Meer mensen die niet kunnen liegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Meer mensen die niet kunnen liegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 18:56

Ik kan niet liegen, nu zou je zeggen eerlijk zijn is fijn... Maar ik merk dat het me soms ook in de problemen brengt. Ik dacht ik ga er eens op Googlen maar dan krijg ik allemaal links over mensen die niet kunnen stoppen met liegen. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Je kan denken iedereen kan toch liegen, maar ik moet dan soms heel erg nadenken of spreek al gelijk de waarheid of ze merken gelijk aan mijn ongemakkelijkheid dat ik aan het nadenken ben over een antwoord.

deksel

Re: Meer mensen die niet kunnen liegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:00

Ja! Ik kan echt niet liegen… behalve met spelletjes spelen, ik kan goed valsspelen :=. Telt dat ook als liegen?

Verrassingen voor me houden vind ik ook heel lastig. Ik wil het meteen zeggen.

Ook ben ik soms te eerlijk en te bot naar mensen toe als ze iets aan me vragen, dan floep ik het er zo uit. Ook als ik beter had kunnen liegen/iets anders had kunnen zeggen. I’m working on it!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 19:01

Ik voel me dan soms ook echt schuldig als ik iets ongemakkelijks heb gezegd, gelijk al maar daarna kan ik er ook lang over door blijven malen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:02

Ik kan ook niet liegen. Ik zou ook nooit tegen iemand kunnen zeggen dat z’n shirt mooi is terwijl ik hem foeilelijk vind. Dan zoek ik iets wat ik wel mooi vind zodat ik diegene toch een gemeend complimentje kan geven.
Ook kan ik niet tegen iemand zeggen dat ik blij voor diegene ben als ze in mijn ogen een domme keuze maken. Dan houd ik maar gewoon helemaal m’n mond.
En flap er soms ook van alles uit. Ben wat dat betreft een open boek := Maar nooit iets beledigends. Meestal zet ik mezelf daarmee voor schut.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:02

Haha, ik ben wel benieuwd naar voorbeelden. Gaat het dan om dingen als "vind je mijn nieuwe trui mooi?" waar je niet bij kan 'liegen' en dat het dan ongemakkelijk wordt?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:03

Selina schreef:
Ik kan ook niet liegen. Ik zou ook nooit tegen iemand kunnen zeggen dat z’n shirt mooi is terwijl ik hem foeilelijk vind. Dan zoek ik iets wat ik wel mooi vind zodat ik diegene toch een gemeend complimentje kan geven.
Ook kan ik niet tegen iemand zeggen dat ik blij voor diegene ben als ze in mijn ogen een domme keuze maken. Dan houd ik maar gewoon helemaal m’n mond.
En flap er soms ook van alles uit. Ben wat dat betreft een open boek := Maar nooit iets beledigends. Meestal zet ik mezelf daarmee voor schut.

Dat doe ik ook, iets alternatiefs zoeken.
Of ik zeg “hij staat jou heel mooi!”

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:09

Jep, heel herkenbaar. Wat ik laatst hoorde omdat er zich echt een probleem voordeed en ik níet wist wat te zeggen (zonder de ander te kwetsen dus): je mist het sociale glijmiddel. dat vond ik zo treffend! Veel mensen zeggen dus blijkbaar iets om een ander een goed gevoel te geven, maar dit klopt niet echt met wat er werkelijk gedacht wordt.

Maar probeer er zeker wel wat mee te doen. Vaak is het ook zo dat ik net teveel info geef, wat helemaal niet nodig is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 19:12

Ik vind het dus eigenlijk niet grappig :o het zit me soms zelfs dwars. En dan ben ik eigenlijk helemaal niet een grote prater of iemand die gauw het eerste woord neemt oid

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:17

moonsparkle schreef:
Ik vind het dus eigenlijk niet grappig :o het zit me soms zelfs dwars.

Precies. Niet leuk om weer een gezicht te zien en te weten dat je de ander hebt gekwetst. Of er bij voorbaat al zo over na te denken.

Voorbeeld:
Toen mijn moeder overleden was en hij het over haar graf had, wat ie daar wilde planten ed. Ik zei dat het mij niet uitmaakte want ik zou er toch niet meer naartoe gaan.
Dit kwam dus lomp over zag ik aan zijn gezicht. Maar bedoelde het absoluut niet banketstaaf. Het was een feit, ik heb niks met een graf bezoeken. Betekent niet dat ik niet van mijn moeder hield.. we hadden juist een hele goede band. Maar ik denk altijd aan haar, heb ik geen graf voor nodig.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:20

Ik denk niet dat ik zo extreem ben, maar ik ben ook behoorlijk slecht in liegen. Vaak als ik het dan wel doe (in minder serieuze gesprekken) kun je het eigenlijk ook wel direct weten. Een goed minder serieus voorbeeld is dus bijvoorbeeld dat ik altijd zeg dat ik mijn vriend z’n bereiding van de koffie lekkerder vindt. Hij weet heel goed dat dat niet het geval is, en maakt daar dan ook regelmatig grappen over… Iets in hoe ik het dan zeg komt dan toch heel nep over. :')

En ik word ook gewoon te ongemakkelijk van liegen. Negen van de tien keer schiet ik er dan ook eigenlijk niets mee op. :o

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:25

Leugentje om bestwil kan erg handig zijn.

Ik complimenteer ook met iets anders.
Kapsel wat ik niet zo mooi vind. Goh staat je goed. Of lekker zomers, mooi kleurtje.

Mijn man en zoon vinden mij te lomp in mijn eerlijkheid.
Ik probeer mijn best te doen mi derlomp te zijn.

Als zoon vraagt vind je mijn haar mooi kan ik dus nee zeggen. Is hij boos.
Vraag het dan niet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:25

Nou hier ook, maar ik kan mijn autisme de ''schuld'' geven, :+. Erg vervelend ook omdat de rest van de wereld het zo goed kan en ik iemand snel geloof puur omdat liegen bij mij moeilijk gaat. Nou hoef ik het ook niet te willen kunnen, als ik iets zeg zal het daadwerkelijk oprecht zijn en dat is mij meer waard dan een leugentje om best wil.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:28

Jep. Hier ook de stempel autisme. Maar door NAH is mijn filter ook weg. Grotendeels denk ik dan, want probeer er zeker wel wat mee te doen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:32

Ik geloof dat ik een mengeling heb.

Ik kan heel lomp overkomen, omdat ik het dan onzinnig vind om over te liegen. Of niet in de gaten heb dat het zo over komt.
Dat voorbeeld van het graf zou mij ook kunnen overkomen. Ben ook nooit meer bij het graf van ijn vader geweest, daar vind ik geen troost.

Maar ik kan wel liegen als het moet.
Moet denk je misschien?

Ja voorheen als beveiliger heb ik wel gelogen om de rust te bewaren,
Klein voorbeeld, mensen die echt over de flos gaan als ze niet recht tegenover de SEH mochten roken maar 40 meter verder in het rokershol moesten.
Ja maar ik ruim mijn peuk wel op, ja dit dat en meer Smoes smoes.
En dan kon je autoritair zeggen, daar is de rokersabri hier mag het niet.
Of je zegt: Ja ik geloof direct dat u iemand bent die de peuk netjes opruimt. Maar dadelijk laat ik het bij u toe en dan komt er een ander die dan ook hier wil roken, maar die is niet zo netjes als u. Dan krijg is natuurlijk mot met die persoon. Daarom kan ik het bij u ook niet toelaten snapt u?
Ik kreeg altijd begrip. Maar regelmatig dacht ik en jij bent echt geen typje dat het op gaat ruimen….

Dus ja ik kan het wel, maar niet op elk gewenst moment.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:45

Anastasia24 schreef:
Nou hier ook, maar ik kan mijn autisme de ''schuld'' geven, :+. Erg vervelend ook omdat de rest van de wereld het zo goed kan en ik iemand snel geloof puur omdat liegen bij mij moeilijk gaat. Nou hoef ik het ook niet te willen kunnen, als ik iets zeg zal het daadwerkelijk oprecht zijn en dat is mij meer waard dan een leugentje om best wil.

Same, ook autistisch hier. Wat je zegt over snel geloven, heb ik ook. Ik ben best naïef en goed van vertrouwen.. Dat vind ik het meest irritant, dat ik overal intrap en dat je mij alles kan wijsmaken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:56

Hier is het een keuze. Ik wil gewoon niet liegen. Ook niet als mensen mijn uitspraken kwetsend vinden. Is hun probleem, niet die van mij. Bovendien geven mensen aan dat ze in het begin wel schrokken van me, maar geven dan later toe dat ze het heel chill vinden omdat ze bij mij tenminste altijd zeker weten dat ik de waarheid zeg, en niet een politiek gewenst of gecensureerd antwoord geef

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 19:59

Ook op het werk heeft het weleens tot moeilijkheden geleidt, ik zou het wel willen veranderen, makkelijker kunnen liegen, maar ik zou niet weten hoe, dit heb ik mijn hele leven al.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:02

Ik kan (Jammer voor anderen leuk voor mijzelf) goed liegen. Het ergste is dat ik iemand nog recht aan kan kijken ook...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:03

@TS:Kun je voorbeelden noemen? Ik zie niet helemaal in, of eigenlijk helemaal niet in :') hoe niet liegen je in problemen kan brengen?

Volgens mij lieg ik nooit maar kom daardoor niet in de problemen. Ik lieg niet maar kan wel diplomatiek antwoorden, dat voorkomt problemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:04

moonsparkle schreef:
Ook op het werk heeft het weleens tot moeilijkheden geleidt, ik zou het wel willen veranderen, makkelijker kunnen liegen, maar ik zou niet weten hoe, dit heb ik mijn hele leven al.

Ik heb wel een tip voor je hoe je het toch een soort van kunt censureren. Moet je alleen wel consequent mee zijn. Maar de tip is: gooi er een licht sarcastisch toontje in. Dan weten mensen nooit 100% zeker of je het echt meent, en dan ben je dus nooit de l.ul
Let wel: dit moet je dus afwisselend doen met dingen die je wel en niet meent, dus soms ook wel eens een grapje maken enz. Werkt perfect

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:05

Er is een verschil tussen niet kunnen liegen en het geven van ongewenste ongevraagde informatie.

Bijvoorbeeld over het graf van moeder. Die persoon vroeg niet of je het ging bezoeken, hij vroeg advies over bloemen.

Dan was : mama hield erg van rozen een prima antwoord geweest.

Dat jij die niet komt bekijken is niet ter zake doende.

Als iemand vraagt wat vindt je van m'n nieuwe kapsel, en dan zeggen : niet mijn smaak...
Dat valt meer onder niet kunnen liegen naar mijn idee.
( Maar ook dan kun je eerlijk zijn en tegelijk enige takt vertonen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:18

Iedereen kan liegen.
De een één zin, de ander hele boekdelen.
Als je echt denkt dat je niet kan liegen kijk deze film eens, als je je hierin herkent, dán kan je niet liegen.
Maar gok zo dat niemand zich hierin herkent.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:23

Ik kon vroeger liegen als de beste, onthield ook al mijn leugentjes en het maakte mijn leven makkelijker dacht ik. Het was gewoon een tweede natuur geworden en ik werd nooit betrapt.
Tot die ene keer waarbij ik iemand heel erg heb gekwetst… Het liegen ging me daarna steeds moeilijker af, werd er ongemakkelijk van en kreeg steeds meer een hekel aan mezelf.
Toen werd er ook nog eens heel hard tegen mij gelogen door 1 van mijn beste vriendinnen (karma denk ik ;)) en daar was ik toen zo stuk van dat ik het roer helemaal omgegooid heb.

En ik kan je zeggen dat ik nog nooit ergens zo van opgeknapt ben als van een leugenvrij leven. Ik hoef nergens meer over na te denken en door het stoppen met liegen heb ik nu mensen om me heen die van me houden zoals ik daadwerkelijk ben en niet zoals ik me heb voorgedaan. Het enige waar ik nu aan moet werken is mijn filter. :o
Als je niets aardigs te zeggen hebt, hou je dan stil. :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 20:23

Nielojram schreef:
Iedereen kan liegen.
De een één zin, de ander hele boekdelen.
Als je echt denkt dat je niet kan liegen kijk deze film eens, als je je hierin herkent, dán kan je niet liegen.
Maar gok zo dat niemand zich hierin herkent.

Haha ik ben er wel benieuwd naar maar ik heb hbo daar staat deze niet op

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:30

Ik kan ook niet liegen. Heeft iedereen meteen door.
Daarnaast word ik ook heel ongemakkelijk in sommige situaties waar ik niet lieg, maar iets ernstig zeg, maar dan ga ik lachen :=
Zelfde lachje als ik lieg, dus men denkt dan dat dat ook niet serieus is.

Verschrikkelijk
Heb ook Autisme trouwens.

Als klein kind was ik zó kwaad als mijn broertje ergens mee weg kwam, dat kon ik echt niet, hoe graag ik ook wilde :o