Ervaringen met maagzweren (mensen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Ervaringen met maagzweren (mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 11:44

Kijk onze geliefde paarden kunnen maagzweren krijgen en hebben we intussen, buiten de reguliere medicaties van alles en nog wat uitgevonden om het te verlichten en te voorkomen in de toekomst

Maar hoe zit het met onze medemens? Heb jij (of zit je in het traject voor) maagzweren. Hoe voelde het bij jou? Hoe snel waren ze erachter dat het die zweren waren. Welke onderzoeken heb je gehad. En bovenal, hoe snel was je er weer boven op?
Samen staan we sterk toch?

Ik zit middenin het traject. Zondag 5 maart kreeg ik enorme buikpijn, op dinsdag de huisarts bezocht en na van alles uit te sluiten werd ik donderdag naar de SEH gestuurd waarna een opname volgde met op vrijdag een gastroscopie. Ik werd naar huis gestuurd met een flinke hoop medicatie maar buiten dat ik pijn vrije periodes heb is de pijn nog steeds niet om te hanteren. Was dit bij jullie ook zo?

pateeke

Re: Ervaringen met maagzweren (mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:58

Wat vervelend. Ik heb in het verleden ook wel eens een maagzweer gehad. Ik moest voornamelijk braken en had maagpijn. Ik weet niet meer hoe lang ik daarmee gezeten heb. Zo nu en dan voel ik nog wel eens dat ik die richting opga.
Letten op wat ik eet en drink is dan het beste wat eraan te doen is. Licht verteerbare voeding eten, zieker geen dingen zoals koffie drinken, wel voldoende water. Beter meerdere kleine porties eten dan 1 grote.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 15:54

Ook voor jou vervelend pateeke

Ik ben sinds gister weer opgenomen in het ziekenhuis. De MDL arts kon mij vertellen dat hij vaker gezien heeft dat het zoveel zeer doet. Maar dat het wel een enorme uitzondering is.
Ik hang aan het vocht, kan bijna niet eten en ze hebben gedropt dat ik mogelijk aan de sondevoeding moet -O-

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:57

Ik heb tot drie keer toe beginnend maagzweer gehad, ook maag onderzoeken gehad, moest stoppen met roken en medicatie. Ik kon ook niet eten en moest erg veel overgeven. Zure dingen drinken als sap ofzo ging ook niet. Ik at kleine beetje en heel flauw zodat het geen prikkels gaf en vooral niets vets...t gaat nu al jaren een heel stuk beter maar kan nog niet tegen sommige dingen en moet erg opletten met stress. Heel veel beterschap...

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 16:05

Dankjewel en tot 3 keer toe is ook niet niks -O-

Ik rook en drink niet, en stress vind ik dat ik dat niet in overvloede heb, het is echt van langdurig diclo gebruik (notabene door het ziekenhuis voorgeschreven) zonder maagtabletten

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:17

wauw dat is wel heftig ja, hoop dat je nu wel maagbeschermers er bij krijgt? Of ben je nu van de diclo af?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:21

Ik heb er ooit eens gehad tijdens de kerst periode. Deze kwam doordat we in een enorm stressvolle periode zaten. Ik heb daar best nog lang last van gehad. Ik ben nu twee jaar verder maar ik kan nog altijd niet heel goed tegen vettig eten, maar verder heb ik eigenlijk geen klachten meer gelukkig.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 19:33

BarbaraNova schreef:
wauw dat is wel heftig ja, hoop dat je nu wel maagbeschermers er bij krijgt? Of ben je nu van de diclo af?

Gelukkig wel, 3 maanden gebruikt vorig jaar april-juni en kon daarna mijn leven gewoon weer een soort van normaal oppakken. Dit is gewoon dubbel pech.

Ik heb nu ontzettend veel maagbeschermers en maagzuurremmers dat ik niet weer weet wat ik allemaal binnen krijg. Het lijkt wel de kantjes eraf te halen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:38

Mijn broertje heeft het gehad, hij was bezig met de overstap naar vegan eten en op een gegeven moment ging het helemaal mis. omeprazol hielp, maar zodra hij stopte kwam het weer terug.
Uiteindelijk heeft hij een hele lange kuur gehad, heeft langzaam afgebouwd en was weer terug naar lichtverteerbaar vegetarisch dieet.
Nu moet hij nog wel oppassen dat hij niet teveel honger krijgt en zich niet overeet, maar verder gaat het super.

Hij kan nu ook weer bonen en linzen hebben, maar dat heeft echt een hele tijd geduurd

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:52

Ik had het tijdens mijn zwangerschap. Zo ontzettend veel maagzuur dat ik er maagzweren van had gekregen. We hebben toen midden in de nacht de verloskundige gebeld omdat ik zulke ontzettende buikpijn had, moest het ook echt wegpuffen :+

Doordat het bij mij duidelijk zwangerschapsgerelateerd was heb ik de rest van de zwangerschap op omeprazol gezeten. Geen pijnstillers ivm zwangerschap, maar gelukkig hielp de omeprazol heel goed. 1x mee gestopt en gelijk weer terug, dus daarna tot week na de bevalling doorgeslikt. Daarna (gelukkig!) nooit meer last van gehad.

Sterkte TS, kan verrekte pijn doen :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:56

... ik tel maar half.
Ooit kreeg ik verkeerde medicatie voor kwaal X en dat spul lost de beschermende slijmlaag in de maag op.

De ellende begon met een niet eens onaangenaam warm gevoel in de maagstreek. Waarschijnlijk een beginnende ontsteking.
Op een slechte dag braakte ik rood.
(Maagbloeding. Ik was te suf om het te snappen en de toenmalige huisarts was ook geen groot licht.)

In eerste instantie deed omeprazol (toen hartstikke nieuw en peperduur) goed werk.
Het spul 'ont-zuurt' de maag.
Dat scheelde erg, de eerste dagen: de pijn stopte.
Maar...
Maagzuur is wel nuttig spul.

De pijn was een wond in het slijmvlies, want geen beschermende slijmlaag, vooral als de wond met zuur in aanraking kwam.
Maagzuur, maar ook bijvoorbeeld sinasappelsap.

Huisarts 'niet zo'n groot licht' was stomverbaasd dat ik wenste te stoppen met de pillen.
(Er is nog wel een endoscoop in de maag geweest, 'hapje genomen'/ biopt: geen heliobacter pylori.)

Ik heb op mijn maag weer op te bouwen eerst een braaf dieet gevolgd: witte kool, aardappel, honing, gember, geelwortel, zoethout, pepermunt.
Aangevuld met de supplementen MSm en L-Glutamine.

Relatief snel (een week of drie, vier) kon ik weer zuur verdragen ( = de beschermende slijmlaag was hersteld).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:29

Ik heb ook nogal een bijzondere maag, maar denk niet dat het maagzweren zijn. Wat ik heb (maar ben niet zeker dat het maag is, maar gaat over met eten): als ik niet aan het kauwen ben (bijv. in de auto) dan zit ik constant te geeuwen en te gapen, dus standaard kauwgum aan het kauwen.

Lig ik in bed, dan mag ik niet helemaal plat liggen (slaap nochtans liefst zonder hoofdkussen, nu noodgedwongen een dik hoofdkussen) of dan heb ik hetzelfde probleem. En zelfs al gehad dat ik 's nachts al geeuwend wakker werd, en eerst iets moest eten voor ik weer insliep (want inslapen met kauwgum is natuurlijk geen goed plan :) )

Onlangs wel 1x een stekende pijn gehad: had net goed gegeten, en toen ik me voorover boog om uit te mesten, kreeg ik een stekende pijn, maar was eerder in de borststreek. Kan echter ook zijn dat dit hier los van staat, heb heel stresserende maanden achter de rug met constant zieke en geblesseerde dieren, icm depressie. Ik heb in deze periode ook 2 weken maagbeschermer gebruikt, maar merkte hier geen verschil mee.

Of is er iemand die dit herkent? Pijn heb ik normaal niet, maar anderzijds, als ik een blaasontsteking heb, voel ik hier ook niets van, ben dan hoogstens iets vermoeider dan anders, en moet vaker plassen, dus er scheelt waarschijnlijk ook iets met mijn pijngrens, gelukkig maar zou ik zeggen.

Wel nog even vermelden dat ik altijd een verstopte neus heb, dus mss is het eerder gerelateerd aan zuurstoftekort?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 12:30

Hwn dit zouden best zweren kunnen zijn hoor. Toch maar eens contact opnemen met je ha voor verdere onderzoeken. Ik heb het te lang in de doofpot gestopt en pluk er nu de vruchten van %)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:12

Hebben ze je ook getest op aanwezigheid van de helicobacter pylori? Die kan ook maagzweren veroorzaken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:17

Ik ben al een paar jaar maagpatient, geen Heliobacter Pylori maar wel maagzweren en maagslijmvlies dat niet meewerkt.
Ik genoot altijd van het Indonesische eten van mijn man maar dat kan ik niet meer verdragen, net als vette dingen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 17:53

Annick75 schreef:
Hebben ze je ook getest op aanwezigheid van de helicobacter pylori? Die kan ook maagzweren veroorzaken.

Ja daar hebben ze op getest, maar (helaas) negatief
chanicha schreef:
Ik ben al een paar jaar maagpatient, geen Heliobacter Pylori maar wel maagzweren en maagslijmvlies dat niet meewerkt.
Ik genoot altijd van het Indonesische eten van mijn man maar dat kan ik niet meer verdragen, net als vette dingen.

Oeps dit is dus nog wel een paar jaar aan de gang

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:05

Nou bij mij wel jammer genoeg -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:07

.. en ik ben nog een paar belangrijke dingen vergeten te noemen.

Ik at expres veel rauwkost, goed klein gemalen (hoeven je maagspieren niet zo hard te kneden, wat pijnlijk kan zijn)
maar dus wel veel bèta- caroteen, helpt slijmvlies opbouwen.
(Later kwam ik symbioflor tegen, die serie 'groen, rood, blauw' helpt ook slijmvlies opbouwen.)

En eet eieren. Dat helpt met de productie van gastrine, één van de zogeheten weefselhormonen die de beschermende slijmlaag helpt opbouwen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:28

Een gekookt ei kan ik wel op maar gebakken niet :x

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:44

Gekookt ei is prima.
(Manlief wil nog wel eens salade maken van wortel uit 'hoe heet die hakselmachine', met noten, feta en ei. Mjom, mjom....)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:00

Dat is ook een idee :):)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 22:43

Oeh ja gekookte eieren kan ik eten bij het leven ^) dat is wel een goede om weer te proberen als ik weer kan eten, met een vezel cracker ofzo