Ibbel schreef:Knip, lange post.
Dankjewel Ibbel voor je fijne toevoeging, ik ga op mijn gemak eens alles doorlezen. Ik ben erg 'blij' om te zien dat hier al reacties komen. Natuurlijk wens ik dit niemand maar het voelt als een goed begin om er meer over te praten!
De cursus is ook wel interessant maar ik hoop toch dat het met medicatie al weer wat beter wordt.
purny schreef:Hier een reumapatient met fybromyalgie en milde hypermobiliteit. Door de fybro zet ik mijn spieren onbewust vast. Ook heb ik mogelijk beginnende artrose in mijn knie.
Ik heb hierdoor mijn paardrijden moeten opgeven omdat ik elke week last van mijn rug en benen had.
Vooral met dit weer merk ik dat ik veel last heb. Ik slik daarom ook ibu 600.
Reuma zit bij mij ook in de familie
Hoe zit dat met de fybro? Ik was laatst bij iemand op bezoek en die is volgens mij dierenarts assistente en ze zei 'je gaat toch niet vertellen dat je ook fybrohuppeldepup hebt he? Daar gaan mijn nekharen altijd van overeind staan'. Ik schrok daar best wel van .. maar ik kan me ook verhalen voor me halen dat het nog moeilijk is met deze diagnose. Is dat ondertussen anders?
Wel erg jammer dat je paardrijden hebt moeten opgeven! Bewegen lijkt me toch ook, gedoseerd, juist helpende. Ik merk wel verschil als ik bewogen heb gelukkig.
sjaslique schreef:Hier nog iemand met reuma. Heb sinds 2018 RA wat is ontstaan na de bevalling van mijn zoon. Kon mijzelf toen bijna niet eens aankleden en het slot van de deur niet meer open doen. In die jaren diverse medicatie gehad waarbij diverse allergieën of er niet meer op reageren het een en ander in de weg stond. Na een flinke zoektocht gebruik ik nu spuiten mtx, plaquenil en rinvoq.
Heb al heel wat andere medicatie geprobeerd waaronder diverse biologicals.
Momenteel is mijn reuma relatief rustig maar ervaar ik wel klachten van bijwerkingen.
Hebben jullie ook zo vaak luchtweginfecties?
Na je zwangerschap ontstaan, wat heftig! Ik heb gelukkig geen luchtweginfecties, mijn oma bijvoorbeeld wel. Daar zit de reuma ook in haar longen en dat is best een uitdaging! Al eens op gecontroleerd?
caro29 schreef:In het begin slikte ik het dagelijks. Dat is na een tijd omgezet naar 1x per week. Na 2 jaar overgegaan naar enbrel spuiten. Nu spuit ik 1x per week mtx en om de week humira erbij
Hoeveel slikte je dan per dag? Ik moest er 8 stuks op één dag, 1x in de week. Mini chemootjes werden het inderdaad genoemd.
SnuitjeLove schreef:Hoe is het verloop qua klachten en diagnose stellen bij jullie gegaan? Duurde dat ook lang?
Sterkte! Ik herken die angst dat er niets uit komt! Veel getobt hier ook en in 2015 eigenlijk afgewimpeld. Eigenlijk wordt altijd alles maar op stress gegooid, lekker makkelijk. Maar nu dus wel de diagnose en behandeling. Hier ging het wel vrij vlot eigenlijk! Volgens mij dezelfde dag of binnen een week of twee. De 2e keer dan wel.
BarbaraNova schreef:Hier ook een fibromyalgie mens, dus lees even mee. Heb nu geen pijnstillers meer maar heb behoorlijk last, vooral kaken, vingers polsen en voeten naast mijn scoliose rug / versleten onderrug en rechterheup...
Een heel riedeltje! Ook voor jou de vraag hoe en wat betreffende de fybro.
AyDeeDee schreef:Knip lang verhaal
Wij hebben via PB al kort gesproken, ik duim voor je!
Jannie79 schreef:Hier niet zelf een reuma patient maar onze zoon van 17 zit in het onderzoekstraject voor (jeugd)reuma. Gelukkig heel snel doorverwezen naar een kinderreumatoloog in Boxmeer. Hier krijgen we hele fijne begeleiding.
Oh wat jong, wat oneerlijk soms toch! Sterkte voor je zoon. Hoe gaat het nu? Goede medicatie/behandeling?
Ayasha schreef:Ik volg mee, nu aan het wachten op de uitslagen van een aantal onderzoeken en moet nog voor een scan in juni. Ik krijg al infliximab/remicade voor mijn colitis ulcerosa maar nog steeds zit mijn lichaam vol ontstekingen dus ze willen weten wat er speelt in de hoop gerichter te kunnen behandelen want mijn lijf is er behoorlijk stuk door aan het gaan.
Bizar en niet tof. Ik hoop inderdaad dat er meer duidelijkheid uit komt! Sterkte!
En nu nog even de mensen voor mijn post van vanochtend:
Drico schreef:Ja, hier nog een Reuma patiënt
De pijn heb/had ik vooral in mijn vingers, polsen en voeten, 'gelukkig' niet echt in de grotere gewrichten.
Ik krijg 2x pj Rituximab en slik ook 1x pw Methotrexaat, heb ook wel Meloxicam liggen maar dat neem ik eigenlijk nooit meer in
Hee jij ook hier, bizar! Het zijn dan wel niet de grotere gewrichten, maar wel ledematen die je regelmatig gebruikt..
WendyBZ schreef:Even een knipje
Ik ben een hele slechte pillen slikker, en doodsbang voor naalden - dus dat probeer ik echt te vermijden. Vandaar nu de sulfasalazine in een drankje, maarja ....
Van de MTX injecties werd je ook misselijk? Van de tabletten niet?
Dus een tolerantie bestaat wel?
Maartje_M schreef:Ik heb ook reuma, maar (nog) geen heel heftige vorm. Hier zit het ook in de familie. Ik heb vooral in de winter last en vooral in mijn vingers, heupen en knieën. Ik ben nu medicijn-vrij en heb voor de periodes dat ik er last van heb meloxicam liggen, maar ik wil niet voltijd medicijnen slikken.
Wat ontzettend fijn dat je medicijnvrij kan zijn!
Taifoen schreef:Hier ook reuma en ik slik MTX en spuit 2x per week benepali.
Van de MTX gelukkig geen bijwerkingen

Fijn om te horen! Je hebt dus wel een combinatie van twee medicijnen?
NicoleKelos schreef:Ik zet even een stipje, heb palindroom reuma en wil graag meepraten.
Welkom, al is dat raar om te zeggen haha. Wat houdt palindroom reuma in? Als ik vragen mag ..
WendyBZ schreef:Ik heb wel de 'mazzel' dat ik bij het UMCG loop, heb ik het idee. Ik wissel nog wel eens van reumatoloog, of heb er een in opleiding, en die willen dan wel graag een beetje experimenteren

Wat ik dan ervaar als kleine ongemakken (tegenover de pijn en stijfheid die ik zonder de medicijnen heb), zien zij als 'moet niet nodig zijn, we gaan wat aanpassen'. Ik vind het prima, hoe minder pijn, hoe beter.
Ooh dat is wel interessant zeg! Maar komt daar uiteindelijk dan ook iets van op de markt? Al is ieder mens weer anders, een keer moet er toch wel iets goed werkzaams zijn 
Volgens mij heb ik zo iedereen. Hier zit de dag er weer op .. typen is niet fijn, luchtvochtigheid is hier 100% . Nog 3 dagen werk te gaan haha. Gelukkig gaat het naarmate de dag vordert wel beter.