Als 26 jarige eindelijk beginnen met leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Als 26 jarige eindelijk beginnen met leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 15:30

Hoi Bokkers,

Na lang wikken en wegen open ik toch maar dit topic. Het is een kwetsbaar topic maar ik denk dat dit uiteindelijk misschien wel een goed hulpmiddel kan zijn voor mij om toch een soort van outlet te hebben maar ook motivatie te kunnen vinden om zoiets bij te houden. Het wordt een lang verhaal dus, doe de gordel om en hou je vast, zou ik zeggen. :o

Al een langere tijd merk ik dat het niet zo goed met me gaat. Ik heb moeite met eten, slapen en actief zijn, ik heb veel stemmingswisselingen en ook ervaar ik toch meerdere keren per week of een flinke huilbui, of echt een enge paniekaanval waarbij alle stoppen als het ware doorslaan. Dat ondanks dat ik toch al wel een aantal jaren nu constant in therapie ben geweest. Ik heb al een langere EMDR-behandeling achter de rug zitten, heb mij aan zowel CBT als ACT gewaagd, ben in therapie geweest bij een slaapoefentherapeut, in behandeling bij een diëtist en zo verder. Eigenlijk komt het er op neer dat ik alles al heb gedaan wat ik kon doen om goed te herstellen van mijn mentale dal dat in 2020 begon. En toch lijkt het nu slechter dan ooit.

Mijn problematiek gaat al heel ver terug. Inmiddels ben ik dus 26, maar ook als tiener ervaarde ik al dergelijke klachten. Veel tieners worstelen met zichzelf en dus is het best logisch om te denken dat ik er wel overheen kom. Ik had volledig verwacht dat ik tegen mijn 20ste een baan, een huisje en een bepaalde onafhankelijkheid zou hebben. Helaas liep dat allemaal niet zoals ik had verwacht. Ik heb inmiddels wel een opleiding afgemaakt en wat werkervaring. Ik heb een fijne, begripvolle vriend, een leuk huisje samen en vier gelukkige, verwende katten. En toch zie ik om mij heen mensen die jonger zijn die al veel meer hebben dan ik… die ook al meer bereiken en misschien zelfs kunnen. Het wordt voor mij tijd dat ik voor mijn eigen herstel ga en inhalen wat ik al deze jaren heb gemist.

Ik stond nu al een tijdje op de wachtlijst om opnieuw in behandeling te gaan bij een GGZ organisatie. Hiervoor was ik wekelijks bij mijn huisartsenpraktijk te vinden voor de praktijkondersteuner. Dit was echt een hele lieve vrouw, en ik vond het altijd fijn om een beetje mijn verhaal kwijt te kunnen, maar haar opties waren op een gegeven moment ook wel een beetje uitgebuit. Dus na weer een slechte episode gehad te hebben, ben ik voor het eerst volledig eerlijk geweest: ik denk niet dat dit genoeg is voor mij, en ik vermoed eigenlijk dat ik al jaren niet genoeg heb gekregen. Misschien komt dat door mijzelf. Ik heb ook wel een beetje moeite om mij echt volledig open te stellen. Zelfs bij de POH betrapte ik me er vaak op dat ik dan tijdens de sessie zei, “mwah, het gaat wel zo zijn gangetje,” terwijl ik van binnenuit mij af vroeg of dat wel zo was. Toch denk ik ook wel dat er wel duidelijke tekenen zijn geweest dat het niet zoveel beter ging met mij als dat ik zelf deed voordoen. Mijn POH merkte dat zelf bijvoorbeeld regelmatig op, maar de GGZ behandelaren voorheen weer niet.

Enfin, ik heb uiteindelijk een doorverwijzing gekregen om toch opnieuw een GGZ traject binnen te stappen. Na ongeveer twee maanden wachten had ik gisteren eindelijk mijn eerste intakegesprek. Ik denk dat ik er echt wel aan toe was; de afgelopen weken heb ik het flink zwaar gehad en ik voelde dan ook totaal geen spanning, eerder opluchting, toen de dag aanbrak. Een paar weken lang zit ik in zo’n diep dal, dat ik echt wanhopig was om eindelijk hulp te krijgen. Op sommige momenten ben ik een gevaar voor mijzelf. Nu mijn vriend een aantal weken in het buitenland zit heb ik meerdere malen overwogen om een ambulance of iets dergelijke te bellen. Mijn enige motivaties om wel door te zetten en iedere dag toch blijven vechten om voor mezelf te zorgen waren tot zover mijn vier katten en schuldgevoelens. Uiteindelijk heeft dat dan toch zijn werk gedaan. Eindelijk heb ik weer hulp.

Mijn intake werd begeleid door een psycholoog en een psychiater. In het begin was ik wel erg nerveus over de psycholoog. Mijn behandelaar bleek een man te zijn. Dit vind ik wel spannend gezien ik ook beste angst heb voor mannen die ik niet ken. Gelukkig voelde het eigenlijk direct wel goed. Beiden waren erg vriendelijk en het gesprek begon laagdrempelig. Het scheelde dat ik mijn vragenlijst al zeer zorgvuldig en gedetailleerd had ingevuld. Ik hoefde eigenlijk niet zo heel veel uit te leggen, behalve hier en daar een aanvulling of voorbeeld van hoe iets zich uit. De grootste topics waren o.a. Paniekaanvallen, depressie, een zeer laag zelfbeeld en nachtmerries.

Paniekaanvallen uiten zich bij mij zeer gevarieerd. Ze zijn wel dusdanig ernstig dat ik meerdere keren bijna richting de eerste hulp ging. Soms ‘raak’ ik verlamd, en kan ik enkel nog stilletjes op de grond liggen. Soms komt het gepaard met een extreme pijn in de borst, alsof ik een hartaanval krijg. Andere keren komt het voor dat ik niet meer kan praten, mijn eigen naam vergeet, of gewoon heel erg hysterisch moet huilen. Het lastige aan mijn paniekstoornis is dat zij wel dusdanig verschillen dat ik niet altijd direct door heb dat het een aanval is; en hoewel ik het soms al kan aanvoelen, is het soms ook zeer abrupt zonder waarschuwing. Dit maakt het lastig om het altijd te herkennen als een paniekaanval, wat natuurlijk de paniek niet ten goede komt. Ook een paar nachten terug had ik zo’n pijn dat mijn vriend mij aanspoorde om de ambulance te bellen, terwijl dan wat later blijkt dat het gewoon dikke paniek is.

De depressie is er al heel lang. Al meerdere jaren zijn mijn katten een van de weinige motivatie die ik heb om ‘s ochtends op te staan en te gaan leven. Of nouja, overleven. Echt leven kun je het niet altijd noemen. Veel mensen in mijn leven hebben wel eens het argument gebruikt dat mijn depressie deels komt door het vele thuis, binnen zijn. Ik ben er echter vrij zeker van dat dit andersom is. Op goede dagen ben ik namelijk helemaal niet de hele dag thuis en ga ik graag naar buiten, de natuur opzoeken, of tijd doorbrengen met paarden. Op slechte dagen is het helaas wel zo dat ik gehele dagen thuis kan zijn. Bankhangen of zelfs enkel uit bed om de katten te voeren en weer terug. Mijn vriend en ik creëren samen altijd wel schema’s waar ik mij aan kan houden, zodat ik nog wel de motivatie kan vinden om mijn dagen productief te besteden. Echter, soms heb ik het gewoon niet in mij om dit te doen. Uiteraard stapelt het werk zich dan op. Voel ik mij minder omdat ik het mezelf kwalijk neem dat ik bijvoorbeeld die dag dan toch niet gewoon de stofzuiger heb gepakt, of toch niet met camera in touw naar dat evenement ben geweest. Het blijft dus een vicieuze cirkel. Eigenlijk zijn mijn highlights dan altijd de dagen dat ik er toch doorheen sleep. Dan voel ik me ook wel oprecht goed. Zelfs een rit naar de winkel kan soms al een hele opluchting zijn. Soms is het helaas ook een aanzetting tot paniek. Dat maakt het zo lastig: ik kan mijzelf niet altijd zeggen dat ik het gewoon maar moet doen, want het komt wel goed.

Nu ja, terug naar het gesprek. Ik kan in ieder geval tevreden terugkrijgen dat ik goed uit mijn woorden kwam en duidelijk en vooral eerlijk heb kunnen uitleggen waar ik mee zit. Het moeilijkste van het hele gesprek vond ik toch wel het toegeven en beschrijven van de zelfbeschadiging. Hoewel ik niet onbekend ben met zelfbeschadiging en andere destructieve uitingen, is dit denk ik wel het eerste “jaar” dat ik dit ook toegeef. Voorheen hield ik het eigenlijk altijd geheim. Ik dacht altijd dat als ik zoiets zou toegeven dat mij dat dan een aandachtszoeker maakte; wat overigens heel tegenstrijdig is, omdat ik dat zelf helemaal niet zo ervaar als ik andere mensen er eerlijk over zie zijn. Die gedachte komt dus echt bij mij, over mijzelf vandaan. Wellicht is het ook niet geheel onwaar. Uiteindelijk geef ik ook toe voor een soort aandacht. Namelijk, help mij! Toch blijft dit echt moeilijk. Ik wil de hulp heel graag, maar mij open stellen en ook eerlijk toegeven dat ik dit soort dingen doe, geeft me eigenlijk een schaamtegevoel. Rationeel gezien weet ik wel dat dit natuurlijk iets is waar mijn behandelaren voor gestudeerd hebben uiteindelijk. Ik ben niet de enige, en zeker niet de laatste. Dat maakt het helaas niet makkelijker.

Ik heb uiteindelijk met moeite kunnen opsommen wat ik tot nu toe allemaal heb gedaan qua behandelingen. Er was best veel namelijk. En ik moet toegeven dat ik soms zelf niet zo goed meer herinner wat ik nu eigenlijk allemaal gedaan heb. Mijn behandelaren verbaasde mij wel toen zij boosheid uitten over mijn loopbaan tot dusver. Ze gaven aan dat ik toch wel heel ernstig ben onderbehandeld, en ook dat ik niet netjes ben behandeld door hun collega’s toen ik onverwachts stopte met mijn behandeling bij de vorige instelling. Dat was wel een schrikmomentje. Ergens denk ik dat ik dit zelf ook wel voelde, maar nooit echt durfde te uiten. Ik weet nog goed toen een huisarts mij vroeg: “Hoe komt het nu dat ondanks zoveel behandelingen, het nu toch slechter gaat?” En ik diep van binnen dacht: omdat de behandelingen eigenlijk weinig hebben gedaan. Maar om dit zo van professionals te horen is confronterend.

Daarnaast heb ik ook als opdracht meegekregen om contact te zoeken met de gemeente omtrent financiële hulp. Op het moment ben ik werkloos. Ik heb in de ziektewet gezeten en na mijn eerstejaarsevaluatie is deze gestopt. Hierna ben ik eerlijk ook wel langere tijd aan het solliciteren geweest, maar ik merkte dat ik nog heel veel moeite had met de gedachte om te werken. Niet omdat ik niet wil werken (ik wil eigenlijk dolgraag werken, zodat ik weer mijn onafhankelijkheid en vrijheid terug kan krijgen, en ook weer iets om handen heb) maar gewoon omdat ik eigenlijk al maar net genoeg voor mezelf kan zorgen dat ik ‘s ochtends op kan staan en ‘s avonds weer naar bed kan gaan met een maaltijd en beweging achter de rug. In mijn hoofd betwijfel ik dus eigenlijk of ik daarbij een baan ook nog kan onderhouden. Wat ik doe, doe ik graag goed, en ik wil niet een werkgever ten last zijn. Daar heb ik nog veel moeite mee. Maar om hulp vragen en nog langer werkloos zijn is ook moeilijk. Ik bestraf mezelf al vaker dat ik op mijn leeftijd niet al een bepaalde mijlpaal heb gered. Het is een punt van schaamte en teleurstelling.

Voor nu is het behandelplan als volgt: ik begin met wekelijkse therapie waarbij de prioriteit is om de zelfbeschadiging en destructie te verminderen of verhelpen. Ook gaan ze in gesprek over mijn medicatie. Op het moment slik ik een SSRI, maar ben ik van 20mg naar 10mg gegaan. De vraag is nu echter of ik terug naar 20 mg moet of zelfs de dosis moet verhogen naar 30 of 40. Dat hoor ik nog. Mijn prioriteit wordt ook omhoog geschroefd, zodat ik meer intensieve behandelingen krijg.

Ook staat schematherapie op de planning. Ik moet leren om voornamelijk voor mijzelf te leven en niet voor anderen. Mijn eigen emoties voelen en mijn eigen keuzes kunnen maken. Dit zal uiteindelijk ook mijn zelfbeeld ten goede doen, gok ik zo. Ongeveer rond september begin ik dan ook met groepstherapie. Dit is wel een nieuwe voor mij dus ik ben wel vrij nerveus.

Ze verwachten al met al dat ik op zijn minst nog een jaar in behandeling ga zijn. Dat was nog wel even slikken, als ik mij bedenk dat ik sowieso sinds 2020 al continu in behandeling ben geweest, en ook daarvoor meerdere malen. Aan de andere kant is het een opluchting dat het voelt dat ik nu eindelijk echt voor herstel ga. Er staan ook een aantal testen op de planning. Misschien dat daar oog nog bruikbare informatie uit komt. Ik hoop het tenminste. Mijn doel is om gewoon te leren leven. Werken, studeren, vriendschappen beginnen en onderhouden. Ik heb wel dromen maar nog nooit gedacht dat dit ooit meer zou zijn als dat: een droom. Daar wil ik verandering in zien. In plaats van dromen wil ik dat het doelen worden.

Maar voor nu… voor nu wil ik gewoon leren leven en mijn levenslust zien terug te vinden. Ik heb op het moment nog wat moeite om het allemaal te verwerken, maar vanaf dinsdag begint mijn nieuwe behandeling. Even een diepe zucht voor ik aan de bak ga. Gisteren heb ik bij mijn verzorgpaardje mijn ei kwijt gelaten, en vandaag crash ik een beetje door overweldiging. Desondanks ben ik blij dat ik deze stap heb gemaakt. Ik denk ook dat ik echt de juiste behandelaren heb.

Dus… eigenlijk moet het goed komen, toch? :j Ik probeer voorzichtig hoopvol te zijn.

Tot zover mijn enorme muur aan tekst. Chapeau als je tot hier bent gekomen en bedankt voor het lezen!

Deugenietje

Re: Als 26 jarige eindelijk beginnen met leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:18

ZO wat een verhaal.

Succes en heel veel sterkte.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:24

Wat een verhaal!
Het eerste wat ik mij opkomt is schematherapie, ik lees dat je dat ook van plan bent.
Dat heeft mij (vergelijkbaar verhaal) het meest verandering gebracht!
Sterkte, goed dat je het deelt!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:54

Wat fijn dat je nu een goede behandelaar getroffen hebt! Ik wens je heel veel succes :j

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:26

Ik kan helaas niet anders dan je succes wensen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:51

Super knap en dapper van je om dit delen.
Heel veel succes bij je nieuwe behandelaar!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:02

Wat ontzettend dapper van jou om je verhaal te delen! En potferdorie! Jij hebt die intake gewoon gerockt terwijl er een mannelijke psych tegenover jou zat, wat in eerste instantie wat spannend was. Daar mag je echt trots op zijn!
Heel veel succes met schematherapie en de groep straks. :*

Is je bloed al eens geprikt op vitaminetekorten etc? Hoef je hier niet te schrijven/vertellen, maar een tekort aan bepaalde vitamines kan het jou extra moeilijk maken om omhoog te klimmen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:24

Wat fijn, een behandelaar waar het mee klikt :). Ik ga heel hard voor je duimen dat het vanaf nu alleen maar beter zal gaan :j

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:56

Ik ben ook 26 en ik sta ook aan de start van een S-GGZ traject.

Wat een kanjer ben je dat je jouw verhaal hier deelt. Ik herken enorm wat je zegt over verder willen met je leven, niet meer het gevoel willen hebben dat je stilstaat, en zoals je topictitel al zegt: gewoon eens beginnen met leven. Ondanks het feit dat ik ook veel heb: een lieve vriend, twee katten, eigenlijk huisje boompje beestje. Maar dan toch het gevoel hebben dat er iets mist hè? Maar misschien ligt dat ook gewoon niet aan het materiele, maar meer aan hoe je je voelt en hoe je dat beperkt in genieten van bepaalde dingen.

Ook ik heb met regelmaat paniekaanvallen. Ook ik ben gediagnosticeerd met PTSS-klachten en krijg hier dus ook therapie voor. Ik heb 12 juni mijn gesprek met de psycholoog en psychiater. Ik moet dagelijks letten op mijn eigen belastbaarheid en oppassen dat ik het niet overschrijd. Ook dat kost enorm veel energie.

Ik vind het ont-zet-tend knap van je dat je je zelfbeschadiging hebt "toegegeven". Dat gezegd hebbende is het absoluut niets om je voor te schamen. De eerste stap die je moet zetten is hulp vragen en dat heb jij nu gedaan.

Ik als mede GGZ-er ben ontzettend trots op de stappen die je nu gezet hebt en nog gaat zetten. Dat je ondanks de vele trajecten die je gehad hebt toch weer de stap hebt durven zetten en je vertrouwen in handen legt van hulpverleners. Want die drempel is gloeiend hoog!!

Geef jezelf de ruimte.
Wees lief voor jezelf.
Groeien kost energie.
Zoals fysiek groeien ons energie kost in onze jeugd, en tienerjongens twaalf boterhammen per dag naar binnen schuiven om dat vol te kunnen houden.
Zo veel energie kost mentaal groeien ook, als het niet meer energie kost.
Erken dat voor jezelf! Groeien = vermoeien.
Maar je kunt niet groeien zonder rust te nemen.
Je spieren kunnen niet groeien zonder scheurtjes. Maar die scheurtjes moeten ook genezen.
Zie jezelf maar als een grote spier (ofzo).

Vallen, en opstaan. Ups, en downs.
Ik vind dat ook ONTZETTEND moeilijk.
Maar het is wel de enige manier om dit door te komen.
Gun jezelf de ruimte, de tijd, en wees trots op jezelf dat je deze stap al hebt gezet.

Als je behoefte hebt om te praten of in contact wil blijven dan stuur me gerust een PB :(:)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:52

Wauw TS, wat goed dat je dit hier deelt. Hopelijk mag dit een plek zijn waar je anoniem je verhaal mag delen en de drempel niet te hoog is.

Wat goed van je dat je weer op zoek bent gegaan naar een nieuw traject. Hoppaa, dat flik je gewoon even tijdens zo'n intake tegenover een mannelijke psycholoog!

Wat ik merk in je post is je wilskracht, daar mag je ook op vertrouwen. Misschien is dat moeilijk omdat je al verschillende dingen hebt geprobeerd. Maar ik geloof dat je met deze wilskracht echt verder kan en zal komen.

Zelfbeschadiging is niets, maar dan ook niets om voor te schamen. Dat is 'gewoon' een gevolg van je schade en trauma. Heel vervelend, vooral voor jezelf. Maar ik geloof zeker dat jij kan leren om die emoties op een andere manier te gaan leren uiten omdat uiteindelijk automutilatie geen leegte opvult en waar je verder mee komt. En dat kan je absoluut leren in je traject. Wees tot die tijd niet te streng voor jezelf, deze andere manier van emoties uiten kost tijd en verwerking. Jij kan dit TS!

Heel veel sterkte. :*

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 13:26

Wauw, wat een reacties al. Dank jullie wel!

@Kookaburra, ik heb in het verleden wel regelmatig bloedtesten gehad. De laatste keer was begin dit jaar. Mijn vitamine D waarden zijn vaak wel laag, dit slik ik ook bij. Gelukkig zijn de waardes voor de rest gewoon prima. :j

@xPabloBokt, misschien klinkt het raar want dit wens je niemand toe natuurlijk, maar toch vind ik het fijn om jouw verhaal ook te horen. Ondanks dat je ergens wel weet dat je niet alleen bent, voelt dit vaak toch zo. Je voelt je inderdaad ondanks alles nog alsof er gewoon iets mist. Een stukje van jezelf misschien.

Ik heb ook een PTSS-diagnose gehad. Daarna heb ik 8x 4 weken EMDR gehad. Dat viel ook niet mee! Dat heeft gelukkig wel geholpen maar er is gewoon nog zoveel “restschade”. Het is allemaal inderdaad ook heel vermoeiend, dat maakt het ook zo lastig. Het lijkt mij in ieder geval wel fijn om in contact te blijven met mede GGZ-ers. :j

Ik wens jou ook heel veel success met je gesprek. Nog even doorzetten! :knuffel:

@Amado7, dankjewel. Het is nog wel even wennen haha. Dit is mijn eerste volg-topic en ook zo’n beetje de eerste keer dat ik mij openstel voor het delen van mijn verhaal. Ik hoop dat het toch een uitlaatklep wordt en mij blijft motiveren :o

Ik ga mijn best doen tot die tijd. :D

Voor nu doe ik het even rustig aan. Mijn vriend komt op zondag terug. We hebben inmiddels al een goed gesprek gehad over hoe dit er ongeveer uit gaat zien en wat hij mogelijk kan verwachten. Ook voor de naasten zal het niet meevallen; ik verwacht dat er nog wel heel wat emotie los gaat komen. Maar goed, ik ga vandaag gewoon proberen om van de natuur te genieten en nog even tot rust te komen voor ik in mijn brein ga wroeten!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 15:44

Even een update tussendoor :)

Afgelopen dinsdag heb ik mijn eerste sessie met mijn behandelaar gehad. In echte GGZ-er fashion was ik natuurlijk iets te laat, want tijdmanagement is moeilijk := Maar gelukkig maakte dat niet zoveel uit. Ik heb inmiddels geleerd dat het best een kleine afdeling is, wat ik zelf wel fijn vind eigenlijk. Je blijft zo toch wat dichterbij de behandelaar en regiebehandelaar, ik krijg ook regelmatig contact met beiden (ook buiten sessies om), en het is allemaal iets minder intimiderend.

Ondanks dat ik hoopvol ben heb ik het niet geheel makkelijk gehad de afgelopen week. Mijn vriend kwam zondag 's middags terug van zijn trip, waar ik me echt op verheugd had. Dat ging overigens allemaal gewoon goed, we hebben nog even gezellig bijgekletst met een broodje en een drankje op Schiphol en hij was blij om weer terug te zijn. Deed mij ook een last van mijn schouders afhalen. Hoewel ik niet afhankelijk wil zijn van anderen, ben ik dat toch wel een beetje. Alleen zijn is vermoeiend als je de gehele dag eigenlijk in strijd bent met jezelf. En ook vind ik het toch wel fijn dat iemand soms kan meedenken of kijken met mijn progress.

Maandagavond had ik weer een redelijke mentale crisis. Ik was aan het wandelen en het kwam eigenlijk uit het niets. Het was toen al vroeg op de avond (rond een uur of 7-8) en ik was al best ver van huis. Met een waas door mijn brein ben ik uiteindelijk gewoon blijven wandelen, niet lettende op waar ik was of hoelaat. Ik belandde dan ook in een bos, kon niet veel uitmaken van de Maps en ben toen maar ergens op een boomstam gaan zitten. Daar stond ik op het punt om tot rust te komen, tot er een groep mannen naderde... Rust weg, weer paniek en maar blind wandelen. Eenmaal op een bekend punt ben ik weer tot stilstand gekomen en helaas kon ik mij niet van destructieve gewoontes weerhouden. Gelukkig heb ik uiteindelijk mijn vriend benaderd, die mij is op komen halen in de stromende regen. Eenmaal thuis moest ik echt even een potje huilen. Ik was zó moe. Ook gefrustreerd dat ik mijn cool was verloren in het openbaar en mezelf in dit soort situaties vond.

Dat maakte wel voor een interessant begin aan mijn therapie. :D Ik was nog half slapend in de sessie omdat ik zoveel energie had verbruikt de avond ervoor. We zijn direct maar begonnen met een lijst maken met ongewenst gedrag en positief gedrag waar ik naartoe wil streven. Daar kwam een lijst uit dat mijn therapeut het eigenlijk niet op één papier kwijt kon.

Het voelde ook heel onwennig. Tot nu toe waren mijn "doelen" nog altijd maar dromen en heb ik ze enkel met mijn vriend besproken. Om ze nu zo op papier te zetten was dan wel vreemd. Aan de andere kant ook wel fijn, omdat ik nu wel het idee krijg dat ik wel een beter beeld heb van wat ik nu eigenlijk wil bereiken.

Voor nu moest ik 3 doelen uitkiezen waarmee ik deze week al aan de slag ga. Daarbij heb ik (op advies) de 3 "makkelijkste" uitgekozen. Dat zijn een ritme creëeren, huishouden oppakken een gewoonte maken en dagelijks iets doen qua administratie om mijn hoofd langzaam wat te ontlasten. Tot nu toe gaat dat redelijk, mede dankzij mijn vriend, die zelf natuurlijk al een ritme heeft waardoor het voor mij net iets makkelijker is om daarin mee te gaan ('s ochtends opstaan wanneer hij opstaat voor werk, rond dezelfde tijd avondeten elke dag, etc).

Ook ga ik nu iedere ochtend met hem mee naar het station wandelen, waar hij dan de trein neemt naar zijn werk en ik de bus terug (puur omdat wij ons op het moment nog niet veilig voelen met mij alleen terug te laten wandelen) zodat ik én actief ben én natuurlijk ook een bepaald ritme aanmaak. Dat is ongeveer een wandeling van 30-35 minuten. Vanmorgen was de eerste keer dat ik daar oprecht van genoot. Het zonnetje scheen, de vogeltjes waren actief. Maar ik merk wel dat het nog veel energie van me vergt. Ik moest thuis eigenlijk wel even een dutje doen van alle impressies... :Z

Overigens heb ik een aantal lieve/fijne PBtjes ontvangen, waar ik helaas nog niet aan toe ben gekomen om die te beantwoorden. Maar ik heb ze wel stuk voor stuk gelezen en waardeer het heel erg. Ik probeer ergens dit weekend daar even op terug te komen. :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:57

Ach, ik kwam ook elke keer te laat bij de psycholoog. Zat me daar altijd onnoemelijk slecht over te voelen, maar mijn psycholoog zei er nooit wat van :=

Dat alleen zijn en dat je eigenlijk niet afhankelijk wil zijn herken ik ook enorm. Ik merk dat ik ook enorm op mijn partner steun op het moment en soms reageer op hem op manieren die eigenlijk niet heel erg "sociaal" zijn, zeg maar. Beetje egoïstisch soms misschien? Zal dan ook echt blij zijn als ik me mentaal beter voel en dit minder nodig gaat zijn. Dus ook daar kan ik me heel erg in verplaatsen en ik snap dat dat vervelend voelt.

Wat vervelend dat je maandag even een crisis had. Dat gaat waarschijnlijk de komende tijd nog vaker gebeuren. Probeer jezelf ook voor te houden dat dit erbij hoort en dat groeien gaat met vallen en opstaan en dat het niet een constante stijgende lijn is. Dat kun je niet van jezelf verwachten, zoals ik eerder zei kost groei energie :(:)

Daarentegen ook weer "positief" dat je het mee kon nemen naar je therapie, en dat ze ongefilterd kunnen zien wat zo'n mentale crisis voor gevolgen heeft bij jou.

Bijzonder hè, om alles zo te concretiseren waar het eerst zwevende flarden waren in je hoofd? Dat het allemaal heel onbereikbaar leek, maar dat dat nu langzaam anders gaat voelen en dat je richting "beter" kunt gaan werken. Dat ook duidelijk wordt hoe je dat kunt gaan doen en wat je ervoor kunt doen. Heel onwennig, maar op een bepaalde manier berustend (dat was het voor mij in ieder geval wel).

Drie doelen is al heel erg veel! Geef jezelf lekker de ruimte om er mee bezig te gaan en leg niet te veel druk op de situatie (met hartelijke groet van een perfectionist en over-achiever, haha. Moet misschien eens wat beter naar mijn eigen advies gaan luisteren). Elke stap is er een en ik vind het al super knap dat je deze drie doelen vast kunt houden tot nu toe! En mochten ze je een keer ontglippen, dan is dat helemaal niet erg. Probeer je het de dag erna toch weer opnieuw.

Je bent een kanjer!! *\o/*

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 12:43

Hallo hallo weer,

Het is nu al een paar weken verder en ik denk dat ik inmiddels een beetje de logica in mijn behandelplan begin te zien. :D

Gisteren hadden we bijvoorbeeld een zeer productieve sessie, vond ik zelf. Iedere week nemen we een opdrachtje om mijn problematiek wat beter in kaart te brengen, en het voor mij te relativeren. Bijvoorbeeld: wat zijn nu de voordelen en nadelen per gedrag, zowel op de korte als lange termijn? Als je dat in zo'n schema ziet staan kijk je er toch op een bepaalde manier tegen aan.

We hebben nu ook een vicieuze cirkel gecreëerd. Welke symptomen heb ik, wat zijn daar de stressoren van en wat zijn de gevolgen? Anderzijds, welke coping mechanisme heb ik, wat zijn mijn kernovertuigingen, zelfbeeld en leefregels, en hoe beïnvloed mij dat? En wat voor persoon ben ik daaronder? Wat zijn mijn genetisch bepaalde eigenschappen, en welke heb ik meegekregen vanuit mijn omgeving?

Het was een zeer verhelderende opdracht. Ik heb nu een beetje een idee welke factor er precies een bepaalde klacht aanstuurt. Met één goed voorbeeld ben ik gisteren op eigen initiatief aan de slag gegaan. Vanuit huis uit heb ik altijd meegekregen dat je iets van je dag moet maken, vroeg opstaan, vroeg naar bed en vooral productief zijn. Op zich is dat ook wel iets wat ik belangrijk vind. Máár. Toen mijn psycholoog vroeg wat ik zélf vind als ik een dagje laat naar bed ga of iets langer blijf liggen, realiseerde ik me dat ik dat eigenlijk wel oké vind. Iedere dag niet, maar nu en dan moet kunnen. Daar strafte ik mezelf toch altijd heel erg voor.

Gisteren heb ik dus besloten om die autonomie terug te nemen. Ik had het wel naar mijn zin 's avonds (vriend is op het moment in Portugal) dus ik dacht: weet je wat, ik blijf gewoon op tot mijn lichaam aangeeft dat het bedtijd is. Ook al is dat om twee, vier of zelfs vijf uur. Vervolgens zet ik ook geen alarm, wat ik normaliter wel doe.

Ondanks mijn "experiment" was het om twee uur duidelijk dat ik rijp voor bed was, om vervolgens om acht uur alweer wakker te worden :') Maar goed, het gaat om het idee.

Ook ben ik begonnen met een emotie dagboek bijhouden. Dat vind ik nog wel moeilijk. Ik merk dat ik me vaak nog afsluit voor emoties en dus wel heel diep moet zoeken naar wat er precies zit. Daardoor lijkt het vaak alsof ik helemaal niet somber ben, juist erg gelukkig, maar ik verwacht dat we daar nog wel naar gaan kijken volgende week.

Een ritme bijhouden gaat ook af en aan, maar ik zie wel dat er wel enige verbetering is in het algemeen. Het is allemaal zwaar en pijnlijk confronterend, maar de schematherapie voelt wel productief. Eigenlijk is dit de eerste keer dat ik me écht voel alsof ik even naar binnen gekeerd kijk, naar wie ik eigenlijk ben onder al mijn klachten, en een soort opschoning en update aan het doen ben. Zoals ik soms mega lang wacht tot mijn PC zich aan het updaten is en er vervolgens een compleet andere OS verschijnt, zo stel ik het me een beetje voor hoe dat bij mij van binnen gaat nu.

In de tussentijd hou ik me veel bezig met fysieke dingen. Ik ben begonnen met moestuinieren. Ik ben gek op planten en natuur, maar het is ook gewoon goed om iets te hebben waar ik me in kan storten. En het gevoel als je iets geplant hebt en je de eerste stekjes naar boven ziet komen, is geweldig. :D Zoals mijn kleine zaadjes uitgroeien tot kleine groente-plantjes, groeit er (hopelijk) ook iets in mij.

Dat klinkt allemaal heel positief natuurlijk maar het blijft natuurlijk wel heel zwaar... En soms blijf ik natuurlijk denken, waar ben ik toch aan begonnen. Ik wíl helemaal niet naar mijn eigen problemen kijken en de pijn doorstaan. Ik wil niet met mijn trauma's en problemen geconfronteerd worden. Vandaag wil ik me gewoon opsluiten in een donkere slaapkamer en de hele dag slapen. Maar dat brengt mij weinig, natuurlijk. Die dagen moet ik me gewoon doorheen slepen. En hoe vermoeiend is dat.

Zodoende hier een update! Ik hoop dat het met jullie ook nog goed gaat :knuffel:

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 22:17

Lief dagboek :D;)

Vanavond ben ik alleen (vriend heeft een bedrijfsuitje) en normaal gesproken is dat een hele moeilijke tijd voor mij. Vandaar dat ik mij vandaag voornam dat ik daar dit keer maar iets tegen moest doen. Ik heb dus al een heel lijstje van activiteiten afgewerkt, maar dan zit je daar, met niet veel meer te doen en je ziel onder je arm :(:)

Dan maar weer een update dus.

Weer een week met ups en downs. Van het weekend was het 'crisis' geslagen. Het begon al niet lekker toen ik op zaterdag mijn hele planning in duigen zag vallen. Mijn beste vriendin was recent jarig en vierde haar verjaardag. Er zouden 13 mensen komen in totaal, er zou veel eten zijn en een dresscode. Mijn vriend en ik zijn samen nog op pad gegaan voor een cadeautje en een matching outfit. Alles heel leuk. Tot we in de auto zaten, toen ging het plots mis. Ze woont ongeveer anderhalf uur verderop en ik weet niet waar het door kwam, maar ineens kwam er een paniekaanval boven. Mijn vriend heeft me toen overgehaald om haar dan toch maar te bellen om af te zeggen. Ik voelde me zó schuldig. Gelukkig is ze zelf ook bekend met angstklachten, en snapte ze het volkomen. We hebben afgesproken om binnenkort met zijn tweeën te vieren.

Ik heb er echt veel moeite mee als mensen hun plannen veranderen. Of als ik een dag niet productief ben. Of als mensen hun woord niet nakomen. Zo had ik dat ook met mijn vriend die plotseling allemaal dingen veranderde in onze gezamenlijke planning. De stoppen sloegen door, ik heb me in de badkamer opgesloten en me daarbij wel behoorlijk pijn gedaan. Uiteindelijk is het gelukt om mij te kalmeren, en hebben we de dag nog afgesloten door samen een simpel spelletje te spelen.

Slapen gaat zó moeizaam. Ik ben weer ernstig vermoeid, heb daardoor meer moeite om een ritme aan te houden en ben als resultaat weer helemaal niet zo productief als ik als doel had gezet.

Eerlijk zijn tijdens therapie gaat nog niet altijd makkelijk. Soms weet ik eigenlijk ook niet wat ik moet zeggen. Als mijn psycholoog dan vraagt: wat veroorzaakt zoiets? Waar komt het vandaan? Wat voel je in zo'n moment? Dan zit ik vaak toch eigenlijk met een mond vol tanden, want ja, dat zijn goede vragen waar ik eigenlijk helemaal geen antwoord op heb. Daarom vraagt hij ze vast ook. :D

We hebben het eerst over mijn moeizame weekend gehad. Gekeken naar de oorzaak van mijn "crisis". Ik heb er bijvoorbeeld moeite mee in tijden dat mijn vriend best druk is met sociale evenementen. Ben ik dan jaloers? Na een goed gesprek kwamen we tot de conclusie (of kwam ik tot de conclusie) dat het wel een vorm van jaloezie is, maar meer dat ik er moeite mee heb dat mijn vriend wél een sociaal netwerk heeft en ik niet. In plaats van dat ik niet wil dat hij met vrienden omgaat, vind ik het gewoon een lastige pil om te slikken dat ik nooit ergens voor wordt uitgenodigd (behalve verjaardagen dan). Mijn vrienden nodigen bijvoorbeeld mijn vriend ook altijd automatisch uit als plus one. Zijn vrienden zijn daar heel anders in. Dat is ook oké. Maar het is dan toch een extra herinnering aan mijn eenzaamheid ofzo.

Dus toen mijn psycholoog dan weer opnieuw vroeg, dus wat maakt het zo moeilijk? Nouja, ik zou óók graag een netwerk willen. Ik ben inmiddels in twee jaar tijd twee keer naar een compleet nieuwe omgeving verhuisd, ver weg van mijn netwerk, en ik ken eigenlijk niemand. Ik zie ook vrijwel nooit iemand. Ik word nooit ergens voor uitgenodigd. Dat soort dingen. Dat doet best pijn.

Nu heb ik dus een nieuwe opdracht, om daar mee aan de slag te gaan. Proberen een sociaal netwerk op te bouwen. Dat is eng! En moeilijk. Ik heb al zo'n lange tijd niet zoveel meer gesocialiseerd (yay angstklachten) dat ik eigenlijk niet weet hóé. Nu ben ik dus al een tijdje op zoek naar wat ik kan doen... :D

Ik heb me onder andere geörienteerd op vrijwilligerswerk, maar vaak als ik zo'n advertentie lees denk ik bij mezelf: eigenlijk ben ik degene die vrijwilligerswerk nodig heeft. Als in, ik zoek een vrijwilliger. :o

Ook heb ik overwogen om me voor diverse JongKFPS activiteiten in te schrijven. Maar dat vind ik ook nog wel héél spannend.

Nu kwam er ook nog iets anders op mijn pad. Iemand stuurde namelijk een vacature voor vakantiewerk op een stal in Denemarken door. Het gaat voornamelijk om fokkerij en daar was mijn interesse wel door gepiqueerd. Maar dat is ook weer direct zo'n grote commitment... Toch zetten mijn vriend en mijn psycholoog mij beiden aan om het te overwegen, dus heb ik vandaag ook maar de stoute schoenen aangetrokken en een e-mail verstuurd met de vraag naar meer informatie. Dat zou op zich een goede kans kunnen zijn om ook een netwerk op te bouwen, maar dan zit je nog steeds met de afstand.

Nu heb ik ook rondgekeken voor een verzorgpaard of pony. Ik hoef niet per se te rijden, dat is voor mij eigenlijk ergens onderaan de lijst. Ik vind het gewoon leuk en fijn om met paarden aan de slag te gaan op wat voor manier dan ook. Als ik daar dan ook lokale contacten mee zou kunnen opbouwen, is dat al helemaal mooi meegenomen. Maar ook dan betrap ik mezelf op vermijdingsgedrag. Vragen die door mijn hoofd heen spoken zijn bijvoorbeeld... Ben ik wel toe aan zo'n commitment? Ben ik dan niet een hele teleurstelling als ik uiteindelijk toch vind dat het nog iets teveel is? Wat als ik een verzorgpaard zoek en dan toch naar Denemarken ga van de zomer...? Wat als ik "gewoon" een teleurstelling ben voor de eigenaar? ;(

Nou, dat dus. Ik moet de komende tijd eigenlijk meer doen dan nadenken, maar toch zit ik hier dan weer.... na te denken. Stout!

Hopelijk kom ik er nog uit voor het jaar om is. Voor nu heb ik in ieder geval genoeg denkvoer om mee aan de slag te gaan. Therapie is moeilijk, I'll give it that. :knuffel:

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:20

Jouw psycholoog lijkt me een hele fijne. Succes met je denkwerk! Maar zo te lezen komt het helemaal goed :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:51

@prompter, dat is hij zeker! Ik vind het echt zo bijzonder hoe de juiste psycholoog zo'n verschil kan maken.

Inmiddels weer een tijdje verder!

Twee moeilijke weken achter de rug. De week hiervoor had ik weer dikke crisis. Weer mezelf pijn gedaan, en dit keer best wel heftig. Veel dingen laten liggen en afgezegd. Mijn opdrachten voor therapie niet goed bijgehouden. Gewoon niet lekker in mijn vel gezeten dus. Ik herinner me er ook eigenlijk weinig van, alsof ik best wel een erge blackout heb gehad. Ik weet ook niet precies waarom, of het ergens door getriggerd werd oid. Behalve dat het huis ook net zo chaotisch was als mijn brein.

Maar goed. Afgelopen week ging het dus een stuk beter. Ik heb ook eindelijk weer gesocialiseerd, door met mijn schoonzus samen een terrasje te pakken en even lekker door de stad gestruind samen, veel foto's gemaakt en vooral veel lol gehad. Dat had ik echt even nodig :)

Helaas werd één van mijn katten onverwachts ziek... Er was weinig aan hem te merken, behalve wat kleine subtiele dingen. Toch voelde het niet helemaal goed. Dat heb ik nog tegen mijn partner gezegd, maar die merkte weinig aan hem op, dus afgesproken dat we hem gewoon in de gaten houden.

Tot op één morgen dat hij ineens heel agressief reageerde naar mij. Dat was ècht niet gewoon voor deze kat. Hij is altijd poeslief en echt een sulletje. Het had ook niet echt een aanleiding behalve dat ik even checkte of hij wel goed plaste. Nou, dat deed hij dus ook niet meer, dus het was wel duidelijk voor me dat er iets flink mis was. Dierenarts gebeld, een uur later er naartoe geraced en al gauw bleek het dat hij een flinke verstopping had. Blaas was groot en riskeerde te knappen. Geen goed nieuws dus.

Hij is mee naar huis geweest met een catheter en verschillende medicijnen, dus ik ben vooral veel bezig geweest met achter hem aan rennen, zijn urineverlies op te ruimen, zorgen dat hij eten en water binnen kreeg (hij weigerde te eten met kap, dus moest ik hem zonder kap goed in de gaten houden :')) en ruzie maken over zijn medicatie toedienen. Daarnaast was hij met catheter en kap heel erg aan mij geplakt, dus ik kon mijn kont niet keren zonder dat hij achter me aan kwam rennen. Ik sliep ook overdag zodat mijn vriend op hem kon letten dus ik was behoorlijk moe haha.

De rekening is ook niet mis en ik heb al geen inkomen, dus daar streste ik ook nog over, en natuurlijk was het toen nog de vraag hoe ernstig het was.

Gelukkig viel het uiteindelijk mee. Het was dit keer struviet (hij heeft eerder een onderzoek gehad en daaruit bleek dat hij gevoelig is voor calcium oxalaat, waar je weinig mee kunt) en zijn organen doen het gewoon nog goed. Het lijkt er op dat ik er redelijk vroeg bij was en de dierenarts gaf dus ook complimenten dat ik mijn gevoel goed had gevolgd. Dat was vooral fijn om te horen, omdat ik met mijn paniekstoornis regelmatig het gevoel heb dat ik gewoon paranoïde ben en zeker met mijn dieren snel overbezorgd raak, en vaak onzeker ben over mijn kennis en het goed doen.

Maar! Dit was echt een goede week om mee naar therapie te nemen en te observeren. Gisteren heb ik weer veel geleerd over mijzelf en mijn kunnen en het gaf de mogelijkheid een aantal goede oefeningen te doen. Ook met mijn schematherapie komen we steeds verder en begin ik ook mijn eigen brein en stoornissen meer te begrijpen. Dat geeft natuurlijk vooral veel betere handgrepen.

Gisteren heb ik mijzelf getrakteerd op wat planten shoppen en had ik het geluk om enorm veel korting te krijgen, dus nu 7 planten en 5 nieuwe potten voor 16 euro gescoord. Mijn plantencollectie brengt ook echt heel veel kleine geluk in mijn leven. Het moestuinieren was ook echt een top toevoeging aan mijn verdere opdrachten.

Ook heb ik iets buiten mijn comfort zone gedaan weer, namelijk een post op NextDoor plaatsen met de vraag om nieuwe activiteiten en sociale mogelijkheden te vinden :):)

Het was ontzettend spannend om mijzelf echt 'out there' te zien maar ik heb onwijs veel lieve reacties ontvangen waar ik ook mee verder kan, en ook een aantal mensen die het wel zien zitten om samen de natuur in te gaan **\O/**

Dus tot zover de update. Ik hoop dat het de volgende keer weer wat positiever is. |o

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:10

Ik wilde even reageren dat ik er bewondering voor heb hoe je dit moeilijke proces aan gaat en dit ook met ons deelt. Dat vind ik echt onwijs dapper van je. Het proces zal met ups en downs gaan, maar je zet door en dat is het belangrijkste. Ik hoop voor je dat het snel weer beter gaat met je kat en je je ook weer wat fijner gaat voelen. Ik vind het heel knap dat je alles aan gaat, uit je comfortzone blijft proberen te stappen en goed kan reflecteren op je eigen handelen. Je komt er wel. :j

Ik zit zelf in een intensief psychologisch traject in verband met PTSS, dus herken best wat dingen waar jij mee worstelt. Ik wil je bij deze laten weten dat je me altijd een PB mag sturen als je daar behoefte aan hebt. Het hoeft niet, maar mochten er dingen zijn die je graag kwijt wil en liever niet openbaar, dan mag het.

Ga zo door zou ik zeggen en geef jezelf af en toe een schouderklopje. Je bent goed bezig! :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 15:38

Zo, dat is al even geleden. Ik wilde even een momentje pauze van mijn studie, en dacht ineens aan dit topic. Nog altijd vind ik het heel lief van iedereen die meeleest en een reactie achterlaat ook. Hoewel het er vaak doorheen schiet om echt te reageren, waardeer ik het enorm!

Om dan maar even een update te geven...

Er is de afgelopen maand best veel veranderd, veel tegenslagen gehad. Zieke kat die opnieuw onder narcose moest, auto die plotseling kapot ging, nog wat andere financiële tegenslagen. Dat zat helemaal niet lekker, ik heb al best wat schulden door het gebrek aan inkomen, en dan dat er nog bij. Ook heb ik uiteindelijk langere tijd weggegooid wegens dat ik geen recht op uitkering blijk te hebben. Wat achteraf echt heel stom was van de medewerker, want die had me dat al direct kunnen vertellen... En toch ben ik het gehele proces eerst aangegaan voor niets.

Maar goed, daar zit je dan. Écht een inkomen nodig en ineens sta je er dan weer compleet alleen voor. Ik heb nog gevraagd of er verder nog mogelijkheid was om in ieder geval inhoudelijke hulp te krijgen, maar ook dat was geen optie. Kortom, zo vertelde de medewerker het mij ook: je zou het beste een baan kunnen vinden, het een maand uithouden en dan weer de Ziektewet ingaan.

Om heel eerlijk te zijn ben ik zo'n persoon gewoon niet. Allereerst is het gehele proces van een sollicitatie inzenden tot aan beginnen met een nieuwe baan, al zó een paniek-inducerende chaos dat ik daar helemaal geen zin in heb om maar een uitkering te krijgen, en het voelt ook gewoon niet goed. Ik vind het niet eerlijk om die weg te bewandelen, ook voor de werkgever niet.

Dus, nu de noodzaak toch begon te dringen, ben ik maar direct aan het solliciteren gegaan, ondanks mijn paniek. Vorige keer ging het solliciteren echt heel lastig. Het duurde lang voor ik überhaupt een invitatie kreeg tot een gesprek en de gesprekken verliepen eigenlijk allemaal lang niet zo goed als ik in gedachten had. Ik kreeg dan ook meerdere afwijzingen omdat ze mij gewoonweg te onzeker vonden.

Dit keer was het al direct anders. Zodra ik had gesolliciteerd werd ik eigenlijk dezelfde middag teruggebeld. Ik had echter niet veel geluk, want de meeste vacatures waar ik op had gesolliciteerd waren feitelijk al vervuld op dat moment :') Maar, wel positief, was dat meerdere recruiters mijn cv interessant genoeg vonden om te vragen of ze andere vacatures voor me mochten zoeken.

En zo ben ik dan uiteindelijk terecht gekomen waar ik nu ben. Ik ben via een vacature benaderd, vacature was al vervuld, maar mijn cv en motivatie viel hen wel op. Of ik dus interesse had om een intakegesprek te doen voor een traineeship in een nieuwe sector. Dit klonk wel interessant, de voorwaarden waren goed en er werd ook bij vermeld dat je veel persoonlijke begeleiding zou krijgen. De intake verliep ook goed, en ik kon ook eerlijk vertellen wat ik precies nodig had. Dus, traineeship aangegaan, contract getekend, en dan gaat mijn contactpersoon op zoek naar vacatures binnen het programma die op mijn wensen aansluiten.

Dan heb je ineens een baan...! De eerste vacature waar ik volmondig "ja" op heb gezegd liep uit in een sollicitatiegesprek en dat verliep zo fijn dat ik direct al een fijn gevoel had. Een week later zou ik het horen, omdat er nog meerdere kandidaten waren. Enfin, het gevoel was goed van twee kanten, en nu kan ik dus verwachten over twee weken aan de slag te gaan.

Het voelt nog zo onwennig! Ik ben op het moment bezig met een korte studie voor de traineeship, ik heb mijn slaapritme weten te fixen en de schematherapie slaat goed aan. Mijn groepstherapie begint ook over een kleine maand. Lichtelijk begin ik mijn interesses ook weer terug te vinden. Lezen lukt weer (dat kon voorheen echt niet, daar had ik de concentratie en energie gewoon niet voor) en het huishouden bijhouden wordt langzaamaan een ritme. Ik ben goed op weg met mijn gewichtsverlies (binnen anderhalve week ben ik van 85 naar 82 gegaan) en ik voel me eigenlijk ook fysiek gezonder, sterker.

Dit is dus allemaal wel heel positief natuurlijk. Maar zoals de titel aangeeft: ik ben er nog lang niet. Dit is echt het begin. Ik weet zeker dat ik nog veel tegenslagen tegemoet ga. Mijn depressie is lang nog niet weg en ook de paniekstoornis is zeker nog echt een probleem. En natuurlijk gaat het financieel niet lekker, ook al heb ik nu een baan, daar moet ik echt wel nog een tijdje voor knokken om dat allemaal te fixen. Plus, het zal wel een tijd een flinke investering worden om ook daadwerkelijk weer terug het werkveld in te gaan en een productieve bijdrage aan de maatschappij te leveren na zolang in isolatie te hebben geleefd. Dan nog niet te spreken over groepstherapie, waar ik wel een beetje (flink!) tegen op zie. Alle therapeuten waarschuwen er wel voor om dat niet te onderschatten. Het schijnt zeer intensief en vermoeiend te zijn.

Wel kan ik dus met trots stellen dat het eigenlijk al wel lukt. Ik voel me inmiddels alsof ik ben begonnen met leven. Hoe het vanaf hier gaat lopen weet ik niet. De levenslust is er in ieder geval, en dat is al zo'n verademing. Ik heb nu ook meer dan een maand al geen zelfbeschadigings-neigingen meer gehad. De schema's en de modi's helpen mij meer gegrond te blijven. Ik zou mijn psychologen echt niet dankbaarder kunnen zijn, en we zijn feitelijk nog maar net begonnen. |(

Wel mis ik de paarden zo erg. Nu mijn auto het niet doet (en ik even het geld niet heb voor reparatie) heb ik al weken geen mogelijkheid meer gehad om ze op te zoeken. Dat doet wel even pijn hoor, dat was echt mijn uitlaatklep al deze tijd. Maar binnenkort met een inkomen kan ik ze in ieder geval zonder schuldgevoel lekker verwennen. :knuffel:

Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed vergaat. <3

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:45

Ik heb even geen ruimte om heel uitgebreid te reageren, maar:

Wat een topper ben je!! *\o/* *\o/* *\o/*

Heel veel succes en plezier met je traineeship.