Ik word niet goed van de jeuk op mijn hoofdhuid

Inmiddels bijna 2 jaar geleden (oktober 2021) heb ik mijn haar laten verven bij een professionele salon en daarbij ben ik ook verandert van shampoo. Vanaf dat moment had ik flinke schilfering op mijn hoofdhuid en later kwam er jeuk bij. Vermoedelijk toch gereageerd op iets in de verf. Er is ook olaplex gebruikt bij de behandeling. In het verleden heb ik het wel eens vaker laten verven maar niet zo heftig gebleekt als nu, nooit eerder heb ik een reactie op iets gehad.
De shampoo waar ik naar was verandert was trouwens Lanza healing color care, mijn haar werd er heerlijk zacht van en het is een sulfaatvrije shampoo.
Ik had ook een zilvershampoo gekregen van hetzelfde merk om af en toe mee te wassen en die droogde mijn hoofdhuid enorm uit, zag duidelijk dat die ergere schilfers veroorzaakte.
Dacht dus eerst dat dat de oorzaak was dus daarmee gestopt, maar het maakte geen verschil.
Daarom vermoed ik zelf dat er sprake was van een soort contact allergie door de verf?
Het ging heel geleidelijk van geen naar steeds meer jeuk en schilfers, in de zomer van 2022 was de jeuk echt heel vervelend met de warmte. Ik kon ook echt best hard krabben

In november '22 ben ik eindelijk eens naar de huisarts geweest en kreeg een kuur ketoconazol om het mee te wassen. Tot die tijd had ik een paar keer gewisseld van shampoo, kokosolie maskers in mn haar gedaan, tea tree olie en weet ik wat

Binnen 1 of 2x wassen met de ketoconazol was de jeuk uiteraard meteen weg, vermindering van de schilfers duurde wat langer.
Ik ben toen overgegaan op L'anza Healing Remedy shampoo, vrij van parabenen en sulfaten.
Dat ging een aantal maanden goed, echter merk ik weer een toename in jeuk sinds een paar weken. Schilfers zijn er nog steeds erg weinig/onverandert (ben nooit helemaal schilfervrij geweest overigens).
Lastige is dat ik veel sport en helaas snel zweet. Ik ben 4x per week in de sportschool en rijd 1x per week.
Ik moet het echt wassen als ik heb gesport, anders is de jeuk niet te doen. Het begint al zodra ik lichtjes zweet namelijk.
Overigens is de jeuk er ook als ik niet sport, alleen verergert het zweten het wel.
Ik moet het los van sporten ook om de dag wassen, dan is de jeuk al vervelend.
De Lanza shampoo maakt het niet erger als in ik heb geen toename in schilfers en de eerste maanden na de kuur was er geen jeuk. Bij sommige andere shampoos was dat wel, dan zag ik het meteen na het douchen al bij de haargrens veel schilfers en die jeukte ook.
Sinds de ketoconazol is dat gelukkig niet meer voorgekomen dus het is wel enigszins gekalmeerd?
Ik wil binnenkort weer naar de huisarts maar wil niet nog een keer een kuur ketoconazol, omdat dat naar mijn idee alleen de symptomen oplost.
Dus ik hoop dan of ander advies te krijgen of doorverwezen te worden naar een dermatoloog.
Ik heb in mijn hele leven nooit jeuk of schilfers of roos op de hoofdhuid gehad, ook niet toen ik 4 /5x per week paard reed in de zomer en veel zweette onder mijn cap.
Ik kon dan makkelijk als ik in de avond had paardgereden pas de volgende dag mijn haar wassen.
Frappante vind ik ook nog eens dat ik tot de verf beurt mijn haar al echt jarenlang waste met Niveau Diamond Gloss shampoo, wat natuurlijk ook niet echt goed is, maar hier had ik nooit klachten door

Ik probeer weinig shampoo te gebruiken, eerst goed laten schuimen tussen mijn handen en ik spoel zo goed mogelijk uit.
De jeuk zit trouwens verspreid over mijn hoofd, bovenop mijn hoofd af en toe, met name aan de achterkant van mijn hoofd richting de haargrens bij mijn nek.
Ik heb geen jeuk bij mijn haargrens bij mijn voorhoofd, dat had ik voor de kuur wel.
Er zijn geen zichtbare plekjes of bultjes.
Ik vind het daarom niet perse lijken op seborrheisch eczeem, het is echt hoofdzakelijk de achterkant van mijn hoofd waar het jeukt.
Toen het net begon na het verven had ik zo'n hoofdhuidborstel gebruikt maar daar werden de schilfers 100x erger van dus heb dat niet doorgezet.
Iemand hier misschien ideeen voor andere shampoos? Is het wijs om misschien te gaan scrubben? Iemand met dezelfde klachten?
Bedankt voor het lezen