Zorgen om mijn vader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Zorgen om mijn vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 23:01

Tja, de titel zegt het al, ik maak mij zorgen om mijn vader. Een 63 jarige, hardwerkende man die ook de zorg voor mijn bedlegerige (stief)moeder erbij doet.

Al zo lang als ik leef is hij hartpatiënt. Meerdere operaties gehad, de laatste in maart, meermaals opgenomen na een stilstand en dankzij Corona heeft hij sinds een jaar ook COPD erbij gekregen. Hij is absoluut niet kleinzerig en heel hard voor zichzelf. Zo werkt hij volcontinu vroege, late en nacht en blijft doorgaan tenzij hij half dood op de bank ligt. Ziekenhuis opnames hoor ik ook pas achteraf, omdat hij mij niet onnodig ongerust wilt maken.

Door ons beider werk en mijn schoolgaande zoon, kunnen we elkaar maar 1x per maand zien. Zelfs als hij zich minder voelt zegt hij niet af. Dit is enkel gebeurt als mijn stiefmoeder het niet aankan en toen hij een zware longontsteking had.

Morgen zouden we weer naar Nederland gaan, een dagje gezellig doorbrengen met mijn (stief) familie. Echter belde hij daarnet (iets wat hij enkel doet als het echt dringend is) om af te zeggen. Hij heeft naar eigen zeggen last van zijn maag, maar hij klonk echt niet goed. In pijn en zeer benauwd...

Mijn gevoel zegt dat het helemaal mis is. Voor de eerste keer in mijn leven verwacht ik een bericht of telefoontje dat hij overleden is...

Wat ik wil bereiken met dit topic? Voornamelijk om het van mij af te schrijven.

Urona447

Re: Zorgen om mijn vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:03

Ohhh jeetje wat vervelend. Is er niet iemand die je kan bellen die bij hem in de buurt is ? Zodat hij/zij je gerust kan stellen of eventueel actie kan ondernemen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:05

Want een nare situatie TS. Hoop voor je dat het meevalt. Veel sterkte :(:)
Is het geen optie om hem toch te bezoeken?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:07

Dat is echt ongelooflijk ruk! Ik herken het en het is zo naar om je zoveel zorgen te maken.

Kan hij niet naar de hapa vanavond misschien?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 23:10

@Urona447 Mijn stiefzus en zwager wonen om de hoek en houden het in de gaten, maar ook tegenover hun laat mijn vader zich niet kennen. De grootste reden hiervoor is mijn lieve moeder. Als mijn vader de zorg niet meer aankan dat moet ze naar een verpleeghuis. Ze gaat dood. Dat kan snel zijn, kan nog een paar jaar duren, maar ze gaat hard achteruit. Zij zijn elkanders reden om te blijven vechten...

@senna21 Nee, als hij het zo nadrukkelijk aangeeft het niet aan te kunnen, dan respecteer ik dat. Daarbij heb ik hem nodig om van de trein tot bij hun thuis te komen, anders ben ik bijna 4u onderweg.

@Urbanus Ik weet het niet, normaal als het mis is, dan ziet hij enkel een dokter als mijn moeder een ambulance laat komen. Dat is nog het ergste, dat hij alles minimaliseert. Een ontzettend nuchtere man, maar op dit soort momenten niet wenselijk natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door poetser op 06-05-23 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:11

Ooohw bah. Misschien toch gaan? Niet met de hele familie, maar gewoon jij en eventueel nog 1 iemand? Gewoon om te kijken hoe het gaat en of je iets kunt doen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:12

Wat verdrietig. Ga gewoon , ga voor hem, ga voor hem zorgen, het hem naar de zin maken, de dingen voor hem doen die hij nu niet kan doen enz enz. Gewoon gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:20

Ik zou ook gaan denk ik.
Je wilt echt niet met het gevoel zitten straks van "wat als"...
Echt heel lastig TS :(:) Sterkte!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:23

Ik zou zelf gaan. Gewoon ook aangeven dat je je zorgen maakt als je daar bent.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:24

Kun je hem niet bellen en uitleggen dat je wel komt omdat je je ernstig zorgen maakt om hem omdat hij doorgaans alleen belt als de wereld vergaat en als hij zegt dat hij het niet aankan dan ligt menig mens al onder grond. (als geintje bedoeld maar toch serieus dat je echt hem wilt zien. Al is het maar even)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:26

Fijn dat er een stiefzus en zwager in de buurt zijn. Lastig hoor. Voor hetzelfde geld valt het toch mee.
Inmiddels ben ik er wel achter: Soms moet je doen wat je als dochter goeddunkt, tegen de (eigen-)wijsheid van oudere ouders in.
Maar tegelijkertijd: je kunt een ander niet redden van zijn/haar 'lot' en keuzes. Veel sterkte.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 06-05-23 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:26

Rizette schreef:
Wat verdrietig. Ga gewoon , ga voor hem, ga voor hem zorgen, het hem naar de zin maken, de dingen voor hem doen die hij nu niet kan doen enz enz. Gewoon gaan.

Ja mee eens, gewoon gaan, ook al ben je lang onderweg, en ook al kun je misschien weinig voor hem doen.
Er gewoon zijn, is voor jullie allebei waardevol denk ik.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 23:38

Voor de mensen die zeggen dat ik gewoon moet gaan,
Als hij het aan zou kunnen dan zou hij niet afgebeld hebben. Hooguit iemand anders gezocht om mij op te halen bij het treinstation. Met de bus is op zondag heel moeilijk bij hun te komen, anders ook, maar op zondag nog net wat erger. Taxi kan ik niet betalen, dus ook die optie valt af.
Ik zou eventueel naar mijn stiefzus en zwager kunnen, maar hij is werken morgen, dus hetzelfde probleem met de reis blijft, aangezien mijn stiefzus geen rijbewijs heeft.

Geloof mij, als ik een auto had, dan was ik nu al onderweg geweest. Al zou het maar voor 5 minuten zijn geweest, maar dan had ik het met mijn eigen ogen kunnen zien hoe de toestand is. Dit is zenuwslopend

Edit, ik ga morgenochtend met mijn stiefmoeder overleggen en eventueel gewoon via videochat. Zij denkt dat het inderdaad zijn hart is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 00:21

Oh wat vervelend. Welke kant van het land woont hij. Als het hier in het noorden is wil ik je anders ook wel oppikken en brengen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 00:35

Hij woont niet zo ver van Dordrecht af. Maar wel heel lief!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 00:37

Dat is helaas te ver. Hoop dat het meevalt allemaal en je nog jaren van je vader mag genieten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:37

Weet je al wat je gaat doen?
Kunnen je stiefzus en zwager niet kijken hoe het met hem gaat?

Persoonlijk zou ik gaan, desnoods een taxi nemen ofzo. Als het net buiten Dordrecht is kan het nooit heel duur zijn. Anders eerst proberen met de bus zo ver mogelijk in de buurt te komen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 08:43

Mijn stiefzus helpt met de zorg voor mijn stiefmoeder. Tegen haar is ook gezegd om weg te blijven. Vanmorgen hebben we even gebeld, maar zij raad aan de reis niet te maken, om zijn wens hierin te respecteren. Doen zij ook.

Momenteel slapen ze nog. Zwager heeft voor zijn vroege dienst even snel binnengekeken en mijn vader ligt op de bank te slapen. Stiefmoeder leeft in een ziekenhuisbed dat naast de bank staat, dus ze houd hem in de gaten.

Het is nu vooral afwachten hoe hij wakker wordt en daarna volgt er overleg met de thuiszorg voor mijn stiefmoeder (haar wassen en aankleden is het enige dat hij uit handen geeft, mede vanwege zijn wisselende diensten) wat ze het beste kunnen doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:54

Als er iemand in de buurt woont, in dit geval jouw stiefzus, zou ik er wel op vertrouwen dat het beter is om niet te komen. Ik neem aan dat zij hun regelmatig ziet? Daarbij begrijp ik dat je ook geen vervoer hebt, dus dat maakt er naar toe gaan ook niet echt mogelijk.

Hoop dat je vandaag nog even contact hebt en gerust wordt gesteld.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 09:34

Ik kreeg net telefoon. Ik verwachte gelijk het ergste toen ik zag dat het mijn vader was, maar hij voelt zich iets beter. Wel versprak hij zich. Gisteravond was het zijn maag, nu zogezegd zijn darmen. Hij heeft, na lang aandringen, uiteindelijk toch toegegeven dat het hoger zat. Stekende pijnen in zijn borst en problemen met ademen...

Vanmiddag gaan we videobellen, maar de deur blijft gesloten voor iedereen. Hij heeft nu alle rust nodig, maar snapt mijn bezorgdheid. Hij klonk nog steeds zwak, maar minder benauwd, dus dat is al positief. Mijn stiefmoeder heeft liever dat hij zich laat opnemen, heeft ook een aantal keer op punt gestaan de ambulance te bellen, maar hij weigert. Zij is zijn prioriteit en vanuit het ziekenhuis kan hij niks doen voor haar. Wat een sterke, maar koppige ezel is het toch :knuffel:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:46

Misschien ook een Covid test laten doen.
Dat kan voor oudere mensen nog steeds gevaarlijk zijn.

Je vader klinkt als een lieve zorgzame maar ook koppige man die zichzelf compleet weg cijfert :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:47

Ik snap je zorgen. :knuffel: niks zo erg als oudere niet zo fitte mensen die hun eigen gezondheid achterstellen omdat de behoeftes van anderen belangrijker zijn. Hopelijk knapt hij op of laat hij zich opnemen. Wat zal je stiefmoeder zich hulpeloos voelen zo ook. Omdat ze niets kan doen nu maar wel ziet dat er iets mis is

Mijn papa is ook zo een, gezondheidsproblemen aantal keren bijna dood en maar blijven doorgaan als mensen zeggen doe even kalm aan er is iets mis. Helaas kun je daar niet veel aan doen zolang ze nog kunnen protesteren. :(:)

Sterkte