Irritatie om Amstel Gold race

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Irritatie om Amstel Gold race

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 10:05

Elk jaar weer hetzelfde liedje.

De Amstel Gold race die aan ons huis voorbij komt.

Wielrenners die blijkbaar denken dat de hele route voor hun alleen is afgezet, die zich niet aan normale verkeersregels hoeven te houden, die je links en rechts inhalen, voorbijschieten, 6 dik rijden buiten de bebouwde kom en niet indikken om plaats te maken voor het overige verkeer, die alleen maar kunnen schelden en gebaren als je toetert om ze te waarschuwen, die gewoon op de weg fietsen terwijl er een mooi breed fietspad ligt (ja niet breed genoeg natuurlijk om 4 dik naast elkaar te kunnen "racen").

WAAROM??

Ik gun ieder zijn sport, maar zo'n groot evenement is niet meer te doen in deze tijd. Het is veel en veel te groot geworden, te veel deelnemers.

EN dan kun je denken dat is maar een paar uurtjes dat het bij jou huis voorbij komt...nou, nee. Gisteren waren er al een hoop de route aan het verkennen. Vanmorgen om 8 uur hoorde ik al de 1e voorbijkomen en dat gaat waarschijnlijk door tot een uur of 3. Dan zal het meeste pas weg zijn, want niet iedereen start op dezelfde tijd. En dan nog, de route cirkelt hier in de omgeving rond, dus waar je ook naar toe gaat met je auto, je komt ze overal tegen. En als je dan een kruising met ze moet delen, dan moet je een heel groot hart hebben om over te steken, zelfs al heb je voorrang, want ze vliegen zo voor je neus door over.

Vanmorgen op weg naar mijn paarden hadden we ze net met veel moeite ingehaald, toen we het volgende dorp inreden en daar een minigraver reed die echt tergend langzaam om een paar bloembakken heen reed (die de gemeente op de rijbaan heeft geplaatst om de snelheid in de straat te temperen). Prompt reed het hele peloton ons weer links, rechts en over de stoep inhalend weer voorbij. Kun je weer opnieuw proberen ze in te halen, wat binnen een bebouwde kom met straten van rechts die voorrang hebben(waar die fietsers zich natuurlijk niks van aantrekken) niet gaat lukken.

Voor 15.000 toerrijders is het vandaag een heerlijke dag. Het zonnetje schijnt en de weg is van hun }:0 . Voor de bewoners van Zuid-Limburg is dit elk jaar een vervelende dag als je met de auto er op uit moet.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 20-04-23 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd

8nnemiek

Re: K*t Amstel Gold race

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:10

Vreselijk ja, daarom blijven wij in deze tijd van het jaar ver weg van Zuid-Limburg :Y) Niet alleen tijdens/voor de race, maar op zo’n beetje elke mooie weekend-dag in het voorjaar is het niet te doen op bepaalde plekken :=
Succes!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:11

Hier hetzelfde, ik overweeg ieder jaar weer om spijkers in de slaan en spraypaint. :')

Ze sluiten zelfs de enige ader naar het Heuvelland af voor die ellende en nu is zelfs de oprit naar DE dicht dus die Duitsers moeten ook allemaal via diezelfde ader naar Aken. :=

Ik word sowieso altijd verdrietig van de AGR, dat is de opener voor het toeristenseizoen die het Heuvelland overspoelen en vernaggelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:15

Ik heb echt een grandiose hekel aan wielrenners in het verkeer, dus ik volg je ergernis helemaal :=. Ook al woon ik niet in Limburg, de plaats waar ik woon is ook populair om te wielrennen in de lente/zomer. Of eigenlijk zodra de zon schijnt. Brrr.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 10:25

Mijn man liep net naar de winkel en zag een binnenbandje van een fiets in een voortuin liggen. Stukje verder op een onoverzichtelijke kruising stond een vrijwilliger van de AGR het verkeer te regelen. Heeft hij die de binnenband in de handen geduwd met de vraag om ook hiervan melding te maken bij de organisatie dat de fietsers hun rommel moeten meenemen en niet bij een ander in de tuin moeten dumpen.

De eigenaar van de winkel had ook problemen gehad om de Adsteeg in Beek op te komen.Daar reden ze ook 6 dik voor hem midden op de weg. Het fietspad is natuurlijk maar 2 fietsen breed en is een geheel met de weg, maar bovenaan de Adsteeg wordt het fietspad van de weg gescheiden. Ik geloof nooit dat de wielrenners van dat pad gebruik zullen maken :n , die blijven waarschijnlijk gewoon op de 80 km weg fietsen met zijn allen :x

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:28

Hoe lang duurt dat? Een week? Is dan de hele stad afgesloten?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:34

Cer schreef:
Hoe lang duurt dat? Een week? Is dan de hele stad afgesloten?

Een weekend, en we zijn niet een stad maar het Heuvelland is een weekend lang gehandicapt door die onzin. :')

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:57

Oke ik dacht dit is een lange periode, maar een weekend waarbij de ''echte overlast'' tussen 8-15 uur is? Oke. :')

Ik begrijp dat het vervelend is, en nee ik heb niks met wielrennen, maar ieder dorp/stad/plek heeft toch wel een evenement/kermis waardoor de stad een weekend ontregeld is?

En voor de rest van de weekenden, goh wat fijn dat je het een ander misgunt om een stukje natuur/landschap te ervaren :)) We trekken met het paard er toch ook massaal uit als het goed weer is? Vloeken op drukke mountainbike routes/men-routes etc. en ondertussen maar klagen dat kinderen niet buiten willen spelen ~~}>

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:58

De fietsers nemen deel aan een wedstrijd, je kunt hen niet kwalijk nemen dat ze doorrijden :+
Neem het dan de organisatie kwalijk.

Bij mij loopt jaarlijks de koningsdagbraderie door de straat. Ook druk, ook herrie. So be it. 1 dag, ik overleef het wel. Of ik zorg dat ik niet thuis ben.

Bij mij

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:00

:') Ik zou zeggen, wees blij dat je niet in de Vlaamse Ardennen woont.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:03

Zeker vervelend die dag! Snap het helemaal, maar anderzijds.. Het is maar een weekendje gelukkig!

Ik heb jarenlang midden in de route van Fruitcorso en Appelpop gewoond. Beide kanten van onze straat waren letterlijk afgesloten, je kon alleen nog lopend weg. Al moest je je dan wel langs heel 80+ Nederland wurmen, want die zaten s morgens vroeg al met hun stoeltje klaar voor de optocht :)) Onwijs irritant als je ergens heen moest, maar ik plande dat weekend gewoon niks als het even kon :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:04

Marathon van Rotterdam start geloof ik vandaag?
En, wij hebben bijna wekelijks extinct rebellion op de stoep :j
Plus opstoppingen van een nieuw overdekt winkelcentrum :')

Maar, ik kan me voorstellen dat t een ergernis kan zijn hoor, vooral als het meestal rustig is :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:05

Ik heb echt met je te doen. 4 jaar geleden werd er hier in Alkmaar ook zo'n evenement georganiseerd, overal fokking wielrenners.

Ben toen bijna aangereden met mijn baby in de draagzak omdat de wielrenster door rood reed. Gelukkig was ze zelf ook enorm geschrokken, maar man, wat een overlast bezorgen die mensen. En inderdaad, als het nou een dagje zou zijn, maar ze waren hier dagen aan het verkennen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:10

Ach ja, wij hebben elk jaar prijs met de Koningsspelen vlak bij ons huis (die waren gisteren), de Avondvierdaagse (hele week dikke pret met fietsen en auto's kriskras geparkeerd in onze wijk, ook daar waar het niet mag, en handhaving doet niks) en op elke zaterdag voetbalwedstrijden. Hebben daarnaast ook eens per jaar een wielerronde in onze woonplaats, waar alle prof ploegen aan mee doen, een triatlon, een hardloopevenement wat jaarlijks terugkomt en ook door onze wijk loopt. Dus ik herken het zeker. Maar er is helaas weinig tegen te doen.

Ik moet eerlijk zeggen, ik vind wielrennen leuk om te volgen, ik zit echter pas volgend weekend in Zuid Limburg. Ik vind het dus wel jammer dat het nu is.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:15

Ja en als voor een paardenmarkt een dorp een weekend hermetisch is afgesloten is afgesloten hoor je hier niemand

Zeik niet zo... Zijn ergere dingen op de wereld

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:16

Vandaag rijden de recreatie fietsers , daar zit wel volk tussen wat aan zichzelf denkt.

Morgen is de wedstrijd , neem aan dat dat een stuk beter geregeld is.

Nu is de verantwoordelijkheid bij iedereen zelf om spullen en afval op te ruimen en dat gebeurd vaak dan niet.

Ik ben wel een fietsfan en zou wel een keer mee willen doen. Maar ik neem al mijn rommel keurig mee op straat gooien doe ik niet aan. Ik heb vorig jaar als amateur een wedstrijd gereden op de mountainbike maar daar zaten ook echt nare mensen tussen die alleen maar bezig waren met zo snel en hard mogelijk. Het was niet eens een officiële wedstrijd :')

Ik was een keer een zomer naar Limburg ( tijdens de overstromingen) en heb ook veel gefietst. Kwam haast niemand tegen moet ik zeggen. Wel enorme veel plezier gehad het is er prachtig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:16

Ach ja, ik ben met mijn mensenaversie ook helemaal niet geschikt om in de stad te wonen. Nu is er een invasie aan Duitsers en elke vrijdag kaasmarkt. Leuk.

Joanne1987 schreef:
Ja en als voor een paardenmarkt een dorp een weekend hermetisch is afgesloten is afgesloten hoor je hier niemand

Oh wauw, goedemorgen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:19

Joanne1987 schreef:

Oh ik wel. Ik vind een dorp of stad hermetisch afsluiten idioot :D.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:19

Urbanus schreef:
Ach ja, ik ben met mijn mensenaversie ook helemaal niet geschikt om in de stad te wonen. Nu is er een invasie aan Duitsers en elke vrijdag kaasmarkt. Leuk.

Joanne1987 schreef:

Oh wauw, goedemorgen!

Goede morgen!

Was ook wat ik dacht na de tirade in de openings post...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:20

Het is niet maar een weekend, als in het Heuvelland zelf woont is de AGR de start van het seizoen. Er is dan bijna wekelijks iets te doen wat georganiseerd is maar waar inwoners wel voor moeten wijken en complete dorpen worden afgesloten.

Wandeltoch, MTB-tocht, wielrennen, je noemt het en het is wel in het weekend waar je geacht wordt voor te wijken. Inmiddels doe ik dat ook niet meer, ik heb net zoveel recht om in de bossen, velden en op wegen te rijden als hun.

En wielrenners zijn ten alle tijden extra punten. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:20

Alleen die OP was niet persoonlijk maar jij bent dat wel.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:22

Ja dus?

Dat is toch het risico als je een topic opent? Ik vind het gezeik, let op VIND
een mening, die je mag geven...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:27

Tja, ik snap dat het het vervelend is. Ik heb midden op de Veluwe gewoond en ook daar was het in de zomer altijd druk met fietsers maar nog veel erger, motoren die het gas even lekker opendraaiden.
Was altijd blij als het weer najaar werd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:28

Dat doen ze in Fryslân toch anders.

15.000 toerfietsers (nu ja, driekwart op racefietsen, maar er is een tijdslimiet) rijden op tweede Pinksterdag de Elfstedentocht.
Duidelijke regels,
de fietsers moeten zich aan de verkeersregels houden - maar het verkeer wordt geregeld.
Conflicten tussen auto's en de Elfstedentocht-rijders worden voorkomen.

Accoord: het bijbehorende feestgedruis valt bij mij niet altijd in de smaak, 'maar het hoort erbij'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:33

Ik denk dat je pas weet hoe rete irritant dit is als je er zelf middenin zit.
Het zijn niet alleen de plezier wielrenners die hem rijden, daarna komen de profs hem rijden én dan tel je nog niet alle toeschouwers mee die met de auto er naartoe gaan, en als een mongool door de dorpjes scheuren om zo snel mogelijk weer op een goede volgende plek te staan om het peloton voorbij te zien komen.
Ik woon niet in Zuid Limburg maar ts ik kan me volledig vinden in je frustratie.