Iemand ervaring met (lumbale) hernia?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Iemand ervaring met (lumbale) hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 20:02

Hi allemaal,

ik vroeg me af of hier mensen zijn met ervaring met een hernia in het lumbale gedeelte van de rug?

Ik heb sinds een ruime week behoorlijk van pijn linksonder, laag in m'n rug. Zou eigenlijik eerder zeggen het SI gewricht bijna. De pijn wordt erger bij persen, niezen en hoesten. Dit is 's ochtends, als alles stijf is, wel erger dan 's avonds.

Houdingen waarbij naar adem moet happen zijn bv. m'n benen afdrogen na douchen, schoenen aantrekken of iets in een draai van de grond pakken.

Wil morgen opzich wel de huisarts bellen voor advies, maar voel me ook een beetje een aansteller ergens en waarschijnlijk kunnen zij toch niets doen..

Mijn vraag is eigenlijk, kunnen deze klachten ook op iets anders wijzen of is de kans groot dat dit een hernia is?

nb.
Ik ben bekend met lage rugpijn, maar dit is wel iets anders dan anders. De rugpijn die ik ken is meer wat je hebt als je bv. veel stallen hebt gemest of heel lang iets hebt staan harken.

hwn

Re: Iemand ervaring met (lumbale) hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:06

Geen idee of dit symptomen van een hernia kunnen zijn, maar als je bij bepaalde handelingen naar adem moet happen, ben je zeker geen aansteller, dus zeker bellen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:24

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:25

Kan nog steeds goed een spierenkwestie (spit) zijn. Tenminste ik heb 2x acuut spit gehad en dat kwam overeen met de door jou omschreven klachten.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:04

Ik heb een hernia L7 -S1
Ik had geen rugpijn maar verdoofd gevoel in de tenen, enorme spierpijn en krampen in mijn kuit en achterkant bovenbeen en mijn been reageerde “trager op bevelen”

Dit klinkt eerder als een lumbago

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:26

De meeste hernia's zitten laag lumbaal, hoog sacraal.
Of in de nek. Dat is een radiculaire klacht.
Maar het klinkt ook alsof je SI wellicht vastzit.

Bij een hernia zie je vaak hypo-klachten. Geen kniepeesreflex bijvoorbeeld, verminderd gevoel, doofheid tot onder de knie, geen echte pijn in been. Als je echt last hebt van je rug zelf is de klacht vaak pseudo-radiculair.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:34

De enige manier om een hernia vast te stellen is door middel van een mri. Ik heb ook een hernia en die ging van 3 maanden denken dat ik een overbelaste spier had naar ineens ontzettend heftige klachten. Dus een hernia geeft niet bij iedereen 100% dezelfde klachten. Gewoon de huisarts bellen en vragen om een doorverwijzing voor een mri.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:07

har166 schreef:
De enige manier om een hernia vast te stellen is door middel van een mri. Ik heb ook een hernia en die ging van 3 maanden denken dat ik een overbelaste spier had naar ineens ontzettend heftige klachten. Dus een hernia geeft niet bij iedereen 100% dezelfde klachten. Gewoon de huisarts bellen en vragen om een doorverwijzing voor een mri.

Het goede advies is: de huisarts bellen en een afspraak maken voor beoordeling van de klachten en bespreken van het beste beleid.

Wil je perse een MRI zonder beoordeling van je huisarts of dit wel of niet zinvol is maak dan een afspraak bij Privatescan of een van hun concurrenten. Kost je een paar honderd euro, maar je kunt snel terecht, krijgt vlot de uitslag en er komt verder, behalve de radioloog, geen dokter aan te pas.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:12

Eens met Gomir.
Of naar een fysio of oefentherapeut gaan, die je evt weer terugstuurt naar de huisarts indien nodig, maar wellicht nog iets voor je kan betekenen naast bv medicatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:12

niet op google gaan zoeken want rugpijn kan echt heel veel oorzaken hebben en in de meeste gevallen moet je het er toch wel uit lopen
ga langs huisarts of fysio voor een diagnose.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 23:21

Hutcherson schreef:
De meeste hernia's zitten laag lumbaal, hoog sacraal.
Of in de nek. Dat is een radiculaire klacht.
Maar het klinkt ook alsof je SI wellicht vastzit.

Bij een hernia zie je vaak hypo-klachten. Geen kniepeesreflex bijvoorbeeld, verminderd gevoel, doofheid tot onder de knie, geen echte pijn in been. Als je echt last hebt van je rug zelf is de klacht vaak pseudo-radiculair.

Edit: geen echte pijn in rug moet hier staan ipv been.