Zijn er plekken in nederland waar klinieken of huizen z=zjn waar je tijdelijk terecht kan om even helemaal te receten en weer in je eigen woonplek weer een frisse start kan maken?
Die zijn er vast, maar wat geschikt voor je is en op welke manier je daar terecht kan, is zo lastig te zeggen. Je kunt met deze vraag contact opnemen met je gemeente, zij hebben cliëntondersteuners en/of een wijkteam dat hierin onafhankelijk en gratis met je mee kan denken
mirim
Geplaatst: 01-05-23 07:09
Ik weet niet waar je vandaan komt en of het centrum nog bestaat, maar jaren terug zou je terecht gekund hebben in ‘het vliercentrum’ in Opmeer, Noord Holland. Misschien daar eens op googelen ? Sterkte in ieder geval .
belle_boef
Geplaatst: 01-05-23 07:16
Ben je zelfstandig en red je jezelf of zoek je een plek met begeleiding en ondersteuning?
In het eerste geval zou ik zeggen boek een vakantie.
In het tweede geval. Ga in overleg met je begeleiding/ behandelaar.
Ik zou dit even overleggen met je behandelaar/begeleider. Ik weet niet of je zelfstandig naar zoiets toe mag. En het is geen wondermiddel. Je neemt je ‘problemen’ namelijk gewoon mee. Het is geen reset knop die je indrukt en dat je als herboren terugkomt.
Die zijn er nog amper (klinieken voor autisme) of worden sterk afgebouwd/alleen nog voor extreme noodgevallen/situatie’s. Hier in zeeland kom je in dat soort gevallen zelfs niet meer in de kliniek voor autisme, maar op een gesloten afdeling terecht ivm bedden tekort.
Gaby
Geplaatst: 01-05-23 17:33
Ik weet niet waar je woont, maar er zijn respijthuizen. Meestal kun je daar tot 14 dagen verblijven, indien je in de gemeente woont waar het respijthuis staat, je meerderjarig bent, je niet in crisis zit, en tijdens je verblijf geen drank of drugs gebruikt. Overdag is er begeleiding, 's avonds zijn jij en evt andere gasten alleen.
Kairos
Geplaatst: 01-05-23 17:52
Ik zou ook denken aan een respijthuis/logeerhuis, omdat er dan wel tot zekere mate ondersteuning mogelijk is.
Dan is dit denk ik echt iets om met je begeleiders te bespreken.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 01-05-23 17:54
Bij iedere gemeente zijn er mensen die precies weten waar je in jouw regio terecht kan. Zij kunnen je op weg helpen. Ik zou contact opnemen met het wmo loket van jouw gemeente. Of heb je al begeleiding? Dan kun je het met je begeleiding bespreken. Met je huisarts praten is ook een optie.
Er zijn wel zorgboerderijen waar je als volwassene met een stoornis kan logeren. Dit lijkt me iets wat de begeleiding bij de gemeente na zou kunnen vragen.