confetti aan de rand van blikveld.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

confetti aan de rand van blikveld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 19:42

Even vooraf: Ik ben niet op zoek naar medisch advies, ik ben ook niet bezorgd en nee ook niet stoned. Ik ben alleen benieuwd wat dit is en of het een naam heeft.

Af en toe op ieder moment van de dag komt het voor dat er snel bewegende gekleurde spikkeltjes aan de rand van mijn blikveld verschijnen. Ken je de paarse en grijsgroene vlekken die je ziet als je in de zon of in een lamp hebt gekeken? (althans voor mij zijn ze paars en grijsgroen) Die kleuren hebben die spikkeltjes ook. Ze vliegen snel in onregelmatige bewegingen richting het midden van mijn blikveld maar komen niet ver voor ze weer verdwijnen. En ze trekken een smal spoor. En na een aantal minuten trekt het weer weg.

Deze GIFjes en plaatjes van subatomaire deeltjes oid geven de beste indruk van hoe het er uit ziet.

https://www.abc.net.au/reslib/201505/r1428114_20584240.jpg
De beste indruk van de kleuren.

https://media.tenor.com/WebwyRlEidYAAAAC/physics-quantum-physics.gif
De beste indruk van snelheid en richting.

https://scitechdaily.com/images/Particle-Quantum-Physics-Concept.gif
https://media1.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExMjAxY2U3N2YwMTcwMTM4Y2Y2Mjk1NjE5MDcwZDBkNGZkNTFjN2ViYiZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZzX2dpZklkJmN0PWc/h6mBh5GMSfAvPec7Of/giphy.gif
https://thumbs.gfycat.com/FamiliarTepidBasilisk-max-1mb.gif
De beste indrukken van de bewegingen. maar dan van buiten naar binnen.

https://scitechdaily.com/images/Matter-Antimatter-Concept-Animation.gif
De beste indruk van het formaat.

Verder zijn deze spikkeltjes niet fel of solide maar juist subtiel en transparant.
De beste indruk van de snelheid.

Als je dit googelt heb je natuurlijk iedere ziekte onder de zon en kan je een kist uit gaan zoeken. Daar maak ik me niet druk om. Ik vind het wel amusant.

Zijn er mensen die dit herkennen en weten hoe het heet of wat het is? Is dit wat mensen bedoelen met sterretjes zien?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:46

Oogmigraine

Zeer irritant maar zo ver ik weet onschuldig ten zij je het zo vaak hebt. Ik vindt elke dag al wel heel veel. Dan is een bezoek aan een dokter geen slecht idee.

Ik heb het 1 tot 2 x per jaar afhankelijk van hoe vast mijn nek zit en stress. Even afkloppen maar ik heb het nu al heel lang niet gehad omdat ik goed in mijn vel zit , weinig stress en mijn nek spieren redelijk los zitten.

Ik ben altijd bang dat ik het krijg onder het autorijden. Ik heb het op school en in de bus al eens gehad dat was wel erg vervelend! Als ik thuis ben ga ik even op bed met de deken over mijn hoofd liefst in het donker totdat het voorbij is.

linoleum

Re: confetti aan de rand van blikveld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:49

Mijn eerste ingeving is ook oogmigraine. Maar bij mij zet het helft van tijd wel door naar verdere migraine, als ik niet snel genoeg er op reageer. Bij mij is het een gevolg van een zware hersenschudding jaren geleden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:51

Mijn ervaring met oogmigraine is juist dat het ín je blikveld zit, over je gele vlek en dat je dus niet meer scherp kunt zien en bv niet kunt lezen.
Ik vind het ook geen confetti, maar bliksemschichten qua vorm.

Als je het dagelijks ziet kan het ook glaslichaamloslating zijn (op zich ook geen reden tot paniek, tenzij je netvlies meekomt) óf wel degelijk het begin van netvliesloslating.
Ik zou dus wél even naar een oogarts laten verwijzen - je ogen kun je maar 1x kwijt raken. Nou, vooruit, twee keer, één keer links en één keer rechts.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:52

Ik gok dat je mouches volantes bedoelt? Is dat iets waar je je in herkent?

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:54

Ik denk juist aan visueel sneeuw. Ik heb dit ook, maar dan permanent en ze trekken niet echt banen, maar is meer een permanente ruis op mijn beeld. Als een oude tv.
Oogmigraine heb ik ook wel eens er bovenop maar dat is veel erger en daarbij verlies je ook echt diepte en gezichtsvermogen. Terwijl mijn sneeuw altijd aanwezig is en ik me er verder niet aan stoor.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:54

Ibbel schreef:
Mijn ervaring met oogmigraine is juist dat het ín je blikveld zit, over je gele vlek en dat je dus niet meer scherp kunt zien en bv niet kunt lezen.
Ik vind het ook geen confetti, maar bliksemschichten qua vorm.

Als je het dagelijks ziet kan het ook glaslichaamloslating zijn (op zich ook geen reden tot paniek, tenzij je netvlies meekomt) óf wel degelijk het begin van netvliesloslating.
Ik zou dus wél even naar een oogarts laten verwijzen - je ogen kun je maar 1x kwijt raken. Nou, vooruit, twee keer, één keer links en één keer rechts.

Het eerste stuk wat je omschrijft is een goede toevoeging. Ik merk altijd als eerste dat ik niet meer goed kan lezen of een scherm moeilijk zie.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:56

Ik denk dat ik nu beter begrijp wat je bedoeld dat is toch iets wat letterlijk elk persoon op de planeet heeft? Net als dat je in je ogen wrijft en dan allerlei kleurtjes en vormen ziet ect.

Denk dat iedereen dat meerdere malen per dag heeft en dat is wel echt onschuldig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:12

Nou dat heb ik echt niet meerdere keren per dag. Eigenlijk heb ik dit nooit.

Alleen toen ik een paar keer oogmigraine heb gehad, jaren geleden, toen zag ik rimpelingen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:19

Ik heb af en toe oogmigraine, en zie dan een < in mijn oog die flikkert, net als in zo'n caleidoscoop alleen dan in vage kleuren, en kan dan tijdelijk niet meer lezen. Het trekt na een paar minuten meestal weer weg.
Als je onzeker bent wat het is, even naar een oogarts gaan.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 21:22

Nog even voor de duidelijkheid. Het gebeurt niet elke dag. Bij lange na niet. Wat ik bedoelde is dat het op elk moment kan gebeuren en dus niet gebonden is aan vermoeide ogen oid.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:31

bij mij komt het voor als ik die dag te weinig gedronken heb en ook moe ben.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 22:11

Ik heb even rond gegoogeld.

Ik denk niet dat het visueel sneeuw is hoewel de gelijkenis met TV-ruis me ook wel eens is opgevallen. Want het is alleen aan de rand van mijn blikveld en het is niet constant.

Als de plaatjes die google geeft natuurgetrouw zijn is het ook geen oogmigraine.

mouches volantes lijkt mij ook niet waarschijnlijk. Die bewegen langzaam, beperken zich niet tot de rand van het blikveld, zijn fysiek en zouden ook niet weg moeten trekken.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 00:00

Door mijn dokter wordt het een aura genoemd, de momenten voordat een migraine start (denk dat de andere hier datzelfde bedoelen met oogmigraine. Aura's/ oogmigraine komt in veel verschillende kleuren, vormen en symptomen voor.
wazig beeld, kleurblokken, stipjes, strepen, horizontaal, verticaal, diagonaal, golfjes, slangen, vlekken, blikveld dat kleiner wordt, iedereen ervaart en omschrijft het anders. Sommige ervaren geen beweging, terwijl andere juist super snelle flitsen zien. Plaatjes op google zijn daardoor lang niet altijd iets waarin je je hoeft te herkennen.

Ikzelf herken je omschrijving vooral door wat je zegt met ''alsof je in een lamp hebt gekeken''.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 00:18

Oké dan zou het kunnen.
Mijn moeder heeft er jaren lang last van gehad.
En heel af en toe speelt het nog op.
Maar zo lang het bij stipjes blijft ga ik me er niet druk om maken.

Edit...
Trouwens nu ik wat beter kijk, sommige plaatjes op google doen wel sterk denken aan dingen die ik als kind (5 tot 7 jaar denk ik) een paar keer heb gezien. Dat noemde ik toen een masker. Dan kwam er een klein puntje in het midden van mijn blikveld zweven en van daaruit werd mijn zicht wazig. Dat vond ik toen heel eng.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:30

Het kan in ieder geval nooit kwaad om eens langs een oog arts te gaan.
Even je oog druk en dat soort dingen laten nakijken.