Wie kan nog wat voor mij betekenen..rug.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Wie kan nog wat voor mij betekenen..rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 14:02

Het is nu 20 jaar geleden dat mijn rugklachten begonnen. Werk gerelateerd .
In 3 jaar tijd 3x een hernia gehad op dezelfde plaats. Na de 3e keer is deze nooit meer 100% weggetrokken en zo loop ik al een jaar of 17 met chronische klachten. Hoewel de hernia nooit 100% weggetrokken is heb ik daar geen pijn van.

Waar ik meer moeite mee heb is de spanning in mijn lijf. Mijn lijf is continue aan het compenseren ook als ik verder goed in mijn vel zit.
Ik sta scheef, mijn linkerschouder hangt wat af, er zit een knik links en ook mijn linker ribbenkast steekt iets meer naar voren. Als ik op mijn rug lig trekt mijn rug hol en rolt mijn linkerbeen naar buiten. Als ik veel wandel krijg ik last van mijn linkerheup. Eind van de dag ben ik 'moe'. En dat gaat dus al 20 jaar zo.

In de loop der jaren veel fysio gehad, manueel therapie (ging niet goed eindigde met 2 weken ZH opname), osteopaat (wel wat aan gehad) revalidatie trainingen, steunzolen en in 2021/22 heb ik sessies gedaan bij een chiropractor. Ook is er aandacht geweest voor bindweefsel losmaken en heb ik cryo therapie gehad(bij de chiro).
Ik sport 3 a 4x per week waarin ik kracht en conditie combineer.
Alles helpt wel maar het is voor een relatief korte periode en ik heb het gevoel dat het steeds maar symptoombestrijding is ipv het aanpakken van de oorzaak. Maar waar zit de oorzaak?

Nu ben ik er weer aan toe om er wat aan te gaan doen en zoek ik iemand die eens verder kijkt.
Iemand die niet zegt dat we allemaal wel scheef zijn, wel eens pijntjes hebben of doodleuk zijn schouders ophaalt omdat hij/zij het niet weet waarom ik scheef sta en maar een peperdure behandeling start.
Want ik heb er dus echt last en frustraties van.
Iemand die echt luistert, durft door te vragen en wat out of the box denken. Maar ook durft door te sturen.

Ik zit in de regio van Assen

snorkel1986

Re: Wie kan nog wat voor mij betekenen..rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:09

Mij man heeft momenteel veel info aan rug kliniek delden.. Maar goed en pijn vrij.. Zal de vraag blijven en waarschijnlijk niet..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:31

De chiropractor mist in je lijstje, ik heb hier veel baat bij maar het is wel een investering. Je lichaam moet je helemaal opnieuw gaan leren hoe hij zich hoort te bewegen. Sommige spieren zullen harder moeten gaan werken en anderen moeten leren om te gaan ontspannen.

De eerst maand ga je 3 keer per week, daarna een x aantal maanden 2 keer per week. Ligt ook heel erg aan hoe je lichaam er op reageert.

Zelf ga ik naar Chiropractie Optimal Health tegenover het Unive kantoor. Matthew en Maicon zijn beide fijne chirppractoren. Reken wel 60 euro per behandeling, dus het tikt wel lekker aan. Bij mij werd er 25 euro per behandeling vergoedt tot 450 euro. Dat is dus wel iets om nog even na te kijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:34

Eerste aan wie ik denk is Jannet van https://www.Ruiterfysio.nl
Ze zit alleen niet echt bij je in de buurt, nl in Kootwijkerbroek.

Die kijkt altijd naar het hele lichaam voor ze begint met behandelen.
Ik kwam voor scheefheid in m'n bekken/heupen, dat bleek te komen door een iets geblokkeerde enkel.

Inmiddels ga ik alleen nog maar naar haar met klachten aan mijn lijf.

In januari had ik een auto ongeluk waarbij ik was gaan spinnen.
In het ziekenhuis helemaal nagekeken en er was niks kapot.
Maar ik was dus wel helemaal scheef ingedraaid in de richting van de spin. Wat ik onder andere merkte aan mijn paard, die mij aangaf dat ik tegenstrijdige (zit)hulpen aan hem gaf.
Met een aantal behandelingen door Jannet ben ik weer "terug gedraaid" of te wel, weer recht gezet.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:38

Ik kan er maar één adviseren, dat is de Rugkliniek in Rijswijk.

Ik heb meer dan 20 jaar met rugklachten gelopen. Zelfs 2 jaar met een rollator.
In het reguliere ziekenhuis zeiden ze, leer er maar mee leven.
Kon niet meer werken en lag een groot deel van de dag op bed.

Bij de rugkliniek super begeleid en een operatie laten doen. Ik werk weer volledig en ben van de pijn af. Kan zelfs weer sporten.
Jammer dat ik dit niet jaren eerder had geweten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:59

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Wat voor de een wonderen doet levert bij de ander niets op.
Maar ik heb veel baat bij de chiropractor, alleen dan wel elke 3 weken (hooguit 4) weken. Mijn chiropractor doet ook aan dry needling, dus maakt alles weer zo los al maar mogelijk is. Hiermee houdt ze me op de been. Ik heb een schade in mijn rug en die gaat nooit meer over. Zij helpt mij elke keer mijn lijf weer even te "recetten" want door compensatie loop ik steeds vast.

Verder vul ik het aan met oefeningen om mijn core sterkt te houden. Dat is een combi uit oefeningen die ik in de loop der jaren heb geleerd bij verschillende therapeuten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:21

Een vriendin van mij is van haar rugpijn af door facet denervatie. Dan branden ze met radiogolven je zenuw dood. Zenuwen groeien weer terug dus dat moet elk jaar.

Bij mij hielp het dan weer niet voldoende maar ik heb ook verzakte rugwervels.

Ik heb alleen gehoord dat ze dit in Nederland niet meer doen of in elk geval niet vergoeden maar dat zou je even na kunnen vragen of misschien, gezien je woonplaats, je naar Duitsland laten verwijzen maar daar weet ik niet of ze deze ingreep uitvoeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:01

Ik mis de orthopeed in je lijstje. Daar zou ik me eerst eens laten doorlichten, en dan met name op beenlengteverschil laten nakijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:08

Ibbel schreef:
Ik mis de orthopeed in je lijstje.

Dat.

Ik ben zelf met chronische rugklachten (had ook hernias en rugpijn) op een gegeven moment doorgestuurd naar het ziekenhuis voor multidisciplinair onderzoek. Een orthopeed, neuroloog en fysiotherapeut zouden mij onderzoeken om tot een gezamenlijk behandelplan voor mijn rug te komen. Bij de orthopeed, stap 1, was ik al klaar en ik heb inmiddels een kunstheup.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 19:08

Bij de orthopeed ben ik nog niet geweest. Ik heb altijd wel aangegeven dat ik een lengte verschil voel maar behalve door de podoloog is dat nooit bevestigd.
Bij de podoloog heb ik steunzolen gekregen en daar een tijd mee gelopen maar ook dit was maar een tijdelijke oplossing. Na bezoek van de chiropractor heb ik de steunzolen niet 'nodig'.
Maar ik kan altijd nog eens heen gaan natuurlijk.
Orthopeed gaat via de huisarts toch?

Operaties/zenuwblokkades zijn bij mij niet aan de orde. Mijn zenuwpijn is minimaal en ook niet constant.
Heb ik wat meer last dan is en dagje rustig aan of een uurtje bewegen vaak voldoende om het weg te laten trekken. Daar kan ik dus prima mee leven en zie dan ook geen reden om dit stabiele te verstoren.
Ik heb in het verleden wel een zenuwblokkade gehad.

De ruiterfysio lijkt mij zeker wat maar is wel erg ver weg en ik ben er niet na 1 les/behandeling.

Chiropractor heb ik dus gehad maar had op het laatst het gevoel dat ik daar alleen kwam om de kas te spekken. Ik zat daar elke 2 weken met alleen een cryo behandeling. Aan het eind van de rit was ik 600 euro armer en niet echt wat opgeschoten.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:43

Gezien je woonplaats, welke chiropractor ben je geweest?

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:53

Als Musselkanaal voor je te doen is,
Even een afspraak maken bij neuromusculaire therapie van der Weide.
(Op facebook te vinden)

Ik durf je bijna 100% te garanderen dat hun je kunnen helpen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:20

Sorry ik heb geen tips, maar ik volg graag de tips. :-)

Ik geloof ook niet dat iedereen zo maar scheef is trouwens, er moet een oorzaak voor zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:07

Ik heb een paar hernia's (gehad) en heb een beenlengteverschil van 1cm.
Het enige wat mij echt geholpen heeft en nog helpt, zijn dagelijks core stability oefeningen.
Gewoon old school en tot in den treure :')
En erop letten dat ik niet in gewicht bijkom. Kost wel wat moeite op mijn leeftijd :))

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:52

Ik zou zeggen: Gerard Visser van The Bonesetters in Emmeloord.
Zij kijken naar het gele plaatje en beheersen ook alle technieken.
Van "gewone" Fysio tot tit-tar en alles ertussen in.
Mensen komen overal vandaan voor een behandeling

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:25

Hoeveel Gerichte oefeningen voor je rug doe je?
Ik ben vorige jaar geopereerd.
Het is absoluut niet goed.
Maar als ik geen Gerichte oefeningen doe voor mijn rug, dan kan ik vrij vlot niet veel meer en heb ik extreem meer pijn

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:28

orthomanueel therapeut misschien?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:51

Je kunt ook nog kijken naar body stress releas therapie. www.bsr-marknesse.nl zit in de noordoostpolder
Ze kijken naar je gehele lichaam. Er zitten meerdere praktijken door het land

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:54

Cowgirl schreef:
Bij de orthopeed ben ik nog niet geweest. Ik heb altijd wel aangegeven dat ik een lengte verschil voel maar behalve door de podoloog is dat nooit bevestigd.

Kleine 'instinker' mbt beenlengteverschil:
het kan een kwestie van een gewrongen bekken zijn.
Bijvoorbeeld door/na een val:
in één of beide SI gewrichten kan het zo zijn dat bijvoorbeeld je linkerzitbot naar voor komt te staan en je linkerbovenrand wat naar achter, eventueel aangevuld met je rechterzitbot wat naar achter en de linkerbovenrand naar voor.
Je beide benen zijn dan op zichzelf gesproken nog steeds precies even lang -
maar omdat je bekken gewrongen is, staan je heupkommen niet op gelijke hoogte.

Citaat:
Bij de podoloog heb ik steunzolen gekregen en daar een tijd mee gelopen maar ook dit was maar een tijdelijke oplossing. Na bezoek van de chiropractor heb ik de steunzolen niet 'nodig'.

Hmmm - heb je een idee hoe dit in elkaar zit?
Beide manieren werken wel, en werken kennelijk op hetzelfde in - maar wat gebeurt er nou precies...???

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:56

Janneke2 schreef:
Cowgirl schreef:

in één of beide SI gewrichten kan het zo zijn dat bijvoorbeeld je linkerzitbot naar voor komt te staan en je linkerbovenrand wat naar achter, eventueel aangevuld met je rechterzitbot wat naar achter en de linkerbovenrand naar voor.

Citaat:

Hmmm - heb je een idee hoe dit in elkaar zit?
Beide manieren werken wel, en werken kennelijk op hetzelfde in - maar wat gebeurt er nou precies...???

En hoe los je zo’n “gewrongen bekken” dan op? Of wie kan je daarbij helpen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:01

Wanneer je eens echt goed doorgelicht wil worden, zou ik kiezen voor een rugkliniek. Daar hebben ze meer knowhow, en kun je bepaalde dingen uitsluiten.
Een sportschool is niet voor ieder lijf de beste oplossing. Je kunt spieren hard trainen, maar je lijf bestaat uit veel meer weefsel. Nogal eens wordt er teveel van het lijf gevraagd.
Wanneer je wat alternatiefs zoekt, zou ik je cranio-sacraal therapie aanraden. Ook bepaalde vormen van tai chi of yoga kunnen ondersteunend werken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:15

Cowgirl schreef:

Citaat:

Citaat:
En hoe los je zo’n “gewrongen bekken” dan op? Of wie kan je daarbij helpen?

Ik ben destijds bij de arts mw Sickesz geweest;
iedere orthomanuele arts kan het,
(en wellicht een serie andere manuele therapeuten ook).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-05-23 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:16

Marije_jiplover schreef:

Ik kwam voor scheefheid in m'n bekken/heupen, dat bleek te komen door een iets geblokkeerde enkel.

Maar ik was dus wel helemaal scheef ingedraaid in de richting van de spin. Wat ik onder andere merkte aan mijn paard, die mij aangaf dat ik tegenstrijdige (zit)hulpen aan hem gaf.
Met een aantal behandelingen door Jannet ben ik weer "terug gedraaid" of te wel, weer recht gezet.

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Ik ben bijna 3 maanden geleden van mijn paard gevallen en heb daarbij mijn heiligbeen gebroken s3-s4. Ik liep al bij Jannet 3 a 4 keer per jaar voor regulier onderhoud. Ooit terecht gekomen omdat ik niet meer lekker mee naar links kon indraaien met paardrijden. Toen bleek ik van top tot teen geblokkeerd te zitten in mijn lichaam, Jannet heeft dat in 4 of 5 behandelingen stap voor stap verholpen.
Daarna ben ik dus zelf overgegaan op iedere 3 maanden, ik doe dat omdat ik dat zelf fijn vind.

Ik kom nu net terug van de eerste behandeling weer na mijn val, en ook daar weet ze me weer heel goed te helpen. Ik vind haar echt fantastisch, denkt ook verder dan alleen maar in standaard hokjes.
Mijn man, die erg sceptisch was, gaat inmiddels ook mee en is verholpen van zijn langdurige en alsmaar terugkerende blessure(s) met hardlopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:43

Plonspony schreef:
Marije_jiplover schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Ik ben bijna 3 maanden geleden van mijn paard gevallen en heb daarbij mijn heiligbeen gebroken s3-s4. Ik liep al bij Jannet 3 a 4 keer per jaar voor regulier onderhoud. Ooit terecht gekomen omdat ik niet meer lekker mee naar links kon indraaien met paardrijden. Toen bleek ik van top tot teen geblokkeerd te zitten in mijn lichaam, Jannet heeft dat in 4 of 5 behandelingen stap voor stap verholpen.
Daarna ben ik dus zelf overgegaan op iedere 3 maanden, ik doe dat omdat ik dat zelf fijn vind.

Ik kom nu net terug van de eerste behandeling weer na mijn val, en ook daar weet ze me weer heel goed te helpen. Ik vind haar echt fantastisch, denkt ook verder dan alleen maar in standaard hokjes.
Mijn man, die erg sceptisch was, gaat inmiddels ook mee en is verholpen van zijn langdurige en alsmaar terugkerende blessure(s) met hardlopen.

Maar jij hebt een diagnose, TS feitelijk niet.
Ik zou daarom ook zeggen: eerst een diagnose, dan behandelen.
Eventueel door een peut of paat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:53

Zou het ziekenhuis geen diagnose hebben gesteld....?

(Please mind, ik ben soms een pietje precies. Een diagnose is een verhaal met kop en staart in mijn woordenboek. Een hernia kan natuurlijk chronische pijn verklaren.
Maar ik lees de vraag van TS als informatie rondom het compensatiepatroon en de pijn die daar weer uit voortkomt.
Stelt een orthopeed dit soort diagnosen?)
(Zo te lezen is er tenminste 1 peut die dit heel erg goed kan.)