De Amstel Gold race die aan ons huis voorbij komt.
Wielrenners die blijkbaar denken dat de hele route voor hun alleen is afgezet, die zich niet aan normale verkeersregels hoeven te houden, die je links en rechts inhalen, voorbijschieten, 6 dik rijden buiten de bebouwde kom en niet indikken om plaats te maken voor het overige verkeer, die alleen maar kunnen schelden en gebaren als je toetert om ze te waarschuwen, die gewoon op de weg fietsen terwijl er een mooi breed fietspad ligt (ja niet breed genoeg natuurlijk om 4 dik naast elkaar te kunnen "racen").
WAAROM??
Ik gun ieder zijn sport, maar zo'n groot evenement is niet meer te doen in deze tijd. Het is veel en veel te groot geworden, te veel deelnemers.
EN dan kun je denken dat is maar een paar uurtjes dat het bij jou huis voorbij komt...nou, nee. Gisteren waren er al een hoop de route aan het verkennen. Vanmorgen om 8 uur hoorde ik al de 1e voorbijkomen en dat gaat waarschijnlijk door tot een uur of 3. Dan zal het meeste pas weg zijn, want niet iedereen start op dezelfde tijd. En dan nog, de route cirkelt hier in de omgeving rond, dus waar je ook naar toe gaat met je auto, je komt ze overal tegen. En als je dan een kruising met ze moet delen, dan moet je een heel groot hart hebben om over te steken, zelfs al heb je voorrang, want ze vliegen zo voor je neus door over.
Vanmorgen op weg naar mijn paarden hadden we ze net met veel moeite ingehaald, toen we het volgende dorp inreden en daar een minigraver reed die echt tergend langzaam om een paar bloembakken heen reed (die de gemeente op de rijbaan heeft geplaatst om de snelheid in de straat te temperen). Prompt reed het hele peloton ons weer links, rechts en over de stoep inhalend weer voorbij. Kun je weer opnieuw proberen ze in te halen, wat binnen een bebouwde kom met straten van rechts die voorrang hebben(waar die fietsers zich natuurlijk niks van aantrekken) niet gaat lukken.
Voor 15.000 toerrijders is het vandaag een heerlijke dag. Het zonnetje schijnt en de weg is van hun