Jeuk hoofdhuid, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Jeuk hoofdhuid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 17:49

Hallo Bokkers,

Ik word niet goed van de jeuk op mijn hoofdhuid -O-
Inmiddels bijna 2 jaar geleden (oktober 2021) heb ik mijn haar laten verven bij een professionele salon en daarbij ben ik ook verandert van shampoo. Vanaf dat moment had ik flinke schilfering op mijn hoofdhuid en later kwam er jeuk bij. Vermoedelijk toch gereageerd op iets in de verf. Er is ook olaplex gebruikt bij de behandeling. In het verleden heb ik het wel eens vaker laten verven maar niet zo heftig gebleekt als nu, nooit eerder heb ik een reactie op iets gehad.

De shampoo waar ik naar was verandert was trouwens Lanza healing color care, mijn haar werd er heerlijk zacht van en het is een sulfaatvrije shampoo.
Ik had ook een zilvershampoo gekregen van hetzelfde merk om af en toe mee te wassen en die droogde mijn hoofdhuid enorm uit, zag duidelijk dat die ergere schilfers veroorzaakte.
Dacht dus eerst dat dat de oorzaak was dus daarmee gestopt, maar het maakte geen verschil.
Daarom vermoed ik zelf dat er sprake was van een soort contact allergie door de verf?

Het ging heel geleidelijk van geen naar steeds meer jeuk en schilfers, in de zomer van 2022 was de jeuk echt heel vervelend met de warmte. Ik kon ook echt best hard krabben :=
In november '22 ben ik eindelijk eens naar de huisarts geweest en kreeg een kuur ketoconazol om het mee te wassen. Tot die tijd had ik een paar keer gewisseld van shampoo, kokosolie maskers in mn haar gedaan, tea tree olie en weet ik wat :+
Binnen 1 of 2x wassen met de ketoconazol was de jeuk uiteraard meteen weg, vermindering van de schilfers duurde wat langer.
Ik ben toen overgegaan op L'anza Healing Remedy shampoo, vrij van parabenen en sulfaten.
Dat ging een aantal maanden goed, echter merk ik weer een toename in jeuk sinds een paar weken. Schilfers zijn er nog steeds erg weinig/onverandert (ben nooit helemaal schilfervrij geweest overigens).

Lastige is dat ik veel sport en helaas snel zweet. Ik ben 4x per week in de sportschool en rijd 1x per week.
Ik moet het echt wassen als ik heb gesport, anders is de jeuk niet te doen. Het begint al zodra ik lichtjes zweet namelijk.
Overigens is de jeuk er ook als ik niet sport, alleen verergert het zweten het wel.
Ik moet het los van sporten ook om de dag wassen, dan is de jeuk al vervelend.
De Lanza shampoo maakt het niet erger als in ik heb geen toename in schilfers en de eerste maanden na de kuur was er geen jeuk. Bij sommige andere shampoos was dat wel, dan zag ik het meteen na het douchen al bij de haargrens veel schilfers en die jeukte ook.
Sinds de ketoconazol is dat gelukkig niet meer voorgekomen dus het is wel enigszins gekalmeerd?

Ik wil binnenkort weer naar de huisarts maar wil niet nog een keer een kuur ketoconazol, omdat dat naar mijn idee alleen de symptomen oplost.
Dus ik hoop dan of ander advies te krijgen of doorverwezen te worden naar een dermatoloog.
Ik heb in mijn hele leven nooit jeuk of schilfers of roos op de hoofdhuid gehad, ook niet toen ik 4 /5x per week paard reed in de zomer en veel zweette onder mijn cap.
Ik kon dan makkelijk als ik in de avond had paardgereden pas de volgende dag mijn haar wassen.
Frappante vind ik ook nog eens dat ik tot de verf beurt mijn haar al echt jarenlang waste met Niveau Diamond Gloss shampoo, wat natuurlijk ook niet echt goed is, maar hier had ik nooit klachten door :+

Ik probeer weinig shampoo te gebruiken, eerst goed laten schuimen tussen mijn handen en ik spoel zo goed mogelijk uit.
De jeuk zit trouwens verspreid over mijn hoofd, bovenop mijn hoofd af en toe, met name aan de achterkant van mijn hoofd richting de haargrens bij mijn nek.
Ik heb geen jeuk bij mijn haargrens bij mijn voorhoofd, dat had ik voor de kuur wel.
Er zijn geen zichtbare plekjes of bultjes.
Ik vind het daarom niet perse lijken op seborrheisch eczeem, het is echt hoofdzakelijk de achterkant van mijn hoofd waar het jeukt.
Toen het net begon na het verven had ik zo'n hoofdhuidborstel gebruikt maar daar werden de schilfers 100x erger van dus heb dat niet doorgezet.

Iemand hier misschien ideeen voor andere shampoos? Is het wijs om misschien te gaan scrubben? Iemand met dezelfde klachten?

Bedankt voor het lezen :)

Slmt9

Re: Jeuk hoofdhuid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:54

Ik gebruikte de ketoconazol wel om het te doorbreken. Verder ben ik had aan het werk gegaan om het wassen te minderen, dat ging niet zonder slag of stoot maar inmiddels zit ik op 1x per week.

Ik was volgens de curly girl methode. 1x per week de blauwe kindershampoo van Schwarzkopf en als je op andere dagen wil wassen, dan zou dat kunnen met een milde conditioner.

Het heeft lang geduurd, maar ik ben al een hele tijd stabiel.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:05

Ik gebruik shampoo van Furterer (de lichtgroene versie, weet niet hoe die heet). Vorige zomer werd ik ook gek van jeuk op mijn hoofd. Geen schilfers maar kapster zag wel dat mijn hoofdhuid wat rood was. Was dat de oorzaak van de jeuk of heer gevolg van het krabben, geen idee. In ieder geval na een tijdje met de shampoo van Furterer ging het beter. Toevallig deze week nog een keer andere gebruikt en ik heb de hele dag zitten krabben.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:17

Shampoo van mediceuticals?
Dat had de kapper mij aangeraden toen m'n haar en hoofdhuid onrustig waren.

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:20

Jee wat vervelend :/
Ik zou nog eens naar de huisarts gaan en kijken of je ermee naar een dermatoloog kan.
Dan wordt je hopelijk snel en gericht geholpen zodat je niet maanden lang allerlei shampoos zit uit te proberen.
Hoe droog je je haren eigenlijk? Soms kan luchtdrogen of slapen met vochtig haar huidproblemen erger maken

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:30

Ik heb precies hetzelfde als jij heel vervelend.

Heb je de ketonazol wel lang genoeg gebruikt? Je moet het best even gebruiken om het echt volledig weg te krijgen.
En anders kun je ook bethnalan emulsie vragen bij de huisarts dit werkt heel goed voor mijn cliënten die ook veel schilfers en jeuk hebben

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:58

De ketonazol shampoo moet je idd wel een paar flesjes an gebruiken
Soms zelfs blijvend
Ik heb het 2 jaar regelmatig gebruikt
En dit is het eerste jaar dat ik het nauwelijks tot niet gebruik
Met zo'n moet ik nog wel uitkijken
Dan wordt mijn hoofdhuid gevoelig en rood

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:42

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:15

Waarom denk je dat ketoconazol alleen symptoom bestrijding is? Als er nou iets is wat een geneesmiddel is, dan is dat namelijk ketoconazol.
Vermoedelijk is je hoofdhuid op een gegeven moment beschadigd, wat een schimmel de gelegenheid heeft gegeven zich fijn te nestelen. Ketoconazol bestrijdt die schimmel, maar dan moet je het wel lang genoeg gebruiken. Namelijk tot het echt, echt, echt, echt, écht weg is.
Er zit weinig tot niks in ketoconazol dat verzacht of symptomen zou kunnen verlichten, dus als het werkt, is daarmee eigenlijk de diagnose wel zo ongeveer rond. En is behandeling eigenlijk ook duidelijk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:17

Als je geen last had van de shampoo die je voor het verven gebruikte, dan zou ik weer terug gaan naar die shampoo. Ik denk dat je hoofdhuid een flinke klap/reactie heeft gehad op de verf en dat is niet zomaar over.

Doorverwijzen naar een dermatoloog is natuurlijk prima, maar ook die doen aan 'symptoombestrijding'. Het enige wat ze misschien voorstellen is een allergietest. Maar verder zullen ze ook gewoon middeltjes voorschrijven die je hoofdhuid rustiger maken.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:20

Ik heb (en mn zus ook) dit ook en jarenlang medische shampoos gebruikt.
Nu ben ik al een paar jaar overgestapt op mediceuticals x folate, en we hebben beide geen schilfer en geen jeuk meer gehad.
En ik heb verder alles geprobeerd wat er maar bij de drogisterijen verkrijgen is, maar deze shampoo is echt fantastisch.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:09

Hier hetzelfde probleem gehad, al vanaf kind af aan. Ook vaak op recept ketoconazol gebruikt, werkt idd heel goed, maar moet steeds via de huisarts. Na een tip overgegaan op Selsun, schijnt hetzelfde te werking te hebben als ketoconazol. En bij mij is dat inderdaad zo, werkt echt heel erg goed. In het begin 2x per week gebruiken, naast je gewone shampoo, nu gebruik ik het nog 1x per week ofzo, en nergens meer last van. Selsun is verkrijgbaar bij de DA drogist. Het stinkt wel :+

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:10

Terug naar de huisarts lijkt me een goed idee.

Ik gebruik Berken haarwater van garnier om mijn hoofdhuid tot rust te brengen.
En juist minder wassen. Van haren wassen droogt je huid uit wat de schilfers en jeuk verergerd.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:32

Ketoconazol op recept was het enige in 9 jaar dat mij heeft geholpen. Nu gebruik ik de versie van de drogist zonder recept dus, zit de helft aan werkzame stof in en max. 1 keer per week (indien jeuk) en daar blijft het rustig mee, andere dagen een hele neutrale shampoo.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:06

Shampoo van Dr Leenarts (dermatoloog) bevat ureum en dat helpt bij jeuk en schilfers. Ik gebruik ook de conditioner. Ik heb een hele gevoelige huid en kan haast nergens tegen maar dit werkt goed. Je kan de shampoo en conditioner bestellen via haar site, de Etos verkoopt het en sindskort ook het Kruidvat.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 22:08

@Slmt9
Ik heb zelf geen krullen, weet niet of de CG methode dan passend is. 1x per week wassen lijkt me ook niks ivm het vele sporten, denk dat mn haar dan enorm 'vies'/vet wordt :o

@sassycas
Ik droog mijn haar eerst met een bamboe haar handdoek, dan na minuut of 10/15 haal ik het eruit, schud ik het los en droog ik het aan de lucht. Ben nooit zo van het föhnen geweest :P
Ga niet slapen met vochtig haar, daar let ik wel op :j

Bedankt voor de genoemde shampoo tips!

Over de ketoconazol, heb even gekeken wat er op het recept stond, heb de verpakking nog.
Ik heb het 4 weken lang moeten gebruiken, 2x per week wassen ermee, eerst met eigen shampoo en dan ketoconazol.
Dat heb ik helemaal afgemaakt, klachten waren al met een week weg.
En met overgebleven schilfers bedoel ik her en der een paar schilfers, dat was al een groot verschil met eerst.
Ik weet niet of dat dan nog minder was geworden als ik was doorgegaan? De jeuk was al volledig verdwenen.

Is het dan wel mogelijk dat als je dit langer gebruikt dat de 'verstoorde balans' echt weer hersteld? Omdat ik vooraf geen hoofdhuidproblemen had?
Dat is met name wel een zorg, ik zou het wel een ding vinden als ik jaar in jaar uit periodiek zo'n kuur moet doen, naar mijn idee wordt het dan dus symptoombestrijding :o

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:17

Eventueel zou je nog om een allergie test kunnen vragen. Ik had zelf ook een jeukende hoofdhuid en bleek allergisch te zijn voor een van de stofjes in shampoo.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:31

_Lois_ schreef:
Is het dan wel mogelijk dat als je dit langer gebruikt dat de 'verstoorde balans' echt weer hersteld? Omdat ik vooraf geen hoofdhuidproblemen had?
Dat is met name wel een zorg, ik zou het wel een ding vinden als ik jaar in jaar uit periodiek zo'n kuur moet doen, naar mijn idee wordt het dan dus symptoombestrijding :o

Zover ik weet en gemerkt heb is het chronisch en kom je er niet weer van af (seborroïsch eczeem) -O-

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:46

Hele gekke optie misschien. Heb je al eens een hoofdhuid check laten doen bij een goede kapster?:
Deze heb ik laten doen, gingen ze met verschillende stripjes over het hoofd en adh daarvan kwam er in mijn geval vitaminegebrek en?? Nogwar uit. Met de juiste hoofdhuidolie & shampoo was ik van de jeuk af.
Ze gebruiken daar het merk la biosthetique. Duur maar voor mij enorm geholpen!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 23:05

Lois, hier was t elke keer na de ketaconazol weer snel terug.
Ik heb zelfs de kankerverwekkende teershampoo gebruikt en daarbij hetzelfde, en topicorte vd dermatoloog.

Nu voor t eerst sinds 2 jaar gewoon geen enkele jeuk en schilfer meer. Dat had ik nooit verwacht van een vrij verkrijgbaar product.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 10:31

meisje_ schreef:
Hele gekke optie misschien. Heb je al eens een hoofdhuid check laten doen bij een goede kapster?:
Deze heb ik laten doen, gingen ze met verschillende stripjes over het hoofd en adh daarvan kwam er in mijn geval vitaminegebrek en?? Nogwar uit. Met de juiste hoofdhuidolie & shampoo was ik van de jeuk af.

Waar had jij dit gedaan?
Ik ben naar aanleiding van jouw post eens gaan googlen, zijn kennelijk best wat bedrijven die een haar en hoofdhuid analyse doen en dan met een soort microscoop naar je hoofdhuid kijken. Daarna krijg je een plan van aanpak met bepaalde producten.
Iemand zoiets wel eens gehad? Zie dat veel salons die dat doen ook met Mediceuticals werken.

Deze bijvoorbeeld
https://www.confidenthaarzorg.nl/services/haar-analyse
https://berinocare.nl/gratis-haar-en-hoofdhuidanalyse/

Vind het wel interessant klinken, als ik zelf van dichtbij kijk kan ik wel zien dat mn hoofdhuid niet volledig 'schoon' is.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:35

_Lois_ schreef:
meisje_ schreef:

Waar had jij dit gedaan?
Ik ben naar aanleiding van jouw post eens gaan googlen, zijn kennelijk best wat bedrijven die een haar en hoofdhuid analyse doen en dan met een soort microscoop naar je hoofdhuid kijken. Daarna krijg je een plan van aanpak met bepaalde producten.
Iemand zoiets wel eens gehad? Zie dat veel salons die dat doen ook met Mediceuticals werken.

Deze bijvoorbeeld
https://www.confidenthaarzorg.nl/services/haar-analyse
https://berinocare.nl/gratis-haar-en-hoofdhuidanalyse/

Vind het wel interessant klinken, als ik zelf van dichtbij kijk kan ik wel zien dat mn hoofdhuid niet volledig 'schoon' is.

Heb dit bij mijn kapster laten doen (zuid limburg) maar die opties zijn er vast meet en ze kijken naar wat je hoofdhuid écht nodig heeft ook lange termijn.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 11:44

Even een update, ik heb toch de Mediceuticals shampoo en conditioner gekocht die hier aantal keer genoemd was.

Gebruik het nu eerst als 'kuur' 2 weken elke dag zoals ze aanraden, en dan over naar minder vaak wassen/eventueel weer eigen shampoo.
Ben nu 1,5 week onderweg en tot zover gaat het erg goed *\o/*
Hoofdhuid is stuk schoner als ik op verschillende plekken tussen de haren kijk, zie geen schilfers meer en de jeuk is weg.

Zoals ook in de OP staat sport ik veel en tot mijn opluchting/verbazing, heb ik zelfs geen jeuk meer als ik zweet bij mn voorhoofd, boven de oren of bij haargrens in mn nek _/-\o_
Echt, wat een verademing is dat zeg! Zeker nu het warmer wordt :D
Komende maandag is de laatste dag, dan ga ik afbouwen 3 of 4 keer per week wassen denk ik, ben benieuwd hoe dat gaat.
Maar ik had dit niet verwacht, zou het zelfs wel aandurven om weer over te gaan op echt een andere shampoo ipv dit blijvend te gebruiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:48

Ik heb zelf psoriasis op mijn hoofd. En ik ben sinds kort gestart weer met elvive shampoo van de action, de anti roos.
Deze fles kost hooguit 3 euro en werkt perfect

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:54

Herkenbaar vanuit mijn dochter. Ze heeft verschillende medische shampoos gebruikt maar de combinatie van Clobex en (niet lachen) de paarden shampo bar van Excellent en dan de Propolis afwisselend gebruiken werkt voor haar echt super.
Nadeel van de Clobex is wel dat het wat stugger word maar door af te wisselen met de propolis gaat het top.

Bij haar is het niet echt duidelijk of het nu psoriasis of eczeem is wat ze op haar hoofd heeft.
Ze hebben al verschillende allergie testen gedaan (mede omdat ze ook astma heeft) maar daar is nooit wat uit gekomen