Ik zit namelijk met het volgende, ik bouw heel snel veel spanning op. Voor de gekste dingen, een examen, sollicitatie of voor het eerst naar een (voor mij) onbekend festival.
Hiervoor heb ik in het verleden via school een faalangst cursus gehad gezien dit tijdens mijn eerste stage zo erg werd dat ik bevroor en letterlijk niks meer deed en in dezelfde positie bleef zitten. Ik herinnerde mij dan ook helemaal niks van die momentrn, men kon praten wat ze wilden maar niks kwam aan.
De cursus heeft veel geholpen en z'n black out als toen heb ik nooit meer gehad gelukkig.
Alleen met de paarden heb ik er ook last van. Met een wedstrijd is het precies het zelfde verhaal. De eerste proef weet ik vaak niks meer van, vergeet te rijden en ga op automatische piloot de proef rijden. Ik heb een schat van een paardje dat heel braaf zn ding doet en als ik veel spanning opbouw mij gewoon red. Ik ben hem dan daar ook heel erg dankbaar voor. Vroeger had ik dit ook bij een les of training bij een andere instructeur maar inmiddels is dit ook bijna weg, alleen op andere locatie met veel andere mensen schiet de faalangst er weer in.
Ik ben sinds dit jaar bezig om met hem meer wedstrijden te doen en voor mij de grenzen te verlegen maar voor hem zou het ook beter zijn als we het samen doen ipv dat ik bevries. Mijn huidige instructeur heeft mij hier heel erg mee geholpen om zekerder te worden.
Sinds 2 jaar heb een nieuwe pony, gekocht uit het land als 2 jarige en samen met mijn instructeur opgeleid voor de wagen. Dit gaat heel goed, op de grond zijn we dikke vrienden en loopt altijd gezellig met mij mee etc. Ook voor de wagen doet ze het super goed, ben ik blij loopt ze als een zonnetje en ze zet zich altijd 100% in. Alleen nu heb ik dus ook de spannings momenten, ze word hierdoor zelf ook onzeker en loperig, taktfouten of gaat twijfen. Logisch ook want ik geef de spanning door. Ik heb gelukkig lang niet altijd last van maar als ik met haar meer wil gaan doen ga ik die spanning natuurlijk weer tegen komen. Het is voor haar dan ook allemaal nieuw en ik moet haar dan helpen ipv zij mij.
Mijn instructeur geeft mij nu al weer hele fijn goede tools maar ik wil dit graag bij mij zelf oplossen want ik ben het probleem (vind hij ook) nu is mijn vraag dan ook weten jullie een cursus of iets in die richting die mij met de spanning/faalangst kan helpen. Ik merk namelijk dat mijn emoties de overhand nemen en dat is voor de pony niet eerlijk, ook voor dr dingen in het dagelijks leven lijkt mij dit goed om een cursus te doen.