ik ben op zoek geweest naar dit soort topics maar ik kon ze niet vinden vandaar dat ik maar zelf een topic open.
al jaren heb ik wat last van mn handen als ik veel doe maar nooit echt aandacht aan geschonken want als ik met de activiteit stopte had ik meteen geen last meer. (bv crochetten of diamond painten of lang werken in de tuin)
tot een paar maanden geleden. ik had veel last van een dikke wijsvinger en pijn in mn pinkgewricht bij steunen op mn handen. en ik merkte dat ik mn duimen ging wegvouwen als ik iets moest optillen omdat dat teveel pijn deed, omdat ik aan de zijkant van mn bovenste gewrichtje op mn wijsvinger ook een bult had heb ik toch maar het besluit genomen om eens naar de huisarts te gaan.
een vervanger concludeerde op basis van mijn verhaal dat het artose was en dat ik 2 weken ibuprofen moest slikken voor de pijn. als ik last van mn handen bleef houden moest ik maar naar een handcentrum gaan.
helaas bood de ibu geen soelaas en heb ik niet afgewacht en meteen afspraak bij het handcentrum gemaakt, 6-8 weken wachtlijst.
gelukkig werd ik vorige week gebeld dat ze een uitvaller hadden en kon ik de dag erop terecht.
eigenlijk met weinig verwachting ging ik er naartoe, ja ik had verwacht dat ik wellicht een spalkje zou krijgen voor mn wijsvinger maar dat was het dan toch.
pfoeh...de diagnose viel me toch wel rauw op mn dak. het was een heel lijstje.
linkerhand: -artrose
-ook loopt bij mn pink bij gebruik mn strekpees van mn gewricht af
-wijsvinger, en aan die vinger ook een lichte
triggervinger. en idd botaangroei door artrose
rechterhand: -artrose
-ringvinger zakt te ver door in middelste gewricht
omdat niet alles tegelijk behandeld kan worden is er gekozen om eerst te behandelen waar ik het meeste last van heb. dus mijn wijsvinger en mn pink.
wijsvinger overdag een neopreen spalk en snacht s een harde spalk
voor mijn pink een brace waarbij het gewricht niet helemaal gestrekt of gebogen kan worden en mn pink en ringvinger aan elkaar zitten. dit is in ieder geval voor 6 weken.
over 2 weken gaat hij kijken of hij mijn rechter ringvinger ook kan doen maar eerst dit.

ik zat er helemaal doorheen, dit was echt slecht nieuws, ben 47... wil mijn handen graag nog lang gebruiken. maar goed ik besef ook dat ik nog helemaal in het begin sta met de behandeling en dat er nog veel mogelijk is.
ik ben linkshandg dus nu ben ik wel echt beperkt met die harde pinkspalk vooral.
het is een heel verhaal geworden,
ik zou het fijn vinden als mensen reageren die ook artrose hebben om zo bv wat tips uit te wisselen betreft voeding . medicatie, hulpmiddelen , gemoedstoestand etc. etc.