Kan ik achterhalen waar mijn oma aan is overleden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Kan ik achterhalen waar mijn oma aan is overleden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 11:52

Hoihoi,

Ja, is het te achterhalen waar mijn oma aan is overleden? Het is inmiddels een jaar of 50 geleden, ze is jong overleden aan waarschijnlijk een vorm van kanker, ze had een stoma, maar dat is ook alles dat bekend is.

Mijn moeder zit het nog steeds dwars, ze wilt weten wat er is gebeurd. Haar moeder heeft een lang ziekenbed gehad, jaren en jaren zodat ze 18+ zou zijn voor ze zou gaan. Echter heeft ze altijd verzwegen wat er mis was en mijn moeder haar halfbroer ook. De vader was al overleden.

Mijn moeder heeft inmiddels hartklachten, artrose en op het randje gezeten van baarmoederhalskanker. Zo zijn er nog wel meer klachten die zeker erfelijk kunnen zijn. En ik begin me nu toch echt af te vragen: Waar is mijn oma zo vroeg aan overleden? Waar moet ik nu op gaan letten? En welke van de klachten bij mijn moeder zijn daadwerkelijk erfelijk?

Is er nog een manier km dit te achterhalen? De halfbroer houdt nog steeds zijn kaken op elkaar. Het zou kunnen dat hij het zelf niet eens weet. Verder is er geen familie van die kant meer over.

Ik ben benieuwd,
Thanks!

paddington

Re: Kan ik achterhalen waar mijn oma aan is overleden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:03

Ik probeer ook te achterhalen waar mijn vader aan is overleden.
Maar dat is 11 Maart gebeurd in het ziekenhuis maar tot op heden geen succes.

Hopelijk krijg jij meer succes in het vinden van antwoorden.

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:14

Xyris schreef:
Hoihoi,

Ja, is het te achterhalen waar mijn oma aan is overleden? Het is inmiddels een jaar of 50 geleden, ze is jong overleden aan waarschijnlijk een vorm van kanker, ze had een stoma, maar dat is ook alles dat bekend is.

Mijn moeder zit het nog steeds dwars, ze wilt weten wat er is gebeurd. Haar moeder heeft een lang ziekenbed gehad, jaren en jaren zodat ze 18+ zou zijn voor ze zou gaan. Echter heeft ze altijd verzwegen wat er mis was en mijn moeder haar halfbroer ook. De vader was al overleden.

Mijn moeder heeft inmiddels hartklachten, artrose en op het randje gezeten van baarmoederhalskanker. Zo zijn er nog wel meer klachten die zeker erfelijk kunnen zijn. En ik begin me nu toch echt af te vragen: Waar is mijn oma zo vroeg aan overleden? Waar moet ik nu op gaan letten? En welke van de klachten bij mijn moeder zijn daadwerkelijk erfelijk?

Is er nog een manier km dit te achterhalen? De halfbroer houdt nog steeds zijn kaken op elkaar. Het zou kunnen dat hij het zelf niet eens weet. Verder is er geen familie van die kant meer over.

Ik ben benieuwd,
Thanks!

Weet je moeder nog welke huisarts ze toen hadden? Misschien dat die patiëntendossiers bewaard hebben?

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:21

KDonna schreef:
Xyris schreef:
Hoihoi,

Ik ben benieuwd,
Thanks!

Weet je moeder nog welke huisarts ze toen hadden? Misschien dat die patiëntendossiers bewaard hebben?

Ik weet wel dat de meeste ziekenhuizen ook nog heel veel oude dossiers hebben, was ze onder behandeling in een ziekenhuis? Op de vraag hoe je die informatie uit het ziekenhuis kan opvragen heb ik helaas geen antwoord. Misschien in het kader van een erfelijkheidsonderzoek.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:29

Totaal wat anders... maar via MyHeritage kun je ook een gezondheidding uit DNA laten halen... (Niet helemaal ideaal, maar de makkelijke oplossing denk ik?)

Ik vraag me af, gezien als iemand niets meer kan, je nog niet eens bij zijn gegevens mag/kan als kind zijnde, of ze je deze info mogen geven. En dan zit je nog met bewaarplicht en wat er nog over is.... Dus of er iets is...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:36

De arts die de dood vaststelt maakt 2 documenten op: de akte van overlijden (A-formulier), en een document (B-formulier) waarin de doodsoorzaak staat. Dat tweede document gaat via de gemeente anoniem naar het CBS. Doodsoorzaak wordt dus wel geregistreerd, maar is niet op de persoon terug te leiden.

Ik betwijfel of er kopieën van dat B-formulier gemaakt (mogen) worden, laat staan dat die 50 jaar na dato nog ergens terug te vinden zouden zijn. Idem voor archieven, die vroeger allemaal van papier waren. Medische dossiers moeten 20 jaar bewaard worden (na de laatste wijziging), dus die zijn vermoedelijk 30 jaar geleden ook vernietigd. Al dat papier neemt gruwelijk veel plek in (en het vergaat ook nog eens)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:54

Bij stoma denk ik aan darmkanker, helaas gebaseerd op eigen ervaring.

Mijn oma van moederskant kreeg/had ook een stoma, en dat was vanwege "goedaardige tumoren" in de darm.
Mijn moeder is 2,5 jaar geleden overleden aan uitgezaaide darmkanker. Bij de diagnose/gesprek met de arts gaf die aan dat de kankersoort die mijn moeder had een langzaam groeiende kanker is (m.a.w. kan heel lang duren/aanslepen).

Omdat je schrijft dat jouw oma ook een stoma had in combinatie met een langdurig ziekbed zou dat een ziektebeeld geweest kunnen zijn. Maar dat is wel pure speculatie op basis van 2 steekwoorden in jouw verhaal.

Je kan nog eens proberen te praten met haar halfbroer. Misschien dat die zich schuldig voelt en daarom niet wil praten? De manier waarop je het gesprek begint is daarom erg belangrijk. Leg dus vooral goed uit waarom het voor jou belangrijk is.

Maar bedenk je daarbij ook dat 50 jaar geleden er nog veel minder open gepraat werd over dit soort dingen. Dus het kan zeker zo zijn dat hij het niet weet.

Ik hoop voor jou dat je antwoorden vind, maar hou er rekening mee dat het doodlopende weg is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:44

Ik vrees dat je dat inmiddels niet meer kan achterhalen. In die tijd waren er nog geen digitale dossiers. Veel (stukken van) dossiers zijn verloren gegaan bij de digitalisering plus na bepaalde tijd (30 jaar) worden dossiers ook vernietigd.
Als verwant van een overledene kan je in principe wel vragen dat een arts het dossier van de overledene voor je inkijkt en zo je vragen beantwoord, maar daar moet je dan wel een duidelijke reden voor hebben. Bovendien mag je voor je overlijden ook aangeven dat je niet wil dat familie informatie uit je medische dossier krijgt na je overlijden. Die wens primeert dan op de mogelijkheid om bepaalde medische informatie te laten achterhalen na het overlijden.
Het kan zijn dat bepaalde klachten erfelijk zijn, er erfelijke aanleg is, maar evenzeer bestaat de kans dat het een familiale kwaal is (komt vaker voor in de familie dan gemiddeld, maar er is geen erfelijke aanleg aantoonbaar). En zelfs als het al wel erfelijk is, wil het nog niet zeggen dat je een bepaalde kwaal wel of niet zal krijgen.

Als je je zorgen maakt over de erfelijkheid, lijkt het mij raadzamer met je moeder te spreken over erfelijkheidsonderzoek voor bepaalde klachten. Je moeder kan een erfelijkheidsonderzoek laten uitvoeren op haar bloed (ze onderzoeken niet alles zeg maar, je moet doorgaans aangeven op welke problematieken je wil testen). Uiteindelijk ga je daar meer mee weten dan met het achterhalen van het medische verleden van je grootmoeder.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:02

50 jaar geleden, dan heb je het over 1973.
Bedenk wel dat in die tijd de kennis, opsporingsmethodes en behandelmethodes van allerlei ziektes veel beperkter waren dan nu.

De overlevingskansen voor kanker waren veel kleiner voor soorten kankers waar je nu wel prima overlevingskansen voor hebt. Dus zelfs al zou er iets erfelijks zijn en zou je moeder het krijgen, dan is het waarschijnlijk beter te behandelen dan vroeger.

In die tijd zullen ze waarschijnlijk geen onderscheid hebben gekend tussen een vorm van kanker die erfelijk was en een niet-erfelijke variant. Dus al zou er in een dossier staan dat je oma darmkanker had of iets dergelijks, dan weet je nog niet wat dit voor invloed op jezelf heeft.

Erfelijke darmkanker kan je op laten testen. Dat zou ik eerder doen, dan weet je veel meer: https://www.mlds.nl/kanker/darmkanker/familiecheck/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:56

Ik denk dat het heel moeilijk wordt...
De bewaarplicht is al ruim verstreken, dus de vraag is of het dossier er nog is.

Dan heb je nog als nabestaanden niet standaard recht op inzage. Je zal zelf moeten kunnen bewijzen dat er een "zwaarwegend reden" is.
Erfelijkheid kan zo'n reden zijn maar zonder enige aanwijzing dat er iets erfelijke is is die kans minimaal dat je daarop inzage mag opeisen. Ik vrees dus dat je enige kans is om met goodwill van familie dingen uit te zoeken.