Homeoffice: hoe blijven jullie fit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Homeoffice: hoe blijven jullie fit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 10:00

Hi bokkers!

Vanuit mijn werk krijgen we nog steeds de vrijheid om vanuit huis te werken, dus hier maak ik graag gebruik van! De afweging tussen op kantoor zitten met mensen die in hun eigen headset door elkaar heen praten of lekker thuis met de hond knuffelend op de bank is snel gemaakt :=

Maar ik merk ook dat de kilootjes er langzaam bijkruipen op deze manier. Mijn streefgewicht is rond de 55-60, maar zolang ik niet boven de 65 kom vind ik het allemaal wel prima. Die 65 baseer ik op het gewicht dat mijn pony kan dragen. Ze weegt zelf ongeveer 500 kilo en heeft geen ideale bouw, dus dan pak ik de 15%: dat is 75kg. Tel daar het zadel, mijn kleding, etc bij op, en dan vind ik die 65 een prima getal voor puur en alleen mijn gewicht.

Van nature zat ik altijd tussen de 60 en de 65 kilo, bijgehouden door gewoon eten wat ik lekker vind, gecombineerd met een studentenleven plus iedere dag in totaal zo'n 45 minuten fietsen naar en van mijn pony en daar dan nog iets actiefs mee doen.

Sinds een jaar werk ik echter fulltime en dus grotendeels vanuit huis. Ik heb een bijrijdster en als ik tussendoor snel tijd heb om naar stal te gaan pak ik eerder de auto dan de fiets, want dat is sneller en minder gevoelig voor het weer. Ook kan ik op deze manier onze hond makkelijk meenemen als het mijn beurt is om de paarden binnen te halen.

Het grootste struikelblok is echter: die kast vol met lekkers in huis, chocolade, koekjes, snoep, chips... En een baan die me niet zo mentaal bezig houdt dat ik geen tijd heb om aan eten te denken. Want tja... Verveling, wat doe je daar makkelijk tegen? Snacken :+

Ik heb al een sta-zit bureau, maar deze staat in mijn kleine appartementje in dezelfde kamer als de was, dus is het er vaak vrij vochtig. Ook is de hond die lekker op de bank ligt te slapen veel verleidelijker dan alleen op m'n kantoortje gaan staan natuurlijk _O- Ik heb ook een tijdje zo'n platte loopband gehad, maar ook deze stond dan op datzelfde kantoor, waardoor de nieuwigheid er snel vanaf was. Ook staat het wat raar, om lopend in een meeting te zitten :')

Mijn vriend heeft een actieve baan buitenshuis, dus hij is moe als hij naar huis komt, en ik sta dan te springen van de energie _O- Maar omdat ik ook tijd met hem door wil brengen blijf ik dan vaak ook na mijn werk nog bankhangen met hem in plaats van dan iets actiefs te gaan doen.

Kortom: Ik zie mijn valkuilen heel goed... Maar ik weet zeker dat ik niet de enige hiermee ben! Dus, brand los, hoe pakken jullie dit aan?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:07

Wandelen in de pauze?
Ik haal ook geen snoep/chips/chocola in huis, ik ken mezelf iets te goed :D .

Sport je ook na werk? Ik sport doordeweeks 2x en in het weekend een keer. Of ik wandel naar de supermarkt ipv auto. Beetje van die kleine dingen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 10:09

Es_ther schreef:
Wandelen in de pauze?
Ik haal ook geen snoep/chips/chocola in huis, ik ken mezelf iets te goed :D .

Sport je ook na werk? Ik sport doordeweeks 2x en in het weekend een keer. Of ik wandel naar de supermarkt ipv auto. Beetje van die kleine dingen

De hele pauze wandel ik buiten met de hond inderdaad! Voor de rest sport ik niet echt behalve af en toe een rondje rijden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:09

Gewoon niks in huis halen, of anders worteltjes oid en met jezelf afspreken hoevaak je de auto mag gebruiken. Lekker wandelen in je pauze of als je aan het bellen ben. Touwtje springen deed ik ook weleens. M’n record was 17 minuten achtereen :Y)
Ik mag van mezelf 1 keer in de week de auto pakken (mits het niet stormt of regent) bijvoorbeeld

Goof

Re: Homeoffice: hoe blijven jullie fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:12

Uhm, de chocola, koek, snoep en chips achterwege laten lijkt me een goed begin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:13

Ik werk ook bijna alleen maar thuis en ga tussen de middag naar de paarden. Met uitmesten en voeren ben ik snel een uur kwijt en heb zo genoeg beweging. En daarna ben ik dan weer super fris om de rest van de middag te werken. Verder doe ik sinds kort 2x per week boodschappen: op vrijdag en maandag. Op vrijdag neem ik dan wat te snaaien mee voor het weekend en op maandag doe ik dat niet, zodat er weinig verleidingen in huis zijn. Ik neem dan juist snacktomaatjes en komkommers mee om verantwoord te kunnen snaaien. Verder doe ik doordeweeks aan intermittent fasting. Dat werkt voor mij ook heel goed en ben zelfs afgevallen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:13

Ik zie vooral weinig ruggegraat en veel excuses haha, niet banketstaaf bedoelt maar heel veel oplossingen liggen voor de hand en zijn makkelijk te implementeren.

Dus:
*Op de fiets naar stal (eventueel een mandje of zo voor de hond aanschaffen)
*Werken op katnoor of je thuis bureau gebruiken waardoor je minder dicht bij de snaaierij bent en actievere houding aanneemt
*Wandelen in de pauze (maar neem aan dat je dit al doet met de hond)
*Na het eten wat actiefs gaan doen, de avond heeft heel veel uren, op de bank kan nog wel later op de avond
*Loopband gebruiken, je zit neem ik aan geen 8 uur per dag in meetingen, dus dan gebruik je die tussen de meetingen door? En anders camera uit en wandelen maar.
* Alle lekkers rigoureus schrappen uit de kasten en vervangen voor gezonde opties. Alleen beperkt lekkers halen voor een weekend avond bv.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:14

Ik volg ook mee.

Sinds een half jaar 3 dagen per week thuis werken en idd de kilo's kruipen erin. Ik probeer om zo veel mogelijk snoep en dergelijke niet in huis te halen. Maar de jumbo is best wel dichtbij.

Ik ben aan het overwegen om een sta desk aan te schaffen met loopband. Maar die zijn stiekem nog best prijzig en ik weet niet of ik bij deze job wil blijven voor langere tijd. Voor mijn pauzes ben ik bezig de honden te conditioneren dat wanneer ik de laptop afsluit dat we gaan wandelen. Blije hondenkopjes werken wel motiverend.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 10:17

Autumnn schreef:
Gewoon niks in huis halen, of anders worteltjes oid en met jezelf afspreken hoevaak je de auto mag gebruiken. Lekker wandelen in je pauze of als je aan het bellen ben. Touwtje springen deed ik ook weleens. M’n record was 17 minuten achtereen :Y)
Ik mag van mezelf 1 keer in de week de auto pakken (mits het niet stormt of regent) bijvoorbeeld

Denk dat mijn vriend mij niet meer zo aardig vindt als er alleen nog maar super gezond eten in huis is :')

En niks lekkers meer eten zie ik ook niet zo zitten :o

Het is zeker een groot deel ruggengraat en “gewoon bewegen” / “gewoon niet snacken”, maar dat blijft toch echt makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral omdat ik, zodra ik niet meer “mag” snacken van mezelf, aan niks anders meer kan denken terwijl ik thuis zit _O-

Moest wel even lachen om het idee van een mandje voor de fiets, het is een duitse herder van 40kg, maar pas een jaar oud dus nog niet oud genoeg voor zo’n stukken langs de fiets mee rennen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:19

Als ik thuis werk, dan werk ik van 8 tot 4 en zodra ik klaar ben dan ga ik een halfuurtje tot een uurtje voor de ring fit staan. Spel is heel erg leuk en het geeft dus ontspanning en activiteit tegelijk. En ik kan al mijn werk frustratie er eventueel ook uitgooien tegen de monsters. :D
En inderdaad snacks of skippen of vervangen door fruit/wortels/snackkomkommers.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 01-05-23 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:21

In die valkuil van thuis werken ben ik ook gestapt en flink aangekomen in de tijd van corona. Toen was ook de rest van de familie thuis, was het mooi weer dus ja.
Ik ben de enige nog die veel vanuit huis werkt. Er wordt naast het "gewone" eten niets te snacken in huis gehaald. Dus gewoon weer terug naar 3 maaltijden per dag. Of 2. Ik probeer wat meer over de dag een stukje te wandelen (met of zonder hond). En sinds kort naar body-tec. 2 x per week 20 minuten en je hebt voor je gevoel flink gesport. Ik voel me heel energiek daardoor. En val er dus ook van af. Boodschappen doe ik op de fiets, maar als het erg hard regent pak ik wel de auto.
De paarden doet mijn dochter voornamelijk. Ze staan best een eind weg van huis en ik heb er helaas geen tijd meer voor om daar dagelijks heen te gaan, ivm werk.
Dat stoppen met rijden heeft er qua gewicht ook wel ingehakt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:24

Nala schreef:
Autumnn schreef:

Denk dat mijn vriend mij niet meer zo aardig vindt als er alleen nog maar super gezond eten in huis is :')

En niks lekkers meer eten zie ik ook niet zo zitten :o

Het is zeker een groot deel ruggengraat en “gewoon bewegen” / “gewoon niet snacken”, maar dat blijft toch echt makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral omdat ik, zodra ik niet meer “mag” snacken van mezelf, aan niks anders meer kan denken terwijl ik thuis zit _O-
.

Je zal toch wat moeten veranderen. Als je niet wil stoppen met lekkere dingen eten en bang bent ‘dat je vriend je niet meer aardig vind als je niks lekkers meer haalt := ‘ tja…. Wat wil je dan voor advies? Van lekkere dingen kom je nou eenmaal aan. Je zal gezonder moeten gaan eten en meer bewegen wil je fit blijven. Het is lastig, zeker! En helemaal in het begin. Maar ook jou lukt het +:)+
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 01-05-23 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:24

Haha, dan kan je beter een bakfiets nemen :P . Maar gaat de hond dagelijks mee naar stal dan? Anders de dagen dat die niet mee gaat, gaan fietsen.

1 dagje extra naar kantoor, ben je gelijk uit de verleiding weg

1 snack moment vervangen door een gezonde optie

Alles in 1x aanpassen is gedoemd om te mislukken, dus doe het in stapjes. Deze week 3x op de fiets naar stal en de dagen dat je niet op de fiets gaat, doe je na het eten een stevige wandeling (met hond).

Volgende week vervang je een deel van je snacks voor een gezonde optie, die week er op ga je 1 dag naar kantoor of boven werken elke ochtend bijvoorbeeld.

Zo knip je het op in haalbaardere doelen. Als je iets 6 weken doet dan gaat het in je systeem zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:26

Wij sporten samen voor we gaan werken, zo'n 3/4x in de week en in het weekend.
Daarnaast gezonde snacks kopen zoals groente met een dipje (gebaseerd op yoghurt) of bijvoorbeeld kikkererwten ipv chips, verzadigd beter.
Het is een mindset, dus die knop moet om. En dat kun je alleen zelf doen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:28

Ik wilde zeggen: ik heb een hond gekocht :))
Maar die heb je dus al haha.
Ik vind de middagwandeling echt héérlijk als tussendoortje van het thuiswerken.

Qua snacken: wij halen enkel in het weekend nog chips, koekjes enz. omdat we weten dat we het anders echt meteen ophebben.
Af en toe een rol koekjes door de week doen we wel hoor, maar niet te veel en te vaak in huis halen.
Zoek gezondere & lekkere snacks die meer vullen (noten oid) zodat je wel wat kunt snaaien tussendoor.

& ik ben sindskort begonnen aan de sportschool maar niet zozeer om af te vallen :P
Maar dat is natuurlijk wel goed voor je.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:30

Een jaar is wel oud genoeg om mee te gaan naast de fiets als je het gewoon voorzichtig opbouwt. Ik ben zelfs al jonger begonnen met mijn Duitse herders altijd. Zodra ze op de foto's goed waren. Met 18 tot 24 maanden liepen ze het Uv examen, dus 20? Km naast de fiets. En daarvoor dus al volledig opgebouwd, eerst afstand en later tempo, zodat het makkelijk te halen was.
Zolang je ze laat draven en niet galoperen kan je juist heel goed naast de fiets. Nee, niet deze week meteen een afstand, maar als je begint kan dat wel vrij snel. Heb je hele mooie schema's voor zelfs. Goed voor de hond en voor jou.

Het werd zelfs door de sporthondenarts aangeraden, vooral voor Dh, maar ook andere herders die hij zag, rechtlijnig draven is veel beter als bijvoorbeeld apporteren of spelen met andere honden waarbij ze de raarste dingen kunnen uithalen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-05-23 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:31

Oh ik voel je wel hoor TS. Hier hetzelfde, in de afgelopen 3 jaar is er langzaam 5 kg aangekropen. Heb nog een gezond BMI, maar liefst wil ik die 5kg er gewoon af zodat al mijn kleding weer mooi valt.

Ik probeer met mijn vriend inde avond een rondje te wandelen, heb er nooit zin in maar als ik het eenmaal doe is dat heel fijn, ook om even te kletsen en niet naar een schermpje te kijken. Fietsen naar stal moet ik eigenlijk ook doen, maar schiet er wel bij in. :+ . Qua snaaien: je hoeft natuurlijk niet niks in huis te halen. Maar je kan het wel matigen. Ik haal 1 pak koekjes en 1 zak chips in de week. Is het op? Jammer dan. Mijn vriend sport veel meer en eet graag wat meer chips, ik koop voor hem chips die ik zelf niet lust, kom ik ook niet in de verleiding. Werken zou ik echt alleen op je kantoor doen, splits werk en ontspanning: kantoor is werken, op de bank met de hond is ontspanning.

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:33

Ik volg even! Ik studeer nu af, dus ik zit vooral de komende twee maanden op mn gat.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:51

Captain schreef:
Wij sporten samen voor we gaan werken, zo'n 3/4x in de week en in het weekend.
Daarnaast gezonde snacks kopen zoals groente met een dipje (gebaseerd op yoghurt) of bijvoorbeeld kikkererwten ipv chips, verzadigd beter.
Het is een mindset, dus die knop moet om. En dat kun je alleen zelf doen.

Goede tip, groente met een dipje! Ik wil niet zozeer afvallen, maar wel graag mezelf wat meer gezonde eetgewoontes aanleren. Fruit ben ik op een gegeven moment ook op uitgekeken, maar als ik dat af kan wisselen met groente en nootjes o.i.d.. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:00

Gewoon niet eten wat je op je werk ook niet zou eten en toch gewoon de fiets pakken.
Home-office bespaard je juist de reistijd, dus dan is de auto pakken als tijdwinst onlogisch

Het is uiteindelijk gewoon zelf discipline. Op je werk kun je ook niet steeds naar de koelkast lopen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:05

Hier wel erg gelukkig met loopband onder sta-zit bureau. Tijdens meetings gebruik ik hem inderdaad ook niet want het gezoem is storend, maar even een uurtje flink doorstappen tijdens administratieve taken is prima.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:18

Herkenbaar hoor met de snackla :)) maar hier ook inderdaad minder in huis halen. En echt discipline. Dus ná een bepaald tijdstip mag er iets van een snack in. Verder snoepgroenten. Dus tomaatje, paprikaatje.. Het gaat puur om het iets te knagen hebben. Dan liever groenten dan vettigheid.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:25

_Denise_ schreef:
Hier wel erg gelukkig met loopband onder sta-zit bureau. Tijdens meetings gebruik ik hem inderdaad ook niet want het gezoem is storend, maar even een uurtje flink doorstappen tijdens administratieve taken is prima.

Welke heb jij als ik vragen mag?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:25

Een leuk account om te volgen op Instagram is Mindgains_ :)
Die delen veel tips om gezond maar toch lekker te eten, hoe om te gaan met mindset. Veel mensen hebben een alles of niks mindset en als ze eenmaal beginnen aan die reep chocola is het van 'ik ben nu toch al slecht bezig, kan ik net zo goed alles opeten'.
Of mensen hebben bepaald eten echt gelabeld als 'slecht', maar zo zwart wit is het natuurlijk niet.
Ook delen ze lekkere recepten. Goed vol zitten van je ontbijt, lunch en avondeten vermindert onnodig snoepen al :j
Ik vind het echt een fijn account, afvallen is niet het doel maar wel bewuste keuzes maken/leefstijlverandering en hoe omgaan met verleidingen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:29

Cchanny schreef:
_Denise_ schreef:

Welke heb jij als ik vragen mag?

Flow Fitness DTM300i