ver.

Daarom overgestapt naar Skechers arch fit, in eerste instantie ging dat super goed en heb er best wat van versleten. Maar nu lijkt het niet meer goed te passen want ik loop er weer helemaal naast met bijbehorende klachten.

Ik ben dus opzoek naar een schoen die stevig is maar ook comfortabel zoals de zachte demping van Joya en Skechers. Ik heb ook holle voeten dus het zou fijn zijn dat de schoen daar of voorgevormd is zoals bij Skechers of de zool zich volledig aanpast aan de voet zoals bij Joya.

Het hoeven geen pareltjes te zijn, ik zal ze alleen op het werk gebruiken. Prijs is ook niet belangrijk mits de kwaliteit er naar is.

Dees

Re: Welke schoenen geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:49

Steunzolen al eens geprobeerd?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 22:11

Dees schreef:
Steunzolen al eens geprobeerd?

Heb ik gehad maar beviel niet. Ze waren zo dik dat ze in de meeste schoenen niet passen. Of je krijgt van die mega harde lompe schoenen en dat trekken mijn voetjes niet.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:14

Ik zou met je reuma toch oppassen en niet teveel 'gewoon proberen'. Wellicht langs een goede winkel waar ze ook advies geven over schoenen die wat beter passen bij je manier van lopen?
Nog een stap verder is aangepaste/op maat gemaakte schoenen. Al kan ik mij voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:22

Naar een podotherapeut en schoenen op maat laten maken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:23

Voetentraining en geleidelijk overstappen op schoenen zonder enige ondersteuning is misschien een optie?
Barefoot of ook wel minimalistische schoenen heten die.

Er loopt een topic over Barefoot schoenen voor mensen op bokt en er is ook heel veel informatie over op o.a. Facebook te vinden.
Juist mensen met lichamelijke aandoeningen hebben vaak baat bij deze schoenen en aangepaste manier van lopen.
Een steunzool met zacht/comfortabel voetbed kan je voeten ook enorm lui maken.
Ik ken veel verhalen van mensen die zonder steunzolen amper konden lopen, maar die zijn overgestapt op BF schoenen en waarbij klachten aan voeten, heupen of rug geleidelijk aan zijn verdwenen.
Niet ineens cold turkey overstappen, maar starten met je voeten trainen en geleidelijk beginnen met andere schoenen.

Ik had heel erg holle voeten en in alle schoenen zooltjes die die holle voeten opvulde en ondersteunde. Op en top voetbed, enorm luie voeten gekregen, mijn voetspieren hoefden amper wat te doen.
Daarnaast zwikte ik mijn enkels vaak en ik kon s morgens soms amper op mijn voeten staan na een nacht rust, mijn voeten moesten echt elke ochtend wennen aan het weer dragen.

Ik ben eind september vorig jaar begonnen met mijn voeten te trainen (na zorgvuldig inlezen) en heb half oktober m'n eerste paar Barefoot wandelschoenen gekocht. Begonnen met ze in huis te dragen en af en toe een rondje buiten, afgewisseld met mijn "gewone" schoenen. Uitgebouwd naar korte wandelingen en langzaam aan naar steeds vaker en langer dragen. En een paar nette BF winterlaarsjes erbij voor dagelijks werk.
Inmiddels, draag ik nagenoeg alleen nog Barefoot schoenen en ervaar ik veel minder klachten aan mijn benen, ik zwik mijn enkels eigenlijk niet meer (als ik ze nog zwik is het meestal in mijn rijschoenen, die niet BF zijn).
En de opstart"kreupelheid s morgens als ik mijn bed uit kom is ook over.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:17

Waarom loop je op de binnenkant van je voeten? Is dat wel eens onderzocht? Doe je dat allang?

Voorbeeld. Kind van kennis deed dat 35 jaar geleden ook. Moeder liet door de schoenmaker extra dikke zolen aan binnenkant onder de schoenen plakken. Dat hielp goed. Weet niet meer hoe lang het geduurd heeft, maar op een gegeven moment liep kind weer goed.

Maar over onderzoeken. Scheef lopen komt meestal uit de heupen. Ben je wel eens bij een osteopaat geweest bijvoorbeeld?

Of een looponderzoek bij een hoede sportzaak waar ze hardloopschoenen verkopen?

En misschien moet je zelfs orthopedische schoenen laten maken?

En nog over steunzolen. Wat gek dat alleen maar geprobeerd is met een zool in de schoen, i.p.v. een combi met iets onder de schoenen.

Maar als je echt alleen tips wil voor schoenen zou ik zeggen Rieker, Helioform of Wolky.

Succes

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:32

Ik zou naar een voetentherapeut/podoloog gaan. Zij hebben mij goed geholpen!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 12:23

Marie111 schreef:
Waarom loop je op de binnenkant van je voeten? Is dat wel eens onderzocht? Doe je dat allang?

Voorbeeld. Kind van kennis deed dat 35 jaar geleden ook. Moeder liet door de schoenmaker extra dikke zolen aan binnenkant onder de schoenen plakken. Dat hielp goed. Weet niet meer hoe lang het geduurd heeft, maar op een gegeven moment liep kind weer goed.

Maar over onderzoeken. Scheef lopen komt meestal uit de heupen. Ben je wel eens bij een osteopaat geweest bijvoorbeeld?

Of een looponderzoek bij een hoede sportzaak waar ze hardloopschoenen verkopen?

En misschien moet je zelfs orthopedische schoenen laten maken?

En nog over steunzolen. Wat gek dat alleen maar geprobeerd is met een zool in de schoen, i.p.v. een combi met iets onder de schoenen.

Maar als je echt alleen tips wil voor schoenen zou ik zeggen Rieker, Helioform of Wolky.

Succes

Zou hier ook maar zo vanuit de heupen kunnen komen. Ik heb 24/7 pijn aan mijn heupen, soms zelfs niet te doen. Kan soms bijna niet lopen als ik van de bank of stoel af kom. Maar volgens de reumatoloog heeft dat allemaal met mijn reuma te maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:46

Reden te meer om te zorgen dat je onderstel iig goed recht staat en gaat.
Dat los je echt niet op met Sketchers.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:54

Zelf heb ik op maat gemaakte orthopedische schoenen.

Dit gaat via de revalidatiearts en de orthopedisch schoenmaker.
Er wordt dan ook gekeken naar je heupen en hoe je staat.

Orthopedische schoenen hebben wel een eigen bijdrage van rond de €125.