Vraag over persoonlijke ontwikkeling zelf vertrouwen enz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Vraag over persoonlijke ontwikkeling zelf vertrouwen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 11:33

Hoi hoi

Al een tijdje zit ik na te denken over persoonlijke ontwikkeling.
Pas een lifestyl change gevolgd voor het afvallen.
Je merkt dat je steeds in dezelfde val kuilen valt.
Jezelf leren kennen.
Je verleden, je situatie thuis als kind.
Uit je comfort zone.
Discipline opbouwen
Eigenwaarde ontwikkelen
Uitstel gedrag

Maar hoe doe dit?
Waar begin je?
Kan je dit alleen?
Of zijn er cursussen of heb je altijd een coach nodig?

Wie heeft dit pad al bewandeld?

Ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt en hoe het nu gaat.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:51

Cursussen zijn zeker goed om te doen, ligt er wel een beetje aan welke. Tegenwoordig worden overal en nergens maar cursussen aangeboden waarvan velen niet gecertificeerd zijn en je veel betaald en net zo goed op Google kan vinden. Maar ook boeken (bv. Kracht van kwetsbaarheid van Brené Brown, het helen van je innerlijke kind en zo nog veel meer) zijn aan te raden om persoonlijke ontwikkeling te ondergaan.

Zelf heb ik wel aangeklopt bij iemand om mij te helpen omdat ik er zelf niet uit kwam en tegen dingen aanliep. Maar boeken lezen en hierin eigen patronen ontdekken is zeker een aanrader.

Linnie050

Re: Vraag over persoonlijke ontwikkeling zelf vertrouwen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 13:08

Bedankt voor de boekentips!

Als je nog meer tips hebt hoor ik het graag.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:18

Als het mogelijk te maken heeft met je verleden zou ik overwegen om eens met een therapeut te praten, in plaats van een coach. Een therapeut, of psycholoog die kan je helpen om patronen te herkennen en te doorbreken. En ik ben altijd van mening dat hulp het meest effectief is als je naar de kern gaat. Dan is verandering het meest langdurend.
Je kunt als eerste stap naar de huisarts gaan om te bespreken wat voor hulp je waar kunt krijgen. :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:33

Linnie050 schreef:
Bedankt voor de boekentips!

Als je nog meer tips hebt hoor ik het graag.

Heb je specifiek onderwerpen waar je mee aan de gang wil? Trauma, zelfvertrouwen, emoties of algemeen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 18:57

Vind ik ook nog moeilijk
Zelfvertrouwen en discipline denk ik.
Ik merk bv met afvallen dat ik weinig discipline heb.
Nu 4 kg kwijt maar ik merk ik val weer terug.
Altijd naar eten zoeken.
Waar komt dat vandaan?
Patronen doorbreken.
Fijn is ook om minder aan trekken wat anderen zeggen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:27

Misschien een stomme, maar wellicht om mee te beginnen.

Als je trek hebt in iets, in plaats van eten zoeken wat anders gaan doen. Ga iets opruimen, of haal ergens even een doekje overheen. Of ga even een blokje om.

Minder hoge drempel wat ook kan werken, is een glas water of wat anders drinken i.p.v. te gaan eten.

Heb ik onlangs gekregen als tip om minder te snaaien tussen de maaltijden door.

Verder ga ik mee met bovenstaande reacties - ik zou je laten doorverwijzen naar een goede therapeut of psycholoog. Zodat je je problemen bij de wortel kan aanpakken. Anders blijft het moeilijk en blijf je inderdaad terugvallen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:34

Weet je waar het vandaan komt? Anders is het zeker interessant om aan de slag te gaan met een therapeut. Dat is zeer waardevol om je patronen te ontdekken en zien, waardoor je ze kan leren doorbreken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 19:39

Nee geen idee.
Vandaar dat ik zat te denken hoe ga ik dit patroon doorbreken.
Elke keer op dot punt gaat het weer fout.

Dankjewel voor de tips!
Afleiding helpt vaak voor korte duur.
Je blijft er toch aandenken.
Soms sta ik weer bij de kast.
Toch weer dicht maar 5 minuten.... := |o
Ik ben al meer eiwitten gaan eten voor de vulling.

Het is echt een patroon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:04

Mijn tip zou zijn: begin met stressmanagement.
Linnie050 schreef:
Pas een lifestyl change gevolgd voor het afvallen.
Je merkt dat je steeds in dezelfde val kuilen valt.
Jezelf leren kennen.
Je verleden, je situatie thuis als kind.
Uit je comfort zone.
Discipline opbouwen
Eigenwaarde ontwikkelen
Uitstel gedrag

Uit je comfortzone komen is stress.
Discipline geeft stress.
Merken dat je steeds in hetzelfde patroon terecht komt is de-motiverend.

Dingen uitstellen kan wijzen op stress...

Jezelf leren kennen hoeft lekker geen stress te geven, maar als er een boel omheen zit van 'Eigenlijk moet ik zus of zo...' geeft dat ook stress.

Hopelijk geeft je verleden geen stress en mag je van jezelf eigenwaarde ontwikkelen.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:15

Ohhh zo Herkenbaar je verhaal.

Zon 6 jaar geleden had ik eigenwaarde en zelfliefde beneden het vriespunt en zelfvertrouwen dacht ik te hebben, maar uitte zich in een hele grote glimlach. Mede doordat ik tegen gedrag aanliep van mijn oudste dochter ben ik met mezelf aan het werk gegaan.

En ja bij mij zaten mijn problemen ook in mijn jeugd (misbruik) ondanks dat ik hiervoor al een paar jaar bij een psycholoog had gelopen. Trauma's liggen opgeslagen in het lichaam als je je daar mee kunt verbinden, met die delen, zul je op dieper niveau helen dan het in je hoofd een plekje geven.

Inmiddels ben ik zelf therapeut en begleid ik mensen in het terug vinden (want in mijn optiek heeft iedereen het al in zich) van zelfliefde, eigenwaarde en zelfvertrouwen. En ja op een dusdanige manier dat je het na een jaar zelf kan!!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:31

Ik lees ook graag mee, heb ook wel zo mijn dingetjes.

Kiomiamigo, dit is dus precies zo'n reactie waar ik iig helemaal niks mee kan.... Sorry...
In verbinding komen met je traumas? Ja heel leuk hoor, maar hoe dan???

Je ziet ook op social media verschillende mensen "inner work" doen en journalling (noem dat gewoon een dagboek bijhouden :roll:) en dan denk ik, ja maar wat ga je daar in godsnaam opschrijven dan?

Ik weet zeker dat het me positief gaat helpen, maar alle populaire uitspraken en namen geven bij mij vooral heel veel allergie. Ik kan niet zo goed tegen van die wazige uitspraken, alles is een trauma etc. Iedereen die zichzelf coach mag noemen, helpt daar ook niet bij.
Dat maakt dat ik het lastig vind om goed van slecht te onderscheiden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:05

Sodera schreef:

Kiomiamigo, dit is dus precies zo'n reactie waar ik iig helemaal niks mee kan.... Sorry...

Je ziet ook op social media verschillende mensen "inner work" doen en journalling (noem dat gewoon een dagboek bijhouden :roll:) en dan denk ik, ja maar wat ga je daar in godsnaam opschrijven dan?

Ik weet zeker dat het me positief gaat helpen, maar alle populaire uitspraken en namen geven bij mij vooral heel veel allergie. Ik kan niet zo goed tegen van die wazige uitspraken, alles is een trauma etc. Iedereen die zichzelf coach mag noemen, helpt daar ook niet bij.

Het is daarom ook verstandig om die coaches links te laten liggen en te gaan voor een goed opgeleide therapeut. Via de huisarts kun je daar bij komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:09

Een therapeut die werkt op cognitieve gedragstherapie, ACT... Dat zou ik in dit geval aanraden. Of NLP, daar heb ik zelf heel goede ervaringen mee, maar het is bij NLP vooral kwestie van iemand vinden die er genoeg skills in heeft en echt bekwaam is. Want er zijn veel charlatans.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:20

Wat goed dat je hiermee aan de gang wilt. In het doolhof van psychologen, coaches en therapeuten is het niet makkelijk zoeken. Zeker omdat bijvoorbeeld coach geen beschermde titel is en iedereen zich dus coach kan noemen. Zelf ben ik mijn persoonlijke ontwikkeling gestart bij een psychotherapeut (ivm zelfvertrouwen laag en perfectionisme) en hoewel dat heus wel wat hielp, was het voor mij te oppervlakkig ofzo. Ik heb toen 3 persoonlijke ontwikkelingstrainingen gedaan bij een gerenommeerd bedrijf wat ervaringsgericht werkt (waarmee je veel meer tot de kern komt). Wat een doorbraak is dit geweest in mijn leven. Zodanig dat ik hun eigen masteropleiding tot coach heb gevolgd (een jaar lang een gedegen coachopleiding) en dat ik inmiddels daar zelf werk als coach in dezelfde trainingen die ik toen volgde. Mocht je meer informatie hierover willen, vraag gerust. Voor mij heeft het mijn leven veranderd en ik zie nog vele keren per jaar dat levens veranderen in deze training. Het bedrijf waarvoor ik werk, heeft het effect van de trainingen zelfs wetenschappelijk aan kunnen tonen en is de vaste partner van veel grote bedrijven in Nederland. Toch zijn de trainingen heel erg kleinschalig en persoonlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:52

Sodera schreef:

Goede vraag.
Op zich ben ik het roerend met Kiomiamigo eens: trauma 'ligt opgeslagen' in je lichaam en dingen als cognitieve gedragstherapie bereiken dat niveau niet. (Is gewoon niet het doel. Het kan in de eerste fase van traumaverwerking erg nuttig zijn!)

Maar het is ook 'eigen aan' trauma om zichzelf te verbergen...

Citaat:
Ik kan niet zo goed tegen van die wazige uitspraken, alles is een trauma etc. Iedereen die zichzelf coach mag noemen, helpt daar ook niet bij.

Groot gelijk 'alles is een trauma' vind ik beslist over the top...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:39

Maar ts spreekt nergens over trauma, of heb ik dat gemist?

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:23

Sodera schreef:

Geen sorry, ik snap je heel goed.

Dat hoe dan is ook een dingetje. En toch is het echt rete simpel. Wat wij mensen over t algemeen doen als we emoties voelen is ervoor weglopen, niet letterlijk, maar wel figuurlijk en grotendeels ook onbewust.

Ik probeer het aan mijn clienten altijd beeldend uit te leggen, ga ik hier ook proberen. Stel je zit in een kamer en er zit een vreemd kindje te huilen, verder is er niemand. Wat doe je dan? Ik vermoed dat het overgrootte deel hier zou zeggen ik ga het kindje troosten op welke manier dan ook.

In ons zitten allemaal kindsdelen die als kind emoties hebben gehad die ze niet konden verwerken (dat noemen wij therapeuten trauma's) dat kunnen grote dingen zijn, maar ook hele kleine. Op het moment dat wij als volwassenen geraakt worden, dan huilt er eigenlijk zon kindje in ons. Alleen wat wij doen of geleerd hebben (stel je niet aan, joh er is niks aan de hand, niet piepen etc, hier hebben onze overtuigingen, aangeleerde patronen en overlevingsmechanismes een rol in) is dat kindje de rug toe te keren en al helemaal niet te troosten.

Als je leert dat kindje in jezelf te troosten, groeit je zelfliefde, eigen waarde en zelfvertrouwen.

Hoop dat het je zo iets helderder is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:29

kiomiamigo schreef:
In ons zitten allemaal kindsdelen die als kind emoties hebben gehad die ze niet konden verwerken (dat noemen wij therapeuten trauma's) dat kunnen grote dingen zijn, maar ook hele kleine.

Wat mij betreft zit er verschil tussen onverwerkte emotie, en wat zo fraai heet 'trauma met een kleine letter t' en Trauma met een hoofdletter.

Citaat:
Op het moment dat wij als volwassenen geraakt worden, dan huilt er eigenlijk zon kindje in ons. Alleen wat wij doen of geleerd hebben (stel je niet aan, joh er is niks aan de hand, niet piepen etc, hier hebben onze overtuigingen, aangeleerde patronen en overlevingsmechanismes een rol in) is dat kindje de rug toe te keren en al helemaal niet te troosten.

Als je leert dat kindje in jezelf te troosten, groeit je zelfliefde, eigen waarde en zelfvertrouwen.

Mooi verhaal...!

Maar naarmate er sprake is van trauma met een steviger hoofdletter, is er het effect dat je je als volwassene juist niet geraakt voelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:37

Linnie050 schreef:
Nee geen idee.
Vandaar dat ik zat te denken hoe ga ik dit patroon doorbreken.
Elke keer op dot punt gaat het weer fout.

Dankjewel voor de tips!
Afleiding helpt vaak voor korte duur.
Je blijft er toch aandenken.
Soms sta ik weer bij de kast.
Toch weer dicht maar 5 minuten.... := |o
Ik ben al meer eiwitten gaan eten voor de vulling.

Het is echt een patroon.

Veel eten kan ook een vorm zijn van een leegte op proberen te vullen of een afleidingsmanouvre zijn voor iets anders. Bijvoorbeeld inderdaad, weggestopte emoties.

Aan jou de kunst om er achter te komen "wanneer" je er aan gaat denken en "wanneer" dit patroon in werking gezet wordt.

Alles begint met bewustwording.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:40

Ik merk dat mijn opleiding eevoor gezorgd heeft dat ik mezelf vrij aardig ken, weet waar mn zwaktes liggen en deze ook omarm. Maar ook leren reflecteren en feedback (of soms echt kritiek) ontvangen. Dit intern verwerken en eruit halen waar je wat mee kunt.
Tevens leer je gedrag van anderen herkennen en hierop anticiperen. Ik heb geleerd geduldig te zijn als iemand hoog in emotie zit. Er zit vaak een sh*tload info achter. Luisteren is krachtiger dan reageren.

Nu is dit niet gerelateerd aan afvallen (al probeer ik dat op mijn manier) maar geeft me wel een stuk zelfvertrouwen waardoor ik nieuwe dingen aanga en er zelfs goed in blijk te zijn.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 20:53

[quote="Janneke2
Wat mij betreft zit er verschil tussen onverwerkte emotie, en wat zo fraai heet 'trauma met een kleine letter t' en Trauma met een hoofdletter.

Dat klopt helemaal er zit zeker verschil in grote en kleine trauma’s. Wat voor de één een groot trauma is hoeft t voor de ander niet te zijn. Is zo enorm verschillend. Vandaar mijn korte versie.

[/quote]
Mooi verhaal...!

Maar naarmate er sprake is van trauma met een steviger hoofdletter, is er het effect dat je je als volwassene juist niet geraakt voelt.[/quote]

Daar ben ik t niet mee eens. Groot trauma kan wel degelijk gevoeld worden in t dagelijkse leven, alleen herkennen we het minder makkelijk.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:00

Wat mogelijk ook kan helpen, is om contact te houden. Mensen die ook willen afvallen / aan zichzelf willen werken etc. Bij mezelf merk ik dat dit goed werkt als ik weinig discipline heb.